Socket 7: rozpoutejme peklo!

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

16 patronů přispívá částkou 1758 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Na fóru se to začalo hemžit příspěvky o Socketu 7 a nadpozemských konfiguracích napínajících danou technologii těsně za hranice možného. Což se pochopitelně musí podporovat. Oprášil jsem tedy jeden ze svých strojů a rozhodl se připravit jakýsi referenční materiál, od kterého se ostatní stavitelé mohou odpíchnout. Což znamená jen to, že dávám k dispozici několik čísel z oblíbených benchmarků.

Aktualizace: doplnil jsem do tabulky výsledky další testů, jestli máte nějaké další, pošlete :)

Socket 7: rozpoutejme peklo!

Aktuální konfigurace mého stroje je:

  • AMD K6-2 / 550MHz
  • MB PC Chips M577 s 1MB L2 cache
  • 256MB SDRAM
  • Matrox G400 32MB
  • Windows 98
  • agresivní nastavení všeho

Deska je flashnutá neoficiálním BIOSem z web.inter.nl.net/../k6plus.htm - ten web vám v každém případě doporučuji navštívit, obsahuje aktuální BIOSy hromady Socket 7 desek, může se hodit. Další hodnotné svitky ke studiu naleznete na www.amd-k6.com.

Dost keců, nechme mluvit čísla:

3DMark
99 MAX
3DMark
2000
3DMark
2001 SE
CPUmark
99
Speedsys
4.78
Sledge
(výše uvedená konfigurace)
2856 1242 499 25,5 link
Springy
K6-2 533AFX@550MHz, Matrox G400
Chaintech CT-5AGM2, 128MB RAM
2789 1316 493 29,3 link
Springy
K6-3+ 400ATZ@550MHz, Matrox G400
Chaintech CT-5AGM2, 128MB RAM
3271 1631 603 50,4 link

Výše uvedené hodnoty rozhodně nejsou absolutní, Socket 7 se dá bezpochyby dotlačit ještě dál - deska nebude z nejvýkonnějších a ani procesor není vrcholem. Tím jsou plusové varianty K6-2+ a K6-III+ (jestli máte navíc, beru). A velmi pravděpodobně dosáhnete lepších výsledků s nějakou modernější grafickou kartou, která se lépe vyrovná s úzkým hrdlem v podobě nepříliš výkonné platformy. Drobného zrychlení dosáhnete přepnutím L2 cache do write-back módu (já mám WT).

PRO TIP: Socket A chladič vám bude na Socket 7 pasovat. Což je dobré vědět zvláště u přetaktovaných K6tek. / Pokud se vám nechce instalovat všechny benchmarky, sáhněte rovnou po nejnovějším, tedy 3DMarku 2001SE. Ten by měl mít metodiku výpočtu finálního čísla nejpříčetnější. Samozřejmě je nutné mít novější grafickou kartu, např. na Voodoo 2 se 2001SE ani nespustí.

Tak vzhůru do porovnávání a překonávání, bavte se a bavte mě! ;)

P.S. Peklo v nadpise je narážka na teplotu vysoko taktovaných procesorů! :)

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

Komentáře k:
"Socket 7: rozpoutejme peklo!"

  • Thomeless napsal:

    Tak zejména je dobré rozlišovat mezi socket 7 a socket super 7. Tady se dostavame lehce na tenky led. Pro mě třeba socket 7 končí cca někde okolo 200-233MHz. Pak Intel přešel na ty stupidní Sloty… Navíc tady se to láme i v jiném směru. Přechod na SDRAM, ATX, většinou už i AGP. Na mě už to má od 233MHz moc novejch technologií a trochu se vtrácí nostalgie…

    • Sledge (admin) napsal:

      Patice je pořád stejná :) A ty rozdíly nejsou úplně zásadní – podpora 100MHz FSB a zhusta zabugované AGP. SDRAMky umí i Socket 7 , viz např. 430VX / 430TX chipsety od Intelu.

      Jinak souhlas, že od 233MHz výš už je to dost novota, taky bych takovou klasickou socket 7 sestavu viděl kolem 200MHz. Buď P200MMX, nebo K6ku na 233MHz (tu měl tuším David :).

      • Springy napsal:

        Ha, zabugované AGP… Tak to mé AGP je asi zabugované dost, protože Matrox G400 mi dává cca o 5MB/s nižší rychlost pamětí. Nebylo by tedy lepší použít raději Voodoo3 PCI místo kombinace VGA + Voodoo2? Já to dneska asi vyzkouším. To samé platí i o SDRAM Memory bandwidth jen 183MB/s, Memory throughput jen 115MB/s. Zajímalo by mě, co dělá ten rozdíl oproti relativně stejné konfiguraci, co máš ty.

        • Sledge (admin) napsal:

          Voodoo 2 si víc rozumí se staršími hrami, a vše, co poběží na Voodoo 3, poběží i na tom Matroxu. Ad rozdíl – časování je fakt nadoraz, otázka je, kam až tě pustí tvůj BIOS.

          • Springy napsal:

            Aha, já jen myslel, že bych se tím vyhnul zabugované AGP.
            Kolik máš to časování? Já dával tuším 2 (ale BIOS- ten nejnovější pro 5AGM2 nenabízí nic jiného než 2 a 3). Mohl bys někam postnout fotky nastavení v BIOSu? Rád bych to porovnal, pokud to jen půjde. Je možné, že máš nějaké kvalitnější SDRAMy?
            A co ten rozdíl mezi našema Matroxama?

            • Sledge (admin) napsal:

              S časováním ti moc nepomůžu, můj BIOS to má jen slovně, tzn. „normal“ vs „turbo“ :/ To samé u cache. Mám tam 133MHz SDRAMky, běží samozřejmě jen na 100MHz. Za ten rozdíl bych vinil právě propustnost paměti, potažmo celého systému.

              • Springy napsal:

                Já taky používam 133MHz. BIOS nabízí možnosti PC133, 8ns; PC133, 10ns a PC100, ale že by mezi těmito nastaveními byl nějaký zasadní rozdí (aspoň u DIMMů, co jsem vyzkoušel) říct nemůžu. Čili ten Chaintech si klidně můžeš vyškrtnout ze seznamu.

                • Springy napsal:

                  Tak problém s pamětí vyřešen. Běžely na frekvenci AGP místo CPU. Po přepnutí jumperu do správné polohy se mé hodnoty v Speedsys blíží těm tvým.
                  Jinak výsledky:
                  CPUMark99 – 50,4
                  3DMark1999 – 3271 (CPU 7573)
                  SDMark2000 – 1631
                  Ta K6-3 na 550MHz už docela lítá.
                  Zkoušel jsem i 600MHz, ale OS už je nestabilní a benchmarky se seknou. Musím nějak vymyslet, jak zvednout voltáž. 2,2 a 2,4 V nepomohlo, tak nevím, jestli má CPU smysl trápit.

    • Springy napsal:

      No a když už tedy máme docela slušný systém založen na SS7, co všechno si na něm půjde zahrát? Spíš co maximálně. Voodoo je na Glide hry, ale co ten Matrox? Myslíte, že K6-3 uživí i silnější VGA? Mám začít shánět nějaký ten GeForce?

      • Sledge (admin) napsal:

        Výkonnější karty asi budeme muset otestovat :) Mám tu někde GeForce 4800SE, jdu to zkusit :) / Aktualizace: Tak nic, vyzkoušel jsem troje ovladače, ale nechce to fungovat. Buď se testy vůbec nespustí, nebo padnou na hubu. Doběhl jen test v 3DMarku 99 a to s „epickým“ score 2325.

        Jinak k hrám: takhle z hlavy mě napadají třeba: NHL 98-2001, Need For Speed 3-5, Quake 2, Unreal, Rollcage…

  • Andre napsal:

    AMD K6-2 450 Mhz moje první PC, potom jsem toužil po Athlonu do slotu 1 na 1Ghz. Z toho jsem skoro nemohl spát. :D

    • Sledge (admin) napsal:

      Ano, 1GHz Athlon byl krátkou chvilku jasným must-have :) I když já byl skromný, já bych se tehdy spokojil i se 600MHz Duronem (měl jsem stále P133).

      • Logout napsal:

        Pro mě to byla takové must-have, že jsem tenkrát dva měsíce prázdnin strávil hlídáním parkoviště, sekáním trávy, grilováním masa, mytím nádobí, roznášením jídla, výrobou nábytku a dalšíma kratochvilema – ale nakonec z toho těch cca 30 tisíc na novou desku, gigahertzového athlona (socket A), 256 MB RAM a 40 GB disk bylo. A to byl můj první a poslední nový PC desktop, který jsem si kdy koupil

  • petrbross napsal:

    Intel měl Pentium MMX taky na 233 Mhz.

  • vanthomas napsal:

    Mám tu takovou pracovní/herní old sestavu
    FIC VA503+
    K6II-500
    3dfx Voodoo Banshee AGP 16MB
    128MB ram (mám dvě, každá zvlášť funguje, dohromady ani ťuk)
    1MB cache
    Windows 98SE

    nastavení tak nějak default, na nic jsem nešahal…
    V 3DMark 99 to má 1962
    speedsys tu: http://www.imagehosting.cz/?v=speedsys.jpg
    Disk tam mám nějakou plívu, ten bych neřešil, ale je vidět o dost horší rychlost pamětí a hlavně Banshee je oproti tvojí Matroxce mrtvola

  • Doomtrooper napsal:

    Dobra prace a pekne cteni, diky Sledge :)
    Mas pravdu v tom ze VX/TX Intel chipsety umi SDRAM, mam jich par a jsou pekne vybirave na pocet chipu na modulu. Ale jde to.
    Co se tyce CPU tak jsem nasel i K6II+ a v Ostrave koupil K6 II 570 Mhz. Za tezky penize haha… A na ebay prodavali ty socket 7 MMX 266 za par stovek tak jsem si ho taky obednal. Vypada uplne stejne, nema oznaceni M, jedine co se lisi je voltaz.
    Jestli nekdo ma 1Ghz Athlona na slot A a treba i desku k nemu tak bych ho moc rad odkoupill a zaradil do sbirky :) Zaplatim dobre :) Mam jen hromadu 700.

    • Springy napsal:

      Tyjo, 570… to je tak na násobič 6 a fsb 95MHz ne? Umí to vůbec nějaká deska? Zase je to ale dobrý kandidát na 600MHz.

      • Sledge (admin) napsal:

        Je to tak, 6*95. Těch 95MHz by neměl být takový problém, moje PC Chipska to umí. A násobič nastavit na 2, který prý každá K6ka nad 400MHz interpretuje jako 6.

        • Springy napsal:

          Jj, násobič 2 je 6, to už jsem vyzkoušel, ale z hodně špatné dokumentace k me desce nelze vyčíst, jak nastavit fsb na 95… ale když říkáš, že to jde, tak to jde. Ta 570ka by těch 600 už dát mohla, ne?

  • MilasPce napsal:

    Myslel jsem si, K6-3+ má i tu 256k cache na rychlosti jádra procesoru. Koukám že nemá.

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle