V tomto vesmíru není nic jako Paranoia!

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

16 patronů přispívá částkou 1758 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

...tak to aspoň tvrdil reklamní slogan na krabici. Dost odvážné tvrzení s přihlédnutím k faktu, že hra je z podstatné části okopírovanou Dune 2. Tak, jako polští Osadníci nestydatě opisovali od prvního Warcrafta, nabírala česká Paranoia inspiraci z Duny dvojky. Celými vědry.

V tomto vesmíru není nic jako Paranoia!

Real-time strategie Paranoia! (1995) byla v dobových magazínech zhusta označována za nejlepší českou hru. Což lze brát snad jen jako neveselou připomínku toho, v jakém temném středověku se nacházel tuzemský videoherní průmysl. Nechápejte mě zle, ta hra není vyloženě špatná, leč bledne i v porovnání s o tři roky starším originálem.

Předem se omlouvám, že si budu srovnáváním s Dune 2 pomáhat skutečně často, ale v případě Paranoie to jednoduše jinak nejde.


V porovnání s pravzorem doznala drobné pozitivní změny grafika, alespoň po technické stránce. Místo klasického rozlišení 320x200 proháníte jednotky po písečných dunách v jemném 640x480. Vše ostatní je bohužel o stupínek níže. Grafika svou funkci plní, ale je schematická, plochá, a postrádá jemný dotek talentovaného krotitele pixelů. Jisté kouzlo vyplývající z vyššího rozlišení brzy pomine.

V tomto vesmíru není nic jako Paranoia!V tomto vesmíru není nic jako Paranoia!

Zvuková stránka hry je na tom ještě o něco hůře, jednoduše proto, že v tomto ohledu Dune 2 bezkonkurenčně kralovala. Nicméně uznávám, že zvuky Paranoie jsou poslouchatelné a hudba se pocitově blíží originálu, byť jeho majestátnosti nedosahuje. Co je horší je namluvení. Není vyloženě otravné, ale nemohu se zbavit dojmu, že ono konstrukce ukončena při stavění budov namlouvala něčí máma.

Stavění budov, druhy jednotek - tady není moc o čem psát, je to stejné, jako v Duně. Snad jen, že pod budovy není nutné nejdříve připravit beton, což je něco, co mě v Dune 2 nehorázně otravovalo, a že stavět můžete kdekoliv, nejste omezeni pevným podkladem. Drobný rozdíl je v samotné produkci budov - ty nejsou všechny budovány z hlavní základny (construction yard v Dune 2), ale jde o jakéhosi pavouka. Např. pro produkci obranných věží nejprve v konstrukční plošině vyprodukujete výstavbu opevnění, a až z ní lze věže stavět. V Osadnících byl podobný přístup matoucí, ale tady to smysl dává a produkci budov zpřehledňuje.

Místo koření v Paranoie těžíte hopsinky, které v průběhu hry neustále dorůstají. Těžbu netradičně obstarává dvojice jednotek - levnější sběrač a dražší kombajn. Tady dávám hře jedno malé plus, kombajn je totiž jednotka ozbrojená a tedy ne tak snadno zranitelná.

V tomto vesmíru není nic jako Paranoia!

A nyní varování, zapínám hnojomet!

Dokonale strašlivá je všeobjímající tupost a neakčnost jednotek. Kombajny a sběrači po jednom kolečku v klidu přestávají těžit hopsinky, i když na mapě zdroje objevené jsou. Tanky a bojová vozidla stojí a v zenovém klidu čučí, jak o tři políčka dále nepřátelský voják vytrvale buší do vaší budovy. U věží je snad nějaká náhodná prodleva, protože jsem někdy měl dojem, že děla mlčela snad 15 sekund.

Ale to stále není nejhorší. Tím absolutně nejhorším je ovládání. Recenzenti kdysi vyzdvihovali přítomnost velitelských vozidel, pod která lze jednotky seskupit. (Což je mimochodem fíčura, kterou měla Dune 2 ve verzi pro konzoli SEGA Mega Drive.) To prý báječně zjednodušuje ovládání. Ovšem jaksi opomněli ten drobný zádrhel, že Paranoia nezná klávesové zkratky. Takže přiřadit jednotky k velitelským vozidlům obnáší skutečný klikfest. Nakliknout jednotku, nakliknout tlačítko, nakliknout velitele. A opakovat. A přijdete-li o velitelské vozidlo, můžete to peklo absolvovat znovu. To už je skoro lepší posílat jednotky na nepřítele rovnou, což taky bolí. Při frenetické manipulaci s desítkami jednotek, které vzhledem k jejich stupiditě nelze nechat osamotě, to SKUTEČNĚ bolí. A je to horší než v Dune 2, kde aspoň jednotky nebyly tak strašně blbé, takže se o sebe zvládli trochu postarat.

Už to bude dobré, vypínám hnojomet.

Na druhou stranu je pravda, že díky velitelským vozidlům je možné připravit koordinovaný a smrtící útok, který by jinak uklikat prostě nešel. Osobně jsem se ale nakonec na produkci jednotek témě dokonale vykašlal a nasadil taktiku zvanou bunker rush, která se ukázala jako překvapivě funkční. Stačilo se přes stavění podkladových desek prokousat až k nepřátelské základně a stavět opevněné bunkry. Je to drahé, je nutné pokrýt spotřebu energií, chcete-li si uchovat radar, ale pořád je to svižnější, než stavět tanky.

V tomto vesmíru není nic jako Paranoia!V tomto vesmíru není nic jako Paranoia!

Zajímavé je, že ač jednotky jako takové jsou tupé, tak počítač občas docela zdatně zformuje protiútok a napadne vaše slabé místo. A vy si toho ve válečné vřavě ani nevšimnete. Několikrát se mi stalo, že jsem základnu nepřítele rozkládal na prvočinitele, ovšem v tu samou chvíli mi banda tanků vjela doprostřed nehlídané základny a rozpoutala peklo.

Kladné body si rozhodně zaslouží přítomnost síťové hry, která v Dune 2 bolestně chyběla. Warcraft už jí sice měl, ale kdo ho po síti hrál, tak ví, že to nestálo za moc (orkové byli díky démonům o chlup silnější, hnus!). V kontextu doby byla určitě zajímavá cena, tedy aspoň po těch pár hráčů, kteří poctivě kupovali plné verze. Bavila mě i rychlost rozvoje, už pár minut po startu mise máte vybudováno a můžete směle do útoku.


Tak. Co říct závěrem? Já vím, že teď jsem u mnohých z vás za hnusáka, protože tady šlapu po české klasice. Ale ono to vážně není moc dobré. Rozhodně ne tak dobré, jak tvrdily dobové plátky. Na rozdíl od těch polských Osadníků se sice Paranoia dá hrát, ale proč by to někdo dělal, když si může pustit Dune 2, to netuším. Kdyby to ovládání nebylo tak hrozné a kdyby jednotky nabraly víc inteligence, šlo by mluvit o poctivých 6-7/10, takhle je to někde kolem 4/10, nehodné doporučení.

Mimochodem, moc nechápu důvod, proč se autoři pustili do tak bezuzdného kopírování. Technická zdatnost jim zjevně nechyběla, utopit jí v pouhém plagiátu mi přijde jako mrhání potenciálem. Vždyť i to jinak pěkně vyrenderované intro je Dune 2 přes kopírák!

P.S. Mě z toho klikání vážně brní v ruce, neměl bych v jeden den hrát dřevní RTS a zároveň Age of Empires 2 :)

V tomto vesmíru není nic jako Paranoia!

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

Komentáře k:
"V tomto vesmíru není nic jako Paranoia!"

  • MilasPce napsal:

    Ahoj všeci. Paranoiu 1 nemůžete počítat do herního průmyslu bo ji programoval jeden člověk doma u televize po práci a druhej mu do toho kecal, asi jako když jsme programovali tady soutěž. Bylo to ve stylu Dunu jsem dohrál tak si naprogramuji vlastní. Phoenix Art to viděli řekli je to hratelný my to vydáme a tak k tomu vyrenderovali intro, složili hudbu a zařídili distribuci.

    Logika programu je taková, že kombajn si pamatuje, kde sbírá tak se tam vrací, když tam dojede a v blízkém okolí nic není tak stojí. Bylo to zvoleno z důvodů dorůstání, které v Duně není. Jinam nejede proto, že když všechno vysbíral tak nakonec jel k sbírat k nepříteli, ten ho zničil a to bylo horší, než se o sběrače starat. Mohl by se místo zastavení vrátit na základnu to zas jó. Na druhou stranu je super zjistit „Ajo zapomněl jsem na sběrače a nemám peníze“

    Že se kliknutím nepřiřadí velitel je fakt nemožný. O proti Duně se ale ostatní věci dělají pravým tlačítkem, tak na nic jiného klávesnici nepotřebuješ to je dost velký ulehčení. V Duně jsi stále navíc mačkal Atack a Move takže v Paranoie naklikáš o 30% míň. Člověk zhýčkaný ze Starcraftu a Red Allertu si to neuvědomuje vadí mu, že nejde grabnout víc jednotek, ale v tý době nic takového nebylo ty vylepšení byli posun k lepšímu.

    Nebýt Paranoie, tak by se ty lidi neposunuly a neprogramovala by se ani Mafie a dnes by se neprogramovalo „Kingdom Come: Deliverance“. A tomu už říkám herní průmysl.

    • Sledge (admin) napsal:

      Já samozřejmě chápu, že je to dílo nadšených amatérů, ta narážka na stav herního průmyslu šla spíše za distributorem, který byl ochotný to vydat v roce, kdy vycházely věci jako Warcraft 2 a C&C :)

      Ad kombajny – ok, to chování chápu, v takovou chvíli by ale třeba mohlo někde svítit upozornění „bacha, kombajny stojí“ :)

      To s tím pravým tlačítkem – já s tím mám takový subjektivní problém, když hodně klikám střídavě levým a pravým myšítkem, fakt mě z toho bolí ruka. V Dune 2 jsem sice musel mačkat zkratku, ale klikal jsem furt vlevo, což má ruka snáší lépe :) A těm velitelským vozidlům jsem výhodu přiznal, opravdu se díky nim dá útok koordinovat, což bylo v Dune 2 nemožné :)

      Já se vždycky ty hry snažim hodnotit spíš dnešní optikou, tzn. jestli to dnes je, nebo není hratelné. Tzn. kdybych psal o Dune 2, tak jí kvůli ovládání taky nepochválím. Ani bych tomu neříkal zhýčkanost, ale ten žánr musel prostě trochu dorůst. Btw. už ve Warcraftu, který vyšel nějaký čas před Paranoiou, šlo označit 4 jednotky. Dost to pomáhalo :)

      Jak jsem psal, uhladit ovládání, přidat na inteligenci jednotek, a bylo by to fajn. Ale v tomhle stavu se to dneska už moc hrát nedá, tak to prostě je :)

      • Jirka napsal:

        Zdarec, Paranoju jsem hrál a byla to první „strategie“ kterou jsem měl. Co si z ní pamatuji?

        Pauznutí hry a asi 5 minut klikání,co má kdo dělat. Pak minuta hry kdy se člověk jen kouká, pak zase pauza a další klikání s novými rozkazy. Z dnešního pohledu děs a hrůza, tenkrát mi to nepřišlo.

        Ta taktika, ta taktika. Když hrál člověk na nejvyšší obtížnost, bylo nutné hned na začátku postavit kupu věží a zdí obehnat hopsinky které rostly u báze. ZA pár minut totiž dorazily nepřátelské kombajny které všechno nekryté sežraly, co nezvládly ony udělali jednotky, které rozjely všechny hopsinky a nebyly love. Muselo se šetřit a keříky sbírat jen těma pěšáčkama, protože ti vzali vždy jen 98% a rostlinka zase vyrostla. Tak měla báze své políčko a zdroj příjmů, vše za hradbou bylo rozjeté, pod palbou a plné min.

        Dalším krokem bylo udělat alespoň malou armádu a zničit letiště nepřítele. Většinou bylo někde z kraje báze, takže se to dalo.

        Taktický trik no 26: Můžete mít jen 2 letadla. Ale když postavíte 10 letišť a v každém necháte udělat letadlo, budete jich mít 10. Aha! Pak se diverzanti mohli jít klouzat.

        No, a pak standartně bunkerrush nebo útok diverzantů řízených velitelstvím.

        taktický trik no 86: Pokud nemůžete dělat velitelství ale jen velitelské vozidlo, postavte ho do slepé uličky v bázi a zataraste tankem ať nemůže vyjet. Aha! Mám velitelství o kterév boji nepřijdu.

        No prostě radost hra. A nebo to projíždění cizích minových polí minérem a z nich dělání vlastních. To byla švanda.

        tatický trik no 2987: Minér měl na začátku 6 min a kdyžje vypotřeboval, musel najet na cizí minu. Pak se mu načetla a šla položit. Takže stačilo se jen rozjet nepřátelským minvým polem a klikat na tlačítko položit minu. A rázem bylo cizí minové pole moje. A ty nepřátelský paka to nějak nechápaly.

    • McVitas napsal:

      sorry ale s tim pravým tlačítkem to si pleteš s Paranoiou 2 ;-)

  • Mastafa napsal:

    Dnes někdo v diskusi na root připomněl tuto (pro mě neznámou) hru:
    stateofwar.funsite.cz/index.php?web=screenshoty

    Hrál to tady někdo? Jestli se to dá schrastit, asi to prubnu.

    • Luke_Skwlkr napsal:

      Bylo to jako full game u levelu myslim. Docela se to dalo a nejakou dobu jsem ji hral i presto, ze me strategie moc neberou.

  • Lobodin napsal:

    A co teprve Paranoia 2. :)

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle