Hráli jste: Mario pro DOS?

Tiše, věštecká vize v zakaleném půllitru zvětralé desítky se vyjasňuje:

  • Mario pro DOS se k vám dostal na ušmudlané disketě ve formě příjemného bonusu k hlavnímu balíku dat či software. (O nepříjemných bonusech typu One Half a Pojer pomlčme.)
  • Frustrace z toho, že ten prokletý čtvrtý level nejde dohrát, je stále pohřbena v hloubi vaší ztrápené hráčské duše.

Tak co, jak moc jsem se trefil? ;)

Hráli jste: Mario pro DOS?

Hopsačka Mario & Luigi pro DOS je technologické demo, které v roce 1994 vytvořil Mike Wiering ve snaze naprogramovat paralaxně skrolující hru, která by plynule běžela na počítači s procesorem 486 / 25MHz.

Záměr se podařil a autor tak mohl pokračovat na vlastních hrách podobného typu, např. Charlie the Duck a Sint Nicolaas. Ale co se nestalo, nedokončená beta DOSového Maria unikla do digitální divočiny. Podnikavci z Chaos Software dokonce šířili hacknutou a o dokumentaci doplněnou verzi coby shareware a žádali 15 dolarů za její registraci.

A právě proto jste se přes čtvrtý level za žádnou cenu nemohli dostat. Jednoduše nebylo jak, pátý level v nehotové verzi hry neexistoval.

Hráli jste: Mario pro DOS?

Mike Wiering se proto nakonec rozhodl rozpracovanou hru dokončit (pravděpodobně v roce 2001) a nejen, že jí nabídl volně ke stažení, ale dokonce zveřejnil i kompletní zdrojové kódy (Turbo Pascal).

Pro zajímavost - kompletní Mario & Luigi má pouhých 57kB. Což je přibližně stejný objem dat, jaký zabírá trojice obrázků k tomuto článku.

Hráli jste: Mario pro DOS?

Komentáře k:
"Hráli jste: Mario pro DOS?"

  • Logout napsal:

    “Pro zajímavost – kompletní Mario & Luigi má pouhých 57kB. Což je přibližně stejný objem dat, jaký zabírá trojice obrázků k tomuto článku.”

    A nebo zhruba o 10kB méně, než kolik zabírá každý z náhledů na tyto obrázky – jó, wordpressovské miniatury jsou peklo :-)

    Jinak hru jsem hrál, frustraci si pamatuju – dík za vysvětlení!

    • Sledge napsal:

      A to mám ty miniatury ještě “ošéfované” – ve výchozím stavu dělá WordPress miniatury ve stejném typu, jako je obrázek. Tzn. např. z ostrého PNG v 640×480 udělá rozmázlý 520×390 náhled, který díky vzniklé interpolaci a přechodům mezi pixely zabírá v PNG několikanásobně více, než obrázek originální :) Takže jsem musel zakročit a vynutit si náhledy v JPG, výsledek je pak o dost lepší :) Ale i tak jsou větší než originál, ale tohle je holt specifická situace.

  • Liso napsal:

    Aha, tak preto som sa nikdy nedostal ďalej, ďakujem za vysvetlenie, som zvedavý na nové úrovne 5 a 6.

    A áno, One Half tam bol tiež :D

  • Doomtrooper napsal:

    Mike Wiering tenkrat adaptoval technologii kterou uz v Zari roku 1990 tedy vice jak pred 3mi roky vytvoril legendarni John Carmack a zanechal ji na stole pro sveho kolegu, dalsi legendu Johna Romero. Ten po pozdnim prichodu do prace zasunul disketu do PC a objevila se uvodni obrazovka s napisem:
    “Dangerous Dave in Copyright Infringement”
    Pote se spustila hra samotna jez predvadela hladke scrollovani obrazovky predtim na PC nevidano. Svet Maria v ni byl dokonale okopirovan az na samotneho Maria, toho nahradila postavicka Dangerou Dave z jejich vlastni tvorby. John Romero chvili krepcil a pak resolutne prohlasil… We are gone..!! Spolecne odesli ze Softdisku a zalozili si malou usmudlanou firmicku … ID Software :) :D
    Tahle informace mi vytanula v mysli z uzasne knihy od Davida Kushnera: Masters of DOOM. Vrele doporucuji… dle me nejlepsi bigraficka kniha z hracskeho prostredi vubec ;)

  • Harry napsal:

    Funguje vám odkazovaný EXE soubor a dohráli jste to? Funguje to v DOSBoxu? A funguje Dosbox ve Vistách? ;)

    • Doomtrooper napsal:

      DosBox ve Vistach funguje ale proc pro vsechny bohy uzivas tuhle softwarovou zvracenost? At je to cokoli hod na to misto Visty Win7 a budes daleko spokojenejsi ;) IMHO.

  • Luke_Skwlkr napsal:

    To si delas srandu ze to neslo dohrat ?! Tech hodin co jsem u toho stravil…. chudak klavesnice to odnesla a ani za to nemohla :D

  • LubikCZ napsal:

    Také jsem se dostal až na “konec”, tak mě to pak přestalo bavit a doteď jsem netušil proč :D

  • Smurf napsal:

    Mario se ke mně dostal na polských videohrách prodávaných vietnamskými spoluobčany. Na PC bohužel ne. Jelikož jsme neměli internet, byl jsem odkázán na to, co jsem si natahal od kamarádů na disketách. Pořídím si nějakou lacinou klávesnici a vyzkouším teď.

  • Powerack napsal:

    Virus pojer jsem si na disketách nosil celkem dlouho. Ne a ne se toho zmetka zbavit :-D Jinak tenhle Mario byla super hra. Pařil jsem to tuším na 286ce, teď nevím, jestli s VGA, nebo EGA grafikou.

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)