7 nejlepších českých a slovenských PC her (do roku 2000)

Lid promluvil! Boj byl dlouhý, lítý, leč spravedlivý. Tedy až na to hovado, co se rozhodlo protlačit na první příčku Horké léto. Naštěstí logy hovořily jasnou řečí a podvodné hlasy byly několika elegantními kliknutími poslány v temný svěrač. Ale nechme hovada jejich bídné existenci a pojďme se pokochat sedmerem nejlepších českých a slovenských PC her vydaných do roku 2000.


1) Hidden & Dangerous / 50 hlasů
1999 / Illusion Softworks / CZ / Windows

Vítězství nikoli překvapivé, přeci jen jde o první českou hru, která slušně zabodovala i v zahraničí, kvalita se v této taktické akci a 3D variaci na téma Commandos tedy nepochybně skrývá. Do spárů dostanete elitní tým SAS, což jsou legendární britští vytvrdlíci, kterým fór z kategorie "tvoje máma..." rozhodně do očí vmést nechcete. V zapeklitých misích odehrávajících se po celé Evropě za pomoci důvtipu (a za asistence myriády bugů) bojujete proti husnému náckovskému neřádstvu.

V roce 2000 se hra dočkala datadisku Fight For Freedom (Devil's Bridge), v roce 2003 vyšel druhý díl. V rámci vydání dvojky byla jednička uvolněna jako freeware, zároveň je možné Hidden & Dangerous zakoupit na GOG.

7 nejlepších českých a slovenských PC her (do roku 2000)

Takhle to dopadá, když nečtete manuál.


2) Brány Skeldalu / 49 hlasů
1998 / Napoleon Games / CZ / DOS & Windows

Můj osobní tip na vítěze. Úplně vedle nebyl, viz počet hlasů. Ve chvíli, kdy subžánr dungeonů v okolním světě scházel na úbytě, držely Brány Skeldalu pochodeň hrdě a vznešeně. Krokovací chodbičkárna vyprávějící příběh z pera Jindřicha Rohlíka a podpořená grafikou Martina Zhoufa se u hráčů setkala s kladným přijetím, dost možná i díky zvýšenému výskytu polonahých amazonek. A i ti z vás, kterým kreslený full frontal (nebo spíš half frontal) v 640x480 nic neříká, si zajisté s chutí smlsli na zapeklitých hádankách a propracovaném soubojovém systému.

V roce 2008 byly Brány Skeldalu uvolněny jako freeware, roku 2014 vyšla mobilní verze pro Android a iOS. Druhý díl Brány Skeldalu 2: Pátý učedník se odklonil k žánru adventur, trojka Brány Skeldalu: 7 mágů se ovšem opět vrátila k útulným a zatuchlým kobkám.

PS. Stále pátrám po dalších screenshotech z rané verze. Neúspěšně :(

7 nejlepších českých a slovenských PC her (do roku 2000)

Masiv je masiv, na ostrově Rovenland IKEA nefrčí.


3) Spellcross: Poslední bitva / 41 hlasů
1997 / Cauldron / SK / DOS

Naprosto zasloužené vysoké umístění. Slovenská tahová strategie Spellcross se může směle srovnávat i s takovou legendou žánru, jako je UFO: Enemy Unknown. Sice prohraje, ale boj to bude férový! Temný příběh o napadení Země fantasy hordami, vysoká obtížnost, solidní technické zpracování a třešnička na dortu - český dabing plný poměrně zvučných jmen (Jiří Štěpnička, Petr Štěpánek, Jaromír Meduna).

Nedávno jsem si projel první mise a musím říct, že je to skutečně hra pro ostřílené veterány. Ale nenechte se odradit, to máte jako s exováním flašky zelené. Ke konci se probojují jen trénovaná borci, ale prvních pár hltů zvládne i naprostý laik. Hra se bohužel nedá legálně pořídit, alternativní zdroje tu naštěstí jsou ;)

7 nejlepších českých a slovenských PC her (do roku 2000)


4) Quadrax / 34 hlasů
1996 / Cauldron / SK / DOS

Opět Slovensko, opět Cauldron. Quadrax původně vyšel pro osmibity ZX Spectrum, v roce 1996 se ovšem PC hráči mohli radovat z vylepšené verze pro DOS. V této logické plošinovce ovládáte dvojici badatelů, kteří se lapili do zákeřných pastí prastarého egyptského chrámu. Stovka úrovní (na Spectru jen padesátka) vám vystačí na nejedno nedělní odpoledne. Hlavolamka Quadrax je coby freeware dodnes ke stažení zdarma na webu Cauldronu.

Kdo by chtěl nášup, může zkusit některé z mnoha neoficiálních pokračování. Jedenáctý díl série pojmenovaný Quadrax Neverending z produkce studia Alfaline vyšel relativně nedávno. Marně byste hledali jen dvojku, ta v plné verzi nikdy neexistovala.

7 nejlepších českých a slovenských PC her (do roku 2000)


5) Vlak / 26 hlasů
1993 / Ing. Miroslav Němeček / CZ / DOS

Vlak, legendární kus, který se pro svou jednoduchost a minimální nároky na hardware stal lokální obdobou her typu Tetris, Solitaire či Miny. Tedy smrtící zabiják volného i pracovního času, jemuž propadli hráči i hráčky každého věku. Přitom je celá ta freewarová logická hříčka o padesáti úrovních vměstnána do neuvěřitelných 13kb (ve verzi 1.0)! Vlak je dokonale vybroušený diamant, kterému není rovno.

Kultovní Vlak je v několika verzích a se zdrojovými kódy ke stažení na webu autora. Po nějakou dobu byl v Google Play k dispozici port pro Android, ale nad ním už se zdá se nenávratně slehla zem. Ale jsou tu i porty pro lepší platformy, např. pro osmibity Atari.

7 nejlepších českých a slovenských PC her (do roku 2000)


6) Fish Fillets / 24 hlasů
1997 / Altar Interactive / CZ / Windows

A do třetice logická hra. Pod žertovnou krustou, která paroduje seriál X-Files, číhá sedmdesátka úrovní s rébusy tak vytvrdlými, že jen pouhá vzpomínka na ně vžene mnohým slzy zoufalství do očí. Není se co divit, motivace byla velká, vydání hry totiž doprovázela soutěž, na prvního úspěšného řešitele čekal nový počítač. A kdo by v roce 1997 nechtěl vyhrát nabušené Pentium?! Jen kdyby ty rybky pořád neumíraly!

V roce 2002 byla hra uvolněna jako freeware, o dva roky později došlo i na zveřejnění zdrojových kódů, díky čemuž není nouze o porty pro rozličné obskurní platformy (Linux, MacOS). V roce 2007 vyšel nášup rybích prstů v podobě Fish Fillets 2.

7 nejlepších českých a slovenských PC her (do roku 2000)


7) Polda, aneb s poctivostí nejdřív pojdeš / 21 hlasů
1998 / SleepTeam / CZ / DOS & Windows

Sedmá hra v pořadí je důvodem, proč jsem chvíli uvažoval vyhlásit jen 6 nejlepších her... Ale co nadělám, Polda je mezi tuzemskými hráči všeobecně oblíben a ač si osobně myslím, že je to debilní hra, proti nostalgii toho příliš nezmůžu. Tak tak tady to máte, kreslená adventura s policistou Pankrácem v hlavní roli, hra plná prostoduchého humoru, špatné grafiky a dabingu, který je sice v rukou (přesněji v hrdlech) mistrů oboru, bohužel herně nezkušených a špatně vedených.

Polda se dočkal několika pokračování, z nichž to poslední (Polda 6, v angličtině Detective Hayseed - Hollywood) vyšlo roku 2016. V roce 2018 vyšel Polda v mobilní verzi pro Android a iOS, PC verze pro Windows je k dispozici zdarma, ale na Windows 10 zaplaťpánbůh neběží.

7 nejlepších českých a slovenských PC her (do roku 2000)


Jak vidíte, žádné velké překvapení se nekoná. Mě osobně trochu zarazilo skvělé umístění Quadraxu, samozřejmě v dobrém slova smyslu. Naopak jsou tu hry, u kterých bych čekal poněkud vyšší skóre, např. Colony 28, Dračí historie a Argo Adventure. Zcela zaslouženě propadly temné hrůzy typu Mise Quadam, Turbo Speedway či Revolt of Don's Knights. Těch 9 hlasů pro LEO Žhavá čísla beru jako žert rozverných čtenářů ;)

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

  • Kategorie: PC

Komentáře k:
"7 nejlepších českých a slovenských PC her (do roku 2000)"

  • Srandista napsal:

    Nuz, ja osobne staviam Spellcrossa aj nad toho spominaneho Xcoma, ten mi jaksik k srdcu nikdy tak neprirastol. Zato Spellcross, to je je pre mna nie len ohromny kus nostalgie, ale na rozdiel od mnochych nostalgickych tripov tato hra dokaze svojim kvalitam dostat aj dnes! S jej rozbehanim uz je to tocha tazsie, a to nie len v pripade, ze sa o to pokusate v DOSBoxe, ale aj pre ludi, co oprasia prach zo svojich (jeden by mohol povedat skoeo az dobovych) masin s Windows XP. Pokial by ste sa teda chceli naplno ponorit do sveta magie a armadnej techniky, odporucam postupovat podla nasledovneho navodu:

    http://blog.hermansky.net/blog/jak-rozjet-spellcross-pod-winxp

    No a co sa Quadraxu tyka, na spominanej Cauldronackej stranke je k dispozicii verzia anglicka. Komu by ale logicky nasup hry samotnej vytazil mozgovu kapacitu na 100% a uz tam nezostavali volne prostriedky na preklad, tu mozete aj najist oficialnu verziu slovensku:

    http://www.bestoldgames.net/stare-hry/quadrax.php

  • LubikCZ napsal:

    Ze všech jsem hrál pouze ten Vlak, takže za něj přidávám jeden bezcenný pozdní bodík, Fish Fillets vyšly v nějakém počítačovém časopisu, snad Computer, bohužel jsem je do teď nerozjel, takže nic, žádný bodík, ani půl bodíku, prostě nic!

  • Doomtrooper napsal:

    Ja jsem hlasoval pro H&D, Brany Skeldalu a Colony 28, a jsem rad ze spousta lidi to videlo podobne. Az tedy na tu Colony28, dodnes se mi nekde vali cislo ve kterem to vyslo jako plna hra :). Jinak moc dobry napad na anketě pac to vsem pripomene co za projekty se vlastne v tech nasich zemich urodilo. A ze je ta nostalgie mocna :D.

  • Falcon napsal:

    Já jsem hlasoval pro Spellcross, protože za (tenkrát nemalých) 599 Kč zařídil desítky hodin zábavy pro mně i kámoše (který ho narozdíl ode mně dohrál).

    Jinak ho mám aktuálně nainstalovanej pod Windows 7 64-bit a běží :) Snad ho 20 let od koupě konečně dohraju.

    • Srandista napsal:

      Tak to ja som sa k nemu dostal skrz prilohu k Excaliburu. A odvtedy si ho hezky strazim :)

      Inak, v ramci DOSBoxu stale bezi aj na Win 10 x64, nastastie. A podobne ako ty, aj ja dufam, ze tento rok ho uz fakt doklepnem…

  • lasice napsal:

    já hlasoval pro brány skledalu, spelcross a quadrax, spelcross jsem si chtěl zase zahrát, je to skvělá tahovka ty já rád, ale nemohu ho nikde najít ke koupi

  • Jan Olšan napsal:

    No Brány Skeldalu jsem hrál i dohrál, ale myslím, že to přece jenom ukazovala limitace malého českého rybníčku.

    Proti Albionu nebo i Eye of the Beholder 1/2 to bylo někde úplně jinde. Jkao nebyla to úplně špatná hra a byla jak se tehdá říkalo hratelná (tj. člověk nebloudil tři dny neschopnej zjistit, jak se pokračuje dál), ale moc nenadchla, působilo to trošku chudě.

    • Doomtrooper napsal:

      Ja jsem to nikdy nedohral a porad doufam ze se k tomu nekdy jeste dostanu. Zato treba Lands of Lore – Throne of Chaos jsem dohral nekolikrat a porad me to bavi. Pritom je to dost podobny…

      • Jan Olšan napsal:

        Lands of Lore jsem zase já vůbec nedal (někam jsem se dostal, ale už si to vůbec nepamatuju, neměl jsem návod a asi mě to nechytlo tolik). Nebo třeba v Isharech se mi nikdy nepovedlo překonat začátek (to jsem taky ale neuměl anglicky, no…). Nebo Stíny nad Rivou, tam jsem taky vůbec nepronikl.

        Na druhou stranu jsem se pak tak kolem roku 2001-2 nebo tak dostal strašně daleko v Dark Queen of Krynn, což nebylo zas tak přístupný, ale někde jsem tam vytuh a už se k tomu nevrátil. Takže můj největší výkon jsou asi Beholdery I+II bez návodu a Amberstar a Ambermoon bez návodu. Ambermoon (umocněnej tím, když si člověk pamatuje ten svět z Ambestar) to je mimochodem asi jedno z nejlepších příběhových RPG z těch devadesátek, spolu s Albionem IMHO snesou srovnání i s BG a PST, který jsou tam, kde jsou, díky dost velkýmu technickýmu pokroku, kterej mezitím nastal.

        • Doomtrooper napsal:

          Máš pravdu že bez návodu dal Lands of Lore málo kdo. Hlavně v pozdějších lokacích byly občas ošklivý finty. Ti co vědí si vzpomenou na tover of Yvel nebo Scotia’ Castle. Nicméně ta hra za to určitě stojí. Klobouk dolů za ty Beholdery a Ambery, to je tedy fuška. V Albionu jsme s kamarádem zakysli a nikdy se k němu nevrátili. BG jsem taky nedohrál no, ačkoliv jsem si koupil tu mega kolekci minulý rok a plánuju se k tomu někdy vrátit až bude čas :)

          • Sledge napsal:

            To se mám na co těšit, mám rozehráno, jsem někde ve White Tower tušim. Ovšem kdy se dostanu k tomu to dorazit fakt nevím, asi tak v lednu :) Ale baví mě to, nebýt problémů typu přeplněný inventář a předměty, u nichž si nejsem jist, jestli je můžu zahodit nebo ne, je to vyloženě pohodové, navíc s audiovizuální stránkou velmi podobnou mé oblíbené Kyrandii :)

          • Jan Olšan napsal:

            No ale ten Albion je hrozná škoda, to stojí za to dohnat. Ten je zrovna hodně hratenej i dneska, všechno je myší, dají se stáhnout mapy těch exteriérů…

            Zákys mohl bejt tím, že ta česká verze ze skóre byla zabugovaná. Respektive – pohnojili ten systém dialogů. V angličtině automaticky registruje klíčová slova, na která se dá zeptat, ale v češtině téměř vůbec. Takže už na tý kosmický lodi člověku unikne spoustu témat, kdežto v angličtině se dá krásně prozkoumat to pozadí příběhu. A to pak pokračuje na všech těch dalších lokacích, ale na ostrově Maini je průšvih, že se musí takový slova ručně zadat – v jednom příapdě je to side quest s fajn odměnou, v druhým případě je to kritický pro pokračování v hlavní zápletce. A protože v tom překladu tenhle systém klíčovejch slov nefungoval, tak se člověk zasekl a nešlo to dohrát. Počítám, že to nějak později opravili, ale pořád tam asi bude spousta nepřístupných dialogů, takže Albion se musí IMHO zásadně hrát jenom anglicky. On i ten překlad nebyl zas bůhvíco obecně.

  • lasice napsal:

    přitom LoL je oproti jiným dungům celkem lehké ;) třeba Black Crypt to je tužárna… ale taky už jsem ho projel, Beholdery taky několikrát projetý, co mě chbí a co bude dost vořech proi mě je právě sérka Ambermoon, Amberstar, Albion…jo a za co se nejvíc stydím je nedohranej DM2 :D mám toho teď hodně a dohrávám si postupně adventury, dohráno Shadow of the Comet, Prisoner of Ice, Indiana Jones and the Last Crusade a Indiana Jones and Fate of Atlantis teď jedu sérku Legend of Kyrandia zatím mám první 2 díly, pak chci simona 1,2 a potom LoL 1,2,3 a spousty dalších :D je toho sakra hodně a času málo

    • Jan Olšan napsal:

      Dungeon Mastera II jsem taky nedohrál (zato DM možná tak 15krát, i před pár lety jsem to oprášil pod dojmem nostalgie, když jsem si přečetl tohle http://spelpappan.se/2013/09/this-is-how-the-cover-art-of-dungeon-master-1987-was-made/ a jak ta ženská (Syra?) se svícnem z obalu byla malířova těhotná manželka +- v noční košili :)

      On DM2 je takovej divnej – ty outdoor oblasti jsou takový trochu prázdný a přímočarý (až na ten hřbitov to člověk dokonce může prokličkovat a posbírat ty klíče bez bojování), je tam město s obchodama, ale nikdo nemluví, není tam vůbec dialogovej interface, obchody/peníze jedou takovým zvláštně fyzickým enginem přes ten dungeoní engine.
      Je to divný, protože si s tím vyhráli, dá se tam hýbat objektama, když hodíte vlkům kost přes propast, tak tam skočí, a přinesou vám ty penízky, co se tam válí, a tak podobně. Takže přidělat okna s trochou textu nebo to, že postava občas něco okomentuje, jako v Beholderovi, nemohlo být nic těžkýho. Takže ta hra působí divně omezeně, i když technický zpracování docela pěkný (i když stylově mi přijde, že to nefunguje tak dobře jak by mělo).

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)