Dohráno – Command & Conquer: Red Alert

Letos se opět pokusím splnit herní výzvu databaze-her.cz, ač mi to loni dost ostře nevyšlo, a začínám položkou "Barevný svět", v rámci které je nutné dohrát hru, v jejímž názvu se vyskytuje barva. Přiznám se, že vysypat z hlavy cokoliv jiného než právě Red Alert byl dost problém, takže jsem si to raději zbytečně nekomplikoval :)

Dohráno – Command & Conquer: Red Alert

Prvního dílu série Command & Conquer jsem se něco nahrál, šlo spolu s Dukem 3D o evergreen školních síťovaček. Matně tuším, že i Red Alert jsem v nějaké osekané verzi kdysi dohrál, ale jak se ukázalo, pamatuji si naprosté kulové. Čekal jsem totiž v principu triviální schéma postav základnu -> naflákej tanky -> převálcuj nepřítele, takže mě dost překvapilo, že ve skutečnosti je většina map koncipovaná jako puzzle, k jehož ideálnímu splnění existuje právě jeden postup.

A nemůžu říct, že mi podobný přístup vyhovuje. Dokonce bych řekl, že tady někde je důvod, proč subžánr akčních RTS postupně zhynul. Výše zmíněné základní herní schéma se totiž velmi brzy okouká a většina pokusů o jeho ozvláštnění skončí ještě větším průserem.

Mise s omezeným počtem jednotek byly nudné už ve Warcraftu 1, a tady jsou otravné skutečně mimořádně. Kdybych chtěl hrát Commandos, tak hraju Commandos, navíc v enginu, který je na podobné kousky připraven. A mise s přesně daným postupem vás urputně drží v tunelu, na taktiku nezbývá prostor, takže spíše než proti virtuálnímu nepříteli bojujete proti vývojáři a snažíte se uhodnout, jak si řešení představoval.

Dohráno – Command & Conquer: Red Alert

Ne, tyhle mise nejsou zábava ani v alternativním vesmíru.

Těch skutečně klasicky stavěcích map je v obou kampaních (Spojenci a Rusáci Sověti) minimum, a když už na ně dojde, vybublá na povrch další slabina, a to je nadbytečnost většiny typů jednotek. Prostě vychrlíte co největší množství tanků a nepřítele jedním rychlým nájezdem vymažete. V síťově hře na běžných mapách ostatně jiná taktika neexistuje.

Líbí se mi snaha jednotky obou znepřátelených táborů výrazněji odlišit, v mulťáku to docela funguje, nicméně minimálně v kampani za ty zlé je rozdílů využíváno tak podlým způsobem, že by mi nejspíš explodoval měřič krevního tlaku, měl-li bych ho na ruce.

Že coby rudý sovět nemáte lacinou a efektivní obranu proti vzdušným útokům? Výborně, budeme vám nad základnu (a nad harvestery) posílat vrtulník za vrtulníkem. Že nemáte pohotovou odpověď na palčivou otázku dalekopalných bitevních lodí? Výborně, budeme je v pravidelných intervalech zhmotňovat z ničeho.

Dohráno – Command & Conquer: Red Alert

Celkově mi sovětská kampaň přišla o kus obtížnější, než kampaň spojenecká. (Ano, v rámci lovení bobříka herní poctivosti jsem dohrál obé.) V multiplayeru se rozdíly docela srovnají, ale spojenci mají díky variabilnějším jednotkám tak nějak odpověď na všechno. Sověti tam, kde nemůžou nasadit těžkou techniku v podobně tanků, citelně trpí.

Co mají ovšem Sověti výrazně lepší jsou filmečky mezi jednotlivými misemi. Ne snad, že by temná strana béčkového scifi o cestování v čase a alternativních historiích byla nějak výrazněji propracovanější, ale výběr herců byl v případě soudruhů poněkud šťastnější, přičemž jednoznačně kraluje Stalin sám.

Zbytek ansámblu byl poslepován z kandidátů, kteří neuspěli v konkurzech na role pařezů a muchomůrek ve školních besídkách. Je to tak zlé, že se tímto omlouvám devadesátkovým tuzemským pokusům o herní dabing. Mezi spojeneckým velitelem z Red Alerta a čarodějem Swigridem není zas tak velký rozdíl...

Zpracování herní logiky je taktéž dost bídné. Pathfinding je mizerný, jednotky se často chovají vyloženě idiotsky a nereagují na příkazy, AI je duchem mdlá a má v rukávu přesně jeden trik - ukliká toho víc, harvestery je místy nutné vodit za ručičku atd.

Abych si pořád jen nestěžoval - hudba mi vyrazila dech. Jak jsem psal, kdysi jsem hrál nějakou osekanou verzi, ve které hudba jistojistě chyběla, teď jsem si to poprvé jaksepatří vychutnal a tímto se hluboce klaním před géniem, jakým je Frank Klepacki. Jestli je nějaká složka Red Alerta obdivuhodná i dnes, tak je to právě soundtrack. I grafika ale vypadá pořád slušně a díky drobně vylepšené verzi hry je možné užít si vyššího rozlišení. Viz okolní obrázky - hra běží v 800x600.

Dohráno – Command & Conquer: Red Alert

Rudé finále, za chvíli mé Migy zničí poslední spojenecké budovy!

Hmmm.

No, text je tentokrát poněkud zmatečný, omlouvám se, ale plivu to na vás tak, jak mi to běží hlavou :) Asi nemusím dodávat, že jsem se u hraní Red Alerta moc nebavil. Tehdy to rozhodně byla pecka, ale jaksi se to ochodilo, a když dnes RTS, tak raději onu Blizzardí větev s důrazem na příběh a na micromanagement menšího počtu jednotek.

Na lanpárty pořád může jít o příjemnou akční osvěžovačku, ale singleplayer vás na zadek neposadí. Je to prostě taková akční matlanina. Jedno dohrání ale doporučit lze.

Komentáře k:
"Dohráno – Command & Conquer: Red Alert"

  • Doomtrooper napsal:

    Jsem se vážně pobavil při představě konkurzu na ty pařezy a vochomůrky hehe. Jinak hudba je v C&C vždy hodnocena super kladně.
    Pro ty co si chtějí osvěžit či doplnit znalosti o vývoji her z vesmíru Command and Conquer vřele doporučuji tohle video”

    https://www.youtube.com/watch?v=OlIkGlTMUNE

  • mixal111 napsal:

    “hru, v jejímž názvu se vyskytuje barva” – mna napadla hra “Black ice, white noise” pre Atari Jaguar CD :)

    • Když jsme u těch “barevných her”, hrál jste někdo seriózně Black & White? (sice vydáno až po roce 2000, takže riskuji, že mě za tento dotaz Sledge zabanuje, ale ve Score jsem o hře čítával už od roku 1998 :-)
      V době vydání jsem na hru neměl dostačující železo a později jsem o ní už moc neslyšel. Tak mě zajímá, jak moc byly tehdejší recenze ovlivněny hypem kolem hry.

  • MickTheMage napsal:

    Co sa tyka muziky a Klepackiho, odporucam zaznam z koncertu… https://youtu.be/i-ArbE0bEQQ :)

  • Lobodin napsal:

    Red Alert jsem dostal +- v době vydání k Vánocům. Hrozně jsem si to tenkrát přál. Dnes si ale také radši pustím Starcraft, který jsem včera dohrál… No nic, Brood War volá. :)

    • Sledge napsal:

      Jo, Starcrafta v tý remastered edici jsem vlastně chtěl taky dohrát, díky za připomenutí. A těšim se na remaster Warcrafta 3 :)

      • Lobodin napsal:

        Tak to dej vědět, jaké to je. Já hraju originál a musím říct, že je to stále dobře hratelné i po letech… Navíc s velmi příznivou cenovkou zadarmo :)

  • Laaca napsal:

    Nikdy jsem neměl pocit, že by hra za Sověty byla znatelně obtížnější. Naopak mají skvělá letadla, rakety V2 a proti lodím ponorky. Jak v singlu, tak v mulťáku mi strany příjdou vyrovnané. Já jsem se naopak u RedAlertu vždy bavil královsky. Ale OK, už asi 4 roky jsem ho nezapnul.
    V každém případě chci ale upozornit na Red Alert 2. Ten jsem znovu dohrál před půl rokem a pořád platí, že jsem přesvědčený, že kdo u něj alespoň občasně nekvičí nadšením, ten by se měl nad sebou vážně zamyslet, protože to je doopravdy skvělá hra.

    • Falcon napsal:

      Já jsem hrál RA1 hlavně po LANce ve škole, skirmish 8 hráčů, a 90% hrála za Sověty – protože těžký tanky, mamutí tanky, tesla coily, Migy. Většina hraných map neměla moc vody, takže bitevní lodě byly mimo dostřel, Apatche se pro raketový útok musí zastavit, takže jsou snadný cíl pro AA, a statická obrana bunkry se tesle v účinnosti nevyrovná.

      • Sledge napsal:

        Já hrál jedničku (přesněji datadisk Covert Operations), a právě kvůli mammoth tankům jsem preferoval GDI. Ovšem parchantům z bratrstva NOD jsem dost záviděl ty laserový věže :)

        • Lobodin napsal:

          Haha, měl jsem to stejně. GDI jsem radši kvůli Mammoth tankům, ale Obelisk jsem NODům záviděl. Btw. hrál jsi tu nějakou tu misi proti těm obřím mravencům? Tuším, že to bylo v Covert Operations. Btw. k tomu mám taky jednu pikantnost. Přal jsem si C&C k Vánocům a dostal jsem tenkrát právě Covert Operations… bohužel už bez toho původního C&C. Na toho jsem si musel půl roku počkat do narozenin. :D

  • Falcon napsal:

    Zašel jsem na web hernivyzva.cz a prošel si jejich desatero:

    6. Severní vítr – Hardcore: Dohraj hru, jejíž hlavní vývojář pochází ze skandinávských států kromě Švédska (Dánsko, Finsko, Island a Norsko).

    – První moje myšlenka, Finská My Summer Car, akorát že to neni Hardcore obtížnost, ale Hell on Earth :-D

    8. Hrátky s časem – Hardcore: Dohraj hru, ve které má hráč možnost manipulovat s časem.

    – Tady by byla výborná příležitost pro letitý rest z dob, kdy jsem ještě neměl ani počítač, zahrát si Buried in Time (1995) :)

    • Sledge napsal:

      U 6ky mám zatím Longest Journey, u 8ky Callahan’s Crosstime Saloon, kde si ale nejsme úplně jistej, jak to s tím cestováním v čase bude, kdyžtak to přesunu do 4ky (S humorem..) nebo 5ky (adaptace, ale tam bych radší I have no mouth…).

  • Srandista napsal:

    Ja som v rámci DGC (https://www.dosgameclub.com/warcraft2/) minulý rok dohral WarCraft 2, a musím sa teda priznať, že tiež som si u tej hry čo to vytrpel. Jediná vec bez výhrady bol soundtrack, ale všetko ostatné malo tu menšie, tu väčšie chyby. Nehovoriac o tom, že som asi od mladosti podstúpil lobotómiu, keďže som si nepamätal na to, že v týchto starých RTS od Blizzardu existuje unit cap a hlavne unit selection limit, čo má vytáčalo do nepríčetnosti. V tomto bol C&C vždy úplne zlatý. Asi si pôjdem zahrať Tiberian Dawn alebo Tiberian Sun (Red Alert mi nikdy k srdcu tak neprirástol)…

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)