Haunted Castle – overkill Castlevania pro hrací automaty

Nejtěžší hra všech dob – existuje taková? Inu, já bych tu měl jednoho zajímavého kandidáta. Je to hra, která má pověst „mega těžkej overkill“. Je to hra, u které svého času hráči nadávali, ničili nábytek a křičeli sprostá slova. Legenda praví, že kdo to zvládl dohrát, tak tomu se domů teleportovaly čubky ve vířivce, kufr peněz a balíček kokainu, protože dohrát tenhle kousek je jako provést si operaci slepáku sekáčkem na maso.

Jedná se o Haunted Castle z roku 1988 (takže 32 let starou videohru), která vyšla na… No, na PC ne, na konzole také ne. Prostě je to muzejní kousek, co vyšel akorát na hrací automat, takže se svého času hrál v hernách a na kolotočích. Později se vyskytl v různých kompilacích pro Playstation 2 a 4 apod.

Haunted Castle je vlastně jeden díl ze série Castlevania ačkoliv nemá „Castlevania“ v názvu. To také znamená, že tuhle videohru stvořila japonská Konami. No, a jsme doma!

Haunted Castle – overkill Castlevania pro hrací automaty

Na cestě do hradu Draculy… v dálce jsou hezké červánky

Rozjet tento kousek je stejně hardcore jako jej hrát. Musíte si stáhnout emulátor jménem MAME (Multiple Arcade Machine Emulator) a pak ROMku Haunted Castle. Dále je nutné se v tomhle emulátoru vyznat a dojít na to, jak to spustit + Haunted Castle sám o sobě má ještě dost prapodivné ovládání. Aspoň, že emulátor umožňuje quick save a quick load, když už nic.

A když Haunted Castle nakonec rozjedete (mimochodem, zkratka hry je HC stejně jako HardCore – náhoda?), začne to celé intrem, kde si hlavní hrdina – Simon Belmont – bere za ženu Serenu (v některých verzích je Serena pojmenovaná Selena). Svatba je v plném proudu, slaví se a pije víno, když tu se objeví hrabě Dracula, Serenu unese a odnese si ji na svůj hrad. Simon Belmont se naštve – což se nedivím, protože mě taky pokaždé naštve, když mi Dracula unese manželku – a rozhodne se ji zachránit. Vezme tedy svůj bič jménem Vampire Killer a jde si pro ni.

Haunted Castle – overkill Castlevania pro hrací automaty

Dobový plakát Haunted Castle

Když začne level jedna, možná byste mohli očekávat, že to bude jako v jiných videohrách, kdy stojíte někde v klidu, v bezpečí, abyste se mohli rozkoukat a zjistit co a jak. No, omyl – level 1 začne tak, že proti vám letí netopýr a jde po vás kostlivec, takže musíte rychle zareagovat 😀

Už první level je tak trochu nervy drásající. Hlavní postava Simon je totiž příliš veliký, což znamená veliký hitbox, což znamená, že dostane velice snadno damage, což znamená brzkou smrt. Mimoto je také pomalý, reaguje trochu opožděně a dost zdlouhavě se otáčí. Když vás tím pádem něco napadne zezadu, potřebujete se rychle otočit, což to tu jaksi taksi nejde.

Haunted Castle – overkill Castlevania pro hrací automaty

Nápis „Game Over“ budete mít před očima docela často, jestli se rozhodnete Haunted Castle hrát

Průběh jednotlivých levelů je každopádně trochu moc hrrr, jelikož každou chvíli náhodně z nějakého směru vyletí netopýr, duch, oční bulva nebo hořící lebka a dají vám damage. Prakticky se nemáte jak bránit. A i když stihnete švihnout bičem něco, co na vás letí zleva, stejně ihned něco přiletí zprava. A když se stihnete otočit, abyste švihli to, co letí zprava, stejně zase znovu něco letí zleva. Téměř každý damage bere cca 1/2 veškerých HP. A to je… trochu moc.

Já vím, že to zní hrozně a rád bych napsal „ve skutečnosti to tak hrozný není“, ale ono je…

Každopádně k obtížnosti hry by se dalo říct „it’s not a feature, it’s a bug“, což je dané tím, že je ta hra prostě blbě naprogramovaná a nevybalancovaná. Skoro to vypadá, jako kdyby tvůrci hru netestovali. Někdy, i když přeskočíte nějaký fireball, co na vás letí a úspěšně se mu tak vyhnete, stejně dostanete damage. Celkově to vypadá, že engine divně vyhodnocuje kolize a pokud švihnete bičem něco moc zblízka nebo zdálky, tak to proletí skrz a dostanete damage.

Stala se mi také jedna zvláštní věc – v jedné mapě jsem nechal žít tři nepřátelé – kostry – přeskočil je a pokračoval dál. A když jsem na konci vedl fight s bossem, tak se tyhle tři kostry najednou objevily. Prostě je hra nijak „nevymaže“ – ony furt jdou napříč celou mapou až ke mně…

Moc také nepotěší, že máte jen tři continue a pak game over. K tomu všemu ještě běží v jednotlivých levelech čas a není ho mnoho.

Haunted Castle – overkill Castlevania pro hrací automaty

Některé momenty vypadají velice dobře na to, že je Haunted Castle z roku 1988

Ona ta obtížnost je prej schválně, protože už tehdy fungoval koncept pay to win. Prostě je ta hra designovaná tak, abyste museli do herního automatu házet znovu a znovu další mince. Dokonce jich tam můžete naházet víc a mít větší health bar – tedy více zdraví. Ale tím zase ztrácíte continue – takže jedna jediná smrt znamená game over. (V emulatoru „insert a coin“ funkci nahrazuje libovolně zvolená klávesa).

Lze také hrát japonskou verzi – ta je oproti americké mírně jednodušší (nepřátelé dávají menší damage + se doplňuje zdraví na začátku levelu + je vystřižená jedna past s netopýry v druhém levelu).

Nebo Playstation 4 verzi, která má neomezený počet continue.

Malá citace z Wikii (http://castlevania.wikia.com/wiki/Haunted_Castle)

Haunted Castle was not considered a success in arcades by Konami.[1]

The game has a very poor reputation among the Castlevania fan-base, with numerous reviews by fans giving the game poor ratings.[2][3][4]

Criticism includes the main character being rather large when compared to other Castlevania games‘ characters, and thus an easy target for enemy and obstacle hits, poor hit-detection, and most prominently the game’s difficulty.[2] A major point of criticism is the limited amount of continues, which is considered unfair to the player and also drives away sales from players who would otherwise be willing to purchase more continues.

Haunted Castle has been cited as being one of the most difficult Castlevania games in existence.[2] Reasons for this are said to be an overwhelming amount of enemies attacking the player, and the limited amount of continues the game allows.[2]

Tak ale už bylo dost řečeno o tom, jak je to těžký a jdeme se podívat na to, jak se to hraje.

Haunted Castle – overkill Castlevania pro hrací automaty

Ve třetí mapě hraje na pozadí skladba Bloody Tears a tenhle obraz nám to tématicky připomíná 🙂

Inu, musíte projít šest levelů, na konci každého je boss. Jak bývá v Castlevanii zvykem, máte bič Vampire Killer, kterým šviháte monstra. Lze však během hry najít také meč a řemdih. Z nepřátel po smrti někdy vyskočí srdíčko (a pokus ho sebrat vždycky znamená chvíle nepozornosti, takže vás někde něco sejme). Srdíčka fungují jako munice pro sekundární zbraň – to je opět taková klasika v Castlevaniích. Sekundární zbraně jsou však trochu jiné, než obvykle. Starý dobrý nůž, bumerang, svěcená voda… nic z toho tu není. Místo toho je tu bomba, bumerang (vypadá trochu jinak, než ten původní), louč a kříže. Vrátily se jen kapesní hodinky, co na chvíli zastavují čas.

Koncepty všudepřítomných svíček, ze kterých vypadávala srdíčka, a možnost zvyšovat účinnost biče, se v Haunted Castle nenachází a bylo od toho pro tentokrát upuštěno.

A to je vše, co potřebujete vědět, abyste hrou prošli od začátku do konce, (což se vám stejně nepovede).

Kdybych měl zmínit nějaké kladné stránky hry, tak musím říct, že je Haunted Castle na svou dobu docela hezká hra – myslím graficky. A také docela dobře zestárla, protože i dneska je k světu. Hry z konce osmdesátých let a začátkem devadesátých jsou mnohdy daleko škaredší. Dokonce i některé Castlevanie, co vyšly po Haunted Castle, vypadají o něco hůř.

Některé věci pochopitelně vypadají zvláštně optikou dnešní doby. Hlavní hrdina chodí, jako by měl zácpu. Někteří bossové nemají ani animaci své smrti a jen vydají nějaký zvuk a konec levelu. Animace měly ve své době vypadat strašidelně a creepy. Po třiceti letech vypadají ještě víc strašidelně a creepy.

Poslední věc – hudba. Hudba jako vždy je skvělá a nejenom to – ona byla použita znovu i v budoucích dílech Castlevanie, což znamená, že čas prověřil její kvality. Soundtrack je určitě kvalitní a doporučil bych si je poslechnout na Youtube.

Takže to je asi tak všechno – Haunted Castle stojí za vyzkoušení. Já jsem se dostal nejdále do pátého levelu, což bych vlastně ani nedělal, kdyby mě nevyhecoval kamarád Martin, který to mimochodem dohrál. Já na to ty nervy ale nemám. Každopádně mám k Haunted Castle respekt. Určitě má v herní historii své místo, stejně tak mezi Castlevaniemi.

Autor: Pollux

Milovník starých her, hlavně Doomovek a série Castlevania. Dělám mapy pro Doom II, Heretica a Hexena.

Neutíkejte! Líbil se vám článek? Tak jej podpořte sdílením :)
Případně zvažte finanční podporu webu - přestane vás obtěžovat reklama ;)

Komentáře k:
"Haunted Castle – overkill Castlevania pro hrací automaty"

  • ehee napsal:

    promin, ale
    “Rozjet tento kousek je stejně hardcore jako jej hrát. Musíte si stáhnout emulátor jménem MAME (Multiple Arcade Machine Emulator) a pak ROMku Haunted Castle.”
    snad je to, co zvladne kazdy, zvlast kdyz nebude potreba nejaka special romka (a ze her pod MAME, co to potrebuji, je dost).

    ps. mam kopletni romset pro MAME (zlaty http://www.pleasuredome.org.uk), tak si tu silenost asi zkusim

    • Pollux napsal:

      Ten MAME není složitej, ale funguje trochu jinak, než ostatní emulatory a je to trochu nezvyk, než pochopíš jeho logiku :)

      • ehee napsal:

        Jsem asi pako, ale nejsilenejsi emulator neceho je snad WinUAE ( FS-UAE nema tolik nastavovacek). Vlastne vetsina emulatoru 16b-32bit pocitacu jsou orisek pro kohokoliv, kdo ty stroje nezna.

        Napr. ja A1200 vlastnim a obcas to i zapnu, hlavne kdyz mi nekdo prijde na navstevu – je to docela sranda, kdyz se vidi, co masinka se 2MB ram dokaze. Docela lituju, ze jsem kdysi daroval Didaktika (Gamu, mel jen 64KB pameti, ale vyblbul jsem se na nem dost).

        Jo a nedavno jsem mel pujcenou specialku (mel jsem to rozbehat, po par dnech se to povedlo) – Sharp X68000 se 4MB a 80MB diskem, a na tomhle je taky neco, co by te mohlo jako milovnika castlevani zaujmout – Akumajō Dracula.

        Jinak mym oblibenym zanrem her jsou krokovaci dungeony, jRPGcka (k tem jsem se dostal relativne nedavno, pred asi 5ti lety pres emulator SNESu, ktery jsem si kvuli tomu i poridil) a rogue (doporucuju, grafika nechtne – HC rogue hry jedou v ASCII = pismena – a ovladani na ty 2 veci – pouziiva se tam snad cela klavesnice)

        A kdyby nahodou se ty rogue nesmysly prezily, tak jsem se nejak zazral do jedny onlajnovky nazvem EUOtopia, pekna hovadina, ale …. ME to bavi, vic neporebuju (a na disku to sezere jen nekoli desitek mega a pobezi to nacemkoliv, co zvladne rozjed win XP)

        • Sledge napsal:

          Na WinUAE jsem si musel hodně zvykat, největší peklo pro mě bylo dohledat nějaké funkční ROMky, pokaždé jsem postahoval něco, co prostě nefungovalo :)

  • lasice napsal:

    nepřipadá mi to zase tak extra těžký, je to teda nasírací to jo :D ale dá se to naučit ;)
    zrovna začal na emuxu turnaj, tak jsem do něj vstoupil a přidal tuto hru, tam se ukáže kam se dojde na jeden credit ;) :D

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

SINTECH-SHOP.CZ