#hvdosdev

Hráli jste – Raptor: Call of the Shadows?

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

17 patronů přispívá částkou 1822 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Skrolující 2D střílečky jsou žánr, který podle mého PC nikdy tak úplně nesedl, a jiné platformy (mám na mysli samozřejmě Amigu a konzole) ho uměly podstatně lépe. Však mrkněte např. na oba díly série Xenon - první díl (1988) vypadá na PC v porovnání s Amigou skutečně ohavně, díl druhý (1989) už srovnání snese, ale přesto jsou v PC verzi bolestně patrné kompromisy, jako např. absentující grafika pozadí a samozřejmě propastně horší audio. Popř. srovnejme budgetovky SideWinder (1988) a Slordax (1991), nebo SideWinder ve verzi pro Amigu a pro DOS.

Na jemný a plynulý posun v odpovídajícím audiovizuálním provedení nemělo písíčko dlouho dobu schopnosti a žánr 2D stříleček vyloženě zdůrazňoval, že PC rozhodně nebylo původně herní platformou.

Ve chvíli, kdy odpovídající výkon k dispozici byl, nastoupily FPS akce, opulentní FMV hry, propracované simulátory a strategie atd., v porovnání s kterými působil klasický raketkový mumraj poněkud nuzně. Přesto se i na PC pár hratelných a pohledných 2D stříleček nakonec urodilo. Zůstaneme-li u raketek, mám na mysli např. Stargunner, Tyrian, nebo právě Raptor: Call of the Shadows.

Hráli jste – Raptor: Call of the Shadows?

Na tuhle starou hru jsem si vzpomněl v souvislosti s prototypem Mercenary 2029, který si můžete prohlédnout na Youtube, a který sdílel vývojář Scott Host, zakladatel Cygnus Studios a hlavní programátor Raptora. Bez zaváhání jsem hnedle nakopl mého retro dělníka a dopřál si krátkou seanci na obtížnost veteran. Pochopitelně jsem velmi brzy shořel jak papír, měl bych se držet klidnějších žánrů, kde tempo určuji já. A to jsem si samozřejmě zašvindloval známým backspace cheatem! Co naplat, střílečky nemám v krvi, na druhou stranu se za to nestydím a s klidem vám přiznám, že jsem prostě levej! :)

Hráli jste – Raptor: Call of the Shadows?

Moje neumětelství ale nemění nic na faktu, že Raptor je obecně považován za jednu z nejlepších 2D stříleček na PC (ale přiznejme si, zůstaneme-li v DOSu, konkurence není velká). Co já osobně velmi vítám, viz mé nezdary výše, je příčetná laťka obtížnosti. Nejen, že hra nabízí trojici módů rookie, veteran a elite, ale navíc umožňuje mezi misemi ukládat, a co je nejlepší, zásah nerovná se okamžité smrti, vaše stíhačka má štíty a snese toho relativně dost. S pořádnou porcí žonglování s uloženými sejvy, vylepšování arzenálu a učení se z vlastních chyb se i leváci mého formátu mohou dostat daleko. Možná dokonce až do finiše, budou-li mít trpělivost. Já jí ale nemám :)

I tak je ale RAPTOR jednou z prvních her, které testuji na nově postavených retro sestavách, protože perfektně plynulé 2D grafice doprovozené akčním soundtrackem se nedá říci ne! Takže si zazpívejme spolu s Judast Priest (popř. Sabatonem) - all guns, all guns blazing!

Hráli jste – Raptor: Call of the Shadows?

Raptor: Call of the Shadows vyšel v roce 1994 pod hlavičkou Apogee. Zvolený distribuční model tedy nepřekvapí, první epizoda hry (Bravo Sector) byla coby shareware k dispozici zdarma, platili jste až za epizody další (Tango Sector a Outer Regions). V roce 2010 vyšla drobně vylepšená verze pro Windows, která nabízí vyšší rozlišení (celočíselné škálování) s možností vyhlazujícího filtru. Verze z roku 2015 přidává ještě trofeje a ukládání do cloudu. 2010 Edition je dostupná na GOG, 2015 Edition na Steamu.

P.S. Věděli jste, že název "Raptor" vznikl poté, co se vývojáři vydali na tehdejší filmový hit Jurský Park? Zdálo se jim to chytlavější než "Mercenary". Ještě štěstí, že na dinosaury nebylo vyprodáno, druhým hitem toho léta byl totiž snímek Mrs. Doubtfire, to jsme se mohli dočkat hodně divných věcí...

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

Komentáře k:
"Hráli jste – Raptor: Call of the Shadows?"

  • Lutero napsal:

    Raptor je základ, za mladých let jsem tu shareware verzi dřenil do krve :D

  • vas napsal:

    Legenda, dodnes si raptora projizdim tak jednou za rok za dva.

  • Ládošík napsal:

    Já jsem hodně hrál Tubular Worlds. Perfektní střílečka.

  • Jankie napsal:

    Tubular byl šíleně těžký. Hrávali jsme tajně na počítači bráchy kamaráda, když nebyl doma. Posratí, že nás načapá.
    U Raptora jsme používali fintu, že se začala nějaká těžká epizoda, co měla na začátku dobrou zbraň; po jejím získání se to vyplo a začalo od první mise. Zbraň zůstala. Nebo tak nějak. Je to 25 let zpět. ;-)

    • Jankie napsal:

      Google pomohl: „Fly to a level that has a weapon pickup fairly near the beginning, like the Dumbfire Missiles in Wave 6 of Bravo Sector. Get the weapon, hit the Esc button and choose to abort the mission. All the money you made in that particular mission will be lost, but you will keep the weapon. Sell it at the shop for $72600. Repeat this as many times as you like.“

  • lasice napsal:

    perfektní střílečka, na PC jich bylo jako šafránu, tenkrát jsem ji dohrál, teď když k tomu sednu, tak mám sakra problémy :)

  • Doomtrooper napsal:

    Raptor je dlel meho nazoru velice povedena a takrka jedina k dokonalosti dotazena strilecka na PC z te doby.

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle