3x DUKE v DOOMovi

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

18 patronů přispívá částkou 2014 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Prolnutí dvou světů, aneb letmé setkání Duka s Doomguyem. Žádný strach, nebudeme se pouštět na rozžhavená pole homoerotických fan fikcí. I když nemám nejmenších pochyb, že kdybych do tohoto temného kouta posvítil, pozoruhodný materiál bych našel, zcela v souladu s nechvalně proslulým pravidlem 34.

Dnes si ukážeme trojici raných pokusů o přenesení obsahu z FPS akce Duke Nukem 3D do enginu jejího staršího bratra ve zbrani, čímž samozřejmě myslím DOOM. Nebudeme se tedy zaobírat moderními WADy, které staví na možnostech pokročilých enginů typu zDoom, v tuto chvíli berme v potaz id Tech 1 v jeho původní podobě a dokonce i bez novinek, které přinesl Hexen. Konkrétně nám půjde o první mapu z Duke 3D, tedy legendární Hollywood Holocaust z epizody L.A. Meltdown.

Ač k sobě mají oba enginy po technické stránce velmi blízko, tzn. pořád jde o 2.5D řešení, jež iluze třetího rozměru dosahují stejnými triky, přeci jen doznal BUILD v porovnání se starším id Tech 1 několik vítaných vylepšení. Jde především o nakloněné plošiny, zničitelné prostředí, pokročilejší skriptování, interaktivní objekty, létání, a do jisté míry i překrývající se sektory, tzn. možnost místnosti nad místností.

Nezdá se to moc, ale pro kreativní tvůrce šlo vyloženě o čerstvý kokain na zrcátka. Ovšem pro tvůrce skutečně kreativní nebyla omezení starého dobrého id Tech 1 žádnou překážkou, jak si dnes ostatně předvedeme. S trochou dobrých nápadů, básnických licencí a přimhouřených ok lze z původního Dooma vyždímat nevídané.

Pozn.: 1) Screenshoty přiložené u WADů jsou z podobného místa a ve stejném pořadí, abyste si o rozdílech mohli udělat jasnou představu, a tam, kde dané místo chybí, je zástupný šedý obrázek. 2) Všechny WADy jsou na doomworld.com datovány do roku 1996.


Map 1 of Duke3D / DOOMDUKE.WAD

Začněme od nejhoršího z pokusů. Toto dílko se příliš nesnaží přenést na obrazovky atmosféru Duka, jde o vyloženě hrubou aproximaci, kde lehký dojem déjà vu získáte jen díky důvěrné znalosti kopírovaného vzoru. Základní layout je jakž takž shodný, ale autor zcela rezignoval i na tak základní parametr, jako je výběr vhodných textur z existující nabídky.

Střešní startovní lokace neexistuje, začínáte v kině obklopeni chlapíky s brokovnicemi. Vyjma sebratelných předmětů je mapa pustá, tzn. nedošlo k pokusu o vymodelování objektů ze sektorů. WAD nemá žádné nové grafické či zvukové podklady, spoléhá se čistě na původní iWAD.


BARTDKE.WAD

O poznání povedenější pokus, který sice také téměř úplně spoléhá na podklady z originálního iWADu, nicméně autor s nimi pracuje zdatněji, než tomu bylo v předchozím případě. Layout je o poznání blíže vzoru, nechybí ani startovní pozice na střeše.

Na plátně v kině se hýbe animace, byť o pouhých dvou frejmech, dokonce došlo i na jednoduché objekty, jako jsou např. hořící kontejner, WC mísy, promítačka či pokladna. Tam, kde je na původní mapě nutné skákat, si tato předělávka pomáhá především teleporty. Velmi slušné!


DooMNukeM / DOOMNUKE.WAD

Grande finále! Zdaleka nejpovedenější pokus o převedení atmosféry Duke Nukem 3D na plátna enginu id Tech 1. K docílení kýženého efektu autor použil několik nových textur, a i s těmi původními pracuje velmi obratně. Některá zákoutí jako by Dukovi z BUILDu vypadla.

Šikmé plošiny originálu jsou nahrazeny jemnými "schůdky", výsledný efekt je vyloženě funkční, a stejný postup je použit i při tvorbě otvorů ve zdi, které v originále vzniknou následkem destrukce. Líbí se mi i obejití nemožnosti skákání, kdy jsou místo teleportů voleny různé pohyblivé plošiny, viz. např. tajná chodba vedoucí z WC, kde sjede tenký proužek stěny, na kterém se lze vyvézt výše. Opět se dočkáme i několika dekorativních objektů, jako jsou např. automaty v herně. Za zmínku též stojí, že mapa je podstatně vertikálnější, viz úvodní lokace před kinem, kde se mrakodrap skutečně hvězd dotýká :) Vynikající!


Předpokládám, že mezi moderní produkcí najdeme WADy, které jsou od mapy Hollywood Holocaust tak, jak jí prezentuje Duke Nukem 3D, k nerozeznání. Jenže obvykle používaný zDoom je přeci jen jiný engine než id Tech 1 (známý též prostě jako Doom engine). A také musíme brát v potaz, že dnes máme k dispozici mocný Doom Builder, kdežto staré nástroje byly podstatně omezenější. Ostatně za zásadní vlastnost, neřkuli killer feature editoru BUILD se považoval 3D náhled, v tehdejších doomovských editorech věc nevídaná.

Proto nezbývá než před autory těchto prvních pokusů smeknout, a to i v případě méně povedených výsledků. Pořád jde o funkční mapy pro Doom, a kdo si někdy zkusil zápolení s tímto pradědem třetího rozměru, ví, že to prostě vůbec není prdel :)

A ten poslední WAD, si vážně zahrajte, stojí za to ;) Za inspiraci k článku letí dík k @davesade, který vyhlásil pátrání právě po doomnuke.wad, kteroužto hozenou rukavici jsem nemohl nechat nezvednutou.


Na závěr ještě jedna galerie, kde jsou stejné lokace z jednotlivých WADů seřazeny vedle sebe, spolu s obrázkem z Duke Nukem 3D Shareware.

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

Komentáře k:
"3x DUKE v DOOMovi"

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle