Prolnutí dvou světů, aneb letmé setkání Duka s Doomguyem. Žádný strach, nebudeme se pouštět na rozžhavená pole homoerotických fan fikcí. I když nemám nejmenších pochyb, že kdybych do tohoto temného kouta posvítil, pozoruhodný materiál bych našel, zcela v souladu s nechvalně proslulým pravidlem 34.
Dnes si ukážeme trojici raných pokusů o přenesení obsahu z FPS akce Duke Nukem 3D do enginu jejího staršího bratra ve zbrani, čímž samozřejmě myslím DOOM. Nebudeme se tedy zaobírat moderními WADy, které staví na možnostech pokročilých enginů typu zDoom, v tuto chvíli berme v potaz id Tech 1 v jeho původní podobě a dokonce i bez novinek, které přinesl Hexen. Konkrétně nám půjde o první mapu z Duke 3D, tedy legendární Hollywood Holocaust z epizody L.A. Meltdown.
Ač k sobě mají oba enginy po technické stránce velmi blízko, tzn. pořád jde o 2.5D řešení, jež iluze třetího rozměru dosahují stejnými triky, přeci jen doznal BUILD v porovnání se starším id Tech 1 několik vítaných vylepšení. Jde především o nakloněné plošiny, zničitelné prostředí, pokročilejší skriptování, interaktivní objekty, létání, a do jisté míry i překrývající se sektory, tzn. možnost místnosti nad místností.
Nezdá se to moc, ale pro kreativní tvůrce šlo vyloženě o čerstvý kokain na zrcátka. Ovšem pro tvůrce skutečně kreativní nebyla omezení starého dobrého id Tech 1 žádnou překážkou, jak si dnes ostatně předvedeme. S trochou dobrých nápadů, básnických licencí a přimhouřených ok lze z původního Dooma vyždímat nevídané.
Pozn.: 1) Screenshoty přiložené u WADů jsou z podobného místa a ve stejném pořadí, abyste si o rozdílech mohli udělat jasnou představu, a tam, kde dané místo chybí, je zástupný šedý obrázek. 2) Všechny WADy jsou na doomworld.com datovány do roku 1996.
Map 1 of Duke3D / DOOMDUKE.WAD
Začněme od nejhoršího z pokusů. Toto dílko se příliš nesnaží přenést na obrazovky atmosféru Duka, jde o vyloženě hrubou aproximaci, kde lehký dojem déjà vu získáte jen díky důvěrné znalosti kopírovaného vzoru. Základní layout je jakž takž shodný, ale autor zcela rezignoval i na tak základní parametr, jako je výběr vhodných textur z existující nabídky.
Střešní startovní lokace neexistuje, začínáte v kině obklopeni chlapíky s brokovnicemi. Vyjma sebratelných předmětů je mapa pustá, tzn. nedošlo k pokusu o vymodelování objektů ze sektorů. WAD nemá žádné nové grafické či zvukové podklady, spoléhá se čistě na původní iWAD.
BARTDKE.WAD
O poznání povedenější pokus, který sice také téměř úplně spoléhá na podklady z originálního iWADu, nicméně autor s nimi pracuje zdatněji, než tomu bylo v předchozím případě. Layout je o poznání blíže vzoru, nechybí ani startovní pozice na střeše.
Na plátně v kině se hýbe animace, byť o pouhých dvou frejmech, dokonce došlo i na jednoduché objekty, jako jsou např. hořící kontejner, WC mísy, promítačka či pokladna. Tam, kde je na původní mapě nutné skákat, si tato předělávka pomáhá především teleporty. Velmi slušné!
DooMNukeM / DOOMNUKE.WAD
Grande finále! Zdaleka nejpovedenější pokus o převedení atmosféry Duke Nukem 3D na plátna enginu id Tech 1. K docílení kýženého efektu autor použil několik nových textur, a i s těmi původními pracuje velmi obratně. Některá zákoutí jako by Dukovi z BUILDu vypadla.
Šikmé plošiny originálu jsou nahrazeny jemnými "schůdky", výsledný efekt je vyloženě funkční, a stejný postup je použit i při tvorbě otvorů ve zdi, které v originále vzniknou následkem destrukce. Líbí se mi i obejití nemožnosti skákání, kdy jsou místo teleportů voleny různé pohyblivé plošiny, viz. např. tajná chodba vedoucí z WC, kde sjede tenký proužek stěny, na kterém se lze vyvézt výše. Opět se dočkáme i několika dekorativních objektů, jako jsou např. automaty v herně. Za zmínku též stojí, že mapa je podstatně vertikálnější, viz úvodní lokace před kinem, kde se mrakodrap skutečně hvězd dotýká :) Vynikající!
Předpokládám, že mezi moderní produkcí najdeme WADy, které jsou od mapy Hollywood Holocaust tak, jak jí prezentuje Duke Nukem 3D, k nerozeznání. Jenže obvykle používaný zDoom je přeci jen jiný engine než id Tech 1 (známý též prostě jako Doom engine). A také musíme brát v potaz, že dnes máme k dispozici mocný Doom Builder, kdežto staré nástroje byly podstatně omezenější. Ostatně za zásadní vlastnost, neřkuli killer feature editoru BUILD se považoval 3D náhled, v tehdejších doomovských editorech věc nevídaná.
Proto nezbývá než před autory těchto prvních pokusů smeknout, a to i v případě méně povedených výsledků. Pořád jde o funkční mapy pro Doom, a kdo si někdy zkusil zápolení s tímto pradědem třetího rozměru, ví, že to prostě vůbec není prdel :)
A ten poslední WAD, si vážně zahrajte, stojí za to ;) Za inspiraci k článku letí dík k @davesade, který vyhlásil pátrání právě po doomnuke.wad, kteroužto hozenou rukavici jsem nemohl nechat nezvednutou.
Na závěr ještě jedna galerie, kde jsou stejné lokace z jednotlivých WADů seřazeny vedle sebe, spolu s obrázkem z Duke Nukem 3D Shareware.
Freudovské přeřeknutí? Koho by to vůbec napadlo, když Doom ani není jméno postavy?
Obvyklý myšlenkový freestyle bez záchranné brzdy, to bych čekal, že už si čtenáři zvykli! :))
Neskusal to niekto rozbehnut na myioo mini? skusal som vsetky wady jak v doom1, tak v doom2 porte ale vsetky spadli hned po spusteni