Descent – čištění dolů

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

17 patronů přispívá částkou 1950 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Descent je FPSka z roku 1995. Možná byste si mohli myslet, že když je to FPSka, nejspíše se podobá hrám jako Doom nebo Quake... A skutečně do jisté míry ano! Ale zároveň se dost liší tím, že je zaměřená na létání. No fakt! Hlavní hrdina totiž nebude chodit po svých, ale bude pilotovat malé kosmické plavidlo.

Do jisté míry tu máme běžný pohyb tak, jak ho znáte z jiných FPSek, tj. můžete jít kupředu nebo couvat, plus můžete strafovat do stran. Protože ale máte možnost létat, je také možné stoupat a klesat. A nakonec to nejzajímavější - raketka se dokáže libovolně otočit.

Descent – čištění dolů

Když začínáte level, nahoře je strop a pod vámi je podlaha, ale vy se klidně můžete otočit vzhůru nohama (i když nemáte nohy), a najednou se podlaha stane stropem a strop podlahou. Případně se můžete otočit jen na bok, kdy se jedna stěna stane stropem a druhá podlahou. Prakticky se můžete natočit jak chcete a dokonce to budete na spoustu místech potřebovat, protože s tím level design počítá a chodby nevedou jen rovně a doleva a doprava, ale také různě nahoru a dolů. Vlastně když už zmiňuji level design, je až neuvěřitelné, co engine ve své době tvůrcům umožnil vytvořit za bizarní tvary.

Navzdory tomu, že je možné (a nutné) ve hře létat, je to pořád spíše FPSka, než simulátor. Tj. hra je spíše podobná Quakovi než třeba Terminal Velocity. Dokonce je tu princip hledání třech klíčů (modrý, žlutý, červený), a také se tu nachází secrety.

Descent – čištění dolů

A co je v této hře vaším úkolem? Descent se odehrává v roce 2169 a hlavní hrdina pracuje pro společnost PTMC. Lidstvo v této době těží různé materiály na různých planetách a měsících. Támhle na jupiterovském měsíci Io se těží síra a támhle na uranovském měsíci Oberon se těží železo a tak dále. Vše jde hladce, až do jednoho dne, kdy všechny stroje a drony, které v dolech pracují, napadne neznámý počítačový virus, a stroje začnou zabíjet lidi.

Úkolem hráče je navštívit různé doly na různých planetách i měsících a ve všech zničit nebezpečné drony plus u toho zachránit i nějaké ty lidi. Postupně tedy navštívíte např. Měsíc, Venuši, Merkur, Mars, Io, Callisto, Europu, Titan, Hyperion, Tethys, Mirandu, Oberon, Triton, Nereid a Pluto.

V každém levelu sestoupíte do dolu (odtud název hry, protože descent znamená sestup), a tam vás čeká FPS klasika, jako je sbírání klíčů, hledání secretů, spoustu přestřelek s drony, zachraňování lidí a na konci je vždy nutné zničit reaktor. Tenhle reaktor je obvykle dobře hlídaný hromadou různých nepřátelských dronů. Navíc se dokáže bránit i trochu sám, protože umí střílet firebally. Každopádně jakmile reaktor zničíte, máte 40 sekund na to opustit důl, tj. najít exit. Když to nezvládnete, tak sice můžete pokračovat do dalšího levelu, ale hra vás potrestá tím, že vám vezme veškerou výbavu (hlavně zbraně).

Descent – čištění dolů

Jednotlivé levely jsou překvapivě docela veliké, rozsáhlé, komplexní a upřímně bych hru nedoporučil lidem, co mají trochu horší orientační prostorovou inteligenci, protože v opačném případě to pro vás bude peklo. Naštěstí je k dispozici docela šikovná mapa, což je doslova 3D náhled celého levelu, který můžete také libovolně rotovat do různých směrů, přibližovat, oddalovat a tak dále. Dokonce vám ukazuje, kde se nachází dveře a pokud vyžadují nějakou přístupovou kartu, zvýrazní se vám jakou.

Protože všichni v téhle hře mohou létat, dělá to jednotlivé souboje překvapivě docela zábavné. Tj. vlítnete do místnosti a poletuje tam několik dronů. Začnou po vás pálit lasery, rakety, firebally a já nevím, co všechno. Vy kolem nich rychle kroužíte, uhýbáte a vracíte jim to. Kdykoliv sestřelíte dron, velice uspokojivě exploduje a rozpadne se na kusy, které se díky absenci gravitace rozletí kolem.

Descent – čištění dolů

K dispozici budete mít až pět různých zbraní, které vám čerpají energii. Ta se naštěstí dá skoro všude dobít. Kromě primárních zbraní také budete moct využít sekundární útok ve formě různých druhů raket.

Co mě trochu překvapilo je poměrně vysoká obtížnost. Očekával jsem, že to bude obtížné zhruba jako jiné devadesátkové FPS, tj. nebude to nijak horší, než Doom či Quake. A opravdu se zdá, že ano, jelikož prvních pár levelů je docela snadných, tj. nepřátelé jsou pomalí, modré koule dobíjející štít jsou na každém kroku a téměř nic vám nehrozí. Ovšem brzy se začne ukazovat brutální nemilosrdnost této hry.

Začnou se vyskytovat protivníci, kteří mají docela velkou výdrž a dovedou způsobit poměrně velké škody. Ať už je to červený tydýt, který má naváděné rakety, které vás klidně pronásledují i za roh, nebo fialový zmetek s rychlým fialovým laserem. Poměrně nepříjemný je třeba i dron, který má rotační kulomet, a to znamená, že jeho útok je čistý hitscan, což v téhle hře, kde se nedá moc krýt, je docela vopruz. Spousta nepřátel má také neviditelnost, takže mnohdy ani nevíte, odkud útok přichází. Modré koule dobíjející zdraví se velice brzy stanou neuvěřitelně vzácnou komoditou a budete za každou rádi. Ještě štěstí, že nepřátelé neumí otvírat dveře, takže jim můžete snadno utéct.

Descent – čištění dolů

Zajímavé také je, že Descent obsahuje pár velice klasických herních prvků. První z nich je, že sbíráte score a ve hře je i tabulka nejlepších hráčů. Dále se tu vyskytují extra lives. Když umřete, pochopitelně ztrácíte život. A když vám dojdou úplně, tak game over! Ne, akorát budete muset znovu loadnout daný level.

Ztráta jednoho života tolik nevadí, protože to neznamená restart levelu, ale jen vás to spawne na začátku. Progress neztrácíte (tj. neobnoví se mrtví nepřátelé, ani nemusíte sbírat znovu klíče, nic...). Akorát ztratíte zbraně, ale ty vaše umírající explodující raketka dropne, čili můžete si pro ně zaletět a znovu je posbírat.

Kdybych měl něco ještě malinko zkritizovat, ta mě napadají akorát fialové teleporty. V jednotlivých mapách se občas nachází takové fialové teleporty, které do mapy neustále spawnují další nepřátelské drony. Naštěstí se nejedná o nekonečný respawn a po několik vlnách se teleport deaktivuje, ale pořád je to docela nepříjemná věc, která rychle zamoří celý level hromadou potvor.

Descent – čištění dolů

Tak jo, nejvyšší čas to nějak uzavřít. Přiznám se, že k Descentu nemám žádný nostalgický vztah, protože jsem ho hrál úplně poprvé až v roce 2023. Obecně hru hodnotím pozitivně, protože mě bavila a přišla mi po všech stránkách hrozně fajn - dokonce bych řekl, že zážitek který nabízí je o něco lepší, než jsem očekával. Trochu mě zarazila poněkud větší obtížnost - občas jsem těžce dostával na hubu. Všem retrohráčům doporučuji - pokud jste ještě neměli příležitost Descent zkusit, rozhodně mu někdy dejte šanci. Akorát možná bude lepší použít nějaký source-port, protože defaultní ovládání je trochu nepříjemné a v původní hře se dost špatně mění...

Autor: Pollux

Rád hraju starší hry a pak o nich sepisuji své dojmy do textů a následně s nimi spamuju internet.

Komentáře k:
"Descent – čištění dolů"

  • mance napsal:

    hral som to tak davno, ze si uz nepamatam ci sa hral lepsie Descent alebo Forsaken.

  • Vencino napsal:

    pamatuju, každej si stěžoval na orientaci, že v tom bloudí. já sem ten problém neměl, naopak sem si užíval možnosti vertikálního pohybu, všelijakýho natáčení a naklánění..

  • Sledge (admin) napsal:

    Dohrál jsem jen shareware, oceňuju technické kvality, ale bloudění v plně 3D prostoru mě zmáhalo :)

  • Marykhan napsal:

    Descent, to je takové moje soukromé Idaho. Někdy v devadesátkách, jeden týden kdy jsme se s kamarádem střídali u kompu, on měl noční, čili jsme si defakto předávali hru (každý za sebe ofc) po dvanáctkách. Ten týden jsem spal asi hodinu. A soused říkal, že u nás snad vypukla třetí světová! Úžasný zážitek! Hádám, že do svý top ten bych Descent někam nacpal dodneška..

  • faraon napsal:

    Před Silvestrem jsem Descent rozbalil, a po devatenácti letech to pořád ještě umím!
    Sem tam nějaký ten boss, občas tajný level, umí to uložit okamžitou pozici, vlastně je to takový Wolf6D :-D

  • Rapier napsal:

    Na první setkání s Descentem nelze zapomenout! Připadá mi to jako včera, sedím u kamaráda, který s naší partou hraje pravidelně Dračí Doupě (verze 1.5/1.6), a na jeho 486DX2 jsem to hrál vůbec poprvé v životě. Po chvíli v tunelech nevím kde je strop a kde podlaha. Ve své době to byla úplně úžasná, a svým způsobem velmi revoluční hra!

    PS: Terminal Velocity má k simulátoru stejně daleko jako Quake. :) Nicméně ve VR, tzn. s helmou VFX1 na hlavě, ta hra měla své kouzlo.

  • Rootan napsal:

    Výborná hra, hlavně jako multiplayer po siti na 486 jsme se ji nahráli spoustu hodin.

  • Doomtrooper napsal:

    Musím říct že DESCENT pro mě bylo zklamání hlavně v atmosféře, v těhhle letech jsme byli na vlně FPS her které přinášely vcelku konzistentní kvalitu zpracování. Já jsem se nějak nedokázal s těmi drony a létajícími roboty ztotožnit. I když v multiplayeru to byla vcelku zábava i tak to pořád zastínily hry kde prostě rakety, kulky, případně meče a kladiva + kýble krve hrály prim.
    Chápu že někomu to prostě sedlo a je to jeho šálek, nicméně u nás v komunitě se to moc nechytlo.

  • MilasPce napsal:

    Kvůli Descentu jsem si koupil svůj první joystick na PC. To 3D jsem na klávesnici s myší nedával.
    Super bylo, že pak u Descent II jsem měl podporu pro S3 Virge. To se parádně hejbalo.

    • Sledge (admin) napsal:

      Fun fact: Descent je jedna z mála her, ještě s Tomb Raiderem, u které dává smysl i jinak spíš nefunkční kombinace 486 + 3dfx Voodoo, tzn. případ, kdy to pomůže jak na framerate, tak na vzhledu :)

  • MilasPce napsal:

    Hlavně si zapamatovat kudy k únikovému východu po destrukci na konci levelu.

  • Milan napsal:

    Ježiš, čo som sa ja neplakal ako chlapec pre túto hru…
    Mal som extra CD s tisíc starými hrami a pokazilo sa. Trvalo roky kým som sa k Descentu znova dostal

  • marky66 napsal:

    Já si v devadesátkách v jedné herně zahrál Descenta ve VR na VFX1 a to byl ten pravej zážitek :-) Hrál jsem půl hodiny a dalších dvacet minut jsem to rozdejchával, aby mě zase začaly poslouchat nohy :-)

  • WIFT napsal:

    Jojo, Descent. Na svoji dobu namakaná téměř plnotučná 3D lítačka, kterou jsem nemohl sledovat ani jako divák z povzdálí. Zkusil jsem párkrát, bloudil jsem tam jak paket bez hlavičky v síti a když se mi po pár minutách udělalo blbě, tak jsem s tím fláknul.
    Fakt nic pro mě, ale kvality nepopírám, naopak. Bohužel jsem ten typ, co když se nehejbe tělo, ale obraz jo, tak hlava hodí vomit error. Mívám problém se i do Minecraftu po delší pauze ponořit, chce to tak dva dny. U Portalu jsem trpěl jak zvíře, protože ta hra byla natolik geniální, že jsem to překonával vyloženě natruc, ale dal jsem to. Descent si mě s tím svým otáčením v chodbách namazal na chleba, kdykoli se mu zachtělo.

  • hasat napsal:

    Descent mám rozehraný už nějaký ten rok, občas si ho dám při mé MS-DOS herní seanci. Ve vyšších levelech je to dost bludiště, to jako jo. Nejvíc nasírací je ta potvora s rotačákem – setkání s ní je často okamžitá smrt, zvlášť když nevíte, z jaký strany na vás střílí.
    Často mi pak zbyde jen pár HP, a to už je lepší se nechat zabít a pak si pro své zbraně doletět. Naštěstí životů mám dost, tak se to dá takhle dělat.
    To mě pak chuť na Descent rychle přejde, ale jinak je to dobrá hra.

    • Pollux napsal:

      jn. nejen, že dává damage jak prase, ale ještě vydává takový děsivý mechanický zvuk… jen jsem ho uslyšel, zamrazilo mě.

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle