#hvdosdev

Dohráno – DreamLand: Final Solution

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

16 patronů přispívá částkou 1694 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Uf, ty vole!

Tak tahle hra mi dala zabrat. První nelehký úkol byl ji rozchodit. Vlastním originálku, takže jsem jí jednoduše zkusil vzít a nainstalovat na Windows 10. Samozřejmě, že nefungovala, a to ani když jsem nainstaloval patch. Nakonec jsem hru rozjel na PC s Windows XP s kompatibilitou nastavenou na Windows 95 (přímo na Windows 95/98 mi to házelo nějakou chybovou hlášku při startu). A protože jsem byl líný neustále přehazovat tři CD, exportoval jsem si je jako *.ISO.

Dohráno – DreamLand: Final Solution

Dreamland: Final Solution je česká sci-fi point'n'click adventura z roku 1999. Dějově se odehrává v budoucnosti někdy po roce 2020 (takže teď někdy). V budoucnosti mají různé zajímavé technologie, jako jsou teleporty nebo třeba virtuální realita. A když říkám virtuální realita, nemyslím tím takové ty brýle, co si je nasadíte a můžete s nimi hrát hry - myslím artificiální svět, který je od toho reálného téměř k nerozeznání.

Kolem virtuální reality se točí hlavní příběh téhle hry. Protagonista Jimmy Dix dostane za úkol letět na vesmírnou stanici Dreamland, která poletuje někde poblíž Země. Na téhle stanici je celé velké město, kde mají také několik heren s virtuálními realitami. Jimmy jakožto novinář musí tyhle virtuální reality prozkoumat, protože existuje případ člověka, kterému virtuální realita těžce poškodila mozek. Jsou tyhle virtuální reality tak bezpečné, jak firma, která je provozuje, tvrdí? Je takových případů víc? To musíte v téhle hře zjistit.

Dohráno – DreamLand: Final Solution

Díky virtuální realitám Dreamland obsahuje několik zcela rozdílných kapitol. Hlavní dějová linka, co se odehrává na vesmírné stanici Dreamland, obsahuje ručně kreslenou grafiku. Několik kapitol se odehrává ve virtuální realitě - např. v jedné strašidelné věži budete skládat jako Dr. Frankenstein své vlastní monstrum. Jedna se odehrává ve starověkém Egyptě. Pak je tu jedna v prostředí pirátů. A také jedna gangsterská zasazená do Chicaga v dobách alkoholové prohibice. A tak dále. Tyhle virtuální kapitoly mají překvapivě předrenderovanou 3D grafiku. Podle mého názoru oba styly - ať už ručně kreslená tak i ta 3D renderovaná - vypadají docela dobře. Stejně tak animace jsou rozhodně na svou dobu celkem povedené.

Jinak od českých adventur byste nejspíše očekávali humor, ale Dreamland je obecně spíše vážnou záležitostí, až na pár košilatých vtipů. Stejně tak byste mohli očekávat, že to bude krátká hra, protože české adventury obvykle víc než dvě až tři hodiny nesežerou. Jenže k mému překvapení je Dreamland docela dlouhou a rozsáhlou adventurou, kde navštívíte velkou hromadu zajímavých míst.

Dohráno – DreamLand: Final Solution

Jenže a popravdě to není moc dobrá věc, protože mně osobně hra přišla docela zdlouhavá, roztahaná a s každou kapitolou mě čím dál víc nudila. Celkově je Dreamland strašně podivná záležitost a mnohdy mi přišlo, že je celá nějaká rozbitá. Uvedu pár příkladů:

- Někdy se kurzor myši promění na oko (prozkoumat) nebo ruku (sebrat), ovšem ve spoustu případech se nestane nic a kurzor myši zůstává ve své defaultní podobě.

- Někdy v půlce hry jsem zjistil, že pravým tlačítkem na myši se dají věci prozkoumat. Evidentně jsem to k ničemu nepotřeboval, když jsem prošel půlku hry, aniž bych to využil. Dialogy prozkoumávání jsou však někdy celkem o ničem, protože třeba kliknete na stůl a hlavní hrdina řekne jen „stůl“, kliknete na květinu a hlavní hrdina jen řekne „kytka“ atd. To mě však trochu mate - pokud jsou ve hře akce, kdy se kurzor promění v oko a levým klikem ho prozkoumáte, ale zároveň můžete prozkoumat pravým klikem, dalo by se říct, že ve hře existují dva zcela rozdílné druhy prozkoumání? Eh?

- V některých případech se nestává vůbec žádná akce. Tj. kurzorem myši kliknete na nějaký objekt - třeba židli - hlavní hrdina k ní přijde a... nic. Nic? Žádný dialog, akce, nic? Prostě nic!

- To se překvapivě často stává u postav. Když si s nimi nemáte co říct, hlavní hrdina neudělá nic. Čekal bych, že aspoň vysvětlí „nevím, na co bych se ptal“ nebo něco, ale nic. Prostě nic.

- Ač hra obsahuje dabing, některé dialogy dabované nejsou - bůh ví proč. Působí to jako bug, kdy se nespustila daná zvuková stopa.

- Texty ve hře obsahují brutální gramatické chyby a překlepy.

Dohráno – DreamLand: Final Solution

K tomu bych dodal, že jednotlivé scény jsou mnohdy naprosto prázdné a nedá se v nich nic moc dělat. A téměř se nevyskytuje případ, kdy by existoval nějaký objekt, který je na scéně jen tak pro nic za nic. Tj. když zjistíte, že třeba obraz visící na zdi je aktivní místo, je to nejspíše objekt, který budete potřebovat. A dřív nebo později na něj budete muset použít nějaký předmět z inventáře. To sice hru malinko usnadňuje, ale jednotlivé scény pak působí pustým dojmem.

Dále se tu vyskytuje brutální pixel-hunt. Někdy jsem se zasekl a nemohl dlouhou dobu přijít na to, co mám dělat. Vlezl jsem do návodu a našel tam „seberte ze stolu kovovou trubku“ a tak jsem přišel ke stolu a he? Na stole leží stovka různých drobných předmětů. Prohledávám pixel po pixelu každé místo na stole. Asi za čtyřicet minut se mi podařilo konečně najít místo, kdy se kurzor změní na ruku a dává možnost "sebrat trubku". Na předmětu, který moc trubku nepřipomíná.

Dohráno – DreamLand: Final Solution

S tím je spojeno i to, že aktivní místa na obrazovce mají dost podivně definovanou oblast, kdy jsou aktivní. Dejme tomu, že v lokaci stojí postava. Kurzor myši se aktivuje na "promluvit s postavou" v tak velkém rádiusu, že ještě někde dvacet metrů kolem té postavy je stále možnost "promluvit s postavou". Ovšem jsou tu přesně opačné případy. V lokaci je obrovská skříň jako kráva, ale kurzor myši se změní na "skříň" tak maximálně na jednom pixelu celé té obrovské skříně. Proč? Proč to tak je?

Tomu nepomáhá ani fakt, že inventář je schovaný a vysouvá se mezerníkem. Vysouvání trvá asi půl dne, kdy inventář pomaličku přijede ze spodní části obrazovky. Když vyjede, všechna aktivní místa na obrazovce se deaktivují. Vy musíte přichytit předmět na kurzor myši, inventář zase mezerníkem schovat, tzn. počkat až pomaličku zmizí, a teprve teď předmět přichycený ke kurzoru můžete na něco použít. Když se překlepnete, předmět se od kurzoru odlepí a vy musíte do inventáře znovu. Ještě horší je fakt, že hra obsahuje quick-time eventy, kdy některé věci musíte udělat rychle - tj. odlákáte doktora a je třeba rychle vyměnit sako za plášť. V kombinaci s pomalým inventářem je to peklo.

Možná je v tom hra nevině a všechny tyhle problémy byly jen na mé straně. Dejte vědět do komentářů, jestli jste se s tímhle také setkali. :)

Dohráno – DreamLand: Final Solution

Velkou radost jsem ani neměl z různých drobných těžce frustrujících miniher. Přiznám se, že někdy za půlkou celé hry už jsem Dreamland začal nesnášet a těšil se na konec, abych to měl z krku.

Tak jak to shrnout? Nejsem si jistý, co si o téhle hře myslet. Musím říct, že Dreamland má překvapivě docela zajímavý příběh - ač mi nepřišel ze začátku tak pozoruhodný a nedával jsem mu příliš pozornosti, postupně jsem zjistil, že mě vlastně docela zajímá, co bude dál. Grafika a animace jsou fajn, zvláště pak na svou dobu. Některé kapitoly mi přišly docela nápadité a zajímavé, jako třeba ta v Egyptě. Pochválit lze i obdivuhodné technologické nápady, jako je třeba lip-syncing, kdy programátor vytvořil algoritmus, díky kterému postavy hýbou ústy dle souhlásek a samohlásek v dialogu. Dále je tu trojitý paralaxní scrolling. A ještě rotoskopie, kdy tvůrci natočili herce, přenesli jejich pohyb do hry a překreslili. Též stojí za zmínku, že si vytvořili zcela vlastní engine - a to úplně od nuly.

Dohráno – DreamLand: Final Solution

Bohužel to kazí strašná roztahanost a zdlouhavost hry. Do toho podivné ovládání, celkový pocit jisté nedotaženosti po technické stránce, pixel-hunt, zvláštně definovaná aktivní místa ve scénách, několik otravných miniher a... Nevím. Můj finální dojem je spíše negativní. Sorry.

Každopádně nechci případné čtenáře nutně odradit od hraní. Pokud jste milovníci českých aventur, určitě jí dejte hře DreamLand: Final Solution šanci. Třeba se vám bude líbit víc než mně. Ono těch českých adventur není zase tolik, takže každá se počítá. Taky je fér říct, že za hrou nestálo veliké americké studio, nýbrž malá česká firmička.

Autor: Pollux

Rád hraju starší hry a pak o nich sepisuji své dojmy do textů a následně s nimi spamuju internet.

Komentáře k:
"Dohráno – DreamLand: Final Solution"

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle