Exkluzivně: Pixel x86, testy výkonu

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

17 patronů přispívá částkou 1886 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Minule jsem vás ve stručnosti seznámil s pozoruhodným zařízením, kterým je Pixel x86. Připomenu, že jde o na moderních komponentách založenou krabičku, která je kompatibilní jak s DOSem, tak s Windows 98, a to včetně podpory zvukového standardu v podobě, kterou nastolily karty Sound Blaster. Nám, fanouškům starých her pro DOS, tak nabízí poměrně autentický herní zážitek v praktickém a kompaktním balení.

Exkluzivně: Pixel x86, testy výkonu

Jedním z otazníků, který při seznamování se s Pixelem x86 visel ve vzduchu, je výkon. Zařízení je vybaveno ne zcela obvyklým x86 kompatibilním procesorem Vortex86DX, který je taktovaný na slušných 800MHz. Název samotný evokuje procesory 386DX / 486DX, k čemuž ovšem neladí ona relativně vysoká frekvence. A skutečně, lehký průzkum potvrdil domněnku, že po stránce schopností se pohybujeme v dobách před Pentiem, kteréžto výkonové omezení je kompenzováno právě taktem v řádech stovek megahertz, a že v případě herního nasazení se reálně ocitáme kdesi na úrovni Pentia 233 MHz.

Exkluzivně: Pixel x86, testy výkonu

Nelenil jsem tedy, a z komponent nacházejících se v dosahu ruky jsem zbušil testovací sestavu k porovnání. Nejde o žádný vyladěný superstroj, prostě obyčejný počítač s procesorem Intel Pentium MMX 233 MHz, 64MB EDO RAM, S3 ViRGE, a to vše na desce FIC PT-2006. Takové normální a poměrně příčetné seskupení komponent, které je dále vyšperkované 3D akcelerátorem 3dfx Voodoo 2, což nám ovšem v tomto případě může být jedno, Pixel x86 žádným 3D řešením nedisponuje, a tak jsou i pokročilé herní testy čistě v softwarovém módu.

Tedy pojďme na to!

Pixel x86 Pentium 233MMX
CPUmark 22.4 11.7
Everest Home - Memory Read 210 MB/s 172 MB/s
Everest Home - Memory Write 234 MB/S 81 MB/s
Everest Home - Memory Latency 96 ns 256 ns
7zip benchmark (total, 4MB) 255 mips 120 mips
Cinema 4D XL - raytracing 1.81 CB 1.46 CB
---
SpeedSys - CPU 182 174
SpeedSys - Memory bandwith 404 MB/s 220 MB/s
3DBench 1.0c 149 fps 162 fps
Chris's 3D benchmark 640x480 46 fps 38 fps
PC Player benchmark 640x480 28.5 fps 16.2 fps
SysInfo 8.0 - CPU speed 711 790
TopBench 515 325
HWinfo - integer 255 319 181 818
HWinfo - floating 278 551 204 081
---
DOOM timedemo 79 fps 78 fps
QUAKE timedemo 320x200 44.4 fps 47.4 fps
QUAKE timedemo 640x480 17 fps -
QUAKE 2 timedemo 320x240 19.8 fps 18.9 fps
QUAKE 2 timedemo 640x480 12.1 fps 9.4 fps
QUAKE 2 timedemo 800x600 9.4 fps 7.1 fps

Jak vidno, výchozí předpoklad se potvrdil. Testy ve hrách Doom, Quake a Quake 2 ukazují, že po stránce herní se skutečně nacházíme ve stejném domku, jako Pentium 233 MHz, byť o patro, nebo spíše půl patra, níže. Testy syntetické jsou dle očekávání čitelné méně, někde je to plichta, jinde je rozdíl zanedbatelný, a v hrstce testů dostalo Pentidlo přes tlamu.

Exkluzivně: Pixel x86, testy výkonu

Výkonu máme na rozdávání, Duke Nukem 3D běží v 800x600 moc pěkně, a díky vestavěnému MIDI řešení zní lépe, než kdy předtím :)

V každém případě z hlediska DOSu a her pro něj je výkon znamenitý a v podstatě absolutní, nenapadá mě hra, která by potřebovala více. Ve Windows 98 je samozřejmě nutné se adekvátně zařídit, už zmíněná absence 3D akcelerace je omezující, a situaci nepomáhá ani fakt, že diskové operace pod Win98 jsou trochu "divočina" s kolísajícími přenosovými rychlostmi, a to i přes použití kvalitní SD karty. Nicméně horší než dobová plotna to subjektivně není, a hlavně bych celou podporu Win9x bral spíše jako vítaný bonus, vhodný pro spouštění těch nejranějších Win9x titulů, a také her pro ještě starší Windows 3.x. Mluvím např. o mé oblíbené RPG hříčce Castle of the Winds, popř. o klasikách SimCity a SimTower - tam bude Pixel x86 excelovat.

Co dělat v situacích, kdy je výkonu až příliš? Žádný problém, Pixel x86 je vybaven velmi schopným BIOSem, a přímo v základním nastavení je možnost jak povypínat L1 / L2 cache, tak dokonce snížit frekvenci CPU. To probíhá ve skocích dělením frekvence základní, a to hodnotami 1, 2, 3, 4, 5, 8, 16 a 32. Při nejnižším možném nastavení, tedy s vypnutými cache a frekvencí 800/32 = 25, se výkonem dostáváme pod úroveň 386DX/33 MHz, což nám pomůže i u notoricky problémových her, jako je Test Drive 3. Timedemo v Doomovi při takovém nastavení klesá k 8 fps. K dokonalosti chybí jen možnost měnit hodnoty za běhu nějakou šikovnou utilitkou, ale člověk nemůže mít všechno.

Exkluzivně: Pixel x86, testy výkonu

Chtělo to Pixel x86 přiškrtit, ale i Test Drive 3 je nakonec hratelný :)

Tím bych dnešní povídání o hrubém výkonu ukončil. Příště se zaměřím na dojmy z používání, a také na a odpovědi na vámi položené otázky, jako jsou např. "Bude USB disketovka fungovat pod DOSem?" a "Co je v tom za síťovku?". A co takový Unisound? A kde je speaker? Potměšile si to nechám do poslední části, kterou čekejte začátkem příštího týdne ;)

Exkluzivně: Pixel x86, testy výkonu

Zapojil jsem USB disketovku a neuvěříte, co se stalo pak! ;)

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

Komentáře k:
"Exkluzivně: Pixel x86, testy výkonu"

  • cyberreality napsal:

    tak to vypada, ze ty Vortex86 jsou potomci mP6, tzn i586 isa, ale bacha neumi to mmx!

    v bsd se hlasi takto:

    processor : 0
    vendor_id : Vortex86 SoC
    cpu family : 5
    model : 2
    model name : Vortex86DX
    stepping : 2
    cpu MHz : 1000.05
    apicid : 0
    initial apicid : 0
    fdiv_bug : no
    fpu : yes
    fpu_exception : yes
    cpuid level : 1
    wp : yes
    flags : fpu tsc cx8
    clflush size : 0

    takze proste jednoduchy cpu, co to dohani frekvenci, a v dnesni dobe je to pekne fanless na 90nm, a nejaky to info http://www.dmp.com.tw/tech/DMP_Vortex86_Series_Software_Programming_Reference_091216.pdf

    • JanO napsal:

      Oni asi těch architektur mají víc, Vortex86MX a DX3 by ho mít měly.

      • Tom napsal:

        Ano to je pravda, bohužel v SOM je jenom DX1 a DX3, DX3 SOM není vhodný pro Windows 98 a tento projekt jsme zařízli. Nejradši bychom měli DX2 ale ten se v SOM nedělá a k procesoru se nedostaneme běžnou cestou.
        Další skvělou variantou jsou procesory SOM-128-EX a VEX-SOM což jsou identické SOM. Mají skvělou podporu ve Windows 98 a DOS. Na tomto již nějakou dobu pracujeme.

  • msx. napsal:

    A čo Turbo Pascal a Runtime error 200?

    • Sledge (admin) napsal:

      Plánoval jsem zmínit v další části, ale abych nebyl přehnaně tajemný – např. Jazz Jakcrabbit je psaný v Pascalu, ve výchozím nastavení skutečně vyhazuje tuhle notorickou chybu, ale stačí v BIOSu trochu přiškrtit CPU a už to jede :)

      • msx. napsal:

        Fúha, toto sa mi páči. Dúfam, že to autor nezabije cenou. Asi začnem šetriť. Skúsim pohľadať crack na TP súbory TPL a dám na vyskúšanie, aj bude funkčný. Neviem totiž, či ho ešte mám.

  • TomS napsal:

    Těším se na pokračování. Na DOS, early Win95 hry dobrý, škoda, že grafika nepodporuje aspoň nějak 3D. Napiš prosím do dalšího článku i rozměry a kdybys třeba vyzkoušel přes síť i nějakou hru s tím tvým Pentiem MMX 233.

  • mute napsal:

    testy skor ukazuju, ze by pomohla nejaka nativna rekompilacia pre ten DX, synt. testy nieco naznacuju.

  • msx. napsal:

    Pridám ešte otázku: Ako je to s tým výkonom? Všetko naznačuje, že sa to tomu Pentiu 233 vyrovnáva, resp., tesne za ním to je. A tá 3D akcelerácia to je vraj doháňané softvérovo. Tak ako to je? Stíha to alebo je to nepoužiteľné? Dá sa urobiť nejaké porovnávacie video Pixel vs. Pentium pri 3D akcelerácii?

    • Sledge (admin) napsal:

      3D akcelerace prostě není, je to stejné, jako bys měl to Pentium 233 bez 3D karty. Takže dobově řekněme P233 + S3 ViRGE (jasně, ta sice nějakou 3D akceleraci měla, ale všichni víme, jak to bylo použitelné).

      • msx. napsal:

        Ja som to chápal tak, že to dobieha softvérovo a teda síce nie je, ale firmvér to zariadi. Čiže v preklade, 3D hry nepôjdu.

    • TomS napsal:

      Na 3D hry to moc nebude, můžeš je spustit, ale jen softwarově renderované (v tomto případě práci grafické karty přebírá v podstatě procesor). Jak jde vidět tady v testech třeba Quake v rozlišení 320×200 má 44,4 snímků za sekundu a v rozlišení 640×480 už jen 17 snímků za sekundu. Takže spustíš to, ale žádná velká sláva. Závisí samozřejmě na konkrétní hře, ale díky absenci 3D akcelerace, ten výkon na 3D tu prostě není.

  • manic napsal:

    https://en.wikipedia.org/wiki/UMC_Green_CPU
    https://www.youtube.com/watch?v=1Rj1B4M6yXM

    spravne miesto pre ilegalny tajwansky klon i386/486, ktory vsak bol per Mhz jasne vykonnejsi ako AMD/Intel originaly.

  • msx. napsal:

    Mám otázku, že či to USB, ak sa dá použiť ako disk, či je možné dostať do stavu, že sa pripojí a naskočí písmeno. Minimálne aspoň vo Windows 98, keďže ten tam ide. Proste, či je to USB plnohodnotné.

    • Tom napsal:

      Tady je ukázka toho, že to zvládne i USB disk :) https://pixelx86.com/dx1/1.jpeg . V tomto případě bylo použito SSD.

      Ovšem pokud si někdo myslí, že k tomu připojí 1TB ExFat nebo NTFS tak se sice disk najde ale nezobrazí se vám. Je třeba myslet na to, že Windows 98 bez úprav zvládne FAT 32 ve velikosti 32GB.

      • msx. napsal:

        To by sa ale mohlo dať osprostiť cez Sambu. Má to LAN port, takže očakávam pripojenie na plnohodnotnú sieť vo Windows 98 a samozrejme Sambu, takže NTFS je brnkačka. Len dúfam v prijateľnú cenu. Na to koľko to dokáže sa začínam ceny báť.

      • TomS napsal:

        Ve Windows 98 je limit 137GB myslím, ne?

  • msx. napsal:

    A čo tak skúsiť na tom Windows XP a NTVDM? Procesor to tuším zvládne. Na mojom starom počítači pri NTVDM nefungoval zvuk, ale tu by to mohlo fungovať.

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle