Výzva s odměnou: stvořte „shareware“ FPS akci!

Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

26 patronů = 3024 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Bohužel nastal čas splnit slib neprozřetelně daný Sledgovi v euforii nad dohráním této staré klasiky – a tím je toto pojednání o Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum (1987) pro jeho retroherní web!

Na začátek malé ohlédnutí: Coby archivní ročník 1982 jsem měl tu čest užít si pořádný kus herní historie. První legrácky na počítači Ondra na kroužku výpočetní techniky; Didaktik Gama u sousedů; C-64, zakoupený rodiči v Německu, Amiga 500, kterou jsme záviděli bratránkovi; a pak už PC od svých počátků u kamarádů, příbuzných a nakonec konečně i doma někdy v roce 1997. K sérii Might and Magic jsem se dostal až s jejím legendárním šestým dílem, který už sdílel svět se sérií Heroes of Might and Magic (a odehrával se pár let po konci HOMAM2). Díly Might and Magic 1-5 se mi z nějakého důvodu v devadesátkách prostě vyhýbaly – což je samozřejmě škoda! I rozhodl jsem se doplnit si herní vzdělání a začít pěkně od prvního dílu.

Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum

Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum vydal mistr Jon Van Caneghem v roce 1986 pod hlavičkou New World Computing, Inc. Pro Apple II. O rok později vyšel port na další systémy včetně verze pro PC, o které bude řeč. Nejprve technická: PC verzi lze za pár šupů zakoupit na GoG. RPG tvrďákům a milovníkům původní (a sakra těžké) verze hry to bude stačit, nic víc není třeba. Přesto bych doporučil alespoň Might & Magic 1 - Graphics Overhaul Mod, který lehce vylepší původní minimalistickou grafiku hry.

Pro vyměkliny jako jsem já (s malými dětmi, početným hospodářským zvířectvem a omezeným časovým fondem na hraní her) je zde pár nezbytných vylepšení...

První nezbytná věc: Dosbox verze, která umí "save states", tedy DOSBox SVN Daum. Vím vím, totéž umí i Dosbox-X, ten se mi ale nepodařilo rozchodit s tím nejdůležitějším vylepšením, a tím je druhá věc: parádní program Where are we?, který vám umožní značně příjemnější hraní s přehledem o všem důležitém a automappingem bez tužky a čtverečkovaného papíru či listování v mapách, které jsou součástí MM1 cluebook (tato příručka je v GoG verzi k dispozici v PDF).

Proč využít tyto berličky a kazit si tak původní zážitek? MM1 je z řady stařičkých RPG, které vás nenechají ukládat hru kdekoliv a kdykoliv – vždy se musíte s partou vašich hrdinů vrátit do jednoho z pěti měst a zapsat v místním hostinci. A tahle hra je především zpočátku opravdu nemilosrdná, každý druhý třetí boj znamená smrt vaší party. Herní Chuck Norris z blogu The CRPG addict to shrnul asi tak, že jedna odehraná hodina znamená 40 minut „ztraceného“ času a 20 minut postupu ve hře. Dále – kouzla ve hře vyvoláte číselnou zkratkou (úroveň kouzla a číslo kouzla v dané úrovni – např. 3 a 2 je u sorcerera kouzlo fly). Bez Where are we? vás tak čeká neustálé listování herním manuálem s přehledem kouzel. Totéž platí o vlastnostech nalezené výzbroje a výstroje, to je zas popsáno pro změnu v MM1 cluebook.

Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum

A zde je herní rozhraní s Where are we? v akci

Nejprve vás čeká dramatické intro o několika obrazovkách, slibující za zvuků epického pípavého chorálu úžasná dobrodružství v neznámém a tajemném světě... Pak již následuje klasické herní menu. Na začátku máte možnost začít s již hotovou partou hrdinů – anebo se vrhnout do oblíbené tvorby vlastní družiny. MM1 je co do herního systému dost podobný klasickému Dungeons & Dragons, i když jde svou unikátní cestou.

Tvorbu postavy začnete obvyklým hodem kostkami pro stanovení základních statů – zde might, endurance, speed, accuracy, luck, intellect a personality – klasická záležitost. Intellect je důležitý pro sorcerera a archera, personality pro clerica a paladina. Podle hodnoty statů vám hra nabídne povolání – a i zde jde o klasickou sestavu šesti možností: knight (bez magie, všechny zbraně a zbroje), paladin (od 7. úrovně kněžská kouzla), archer (od 7. úrovně kouzla a la sorcerer, střelba z luku při boji zblízka, nesmí používat štít, max chain mail), cleric (tupé zbraně, max chain mail), robber (max ring mail, omezený výčet zbraní, odemykání a odstraňování pastí) a sorcerer (max padded armor, zbraně jen staff, dagger, club). Knight, paladin a archer mají coby bojová polování na osmé úrovni dva (na šestnácté úrovni tři atd.) útoky za kolo, což je výrazný bonus!

Po výběru povolání si zvolíte z tradiční nabídky rasy (half orc, dwarf, gnome, human, elf) s drobnými bonusy (a postihy) na staty a odolnosti oproti některým kouzlům a jedu. Dále zvolíte přesvědčení (good, evil, neutral) a pohlaví dané postavy. U přesvědčení jde v podstatě o kosmetickou volbu; některé předměty jsou jen pro dobráky či padouchy a zlý kněz má smůlu při pokusu vymítat nemrtvé prostřednictvím příslušného kouzla. Pohlaví je důležité jen ve městě Portsmith, kde to mají ženy výrazně jednodušší :-) V partě můžete mít maximálně šest hrdinů a doporučuji vzít od každého povolání jednoho.

MM1 je klasický krokovací dungeon se vším, co k tomu patří – v přímém boji jsou většinou jen postavy vpředu, pohyb vždy o 1 pole vpřed atd. Grafika hry (i přes Overhaul mod) je velice minimalistická, ale o to víc probouzí dávno otupělou představivost. Postavy a věci nevidíte, vše je popsáno v textu.

Zvuky v PC verzi jsou velice sporadické, oslavné pípání při poražení nepřítele, temné když padne váš hrdina – a to je skoro vše. Takže ideální je pustit ke hře soundtrack z nějakého novějšího RPG (ideálně MM6,7,8) pro navození správné atmosféry.

Kouzel je celkem 7 tříd pro kouzla kněžská i kouzelnická - archer a paladin se dostanou maximálně na čtvrtou z nich , a to na 13.úrovni, Sorcerec a cleric dostávají každou druhou úroveň zkušeností přístup k další úrovni kouzel až do té sedmé. Některá kouzla vyžadují pro seslání krom spell pointů též kouzelné drahokamy (gems), které získáte coby kořist při boji s potvorami. Kouzla jsou z většiny klasická, cleric má kouzla léčivá a podpůrná a pár vyložené bojových, magus všehochuť s velkým výběrem útočných kouzel. Celkově je ale magie relativně slabá i na vysoké úrovni vaší party – potvory mají většinou silné rezistence, nejsilnější obranná kouzla dostanete v chrámu – v tomto dílu je prostě might silnější než magic. Solidní kouzlo dancing sword (zraňující všechny nepřátele bez šance na rezistenci) má velký rozptyl poškození (1-30), a je asi tím nejlepším, co váš čaroděj svede. Mnou v MM6 milovaný meteor swarm drakům skoro nic neudělá. Spousta plošných kouzel lze použít jen venku, a nejvíce času a tuhých bojů strávíte ve smrdutých kobkách..

Hru začínáte v hostinci ve městě Sorpigal (v MM6 vaše parta začne ve vsi New Sorpigal). Vaše nově vytvořená parta nemá zlaťáky ani vybavení. Ovšem hotová parta hrdinů, kterou vám hra nabídne, něco málo má – doporučuji tyto nebožáky o vše obrat, ať máte něco do startu.

Všech pět měst světa VARN je v podzemí – a důvodem jsou draci, což brzy zjistíte z popisku u jedné ze soch v Sorpigalu. Jinak každé město má klasickou sestavu obchodů (hostinec – ukládání hry, kovář – vybavení, chrám – léčení, obnovení původního přesvědčení, či po darování dostatečného množství zlaťáků ochranná kouzla, cvičiště – výcvik na další úroveň, obchod s jídlem – jídlo, nezbytné pro odpočinek, nálevna – zde dostanete rady za spropitné). Každé město je originální, Sorpigal je taková fantasy klasika, Portsmith je město amazonek s temným tajemstvím, Dusk je město plné duchů a nemrtvých, Erliquin je plný pokladů a Algary je díra v bažině.

Pod každým městem je nezbytný dungeon. Ale i ulice měst jsou plné všemožných potvor – a po prvních sedm úrovní vašich hrdinů je opravdu každý druhý třetí boj fatální! Sice lze na rozdíl od ještě starších RPG odpočívat téměř kdekoli (odpočinek vám za cenu jednoho žvance doplní zdraví i magickou energii), ale s ukládáním pouze v hostinci vás může kdykoliv po cestě potkat smrtící parta nepřátel a připravit o již získaný postup.

Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum

Potvor je přes 200 druhů, většinou klasických fantasy stvoření - od ubohých goblinů po mocné draky mnoha barev. Některé mají pěkně nepříjemné schopnosti – centaur na vás sesílá spánek, archdruid vysaje všem magickou energii, draci vám celou partu sežehnou ohněm, jedem a dalšími humusy, mumie způsobí nemoc, duch zestárnutí postav, další mrchy vám vysají staty či úrovně (naštěstí jen pro daný boj). Každý boj vám předhodí různorodou partu nepřátel o maximálně 15 kouscích celkem.

Při souboji se hra přepne do bojového režimu (a ukáže vám obrázek nejsilnější potvory, co proti vám stojí). Pak začne klasický souboj na kola. Pořadí určuje hodnota státu speed potvor a vašich hrdinů – proto je ideální mít hodně rychlého mága, aby začal souboj sesláním nejsilnějšího kouzla na co nejvíce nepřátel – a pomalého clerica, aby ke konci kola léčil kde je může. Potvory jsou v boji rozděleny na ty, co jsou v přímém kontaktu – a ty lze napadnout ručními zbraněmi – a na ty co jsou opodál – na ty lze jen střílet či sesílat kouzla (takže takový ogre pak jen čeká, až padnou ti před ním a on přijde na řadu – naopak zlý magus na vás bude sypat kouzla bez toho, aby ho někdo z vašich bijců mohl zasáhnout). Potvory jsou čestné a sportovní a na vaše padlé neútočí – pokud váš hrdina dostane zásah a jde po nulu hit pointů, upadá do bezvědomí a do případného vyléčení je mimo. Ovšem plošné kouzlo či dračí dech padlé zasáhne – a z bezvědomí jdou do mrtvolného stavu, léčitelného jen kouzlem oživení či za peníz v chrámu ve městě.

Pokud zvítězíte, přeživší (i ti v bezvědomí) dostanou příslušný flák zkušeností a po nepřátelích většinou zůstane kořist. Ta je ovšem obvykle zapastěná (tak jako většina k tomu zamčených dveří ve hře, bez robbera to prostě nejde). Pokud se robberovi zadaří, past zneškodní a vy dostanete zlato, gemy a případně i různě kvalitní zbraně a zbroje. Podle toho, co po potvorách zbude, lze poznat šanci na dobrou odměnu. Na začátku to bude kožený pytel, později i ocelové, stříbrné a zlaté truhly. Vrcholem je černá truhla, u které je velká šance na ultimátní kousek vybavení.

Příběh je spíše minimalistický, na začátku nemáte žádný ultimátní úkol zachránit svět. Ale to je pro tuto sérii již od začátku typické, dává vám velkou volnost. Po cestách světem narazíte na poznámky tajemného hrdiny Coraca, který se Vám více představí až v dalších dílech série Might & Magic...

Autor: Perdue

Komentáře k:
"Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum"

  • lasice napsal:

    dobře ty ;), já M&M 1 také rozehrál, ale je to tak rok zpět, toulám se někde na začátkum, přemýšlím že nahodím tvé rady na zpříjemnění hraní :)
    mimochodem super článek, skvěle se to čte, hlavně popis měst: …a Algary je díra v bažině :D:D:D
    budeš psát o postupu ve hře? nebo až to dohraješ sepíšeš nějaké dojmy?

  • ... napsal:

    Winamp s Fallout skinem!

  • Ringo napsal:

    Tohle jsem někdy snad před 12 léty celé zmapoval v Excelu, to byly časy, jeden z nejoblíbenějších dílů M&M pro mě. Jinak mé finální score je: 426956 :-)

  • Richmond napsal:

    Dohráno před lety, vše komplet zmapováno, hrál jsem to snad 7 měsíců. žádný módy neinstalovat, pc verze je parádně funkční. Mám tento díl v TOP3 celé série MaM.

  • Ringo napsal:

    Jo a nezapomeň poslat Elemirovi svou tabulku výsledného score (sakra máš vyšší než já:-) do hall of fame. Tady: https://www.svetmightandmagic.cz/pmm/pmm_sinslavy.php?dil=mm1

  • Richmond napsal:

    Nahodou ukladani jen na urcitych mistech plus rucni mapovani v Excelu tvorilo 50% zabavy :) Clobek pak mel pocit zadostiuceni, kdyz dokazal vyresit jwden quest pohledem na svou mapu jedne lokace! :)

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem » The Ultimate Retro Gaming PC in a Compact Package Shadow bazar, retro herní džungle