No konečně! Celočíselné škálování / integer scaling v ovladačích grafické karty

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

18 patronů přispívá částkou 2014 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Pokrok nezastavíš! Problém, nad kterým dlouhá desetiletí hloubaly nejlepší mozky planety, má konečně řešení! Integer scaling, tedy celočíselné násobení rozlišení na straně grafické karty, je skutečností! Našim elitním reportérům se za pomoci lsti a úskoků podařilo poodhalit ďábelský algoritmus, který má ono nedozírné kouzlo na svědomí:

if (seToVejdeDvakrat) {
everyPixel = everyPixel * 2 * 2;
}

O co jde: řekněme, že máme starou hru běžící v rozlišení 640x480, a chceme jí zobrazit v plném okně na běžném monitoru s rozlišením 1920x1080. Grafická karta (popř. monitor, ale to většinou dopadá opravdu bídně) obraz pomocí nějakého základního algoritmu (bilineární filtrování) zvětší tak, že si chybějící data mezi sousedními pixely dopočítá. Výsledek je nehezký, rozmazaný, rozpatlaný, na větší úhlopříčce se na hru nedá dívat. Oč lepší by bylo vzít původní rozlišení, vynásobit ho 2x, tedy získat 1280x960 (a každý pixel tak vlastně znásobit 4x), a výsledek zobrazit doprostřed. Jistě, kolem bude černý okraj, ale pixely budou ostré jak hrana kradeného kancelářského papíru.

Tenhle triviální trik nebyl z nějakého důvodu možný, tedy až do této chvíle, kdy s celočíselným škálováním přišla nVidia. Novinka se týká nových ovladačů GeForce 436.02 a, aby celá ta komedie byla dokonalá, pro její aktivaci budete potřebovat aktuální generaci grafických karet. Se svou obstarožní 750Ti si můžu tak maximálně nakašlat. Nová funkce samozřejmě nepřišla kvůli starým hrám. Je tam proto, že když vaše dýchavičná grafická karta zvládne 1080p, lze ho čistě znásobit na 4K, tedy 2160p. S novinkou se brzy vytasí i Intel se svými Gen11 grafikami.

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

Komentáře k:
"No konečně! Celočíselné škálování / integer scaling v ovladačích grafické karty"

Přidej komentář k příspěvku uživatele Sledge (admin) (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle