Obrazem: ISA zvukové karty

Staré počítače mě baví v zásadě bez výjimky, od osmibitů až po PCčka. Nicméně protože jsem na nich začal, mají právě obyčejná PCčka v mých retrohrátkách dodnes výsadní místo. A jestli mám pro nějaký starý PC hardware slabost, pak to jsou ISA zvukovky (+ 486 CPU a 3dfx karty).

Štastní majitelé platforem schopných již v základu vyloudit zajímavé akustické vlnění (Amiga, C64, cokoliv s AY-*) mohou nad mou posedlostí kroutit hlavou, ale mé první PC zvukovou kartou nedisponovalo a tento handicap jsem nesl velmi nelibě. Až později za pár stovek pořízená a Sound Blaster kompatibilní zvukovka s ESS1868 dodala má 486ce ten správný zvuk. Doslova. Tedy, on tak úplně správný nebyl, protože použitý FM čip nebyl tak úplně shodný s OPL2/OPL3, ale kdo by si stěžoval, když předtím poslouchal jen PC speaker.


Začněme tím nejdůležitějším, tedy zvukovými kartami z produkce společnosti Creative Labs.

Sound Blaster 1.5 (CT1320C). Nejstarší (chronologicky) a zároveň nejnovější (datum pořízení) kousek ve sbírce. Osmibitový ISA slot, potenciometr pro hlasitost, osazené Game Blaster (CMS-301) čipy. Ideální kus do mého turboXTčka, kam také karta velmi brzy poputuje. Ještě jednou zasílám díky! :)

Obrazem: ISA zvukové karty


Sound Blaster 2.0 (CT1350B). Karta, která si někde prošla peklem, jak se ostatně můžete sami přesvědčit. Není čip, který by nebyl poškrábán a kondenzátor, který by nebyl ohnut. Bohužel se nevhodné uskladnění podepsalo na kvalitě výstupu, karta sice funguje, ale spolu se žádoucím zvukem vydává i skřípot a šum nelibý. Možná by pomohla výměna kondenzátorů, ale kdy já se k tomu dostanu, to nevím.

Obrazem: ISA zvukové karty


Sound Blaster VIBRA 16 (CT2260). Ranný a ne ještě zcela osekaný model levnějších karet série Vibra, mezi čipy stále nalezneme originální YM262, tedy OPL3. A o ten nám jde především.

Obrazem: ISA zvukové karty


Sound Blaster AWE32 (CT2760). Skutečně rozměrný kus hardware, karta se tak akorát vejde do klasické AT skříně. Paměťové sloty pro SIMM moduly pro uložení zvukových vzorků, plné OPL3, čistý výstup - výtečná karta do retro PC. Dnes se prodává pomalu v řádu tisíců, já jí před lety vylovil v elektroodpadu.

Obrazem: ISA zvukové karty


Sound Blaster AWE64 Value (CT4500). Nepříliš zajímavá karta, z pohledu sbírky by byla luxusnější varianta AWE64 Gold mnohem zásadnější.

Obrazem: ISA zvukové karty


A pokračujeme na více či méně kompatibilní klony!

Media Magic s čipy AD1846JP a OPTi 82C929A. Přesné modelové značení neznámé. Pod označením LS-212 nalezneme kopii OPL3. Příjemné je bohaté zastoupení proprietárních rozhraní pro CD mechaniky.

Obrazem: ISA zvukové karty


Pine Group PT-230X. Tuctová zvukovka s ESS1868F. OPL emulováno, ale dle mých zkušeností překvapivě dobře, karty s tímhle čipem zní slušně.

Obrazem: ISA zvukové karty


Trochu zajímavější kousek. Výrobce neznámý, karta je postavená na ESS688F, taktéž disponuje štědrou výbavou CD-ROM rozhraní a co je nejlepší - pod označením DSP24S nalezneme přesnou kopii OPL3. Potenciometr na ovládání hlasitosti je vítaný bonus.

Obrazem: ISA zvukové karty


A znovu ESS, tentokrát ESS688FC. Na rozměrné kartě najdeme originální OPL3 čip.

Obrazem: ISA zvukové karty


Na první pohled velmi laciná karta s čipem Crystal CX4237B-XQ3. Co se mě týče, tak ruce pryč. Originální OPL či jeho kopie na kartě zjevně schází, vše je integrováno v jednom čipu, a dle legend je emulace vyloženě špatná, hry jednoduše neznějí tak, jak mají. Pro vyluzování zvuků ve Windows asi dobré, ale do herního PC krajně nevhodné.

Obrazem: ISA zvukové karty


Diamond Technologies DT96H-I. Zajímavá zvukovka s ne úplně obvyklým čipem - DT-0196H. Pod označením FT6116-100 se pravděpodobně nachází kopie OPL3. Drobným bonusem je odlišná barva PCB, člověk si aspoň trochu odpočine od těch zelených destiček (jak všechny karty v mé sbírce označuje má žena :)

Obrazem: ISA zvukové karty


A to je vše, přátelé! Víc ISA zvukových karet se mi zatím nastřádat nepodařilo. Pokud máte něco volného, na co vám doma sedá prach, pošlete to mým směrem :) A samozřejmě se v komentářích pochlubte vlastními kousky. Snad kromě vás, kteří máte originální AdLib nebo Gravis. Protože tím byste mě vyloženě naštvali ;)

Na závěr PRO TIP: Do svých DOSových retro PC shánějte karty, které a) mají originální OPL2/OPL3 čip, popř. jeho dobře znějící kopii, b) nedisponují vymožeností v podobě Plug'n'Play technologie, která je v DOSu notoricky problémová. Jumpery nenahradíš.

  • Kategorie: PC

Komentáře k:
"Obrazem: ISA zvukové karty"

  • Igi napsal:

    Servus,
    pekné … vidieť že si držíš v postupke.
    Prepáč že tu otravujem iným – ale nemáš navyše FDrive 5.25″ 360kB ?
    (Poprípade na výmenu.)
    Vďaka, Igor.

  • Falcon napsal:

    Toho Diamonda jsem měl, a možná že ve sklepě mám dodnes :) První zvukovka, nedal jsem na ní dopustit. Korektně fungovala jen s rezidentním ovladačem dtinit.exe, kterej se mi od roku 1996 zachoval :)

  • Mixal11 napsal:

    Ja som mal od 93 286tku a k tomu sa mi podarilo rodičov presvedčiť na sound blaster 2.0. Ten potenciometer bol super.

    Minulý rok mama vyhodila krabicu :(

  • Igi napsal:

    To Sledge:
    – dík, skúšam kde sa dá, 5.25″ HD mechaniky mám
    No, je to už pekných pár rokov keď som začínal na 286-ke s Adlib 8 bit kartou, na SoundBlaster som si ešte tak rok počkal …

  • Clous napsal:

    Taky mám slabost na zvukovky, ale FM syntéza je taková, že ji zná každý a snad každý ji měl. Proto z toho seznamu, jsou k obdivu jen ty první dvě zvukovky. Hlavní výhoda FM syntéze je, že pokud hra podporuje ten zvukový základ, tím FM syntéza je a to lepší jak nic. Pokud ale hra nabízí něco víc, jako MIDI (AWE 32, ale ta hraje hrozně v MS-DOSu), spíš to chce Roland SC-55 či podobný nebo Roland MT-32. To si myslím, by nemělo chybět jak v seznamu, tak hlavně v PC retrohrátkách, která mají u tebe to výsadní místo. Tak šup nakupovat! :-D

    • Sledge napsal:

      To už jsme někde řešili. Ano, z hlediska realistického podání skutečných nástrojů je to pravdu mnohem lepší, ale o to přece nejde. Mě se na tom právě líbí, že ta FM syntéza je “počítačová”, jen programátor / hudebník a příslušný šváb, bez jakýchkoliv předpřipravených vzorků :) A že se s tím dá kouzlit, viz Sega Mega Drive a soudtracky ke Streets of Rage nebo třeba Thunderforce IV – https://www.youtube.com/watch?v=pLDBwMusg4o&t=2112s

      • Clous napsal:

        Já to chápu, však mně se taky líbí FM syntéza, ale líbí se mně i to ostatní, takže pokud hra toho podporuje více, měl by si možnost výběru a taky nám o tom napsat.

        Porovnával jsem hudbu z FM syntézy vs Amiga a všem se víc líbila Amiga.

  • lasice napsal:

    ja mel ve svoji prvni 486 nejakyho aztheca, sound galaxy nx pro 16 tusim

  • Nightbreed napsal:

    Ja som vyhrabal toto: https://imgur.com/a/SC5g0
    Netuším, ci to ešte funguje ale ak chceš kludne ti to pošlem do zbierky.

  • Mr.Holub napsal:

    Je zajimave si zvukove karty s FM syntezatorem poslechnout, napr. i ruzne typy od stejneho vyrobce zni v FM synteze jinak.
    Zkousel jsem stejnou skladbu na nekolika isackych kartach a dosel jsem k zajimavym zaverum.

  • Powerack napsal:

    Na AWE 32 a AWE64 nedám dopustit. Obě tyhle karty mají perfektní výstup a podání obsahu midi souborů. Při zapojení k reproduktorům většinou nebyl potřeba ani zesilovač (míval jsem zapojeny 2x 20W 8ohm).

    Snad se mi tyhle karty zase jednou dostanou do rukou.

    • Clous napsal:

      No perfektní podání midi souborů, no to zrovna AWE nemá a hlavně ne v MS-DOSu. Trochu lepší je to ve Windows 9X, kde si nahraješ jinou midi banku, pod má AWE32 RAM. GUS je třeba lepší, ale i Yamaha, Turtle Beach, Roland apod.

      • Laaca napsal:

        Měl jsem variantu AWE32 pro socky s názvem SoundBlaster 32 PnP. Dobré bylo, že měla konektor pro CD-ROM, kterou jsem měl takto připojenou. Špatné bylo, že neměla osazené paměťové RAMky. Tehdy pro mě bylo frustrující, že kvůli tomu mi většinou nejely hry a programy v nastavení AWE32.
        Tedy – že to bylo kvůli tomu, to jsem zjistil až dost pozdě, dost dlouho jsem vinil nějaký PnP konflikt.
        Pak po dokoupení “krátkých RAMek”, které bylo v tu dobu těžké sehnat, protože už se obvykle používaly “dlouhé RAMky” se jako zázrakem všechno rozjelo, jak má a byl jsem okouzlený razantním zlepšením zvuku.
        Co se týká MIDI, tak, co si pamatuji, měla karta tři módy – buď kompatibilita s Adlib, tedy nějaká forma FM syntézy – ta chodila vždy, nebo kompatibilita s MPU401 ve variantě Roland MT-32, kdy ale musel být nahraný TSR ovladač, nebo nativní rozhraní AWE-32, které právě vyžadovalo ty RAMky.
        Ten TSR ovladač pro kompatibilitu s Roland bylo docela zlo, protože se snažil virtualizovat Roland ne zcela odlišném hardware (právě na SB 32pnp/AW3 32). To dost často nefungovalo v chráněném módu, tedy mimo jiné ve hrách, které začínaly “DOS4GW v 1.97…”
        Vím, že pozdvižení tehdy, a to nejen u mě, ale v širších kruzích, dělal manuál, který tvrdil, že si V Creative labs jsou tohoto problému vědomi, ale že postupně odezní, tím, jak budou tvůrci her přecházet na nativní podporu AWE32, případně na windows.
        Výše uvedené se vztahovalo i na přehrávání MIDI pod DOSem. Bylo potřeba najít vhodný přehrávač.
        Já jsem ale tehdy spíš řešil MODy než MIDI, a po dokoupení oněch RAMek jsem byl na větvi z přehrávače “AMP 3.0” od “Lada Kopecky”, jak pěkně přehrával.
        Windows jsem tehdy neřešil – byl jsem celkem zarytý DOSař.

  • Bruno napsal:

    Svojho času som mal YAMAHA Audician 32 Plus. Ako som zistil, dnes je to veľmi obľúbená retro OPL3 karta.

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)