Retroherní potenciál starších tenkých klientů: Wyse Cx0, část 1. – Windows

Tenký klient (thin client) je malý počítač určený ke koexistenci s výkonnějším serverem. Jde o zařízení kompaktní, zpravidla bez velkých možností rozšíření, ovšem s většinou důležitých zařízení integrovaných přímo na základní desce. Stejně jako se mohou lišit tvary a rozměry jednotlivých modelů, může se lišit i platforma - ARM, MIPS či x86.

Retroherní potenciál starších tenkých klientů: Wyse Cx0, část 1. – Windows

Mně nedávno spadl do klína PC kompatibilní tenký klient Wyse Cx0 s následující konfigurací: VIA C7 1GHz CPU, 1GB RAM a Chrome9 GPU. Jak je vidno z fotek, jde o zařízení skutečně miniaturní, a to i na poměry tenkých klientů - rozměry připomíná switch či router. Klasický plotnový disk se dovnitř nevejde , k 2.5" IDE konektoru je v základní konfiguraci připojen disk-on-module v kapacitách kolem 512MB. Pro mé experimentování jsem ovšem použil notebookový disk s kapacitou 120GB ležící ležérně opodál. S trochou kreativity je uvnitř prostor pro CF/IDE či SD/IDE redukci a příslušnou kartu.

Windows 98?

První pokus, instalace Windows 98, skončil nezdarem. Systém samotný se nainstaloval bez problémů, ale pro grafickou a zvukovou kartu jednoduše neexistují ovladače. Podařilo se mi rozběhat jen síťovku a to je bohužel trochu málo. Je to škoda, protože právě spouštění her pro Windows 3.x a Win9x je na moderních Windows problém, a to mnohdy neřešitelný (paradoxně s Wine pod Linuxem lze dosáhnout lepších výsledků). Nezbylo než sáhnout po dalším systému v pořadí...

Windows XP!

(Windows 2000 jsem též zkoušel, bohužel s ovladači je to jen o málo lepší, než u Windows 98).

S XP už se sice vzdalujeme mnou uznávaným hranicím retra, navíc kompatibilita s Win9x trpí, ale pořád je větší šance rozběhnout starší hry na XPčkách, než na Windows 10. Chodu systému by rozhodně prospěly aspoň 2GB RAM, ale co naplat, pracuji s tím, co mám po ruce, a nejde o PC na internet, ale na staré hry, tak nám 1GB postačí.

Retroherní potenciál starších tenkých klientů: Wyse Cx0, část 1. – Windows

Nejprve obligátní 3DMark 2001SE. Ten naměřil skóre v hodnotě 1221 bodů. Pro srovnání - starý netbook s Intel Atom 1.6GHz a Intel GMA900 dosahuje cca 2800 bodů, AMD K6-III+ s Voodoo 3 3000 cca 700 bodů. Závěr je jasný - u 3D her bychom se raději měli držet před rokem 2000:

  • Unreal Tournament a Quake 3 běží plynule (35fps+) v 800x600.
  • NFS: Porsche v 800x600 trochu škube, v 640x480 je ok.
  • Warcraft 3 je při nejnižším nastavení detailů hratelný v 1024x768.
  • Flatout už je příliš, nehratelně trhá i v 640x480x16.
  • 1nsane běží plynule v 640x480 s nízkými detaily.
  • NHL2002 jsou na střední detaily plynulé i v 1024x768.
  • Re-Volt běží pěkně i v 1024x768 s plnými detaily.
  • Rollcage na nižší detaily v 1024x768 bez problémů.

Výsledek z Quake 3 Arena timedemo naznačuje, že vztaženo k dobovým sestavám se pohybujeme někde kolem konfigurace Voodoo 3 2000 a Pentium II 350 MHz. Je to hodně přibližné, ale pocitově to odpovídá. Relativně vyšší skóre ve 3D Marku je patrně zkreslené podporou všech testovaných technologií, výkon jako takový je bídný.

S 2D hrami pro Windows je to samozřejmě mnohem lepší. Klasik typu Starcraft, Civilization 2, Heroes of Might & Magic 2 (a 3), Theme Hospital, Age of Empires, Caesar 3, Sim City 3000, Warlords III, Diablo, Diablo 2, Red Alert 2, Get Medieval či Worms Armageddon si můžete užít dosytosti. Vše testováno.

Bez problémů běží též ScummVM, testováno s Curse of Monkey Island. OpenTTD se bohužel ve vyšších rozlišeních zadýchává, ale v 640x480 hratelný je. GZDoom neběží kvůli chybějící podpoře OpenGL 2.0, zDoom naštěstí situaci zachraňuje a v 1024x768 běží plynule. WinQuake (Mark V) potřebuje pro plynulý běh 800x600. Na plynulou emulaci 3dfx Voodoo prostřednictvím nGlide / dgVoodoo bohužel zapomeňte, i Quake ve chvíli, kdy je na obrazovce trochu mumraj, trhá.

Hry pro Windows 3.x běží samozřejmě bez problémů, nepamatuji si, že bych kdy měl na WinXP potíže s kompatibilitou, snad vyjma kodeků. Tituly jako CivNet, Castle of the Winds, WinTrek, SimCity for Windows, Indiana Jones and his Desktop Adventures, SkiFree nebo třeba Crazy Gravity jsou na moderních 64bitových Windows nespustitelné, resp. spustitelné jen pod emulací či virtualizací (OracleVM, DosBOX). Pod 32bitovými Windows XP zpravidla fungují.

A co hry pro DOS? DOSBox ani nemusíme zkoušet, na to prostě není k dispozici adekvátní výkon. Nativní běh je též mimo hru, tedy aspoň v případě, že chcete zvuk lepší, než PC speaker. Dílčích úspěchů lze dosáhnout s pozapomenutým nástrojem VDMsound. Ten DOSovým hrám poskytuje emulaci zvukových zařízení, ovšem o běh samotný se, na rozdíl od DOSBoxu, stará NTVDM subsystém ve Windows. Výsledkem jsou nižší nároky na výkon, nicméně také nižší kompatibilita. Jednoduše - něco běží, něco ne, něco běží, ale blbě.

Závěr

Tenký klient Wyse Cx0 s nainstalovanými Windows XP není příliš vhodný na hraní 3D her. U raných titulů schází podpora pro Glide (3dfx Voodoo), tituly pozdější naráží na zásadní nedostatek výkonu. Přesto je možné si minimálně pár desítek kvalitních titulů bez problémů zahrát. Hry pro DOS jsou mimo debatu, pro ně je Wyse Cx0 zařízení krajně nevhodné.

Mnohem lepší situace je u 2D titulů z přelomu tisíciletí, plus mínus pár let. Což znamená, že v retroherním menu máme mimo jiné nepřeberné množství kvalitních a pohledných strategií. Skvělou zprávou je běh ScummVM, což otevírá široké možnosti na poli adventur. No a nakonec jsou tu hry pro Windows 3.x, se kterými je na moderních Windows největší potíž. Určitě najdeme řadu titulů, které se nespustí, nicméně obecně je kompatibilita vynikající.

Retroherní potenciál starších tenkých klientů: Wyse Cx0, část 1. – Windows

Testovací pavouk :)

Výsledek? Bylo to o fous, nicméně už v tuto chvíli je retroherní potenciál tenkého klienta Wyse Cx0 kladný :) A to se v dalším díle ještě podíváme na emulátory konzolí, v ideálním případě v podobě vyladěného frontendu typu RetroArch. Předběžně očekávám bezproblémovou emulaci konzolí ze sedmdesátých až osmdesátých let, tzn. Atari 2600, NES, Master System atp., od SNES / Mega Drive budou pravděpodobně problémy s výkonem. Uvidíme.

P.S. Vyhlašuji lov na tenkého klienta miniaturních rozměrů, tzn. krabička velikosti routeru, s výkonem na úrovni Cx0, který bude plně podporovat Windows 98. Kdo podobné zařízení dohledá a kompatibilitu prokáže, může si u mě objednat hru z GOG z kategorie "under 5 euro" ;) Edit: Tak to vypadá, že už jsem našel - Wyse VX0.

Doporučení: Pokud budete na Wyse Cx0 přeci jen mastit 3D hry, doporučuji dovnitř nainstalovat malý ventilátor. Na velké zatížení není zařízení stavěno a citelně se zahřívá. (Ano, skutečně je cítit :)

Kam dál: Pokud vás thin client Wyse Cx0 zaujal, mrkněte na toto video z YouTube kanálu PhilsComputerLab.

Komentáře k:
"Retroherní potenciál starších tenkých klientů: Wyse Cx0, část 1. – Windows"

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)