Alien Cabal – podivuhodná FPSka z devadesátek

Určitě každý z vás zná takový ten pocit, když jste jako malé děcko milovali nějaký film nebo videohru. A určitě také znáte ten pocit, když se ke svému milovanému dílu vrátíte po dvaceti letech jako dospělák a zhrozíte se: „Bože, jak se mi mohla líbit taková sračka?“

Jo, tak přesně to se mi stalo se střílečkou Alien Cabal.

Alien Cabal je Doom-klon z roku 1997, kde je úkolem projít deset map, sbírat u toho přístupové karty à la Duke Nukem 3D, střílet do všeho, co se hne, hledat spínače a tak podobně.

Alien Cabal je každopádně strašně ošklivý. Už po spuštění si říkám jen: „Oh shit.“ Grafika je hrozně creepy a renderování prostředí působí dost podivně… Trochu to připomíná první pokusy o 3D engine, jaký se kupříkladu vyskytl v Catacombs 3D, kdy jsme při každém pohybu mohli pozorovat takové jako by zakřivení...

Alien Cabal – podivuhodná FPSka z devadesátek

Uvnitř kravičky žil tenhle ufoun

Tak přesně takhle divně vykresluje engine Alien Cabal, akorát s tím, že to vypadá ještě daleko ošklivěji než v Catacombs 3D. A to je Catacombs 3D z roku 1991, zatímco Alien Cabal je z roku 1997, tedy ze stejné doby jako Quake II.

Takže kdyby někoho zajímalo, proč byl Alien Cabal komerčně neúspěšná hra a v době svého vydání nikdo pořádně ani nevěděl, že existuje (většina čtenářů o ní nejspíše čte vůbec poprvé), tak tohle je nejspíše důvodem.

Dobře, odmyslíme si ošklivou grafiku, zastaralý engine a podíváme se, jak se Alien Cabal hraje. Nač být povrchní? I hnusné věci mohou mít vnitřní krásu…

Ehm, nope, Alien Cabal se hraje dost nepříjemně a těžkopádně. Prakticky je to skoro jako Wolfenstein 3D, akorát trochu horší. Trefit se do protivníků je docela pracné, rozhlížení je příliš pomalé a vůbec.

Alien Cabal – podivuhodná FPSka z devadesátek

Včelička!

Alien Cabal obsahuje pět různých zbraní (pistole, brokovnice, kulomet, raketomet a granáty), což je o jednu zbraň víc, než kolik jich měl Wolfenstein 3D a je tu pár typů protivníků – agent, mimozemšťan, robot a pozor… ještě je tu… VČELIČKA!

Ano, čtete správně, včelička. Ne zombík, ne démon, ne obří pavouci nebo něco… prostě včelička! Tohle stvoření je každopádně hrozně otravné a vyskytuje se skoro v každé mapě.

Co se týče level designu, tak kromě první mapy, co se odehrává ve městě, je zbytek hry situován do podivných podzemních laboratoří, kde se na 90 % jen bloudí v chodbách. Často jsem zakysnul a nevěděl, kudy se vydat dál, a to kvůli různým designovým šílenostem (nechápu, jak moje desetileté já tohle dohrálo… Naštěstí to zvládlo i moje dvacetisedmileté já). Jelikož tahle blbost ani není na YouTube, musel jsem si na cestu přijít sám, což se mi nějakou záhadou nějak podařilo.

Alien Cabal – podivuhodná FPSka z devadesátek

POZNÁMKA: V době psaní tohoto článku, tedy v roce 2017, nebylo na YouTube o hře Alien Cabal ani jedno video. Dnes už však můžete nalézt postup hrou, který někdo uploadnul až v roce 2019. :)

Ale abych jen nenadával, rozhodl jsem se na závěr najít i něco pozitivního. Zaprvé, engine, přestože vypadá hůř než ten, co pohání Wolfenstein 3D, zvládá i šikmé podlahy a více pater nad sebou! Gratulace!

Některá místa jsou navzdory slabšímu designu docela zajímavá. A grafika… ta je tak hnusná, až je to vlastně přednost. Je to prostě taková bizarní kuriozita. Stojí za vidění! Jo a nakonec musím pochválit atmosféru. Občas jsem se bál zahnout za roh, protože tam mohla být včelička…

Autor: Pollux

Milovník starých her, hlavně Doomovek a série Castlevania. Dělám mapy pro Doom II, Heretica a Hexena.

Neutíkejte! Líbil se vám článek? Tak jej podpořte sdílením :)
Případně zvažte finanční podporu webu - přestane vás obtěžovat reklama ;)

Komentáře k:
"Alien Cabal – podivuhodná FPSka z devadesátek"

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

SINTECH-SHOP.CZ