Into the Breach – vzhůru dolů!

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

18 patronů přispívá částkou 2014 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Když se v roce 2012 objevila na Steamu hra FTL: Faster Than Light, bylo to pro mne jako zjevení. Doslova mi to změnilo život. V roce 2012 jsem v práci vyfasoval Macbook Pro a říkal jsem si, že bych si na něm i něco zahrál. Podíval jsem se na Steam a v Top 10 byla jakási pixelartová hra zvaná FTL. Nebudete tomu věřit, ale v tu chvíli se mi úplně sama otevřela stránka s touto hrou na bittorrentu a omylem jsem ji stáhnul a nainstaloval. Druhý den jsem šel do práce s pytlema pod očima, protože jsem hrál do 4 hodin do rána.

No a jak už to tak v lidových příbězích bývá, hříšník byl napraven. Ten den jsem si založil účet na Steamu a FTL a Legend of Grimrock byly první dvě hry, které jsem si v životě koupil legálně.

V roce 2018 pak vyšla druhá hra od Subset Games pod názvem Into the Breach a teď už se konečně vracíme do současnosti. V září 2020 se Into the Breach objevil zdarma na Epic Store, takže se k němu mohla dostat i holota žebravá jako jsem já.

Into the Breach – vzhůru dolů!

Into the Breach je fůze tahové strategie a roguelike žánru. Z budoucnosti lidé posílají zpátky časem trojici mechů aby zabránili invazi hmyzáků jménem Vek. Herní svět se skládá ze čtyř ostrovů rozdělených do několika sektorů kde máte možnost si vybrat kam zaútočíte podle slíbené odměny. Po dobytí celého ostrova pak můžete nakupovat zbraně nebo generátory, díky kterým si vylepšíte své mechy.

Into the Breach – vzhůru dolů!

Jádrem celé hry je soubojový systém, který je vlastně obdivuhodně jednoduchý. Máte tři mechy, kde každý má jiný typ útoku. Jeden třeba pouze střílí a po zásahu se nepřítel posune o jedno pole dozadu. Jiný mech třeba zase může pouze přitáhnout nepřítele k sobě. No a třetí mech jenom odstrčí o jedno pole všechny, kteří jsou přímo u něj a poškodí je. Strategie je tedy v tom, že můžete třeba do jednoho nepřítele střelit, ten se posune o pole dozadu, kde vrazí do dalšího nepřítele a poškodíte tak oba dva. Když této mechaniky využijete chytře, pak můžete například blokovat cizí útoky, shodit někoho do vody a tím ho zlikvidovat nebo zablokovat nějaké důležité pole na mapě. Jelikož některé mapy disponují i přírodními jevy jako jsou sopky nebo záplavy, tak útok hrubou silou je tím nejzdlouhavějším způsobem jak nepřátele porazit.

Into the Breach – vzhůru dolů!

Je obdivuhodné jak málo stačí k vytvoření zábavného soubojového systému. Souboje vlastně spíše připomínají řešení puzzlu nebo hraní deskové hry. Velmi neobvyklý je i přístup k poslední misi, na kterou se můžete vydat už po dobytí dvou ostrovů ze čtyř a hra by měla sama škálovat úroveň nepřátel podle síly vašich mechů, takže by se vám nemělo stát, že bude příliš lehká nebo naopak příliš těžká. A abych nezapomněl, během hraní můžete plnit achievementy a odemykat si tak další mechy, kterých je dohromady 24.

Já vím, že budu asi trochu nefér, ale neubráním se srovnání s FTL. Jediný důvod, proč nejít do finální mise už po dobytí prvních dvou ostrovů, jsou jenom achivementy a score. Navíc jak jsem psal, tak lepší výbava vám stejně v poslední misi nepomůže. A tady narážím na to, co mi v této hře chybí a co bylo tak skvělé na FTL. Já nevidím důvod proč tuto hru hrát dál, protože vím, že nic nového v ní už neuvidím. V FTL jste si mohli odemykat další lodě, které naprosto měnily způsob jak hru hrajete. V Into the Breach si nejsem jistý, jestli pouze noví mechové jsou dostatečná motivace proč hrát opakovaně. Sbírání vylepšení pro mechy taky nijak zásadně neovlivní hratelnost, protože ať uděláte cokoli, tak nebudete mít nikdy na konci mechy vylepšené na maximum. Tedy žádné overpowered stroje na zabíjení.

Pro mne podstatná část hratelnosti FTL bylo navázání citového vztahu s postavami, kdy mi osobně záleželo na každém členu posádky a kdykoli někdo umřel, bral jsem to jako své selhání. V Into the Breach je mi to jaksi jedno. Pokud v boji přijdete o nějakého mecha, tak přijdete pouze o pilota a v další bitvě bude mech zpátky, akorát nebude mít speciální vlastnosti, které mu pilot dával.

Into the Breach – vzhůru dolů!

Závěrem bych rád ještě vyzdvihnul jeden aspekt, který mi udělal velkou radost. V této hře se vám nikdy nestane, že byste nevěděli co dělá nějaká zbraň, v jakém pořadí bude kdo útočit, kdy nastane jaký přírodní jev, atd. Na vše můžete najet kurzorem a ukáže se vám krátký popis nebo animace. To mi udělalo opravdu velkou radost a myslím, že to ukazuje na fakt, že si autoři dali opravdu záležet a snažili se empaticky vcítit do myšlení hráčů.

Into the Breach je hezká hra. Grafická i hudební stránka jsou naprosto skvělé. Nečekejte od ni ale další FTL a ani hratelnost jako FTL. Spíš bych řekl, že Into the Breach je hra vhodná pro ty, co rádi řeší logické puzzly a přijde jim FTL příliš složité nebo příliš založené na náhodě.

Into the Breach – vzhůru dolů!

A je to v pr*eli

Komentáře k:
"Into the Breach – vzhůru dolů!"

  • Srandista napsal:

    Maly technicky tip: hra ide rozhodit aj na Windows XP, overeny postup tu:
    http://wp.xin.at/archives/4601

  • Sledge (admin) napsal:

    Základní taktický koncept je výborný, audiovizuální zpracování perfektní, ale jako celek mě to taky nechytlo zdaleka tolik, jako FTL. Na druhou stranu FTL je jednoduše geniální, to je laťka extrémně vysoko, není div, že se blbě překonává :)

  • Rudy napsal:

    Tyjo srovnání s FTL je docela podpásovka. Kouzlo ITB je právě v těch taktických tahových soubojích, FTL je zase taková realtimovka. Celá tá „recenze“ je trochu zmatená, nejdřív ITB vychvaluje ale pak to najednou celé shodí na tom že to není FTL :(

    Odemykání mechů má také svůj smysl, protože ty jednotlivé sady kompletně mění způsob boje. Po odemčení dostatku achieventů pak jde mixovat vlastní grupy. Takže v tomto ohledu je ta herní smyčka vyladěná dobře a i ten příběh je tam šikovně zakomponovaný. Hodnota určitě odpovídá těm pár dolarům co to stojí, není ti příběhový singleplayer za 60EUR ;)

    Chlubit se torentěním her, navíc indie mladších 2010+, to už je totální fail. U abbandowarezu to chápu, ale prosim vás, nechte nás vývojáře taky nažrat :) Nejsme v devadesátkách :) Tak aspoň že jsi to zpětně napravil ;)

    • jezevec_lesni napsal:

      V recenzích i „recenzích“ už to tak bývá, že pochválíš co se ti líbí a kritizuješ co se ti nelíbí. Kdyby se mi muselo něco jedině 100% líbit nebo jenom 100% nelíbit, tak by to byl velmi omezený způsob uvažování.

      Ohledně FTL ti to klidne vysvětlím podrobněji, ikdyž je to posané i v recenzi. Jediný důvod proč jsi v životě slyšel o Into the Breach je, že jeho autoři předtím udělalí FTL, které bylo hratelnosti unikátní. Důvod je opět vysvětlen v recenzi. Proto nemůžeš nikomu říct „hraju Into the Breach“, protože nikdo neví co to je za hru. Vždy musíš říct „hraju Into the Breach, to je ta hra od tvůrců FTL“. No a jelikož každý, kdo se zajimá o Into the Breach hrál předtím FTL, tak je legitimní otázka jestli Subset games překročili svůj stín a jestli Into the Breach bude opět takový zážitek jako hrát FTL. Ať už to tak je nebo ne, nic nemění na kvalitě hry. Je ovšem užitečné vyjasnit očekávání pro potenciálního hráče.

      Btw, píšu z cracknuté wifi sítě někoho u nás v domě a často používám trial licence déle než 30 dnů. Navždy pirát :).

Přidej komentář k příspěvku uživatele Rudy (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle