Spellcross, část první – dohraju to?

Jestli mě tahle hra zabije, netruchlete, neb zemřel jsem při tom, co jsem uměl nejlépe - vprostřed cholerického výbuchu vzteku! Hashtag #ragequit. Po prvních dvou epizodách jsem hru zbožňoval, po epizodě třetí tu hru zároveň i nenávidím. Ale nepředbíhejme.

Spellcross, část první – dohraju to?

Spellcross je slovenská tahová strategie, kterou vývojářský tým Cauldron předložil světu v roce 1997. Nic netušící hráči v očekávání klasické tahovky sebevědomě usedli ke svým nabušeným Pentiím, načež dostali hned v první misi tak strašně na držku, že se z toho mnozí zajisté vzpamatovávají dodnes. Spellcross je drsňák, co se s nikým nemaže.

A těm několika vyvoleným, kteří ustáli vysokou obtížnost, ztuhl úsměv při pohledu na rozsah hry. Tohle není partička CIVky, kterou dohrajete za jedno nedělní odpoledne. Tohle je tvrdá dřina, military rachota bez odpočinku. Čeká vás více než stovka map, nekonečný boj muže proti šmejdu z pohádek, lidská vojska proti temným silám. Tentokrát totiž nebojujeme proti obligátnímu intergalaktickému emzáctvu, popř. proti znepřátelené frakci ohavných pozemšťanů, kteří pozemšťanují o 3% jinak než mi, a proto si zaslouží vyhubit. Ve Spellcrossu nás čeká měření sil s orky, elfy, kostlivci, golemy, mágy a dalším neřádstvem obšlehnutým z temné fantasy. A zatímco Other Side, jak se hnusáci jmenují, tahá z klobouku jednu nemožnost na druhou, chrabří lidé mají k dispozici toliko výkvět techniky konce dvacátého století. Bude to stačit?

Spellcross, část první – dohraju to?

Inu, bude muset, ale je to svinská dřina. Legendy nelhaly a Spellcross opravdu není snadný, navíc má v oblibě hrát trochu nefér. Nepřátelské jednotky jsou zhusta rozmístěné tak, aby čerpaly výhody z výškových rozdílů či zalesnění map, a často tak s celou jednotkou naběhnete do připravené pasti. Což je ostatně taktika, kterou s úspěchem můžete nasadit také, a první dvě epizody z celkových osmi se může stát, že tímto způsobem Spellcross odehrajete celý. Ale to vás hra jen tak chlácholí, zatímco si pokoutně připravuje typy nepřátel, které vás při tomhle zákopčanění roznesou na kopytech. Naštěstí je tu výzkum, který vás zásobuje drobnými anti-magickými vylepšeními vaší vlastní techniky, což šance trochu srovnává, ale nenechte se mýlit, je to lidstvo, kdo neustále tahá za MNOHEM kratší provaz.

Při neopatrném postupu znamená každá mapa citelné ztráty. Ztráty, které si ovšem nemůžete dovolit, protože jednotky levelují a ty základní jsou v pozdějších fázích hry zoufale nejapné. A navíc na ně nemáte zdroje. Na druhou stranu je radost pozorovat, jak se z jelimanů stávající veteráni. Na maximální dvanácté úrovni je najednou solidní badass i džíp, sloužící primárně coby jednotka průzkumná.

Spellcross, část první – dohraju to?

Tahle mise mi dala co proto. Nakonec jsem ztratil jedno komando, líp to nešlo :(

Neustále balancujete na ostří defensivní křeče a nutnosti postupovat vpřed. Protiofenzivní mašinérie se totiž nesmí zastavit, znovudobitá území vás zdroji zásobují jen omezený čas a jakmile zdroje vyschnou, není výzkum, není léčení jednotek, není nic, jen status quo. A hordy Other Side za dveřmi. Navíc otálení znamená, že vám nepřítel znovu obsadí již dobitá území, což je sice vítaný zdroj zkušeností pro vaše levelující vojáky, ale zároveň to znamená další starosti.

Kudos vývojářům za to, že se jim onen záměr udělat Spellcross tvrdší než je špička vojenské boty téměř podařil. Píšu téměř, protože mi obtížnost místy přijde až přehnaná. Chtěl bych se u hry bavit, výzva je v pořádku, ale jsou situace, kdy bych to nejraději smazal z disku a placku rozšlapal. Na nejlehčí obtížnost, podotýkám! Toho tlaku je příliš, příležitostí vydechnout si málo, nepřátelské jednotky mají trochu moc výhod... Ale zatím tam pokaždé byla odpověď, rébus měl vždycky řešení. Ať už v podobě změny taktiky, nových jednotek, či trochy štěstí. Spellcros hraje tvrdě a na hraně pravidel, ale šanci vám dá. Ne bez keců, ale dá.

Spellcross, část první – dohraju to?

Vypadá to na jasnou férovku, ale buďte si jisti, že ve tmě číhá bubák,

Dosti bylo pocitů, přejděme k popisu pro ty, kteří se Spellcrossem neměli tu čest. Jak je uvedeno výše, celá kampaň se skládá z osmi příběhových epizod, přičemž každá epizoda se odehrává na samostatném území, které je dále členěno do jednotlivých map. O mapy se přetahujete s Other Side a až po jejich dobití je možný postup do další epizody. Každá dobitá mapa znamená přísun nových financí, ovšem jen po omezenou dobu, zdroj brzy vyschne.

Zajímavé je, že jak taktická část hry, tedy konkrétní boj na jednotlivých mapách, tak strategická část, tedy správa území a armády, je tahová. A táhnete-li vy, táhne i nepřítel, což ve strategické části znamená riziko ztráty dobitých území.

Podmínkou úspěchu je výzkum, který vás zásobuje znalostmi, vylepšeními a novou technikou. Podobně důležitá je i správa jednotek a jejich rozvážné nakupování. Finance jsou omezené a maximální počet jednotek též, je nutné zkoušet a vhodně kombinovat. Neexistuje univerzální jednotka, která by byla odpovědí na vše.

Jednotky v boji sbírají zkušenosti, každá další úroveň znamená citelné zlepšení vlastností. Zraněnou jednotku je možno přímo v boji léčit, byť omezeně. Čím větší je zranění jednotky, tím menší je její síla, což platí i pro nepřítele. Zajímavým prvkem je automatické zakopávání se jednotek, přičemž zakopaná jednotka je odolnější. V boji je vhodné využívat terénní nerovnosti, konkrétně kopce, které jednotkám zajišťují lepší výhled i dostřel.

Spellcross, část první – dohraju to?

Na strategické mapě je možné hru kdykoli uložit do libovolné pozice, ale v bojích samotných je počet uložení omezen na 12 (patch 1.06) a pozice je jen jedna. Což je o nervy, podaří-li se vám uložit hru v blbý okamžik, kdy ať děláte co děláte, příští tah znamená kolosální průser.

V rámci žánru je nečekaně skvěle propracovaný příběh, navíc ho zjevně psal někdo, kdo věděl jak zaujmout, vyvolat napětí a udržet hráčovu pozornost. Nejde o dílo Shakespearovo, ale i poctivé béčkové scifi se musí umět. Je to prostinké, ale báječně stravitelné.

Co mě osobně vyrazilo dech je dabing, který sice pár slabších momentů má, celkově je ale znamenitý. Však na něm také pracovali ostřílení profesionálové. Grafika zestárla důstojně, navíc žánr tahovek nikdy zbytečná cinkrlátka nepotřeboval. Hudba v misích nakonec trochu leze na nervy, těch tracků přeci jen není příliš, ale prvních pár hodin cuchá nervy perfektně, míněno v dobrém slova smyslu.

Spellcross, část první – dohraju to?

Ano, toto je úplně blbě, nemám velitele správně přiřazené k jednotkám. Čtěte manuály, čtěte manuály, čtěte manuály.

A zpět k pocitům! Jak uvádím na začátku pojednání, aktuálně hrdě držím prapor poslední naděje na začátku čtvrté epizody. Po několika desítkách hodin hraní tedy ještě nejsem ani v půlce. A ve vzduchu visí otázka: dojedu to? Chtěl bych, nicméně nejsem si jist, zda jsem hoden :) Opravdu už přišly mise, kdy jsem si říkal, že to prostě vzdám, pln smutku a ponížení, tady na webu to odfláknu nějakým krátkým výpotkem a půjdu zase šmejdit o kousek dál...

Problémy?

...ale po několika minutách chladnutí jsem ve vzteku vypnuté PC opět zapnul a zkusil to jinak. A světe div se, nakonec se pokaždé zadařilo, a já vyšel ze zdánlivě neřešitelné situace se ztrátami buď nulovými, nebo minimálními. Jaký se poté dostavil pocit uspokojení myslím nemusím zdůrazňovat. Tady ano, mám v plánu Spellcross dohrát, a můžu jen doufat, že až mi hra předhodí nějakou další pekelnou vypečenost, budu nakonec schopen adekvátně odpovědět a všechen ten magií nasáklý tentononc nakopat do jeho magií nasáklých zadnic!

Uvidíme se na jaře! ;)


TIP: Máte-li starší verzi hry, např. cover CD z časopisu Excalibur, nezapomeňte aplikovat patch 1.06. Verzi 1.07 ignorujte, neguje změny z patchů předchozích a je celkově podivná.

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

Neutíkejte! Líbil se vám článek? Tak jej podpořte sdílením :)
Případně zvažte finanční podporu webu - přestane vás obtěžovat reklama ;)

Komentáře k:
"Spellcross, část první – dohraju to?"

  • Kessara napsal:

    Spellcross je prostě srdcovka. Minimálně asi pro každého, kdo to dotáhl až do konce. Pro tu pravou atmosféru je dobré hrát originální verzí před patchem 1.06, pokud si dobře pamatuju, krom savů zvyšoval i příjem financí z území. S jednou kapsou prázdnou a druhou vysypanou si člověk musí sakra rozmyslet kolik investovat do výzkumu a co vlastně zkoumat, zda-li těch pár šušňů investovat do lepšího pancíře či děla nebo jeslti pošetřit a koupit nové vozítko co inženýři právě vymysleli (A posléze zjistít že jeho bojová hotnota se limitně blíží nule).

    • Srandista napsal:

      Keby bolo možné hrať verziu s pôvodnou ekonomikou, ale navýšeným množstvom uložení na taktickej mape, tak by sa nad tým možno aj dalo uvažovať. Musím povedať, že už nejakú dobu s financiami nemám vôbec žiaden problém a mohol by som mať na bankovom konte kľudne len polovicu a nevadilo by mi to. Lenže nová ekonomika ide ruku v ruke s navýšením pozícií, a tak sa do tohto experimentu ja určite púšťať nebudem. Dodnes vlastne nechápem, ako mohol môj brat tú neopatchovanú hru dohrať až dokonca.

  • Pavel napsal:

    Vetsina z nas co hrala v 90 se naucila diky takovym vecem obrovske trpelivosti. Oplatka Spellcross z Excalibru zaujima u me doma dodnes cestne misto. Tehda to byly jeste hry. Ne dnesni pixel hunt co te vodi za rucicku :)

  • Pentium napsal:

    Si vyměknul :D Já hrál kdysi dávno tu verzi z Ex se 3 sejvama. Na ízy a bylo to těžký jak svině. Dodneška si pamatuju svou nejhorší noční můru – šípomet – jak tam z ničeho nic vyrukuje na hřebenu kopce, zdecimuje pěší jednotky a zase se hezky uklidí do zlověstné tmy. A to jsem to dotáhl jenom asi do druhé pouště, tak jsem ani neviděl to nejhorší. Při každým kliknutí na konec tahu na stretegický mapě ten strach, jestli mi zase nějaký dobytý území zčervená… A nemrtví? Ti ať si tam masakrují civilisty, jak je jim libo. Tam přece vlezeš do toho nočního města a buď ustoupíš, nebo z tebe udělají tatarák! Že se ti vojclové v panice rozutečou do porostu okolo do očepelených náručí dalších taky moc nepomáhá xd.

    Na screenshotech jsou jen komanda a žádní rangers. Taky jsem je měl tenkrát radši, protože mohli granátometem likvidovat i težší jednotky. Ale když nad tím někdy přemýšlím, říkám si, že rangers by byli skvělí na pročesávání lesů (třeba od dotěrných elfů) a guerrilovou taktiku.

    • Sledge napsal:

      Šípomety jsou humus nejvyššího řádu! :) Nemtrví se s vytrénovanejma jednotkama dají zvládnout, nabíhají-li v menších skupinkách, ale ten masakr v první noční misi (druhá epizoda) jsem ignoroval, to se prostě zvládnout nedalo :)

      Rangers jsem opustil, přesněji přetrénoval na komanda. Sice nejsou tak dobří v lese, ale je to sympatická jednotka, která si, byť s omezením, poradí skoro se vším :)

      • Srandista napsal:

        Ja som zhodou okolností práve dohral ten tvoj save s nemrtvími. Vždy ma totiž fascinovalo, ako v Caulrdone vyriešili tú nočnú misiu. Skrátka na celú obrazovku plácli neónovo zelený filter, to je fakt pecka :D

        Inak, zvládol som to bez ztráty kytičky, ale bolo to len tak-tak. Bo ako vtedy si ešte mal na bankovom účte docela vymeteno, takže dvaja plamenometčíci museli po ich vyskúmaní stačit. Žiadna prechádzka ružovým sadom…

        • Sledge napsal:

          Myslíš zelený filtr, který značně komplikuje ovládání, zvlášť používáš-li přepínání módu střelby / módu pohybu? :) Asi to bylo rychlé, ale teda dost nedomyšlené :))

          • Kessara napsal:

            Zas tak hrozné to nebylo. Navíc to třeba byl i účel, v realitě se přes noktovizor přecijen taky bude pohybovat a zaměřovat poněkud hůř. Mise celkově byla naprosto skvělá když člověk pochopil o co jde. Ten koncept kdy je člověk donucen se stáhnout a zkusit po vyzkoumání nové zbraně novou taktiku mi přišel super, škoda jen že nebyl použit sem tam i v dalších fázích hry.

  • Krtek napsal:

    Když to tak čtu, tak to ani zkoušet nebudu. Z tý obtížnosi bych se zcvoknul. A kombinace fantasy a scifi nebo soudobý techniky mě vyloženě odrazuje.

    • Falcon napsal:

      Ve skutečnosti je tam model obtížnosti s amplitudovou tendencí – začátek slušný ale se zhoršující se tendencí (za mně nejtěžší vidím Krvavou Poušť), ale jakmile se cca v polovině hry do výzbroje dostanou radary, slušné tanky, dělostřelectvo a mobilní pěchota, síly začnou být vyrovnané a jde už jen o trpělivé dodržování správné strategie v každé mapě, bez ohledu na počet jednotek Other Side.

      • Sledge napsal:

        O radarech jsem zatím jen četl, toužebně je vyhlížím :)

        • Srandista napsal:

          Daj si akurát bacha, radary sa neskúmajú, ale skrátka sa ti na začiatku nejakej novej mapy objavia k dispozícii k nákupu. Takže buď ich tam už máš teraz, alebo najneskôr na ďalšej mape sa ti objavia.

        • Falcon napsal:

          Jestli Ti mohu ještě poradit, coby prvohráči :)

          – Spellcross je hra z jiné doby. Nadužívání a zneužívání Save/Load je součástí herní obtížnosti. Pokud chceš herní dobu udržet v rozumných 100+ hodinách, používej je.
          – Spellcross tě bude pravidelně vypékat. Třeba tím, že M106 neni dělostřelectvo a nepřetrénuješ.
          – Spellcross se dá hrát na diverzitu jednotek. Když jsem ho hrál poprvé, měl jsem snad od každýho zvláštního typu jednotky dva kusy (M106, Elmag, Laser-Strahler), uplatnění našlo všecko.
          Naopak by mně zajímalo, jak dopadl týpek, co mi v 90. letech v 3.kapitole tvrdil, že obtížnost pohoda a brzo to dohraje, protože má jenom komanda a minometčíky :)

          • Sledge napsal:

            “Třeba tím, že M106 neni dělostřelectvo a nepřetrénuješ.”

            To mi vysvětli, co je teda M106? A co je teda dělostřelectvo? :)

            • Falcon napsal:

              SPOILER ALERT. Snad si to pamatuju dobře, a nevykládám bludy, v současné hře ještě nejsem tak daleko :)

              M106 je samohybný minomet, který může střílet z šikmých ploch a po jízdě a z nějakého důvodu mu tvůrci hry udělali oddělenou kategorii, stejně jako pro MLRS, což je raketometné dělostřelectvo. Takže posádky z nich nejdou přetrénovat na/z AMX-30/M-109, což je klasické dělostřelectvo (střelba z rovných ploch, buď se hýbe nebo střílí, možnost upgradovat kanón).
              Pokud se v rané fázi hry spolehneš na M106, hra tě nechá dvakrát udělat těžké rozhodnutí – jestli je zahodit a přejít na klasické dělostřelectvo, které má větší dostřel a sílu, a poté zahodit i to a znovu přejít na ultimativní MLRS.
              U většiny jednotek to totiž tak neni – co si pamatuju, v průběhu hry můžeš plynule navazovat v upgrade a ponechávat si zkušené jednotky (Lehká pěchota => Komando => Hi-tech Pěchota => Mobilní pěchota)

              • Kessara napsal:

                Já si zase pamatuju že M106 jde přetrénovat na plnokrevnou artilérii, jen na raketomet už ne. Zároveň bych neřek že MLRS je náhrada houfnic AMX30/M109, spíš jejich pěkný doplněk. Má sice bezkonkurenčně největší dostřel ale dojezd nestojí za nic a víc než 4 útoky na kolo mít nebude. U artilérie si jde hrát s kanónama. Nordia je sice univerzál do každé situace, ale taková elitní M109 s trantorem střílí projektily velikosti menšího wolksvagenu a o jejím damage si MLRS může nechat jenom zdát.

              • Srandista napsal:

                Bohuzial, nepamatas si to dobre. Ano, M106 je samohybny minomet, ale patri do kategorie delostrelectva a mozes ho upgradovat na M109 alebo AMX30.

                MLRS je v kategorii Ostatni, a spolocne s nim tam je uz len Hummer a Mi-24.

                Co je v pozdejsej faze hry taka meh kategoria su Transportery, bo asi kazdy z nas v uvode pouzival Pirahne. Ja som ich prestaval na M132, s ktorymi teraz smazim Nemrtvych a Duchov.

  • lasice napsal:

    tak já to teda taky tozehraju a asi vám ukážu jak na to :D

    • lasice napsal:

      tak zatím jsem ve třetí misi, hraji to víceméně poprvé a musím řící, že je to totální návykovka, hra mě uplně pohltila, musím postupovat dál a dál a decimovat nepřátelské oddíly… ;)

      • Sledge napsal:

        Ano, i přes jistou repetitivnost hra zaháčkovat umí, už mám nahrány desítky hodin a stále s chutí postupuju vpřed. Hodně tomu pomáhá i ten barvitě podaný příběh :)

  • Kamen napsal:

    Spellcross jsem dohral s 3 savy na Lehkou, a pak na tezkou s jednou ztracenou jednotkou. Je to peklo :D Ted to hraju znova, konec druhe mise a zatim bez ztraty s kompletnim vyzkumem. Kdyby nekdo chtel, napiste mi sem zpravu s nejakym kontaktem a dam vam vsechny save co mam (z predchoziho hrani, mam mise 4- konec)

  • kamen napsal:

    https://drive.google.com/file/d/1ZLyopQqQBSG9JnqTj4eyPhKx3HcnNEa1/view?usp=sharing

    Tak tady je odkaz na sdileni, ted jsem se na to dival, a prisel jsem o 3 jednotky za celou hru

  • Reno napsal:

    Pro ty co se jim to zdá těžké… Návod… Hra je ve skutečnosti lehká..
    1.) Ze začátku pouze komanda a za ně minometčíky. K nim jeden hammer.
    2.) Vždy se zakopat na nejbližším kopci a postupně čistit okolí. (zakopávání doufám nemusím vysvětlovat). Hammer používat na nalákávání nepřátel. Tady funguje naprogramovaní : kdy aktivní strana, která při pohybu narazí na nepřátelskou, má větší dohled. Pak nepřátelská strana nemá protiútok (proto hammer. pozor na lesy, zdi. logicky). Přijet s hammerem blíže k nepřiteli a nechat ho za sebou jít až pod kopec k zakopaným jednotkám…
    3.) Po pročištění mapy nechat other side zabírat mapu, aby jste ji mohli znovu bránit. Takhle si naexpit jednotky. Hlavně ze začátku hammera (občas nějakou ránu schytá, tak ať vydrží.).

    Takhle nebudete mít problém při prvním kontaktu s nemrtvými a přitom nebudete muset utrácet za plamenometčíky, kteří jsou jinak k ničemu. A zbydou Vám peníze na výzkum.

    4.) Nedoporučuji kupovat transportéry. Později jsou zbytečné/slabé. (nemusí se nutně něco kupovat, jde to uhrát se čtyřmi komandy a čtyřmi minometčíky) Vyhozené peníze. Jak budou tanky, začít expit tanky a samozřejmě dělostřelectvo (dokud nebude MLAS).
    Později to bude vypadat tak, že buď předěláte pěchotu na mobilní pěchotu, nebo prodáte, protože už jste nakoupili helikoptéry, které jsou v podstatě podobné. (VZDUCH)
    Na zemi budete mít vzadu mlasy a radar (i dva radary se využijí)a před nimy destruktory(tank).
    Na nalákávání budete používat udesy(tank) v uzavřené formě(tzn od chvíle, kdy je budete mít k dispozici, po jejich počátečním naexpení, nebudete už potřebovat hammer. Udes má obrovské brnění a v naprosté většině případů vše odrazí).
    Proto koupit tanky a expit je, jak jen to bude možné, aby jste je poté předělali… Ale to už je závěr a v téhle sestavě, budete nepřemožitelní…

    Mimochodem komanda se zakopávají rychleji než ostatní jednotky, využívejte to.
    A používejte mezerník. Změna módu zobrazení pohybu a dostřelu, je strašně důležitá, protože když budete útočit na zakempeného nepřítele, který se nebude chtít hnout z místa (nalákaní hammerem), budete muset pro něj. A pouze takhle uvidíte, zda můžete ještě jedno políčko, tak, aby jste vystřelili a pak se třeba stáhli.

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

SINTECH-SHOP.CZ