Dohráno: Spellcross

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

17 patronů přispívá částkou 1950 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Asi před deseti týdny jsem se úspěšně probojoval do půlky Spellcrossu a ptal se sám sebe: "Dohraju to?" Inu, ano! Other Side byla poražena!

Tak si to pojďme shrnout...

Dohráno: Spellcross

Jak vidno, druhá část hry mi trvala podstatně déle než část první. Se omlouvám, ale Spellcross: Poslední bitva je opravdu pekelně dlouhá hra. Dneska z toho nejsem tak úplně v rauši, času není na rozhazování a hra se navíc ve finiši poněkud opotřebovala, ale v roce 1997 bych hýkal blahem. Za svých těžce naspořených 999 Kč, za které se Spellcross prodával, hráč získal vyšší desítky až nižší stovky hodin obsahu.

Vadou na kráse je fakt, že poslední čtvrtina hry vlastně nepřichází s ničím novým, a zvrhává se v úmorný stereotyp. Pravda, skutečné jednotky vedoucí nekonečnou válku proti Other Side by se asi cítily podobně unaveně, ale hráč by se tímto způsobem asi trápit nemusel. Co je úplně nejblbější - v téhle herní fázi už máte většinu jednotek na nejvyšších levelech, takže spolehlivý zdroj motivace, expení, vysychá.

Dohráno: Spellcross

Obecně je cítit, že opotřebovaní byli i vývojáři - mise jsou na jedno brdo, navíc místy skutečně otravné, příběh ztrácí zajímavost, kvalita textů klesá, celé se to prostě tak nějak lepivě táhne. Z dalších prvků čiší uspěchanost. Např. bych čekal, že ultimátní nepřátelskou jednotku, Breorna (něco jako Goro z Mortal Kombatu), potkám více než dvakrát.

Zásadní příběhové zvraty se dějí jaksi mimoděk, prostě odehrajete standardní misi, načež je vám oznámeno, že šlo o důležitý milník. A to se týká i mise finální, těšil jsem se na nějaký epický boss fight, leč marně. Hrdinný panďulák vyzbrojený mocným mečem Temnomečem nakráčel na konkrétní políčko, spustila se závěrečná děkovačka a šmytec.

Dohráno: Spellcross

Mrzelo mě, že spousta jednotek, které jsem si od začátku piplal, byla ke konci téměř k ničemu. Taková Piranha byla v prvních epizodách naprosto nepostradatelná, ale na konci se většinou jen táhla ve vleku spolu s ostatními podobně postiženými jednotkami. Aspoň že komanda se mnou byla celou hru, po vylepšení na mobilní pěchotu se z nich stala jedna z nejdůležitějších složek ofenzívy. Hrál-li bych Spellcross znovu, kladl bych větší důraz na protiletecké jednotky (Roland). Nejde ani tak o draky, jako o Černé anděly, to je skutečně humus na podrážce na entou.

Výhrady mám i patchům. Ty do hry přidávaly především možnost uložit během mise až 12x, což je naprosto v pořádku, protože původní limit čtyř uložení je v už tak nablblém systému sejvů skutečně šibeniční. Jenže zároveň patche upravovaly i ekonomiku, zisk ze získaných území je větší. V principu je to v pořádku, ale je to přehnané, velmi brzy není s penězi sebemenší problém, vždycky máte dost.

Dohráno: Spellcross

Celkově bych zmenšil velikost map, protože posouvání jednotek po mapě je zdlouhavé a často trvá dlouhé minuty, než dojde na nějakou zajímavou akci. A jestli ještě jednou uslyším tu vránu, co kráká v ambientním podkresu, a co mi pokaždé málem urve uši, dohledám si mistra zvuku a pošlu mu rozezlené ty ty ty! ;)

Ale čert vem tohle hnidopišství, stále platí, že Spellcross je výborná tahovka, a na poměry tehdejšího lokálního vývoje jde o heroický výkon. Slováci nám vytřeli zrak, u nás nic na téhle úrovni nevzniklo. Opomenu-li poslední čtvrtinu hry a dílčí podrazy v podobě některých mimořádně zákeřných misí, tak je to za jedna :) Vypadá to skvěle, zní to skvěle a hraje se to výtečně. Jednoznačně doporučuju.

Dohráno: Spellcross

Zpětně musím vyzdvihnout křivku obtížnosti, která dokud funguje (opět ona prokletá poslední čtvrtina), funguje znamenitě. Začátek je masakr, ale o to víc máte chuť se s tím poprat, a pak hra trochu zvolní do sinusovky, kdy na každou novou čertovinu nepřítele brzy vymyslíte odpověď, ať již ve formě nové jednotky, nebo změny taktiky. Chvíli jste na koni vy, chvíli Other Side. A tak je to správné, Johne Alexandře!

Škoda, že v outru tak loženě naznačované pokračování nikdy nepřišlo. Nový temný nepřítel nepovstal a Aliance se nedala znovu dohromady. Nebyl by teď na dvojku ideální čas? Technika 21. století dává nové možnosti Alianci, dlouhá léta plánování pak hrají do not Nepříteli... a komanda, co řeší problémy, už se na nějakou akci vyloženě třesou!

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

Komentáře k:
"Dohráno: Spellcross"

  • RetroPhill napsal:

    Congratulation a dík za záchranu planety, bylo to o fous!:)
    Pecka už je to fousatá, tak jí ty drobné pihy na kráse odpusť a buďme rádi, že ji tenkrát v Cauldronu přivedli na svět a my si ji mohli zahrát.

  • Nox napsal:

    Nekde ve foru se tu resilo, ktery path dela co. Nechces to pro budouci generace hracu nejak sepsat, aby kazdy prehledne vedel jaky pouzit?

  • Pentium napsal:

    Ty krávo 999 Kč za hru, to bych skřípal zubama jako cirkulárka ještě dneska. Nota bene v době, kdy průměrná hrubá mzda nebyla ani 12 tis. (a to neznám medián/modus). Pamatuješ na ty žlutý seznamy ve Score, kde největší hity byly za 1599? D-X

    • Sledge (admin) napsal:

      Ty ceny byly tenkrát skutečně nechutný :) Nicméně tisícovka byla ještě docela ok, prémiový tituly byly 2x tak drahý – přesně dle těch „žlutých“ ceníků, o kterých píšeš, viz třeba https://www.oldgames.sk/mag/score-46/page/66/ – Need for Speed 2 za 2199, Formula 1 za 2399, Diablo za 2099, humus! :)

      • Pentium napsal:

        Tvl [facepalm]! Představ si v tý době bejt rodič s malým počítačovým geekem doma – už jenom ten HW byl v násobcích měsíčních výplat XDD. Tohle je dneska k neuvěření:
        https://www.idnes.cz/hry/magazin/ceny-pocitacu-v-roce-1994.A140411_191601_bw-magazin_anb/foto/ANB527b1d_20140411_153035.jpg
        https://www.idnes.cz/hry/magazin/ceny-pocitacu-v-roce-1994.A140411_191601_bw-magazin_anb/foto/ANB527b1e_20140411_190040.jpg

        JRC tenkrát mělo (faktický) monopol na dovoz her, ne? Docela by mě zajímalo, jaký si dávali marže.

        • Sledge (admin) napsal:

          Mně stačilo být v roli toho geeka, domoct se čehokoli byl očistec – 486ka z bazaru ve chvíli, kdy ostatní proháněli Pentia 2, zvukovka k vánocům, a to jsem prosil celé měsíce, monitor na splátky, co trvaly snad 4 roky! :)) Jsem rád, že dnes je to tam, kde je :) https://www.high-voltage.cz/2014/o-levnych-pocitacich-a-skarede-minulosti/

          • Pentium napsal:

            Vždyť jo, taky jsem jako kluk byl v podobný situaci. V době, kdy jsem to řešil, jsem byl tak o generaci, dvě, pozadu oproti mnohým vrstevníkům. Nejlepší stroj, co jsem od rodičů dostal, bylo PII, Matrox G200… a to bylo už po roce 2000. Nicméně dnes mi stále hrdě stojí v pokoji a jsem rád, že ho mám (i když grafika se neudržela) – nejen zdroj mnohých vzpomínek, ale i skvělá věc na prastaré dosovky, kterých jsem taky hrál jenom zlomek. Akorát by to teda ještě chtělo nějaký lepší CRT, o kterých byla nedávno řeč :))

            • Falcon napsal:

              Jak to tak čtu, všude to bylo stejné :) Pro moje vlastní PC byla doma vyhlášena jen jedna cesta – buď udělám přijímačky na IT, nebo nebude! Ale taky platilo, čím těžší cesta, tím víc si toho člověk vážil a využil to nadoraz.
              Jestli si to dobře pamatuju, v době Spellcrossu byla obvyklá mzda na severu kolem 9 000 Kč. Nadupaná 486/holé Pentium stály kolem 20 000 Kč. Z kapesného a úspor jsem si mohl dovolit originálky jen ty české – Dr. Šílenec (399), Prokletí Eridenu (599) Nebo ten Spellcross. A tenkrát jsme situaci považovali za naprosto pohodovou – protože v roce 1995, v době kdy bylo PC daleko a člověk začínal čtením Score, monopolní VISION vesele střílel novinky za ceny přes 2 000 Kč.

              • RetroPhill napsal:

                To bylo v sedmadevadesátém? Já pamatuju matně (ale nevím letopočet, tenkrát mě PC ještě nebraly) v Olomouci v Denisově výklady AutoContu (tuším, možná se pletu a byla to jiná dealerská síť) s Deskpro od Compaqu a tam teda visely cenovky i s šestimístnýma ciframa. Po letech jsem pak měl právě Deskpro s P200 MMX jako první stroj – za nějaké 3.000 Kč.

                • Falcon napsal:

                  Tak značkové počítače tenkrát představovaly luxus :) A taky byly na jiné úrovni než montovačky. Compaq Deskpro EN SFF jsem si nechal dodnes. Kvůli tomu vznikla plejáda značek, lišící se jen kvalitou bedny – ESCOM, Monsoon, Brave, Tapio (by Tesco)…
                  Na jaře 1997 letěly ceny PC dolů, byť Intel vydal mastný MMX Pentium, po letech dostal konkurenci v podobě AMD K5. Byl to neuvěřitelný hit právě těhle druhosledových značek, měla ho tenkrát spousta známých.
                  Byla to taky první příležitost, kdy se dalo při stejném výkonu díky AMD ušetřit; tenkrát by mně nikdy nenapadlo, že takových vln zažiju několik :)

  • RetroPhill napsal:

    Tak ale tenkrát to bylo za novinku a jak píše Sledge – podle hráčského levelu za až stovky hodin hrací doby. Levnější hry byly jen z cover verzí k časopisům, edice Game4U (ta ale přišla až později?) a pirátské kopie z burz a inzertních časopisů.

    • Pentium napsal:

      No tak dneska, po 20 letech, jsou ty ceny za AAA novinku nominálně velmi podobný, horký novinky dneska rozhodně nekupuju, takže to neřeším.

      Je pravda, že když měl člověk k dispozici málo her, tak si je určitě užil mnohem více a opakovaně, každopádně o stovkách hodin obecně mám dost zásadní pochybnosti a o tom, že REÁLNÝ ceny byly pro naprostou většinu lidí naprosto neúnosný, pokud chtěli hrát hry (nikoli hrU – jako autista furt dokola), nemůže být sporu. Slavný kultuře pirátění se pak lze těžko divit.

  • jezevec_lesni napsal:

    Gratuluju k dohrání Spellcross! Já si do teď pamatuju, že jsem dohrál myslím, že verzi z GameStaru, která měla právě jenom 3 savy za level, ale nepamatuju si, na jakou obtížnost jsem hrál.

    Hned druhý den po dohrání jsem se o Spellcross bavil s jedním spolužákem ve škole a on mi vyprávěl o posledním levelu a kde měl rozestavěné jaké jednotky. Nechápal jsem, že mluví o názvech tanků, které jsem vůbec neznal. Nakonec jsem zjistil, že jsem úplně minul jednu větev technologií, protože jsem nevyzkoumal jakousi „studnu“, která mi to podle názvu připadala jako blbost. Nicméně jsem to i tak dohrál :).

    Btw, podařilo se vám najít v úplně první misi jednotku vytrénovaných komand, která se k vám připojila? Myslím, že se pak ještě někde skrývala těžká pěchota.

  • Libor napsal:

    Kuťa faja. Hledám, kde bych stáhl patch 1.06, a ne a ne najít. Nemáte někdo radu?

      • Libor napsal:

        Děkuji. Nakonec se mi otevřely stránky Cauldronu a tam jsou i patche. Stáhl jsem si tu 1.06 a baví mne to zase jako před dvaceti lety, kdy jsem hrál poprvé původní verzi z CD, které jsem dostal jako dárek v roce 1999. Vyšlo v nějakém časopisu, nic u něj nebylo a tak mi 3 roky trvalo, než jsem pochopil, že to není střílečka. A pak jsem u něj trávil dlouhé měsíce každou vlnou chvíli. Dodnes si pamatuju, jak jsem nadával, co to je za blbost, že ti duchové se nedají nijak zabít než jsem zjistil, že je tam taky nějaký výzkum a je třeba zkoumat :-) Jakmile jsem odhalil výzkum, šlo to jako po másle a dnes, když to po letech znovu hraju, hraju s 12 jednotkami, ale plně vylepšenými nejlepšími vylepšeními…
        A tenhle patch mne baví proto, že tady se jednotky dokáží samy bránit, když na ně něco vyběhne a ony mají ještě body na střelbu. Nevadí, že se před tím pohly nebo už jednou vystřelily. Prostě 1.06 je za mne top… stejně jako celý Spellcross je pro mne top hra.

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle