Polda 4 – pokus o vážnější adventuru

Čtvrtý Polda je dle mého názoru nejslabší díl. Počkat, cože? Opravdu? Nepopletl jsem to? Bohužel... Ne. Skutečně je v mých očích nejslabší.

Začneme ale od začátku. Polda je známá série českých humorných adventur a na každý dialog připadne aspoň deset nejrůznějších vtipů ("vtipů" - pozn. Sledge).

Nicméně u čtvrtého se tvůrci rozhodli, že dají humor ("humor" - pozn. Sledge) stranou a tentokrát pojmou nového Poldy jakožto vážnou a dospělou hru. A ono to dává smysl, protože koho by bavilo dělat pořád dokola to samé? Tehdy se dokonce zdálo, že hráči i dobové recenze Poldu 4 celkem chválili a vítali s otevřenou náručí. I já jsem byl tehdy nadšený! Říkal jsem si, jak je super, že Pankrác nám konečně dospěl a už je to celkem inteligentní a rozumný chlap. Ty časy, kdy střílel do bezdomovců, jsou navždy fuč!

Spoustu lidí obvykle považuje za nejhorší až pátý díl, který se k humoru opět vrátil a přinesl řadu dětinských vtipů o prdech a sexu...

Polda 4 – pokus o vážnější adventuru

Jenže takhle s větším odstupem vidím, že pojmout čtvrtý díl jakožto vážnou hru možná nebylo zase tak dobré rozhodnutí. Polda 4 se zbavil humoru, jo, ale přinesl něco místo toho? Nějakou jinou hodnotnou věc? Popravdě... ne. Popravdě se zdá, že je čtvrtý díl takový prázdný a postrádá osobitost. Možná, že hloupý humor je nakonec menší zlo, než totální absence jakékoliv identity. Dejme to ale na chvíli stranou a pojďme si něco říct o příběhu.

Příběh hry navazuje na třetí díl. Polda Pankrác si užívá v hotelu s agentkou Mucovou, když tu mu zavolá starý známí kamarád, profesor Santusov. Santusov je vynálezce, který vynalezl dvě zásadní věci. První je technologie, která způsobí, že člověk nebude schopný mluvit žádným jiným jazykem, než rusky. A druhý je stroj času. Santusov odešle Pankráce o deset let do budoucnosti a to do roku 2011 (hra vyšla 2001, takže 2011 je deset let po tom). Úkolem Pankráce je zjistit, jestli onen lingvistický vynález nebude mít nějaký negativní dopad na společnost. A jak se ukáže, tak bude. Svět upadne do šílené komunistické totality...

Polda 4 – pokus o vážnější adventuru

Bohužel se zdá, že hra obecně žádný příběh nemá. Ačkoliv je to zajímavá zápletka, ve výsledku se neustále jen řeší technické potíže se strojem času. Stroj času nefunguje, tak ho musíte opravit. Nebo vás vezme do špatné doby, čili ho musíte najít a pokračovat do té správné. Případně něco v minulosti změníte, což ovlivní budoucnost, takže se musíte zase vrátit a napravit to.

Cestování časem však dává tvůrcům jisté možnosti. Díky tomu můžete navštívit různé doby (včetně pravěku, revoluční Paříže, atd.) a každá má takový svůj vlastní minipříběh uprostřed hlavní dějové linky, což je celkem fajn. Nicméně od vážné adventury bych obecně čekal, že přinese trochu hlubší a propracovanější děj.

Polda 4 – pokus o vážnější adventuru

Autoři se navíc dotýkají vážných témat (např. totalita), které se snaží svým způsobem prozkoumat a myslím, že se to do jisté míry daří. Když se Pankrác octne v komunistické budoucnosti, je nucen dostat Santusova z vězení, aby opravil stroj času. A během toho se bude potýkat třeba s absurdností byrokracie a úředního šimla. Nebo některé postavy se třeba bojí říkat určité věci, aby to pro ně nemělo následky. A tak dále. A tak dále. Tady bych se nebál říct, že tohle čtvrtému poldovi jde dobře.

Jenže navzdory tomu, že Polda 4 nemá být humornou hrou, nese se stále v jakémsi humorném a veselém duchu. Skoro jako kdyby se tvůrci rozhodli pro vážný tón až na poslední chvíli a rychle vystřihli řadu vtipů. Díky tomu spoustu věcí působí dost nerealisticky, což vážnost hry zabíjí úplně. Pankrác dělá hromadu extrémně odvážných věcí, které by ho reálně dostaly do obrovského průseru či dokonce do hrobu, ale ve hře to překvapivě funguje.

Ano, skutečně to funguje. Pankrác zfalšuje razítko na papíru, aby se dostal do vězení. Nechtějí ho pustit! Co teď? Namočí lejstro v kaluži, čímž razítko rozpije a u vchodu to nějak ukecá. Dává to smysl v humorné adventuře? Ano! Ve vážné to ale působí trochu divně a vy víte, že by ho reálně nejspíše hnedka zatkli.

Polda 4 – pokus o vážnější adventuru

Ve výsledku je tedy Polda 4 takový všelijaký. Není vtipný, ale ne ani dost vážný na to, abyste ho brali... no, vážně.

Ještě by nebylo od věci napsat něco málo o technické stránce hry. Polda 4 jako první přináší 3D grafiku, která byla ve své době suprová, ale dneska s odstupem nic moc a paradoxně mnohem lépe se kouká na původní kreslenou grafiku z prvních tří dílů. Ovšem zároveň mám pro tenhle dobový experiment tak trochu respekt.

Co se týče adventurní stránky hry, tak tady bych rád tvůrce pochválil. Jednak některé adventurní postupy vypadají trochu logičtěji a uvěřitelněji, než v předchozích dílech (až na tu věc s razítkem a pár dalších), a jednak jednotlivé lokace působí mnohem živějším dojmem. Je tu také daleko více objektů, které můžete prozkoumat, prohledat a něco se o nich dozvědět. Škoda jen, že Pankrác o každé věci něco řekne jen jednou. Když se omylem ukliknete na myši a přerušíte to, tak smůla.

Tak jo, to je Polda 4. Jako neříkám, že je to špatná hra, ale prostě celá identita hry stojí z velké části jen na nápadu „tentokrát to uděláme trochu vážnější a dospělejší“, což v kontextu doby byl zajímavý experiment, ale dnes s větším odstupem bych osobně raději ocenil, kdyby to stále byla humorná adventura. Ona to ve výsledku tak trochu humorná hra stále je, protože se zkrátka stejně nedovedla plně zbavit své typické české veselé atmosféry.

Polda 4 – pokus o vážnější adventuru

Mimochodem, verze pro Android (a nejspíše i iOS) přináší nové animované intro, které zachycuje Santusova, jak uprchne ze Sibiře. Pozoruhodné...

Autor: Pollux

Komentáře k:
"Polda 4 – pokus o vážnější adventuru"

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit na STARTOVAČI

12 patronů přispívá částkou 1 202 Kč měsíčně

Podpořit finančním příspěvkem » Podpořit nákupem na e-shopu »
Hrnek plecháč ROGUE-HACKHrnek plecháč ROGUE-HACK 286 Kč
Shadow bazar, retro herní džungle