Dohráno: Dyna Blaster

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

16 patronů přispívá částkou 1758 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Dyna Blaster je docela dost známá věc. Dokonce natolik známá, že i lidé, u kterých bych to nečekal, protože nikdy moc nebyli na videohry, zmínili, že to hráli buď na svém PC doma, nebo aspoň u kamaráda nebo třeba ve školní učebně. Pozoruhodné!

O co, že se jedná? Dyna Blaster je jeden díl z velké série her Bomberman. Koneckonců se tahle hra doslova jmenuje „Bomberman“ a pod názvem „Dyna Blaster“ (popř. „Dynablaster“) se prodávala jenom v Evropě. Bůh ví, proč. Hra vyšla v roce 1990 a vytvořilo ji studio Hudson Soft.

Hlavním hrdinou hry je modrobílý bomberman, jehož stvořitelem je vědec Dr. Mitsumori. Dr. Mitsumori má dceru Lisu. Tu unese černý bomberman a vezme ji na svůj velký strašidelný hrad na kopci. Modrobílý bomberman ji tedy musí zachránit.

Dohráno: Dyna Blaster

Černý bomberman unesl Lisu a bere ji na svůj hrad.

Úkolem je projít osm různých světů (lesní svět, vodní svět, zimní svět, atd.), přičemž každý obsahuje osm různých levelů (sedm standardních a osmý je boss-fight). Ve výsledku jsou tedy jednotlivé levely číslované jak v Mariovi, tj. 1-1, 1-2, 1-3 atd.

Princip hry funguje následovně: celá herní plocha je rozdělená na políčka, která jsou vyplněná zdmi, přičemž existují dva druhy zdí - ty, které jdou odpálit a ty, které nikoliv. Neodpálitelné zdi jsou pravidelně rozmístěné tak, aby měly od sebe (nebo od kraje) rozestup aspoň jedno políčko. Odpálitelné zdi hra generuje náhodně. Hlavní hrdina (který zabírá jedno políčko), se pohybuje po herní ploše a pokládá bomby (které rovněž zabírají jedno políčko) a bomby po chvíli denotují a BUM.

Výbuch se snaží jít čtyřmi směry (nahorů, dolů, doleva a doprava), a to o jedno políčko. To platí samozřejmě jenom na začátku a postupně můžete nasbírat power-upy, které dosah výbuchu prodlouží. Každopádně když se výbuch dostane k odpálitelné zdi, tak to zeď odpálí a ta zmizí. Pokud k neodpálitelné zdi, exploze se prostě zastaví - jednoduché.

Dohráno: Dyna Blaster

Princip bombermana je ve skutečnosti celkem jednoduchý.

Každý level je také plný monster, která musíte vyhodit do povětří. To je váš hlavní úkol. V každém levelu je schovaný aspoň jeden power-up (a pokud pobijete všechna monstra dřív, než ho najdete, tak se vám dané místo, kde se schovává, zvýrazní), a také jeden portál, který vás vezme do dalšího levelu (ale to jen pokud máte v daném levelu vše hotovo). U portálu si musíte dávat pozor, aby se k němu nedostala exploze vaší bomby, protože jinak vás hra potrestá tím, že z něj vyjdou další otravná monstra.

To celé je samozřejmě časově omezené - jak jinak!

Co se týče zmíněných power-upů, možná je trochu kruté, že se tvůrci rozhodli dát do každého levelu pouze jeden, ale ve výsledku vám to nepřijde tak hrozné. A cože power-upy tedy dělají? Power-upy mohou zvyšovat dosah explozí vašich bomb, počet bomb, které můžete položit na zem, aniž byste museli čekat, kdy ta předchozí exploduje atd. Docela užitečný je power-up, který vám dá možnost procházet zdmi či bombami, takže vás žádný z těchto objektů nezasekne. A nejlepší power-up je detonátor, díky kterému nemusíte čekat, až vaše bomba exploduje, ale můžete ji odpálit sami. S touhle věcí se stáváte naprosto nebezpečnou mašinou na zabíjení, ale také budete trochu nebezpeční sami sobě, protože platí, že čím jste sebevědomější, tím jste neopatrnější a můžete si ublížit. A ano, stávalo se mi pořád, že jsem nedával pozor a omylem se vyhodil do vzduchu svou vlastní bombou.

Dohráno: Dyna Blaster

Musíte si dávat pozor, aby exploze z vaší bomby nezasáhla portál.

Co se týče nepřátel, ty se od sebe dost liší, ačkoliv to na první pohled není moc poznat. Jednotlivá monstra v podstatě nedělají nic - jen se pohybují. Pohybují se po herní ploše a to je celé. Ovšem to, jak se pohybují má dost velký vliv na to, jak moc jsou nebezpečná. Některá monstra nemohou libovolně změnit směr a jdou nějakým směrem, dokud se nedotknout zdi. Jiná mohou změnit směr, kdykoliv se jim zachce, díky čemuž jsou docela nepředvídatelná. Každé monstrum má také jinou rychlost. Možná byste si mohli myslet, že ta rychlá jsou nebezpečnější než ta pomalá, ale paradoxně to může být naopak, protože rychlá monstra mají větší šanci, že je zasáhne váš výbuch. A ještě něco - některá monstra umí procházet zdmi, což vám může způsobit mnoho problémů...

Tak to by bylo k obsahu celé hry. A můj názor?

Osobně mám raději Mega Bombermana, kterého jsem recenzoval nedávno, ačkoliv v naší DOSové společnosti je spíše známější právě Dyna Blaster. Mimochodem, je to celkem paradox, že Dyna Blaster spoustu lidí vnímá jako DOSovku, přestože původně vlastně vyšla pro PC Engine, později také pro Amigu plus další platformy. DOS byl až takový dodatečný port.

Dohráno: Dyna Blaster

Dyna Blaster také obsahuje multiplayer, kde spolu můžou soupeřit 4 hráči. (Na Amize pak dokonce pět hráčů).

Zřejmě bude trochu zvláštní kritizovat nějakou hru proto, že je stará, a to zvláště pak na blogu, který se zabývá starými hrami, ale Dyna Blaster je opravdu... stará. Ve výsledku ji to dost omezuje, protože to znamená, že všechny levely mohou mít pouze tvar čtverce nebo obdélníku, který jde buď horizontálně nebo vertikálně. Engine hry zřejmě nedovede vykreslit nějaký složitější tvar. Důsledek toho je, že jsou si jednotlivé levely podobné jak vejce vejci.

Příliš také nepotěší fakt, že v každém levelu na pozadí hraje pořád ten stejný track. Ta stejná písnička furt dokola. Za chvíli vám začne trochu lézt na mozek. Já samozřejmě chápu, že je to hra někdy z roku 1990 a tvůrci se snažili celou věc dostat na jednu disketu, ale...

Zvláštní také je, že když stisknete ESC, tak se hra úplně přeruší a vrátí se do hlavního menu. Pokud o něj omylem zavadíte třeba v půlce celé hry, tak máte smůlu a musíte celou věc rozehrát zase od začátku. Samozřejmě můžete jít do sekce PASSWORD a mělo by se tam objevit heslo posledního odehraného levelu (což funguje paradoxně i ve chvíli, kdy vám dojdou životy a game over... někdy to ale nefunguje). To jediné vás může zachránit. Ukládat pozice samozřejmě nejde, takže hezky po staru - připravte si sešit s zapisujte si kódy. :)

Dohráno: Dyna Blaster

Taktéž mi malinko vadilo, že jednotlivé levely jsou generované náhodně, protože to může vést k tomu, že začínáte level a jste buď někde v bezpečí, kde vám nic nehrozí, nebo také můžete být obklíčeni hromadou monster a zdí, což znamená téměř okamžitou smrt. Malinko neférové.

A poslední věc - v nastavení hry si můžete nastavit libovolné ovládání. Chcete třeba odpalovat bomby klávesou O, tak můžete. Na tom samozřejmě není nic zvláštního a naopak je obdivuhodné, že něco takového umožňuje tak stará hra. Bohužel klávesa S vypíná zvuk a nikdo vám o tom neřekne. Pokud si tedy nastavíte třeba pohyb na WASD a začnete hrát, tak najednou ticho... a vy nechápete proč se to stalo. To je trochu nedomyšlené. Hra by vás na to mohla při nastavování keybindings třeba upozornit, ale to bych chtěl možná příliš.

Co říct na závěr? Hele, za mě dobrá věc. Je to krátké, jednoduché a dá se to dohrát za jeden den. Chápu velkou nostalgickou hodnotu, kterou to mezi hráči má - já jsem Dyna Blaster také v dětství hrál, takže tomu rozumím. Je to chytlavé a dost zábavné. Jen škoda, že engine toho tolik neumožňuje, což je pochopitelné vzhledem k jeho stáří, ale ve výsledku je to trochu stereotypní, protože jednotlivé levely jsou vlastně vždycky to samé a přináší ten stejný herní zážitek.

Autor: Pollux

Rád hraju starší hry a pak o nich sepisuji své dojmy do textů a následně s nimi spamuju internet.

Komentáře k:
"Dohráno: Dyna Blaster"

  • Powerack napsal:

    Pro ty, kdo by si chtěli projít jen posledních pár levelů (a nezajímá je sbírání bombiček, plamínků a jiných blbin) zde mám kód MCVABSUL. Dohráno od začátku do konce ještě v době, kdy jsem chodil do školy.

  • PT napsal:

    > […]pod názvem „Dyna Blaster“ (popř. „Dynablaster“) se prodávala jenom v Evropě. Bůh ví, proč.

    Ví to nejen bůh. ;) V Evropě se v této době hodně násilných věcí cenzurovalo – koneckonců Ninja Gaiden byl přejmenován na Shadow Warriors, další přejmenovaní nindžové byli TMNT na Teenage Mutant Hero Turtles, znamá je taky Contra jako Probotector.

    V případě Bombermana to bylo o něco konkrétnější než jenom to, že slovo nindža je moc násilné, tam to jméno dost silně připomínalo bombové útoky na hranicích Severního Irska s Irskou republikou.

  • Sledge (admin) napsal:

    Jo, u toho jsem taky proseděl nesčetně hodin. Ale kódy jsem si nikdy nezapisoval, vždycky jsem jel od začátku, vrchol lenosti! :) A zatímco já jsem na 386ce proháněl Dyna Blaster, majetnější kolegové tou dobou ujížděli na Atomic Bombermanovi.

  • Ronoath napsal:

    Jak jsem to četl, okamžitě v pozadí hlavy začala hrát ona vlezlá melodie:-)

    Jinak jsem to v dětství nedohrál, protože jsem na to neměl nervy, a dnes mě to netáhne. Ale připomenutí super, díky za něj.

  • Rootan napsal:

    Super hra, poprvé jsem hrál když jsem měl doma 386 33MHz s 1MB RAM. Jo to byly časy.

  • Keeper napsal:

    Dyna je super, i když jsem ji v mládí nikdy neocenil. Přece jen jsem radši jezdil v NFS, nebo zabíjel prasečí policajty v Dukovi. Ale zpětně musím ocenit, že kampaň je hodně povedená.

  • Doomtrooper napsal:

    Tak z téhle rodiny bombermanů mě poctil akorát Atomic bomberman. Ale tohle by asi stálo za to rozchodit a zkusit :) díky za tip.

  • Laaca napsal:

    Já jsem vždycky chápal single player u Dynablastera jako takový přívěšek k mulťáku. Protože vždycky šlo právě o ten mulťák. To bylo to ono.

    • Keeper napsal:

      Jako multiplayer byl zábavný, ale poměrně rychle se ohraje. Je to pořád to samé dokola, bez změny mapy, nebo něčeho.
      Kdežto singleplayer měl kampaň, kde se měnili nepřátelé, bonusy i prostředí. Za mě to bylo rozhodně zajímavé, člověk narážel pořád na něco nového, i když to bylo extrémně zdlouhavé. Proto jsem to ani nikdy nedohrál.

      • Mr.Holub napsal:

        Hrali jsme jen multiplayer, ktery ma mimochodem svoji vlastni skvelou melodii.
        Ale mnohem vice jsme hrali pozdeji Atomoc bomberman, ktery je pro az 10 lidi. Ovladace ale museji byt tipu Direct input, coze je vzhkedem ke stari pochopitelne. Je zajimave, ze pro X input lze pouzit max. 4 ovladace, stary direct input toto omezeni nema… Existuje gamepad, ktery lze prepinat mezi obema rezimy.

  • Milsa napsal:

    A na Amige bol Masterblaster. Dynablaster bol oproti tomu hra pre malé deti. Škoda, že to nikdy nevyšlo aj na PC. Mimochodom, tie heslá vlastne ani nie sú heslá. Je to len zákódované, čo je pozbierané, a v ktorej hre sa nachádzaš. Stačí sa v hesle pomýliť a zrazu si v inom leveli a máš úplne inú výbavu. Aspoň tak sa na to pamätám z detských čias.

  • mance napsal:

    https://www.youtube.com/watch?v=bd3K0sh-otE

    davno pred Bomberman a Dynablaster na Spektre.

    • Sledge (admin) napsal:

      Dávno? Obé rok vydání 1983, obé stejný vývojář – Hudson Soft. Tzn. jde o stejnou hru, jen modifikovanou vzhledem ke schopnostem ZX / MSX :) A jak píše j.t.d. výše, název Eric and the Floaters byl zvolen jen proto, že „Bomberman“ by mělo, zvláště v UK, negativní konotace :)

      • mance napsal:

        „Dyna Blaster“ (popř. „Dynablaster“) se prodávala jenom v Evropě. Bůh ví, proč. Hra vyšla v roce 1990 a vytvořilo ji studio Hudson Soft.“

        Reagoval som ciste na tuto vetu. Samozrejme moze byt Bomberman alebo Dynablaster prevedeny na Speccy bez vacsich
        problemov.

        https://www.youtube.com/watch?v=nbQtW3ucKU0

        Dnes je uz kodovanie pre Spectrum tak vyzrelo pokrocile, ze to zvladnu aj v multicolor engine.

        • mance napsal:

          https://www.indieretronews.com/2023/03/super-bomberman-2-remix-final-version.html#more

          The game’s engine guarantees smooth 50 fps movement and animation, plenty of sound effects and music to AY-8910 from a professional musician, as well as General Sound support ..

          – Have you been annoyed by flickering sprites? The game engine has been accelerated so that sprites no longer flicker on computers with slow memory.
          – The entire engine has been redesigned, with the hit boxes now using pixel-precision technique, which means the game now more enjoyable to play.

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle