Harvester – You always were a kidder, Steve

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

16 patronů přispívá částkou 1758 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Před jedním kamarádem jsem náhodou zmínil, že jsem viděl film Mechanický pomeranč a přišlo mi to jako „nejpodivnější film vůbec“, což jsem neměl dělat, protože to pak přišlo... „Jestli ti tohle připadlo divný, podívej se na Mazací hlavu od Lynche.“ Inu, podíval jsem se a život už pak nikdy nebyl jako dřív. Ve světě videoher existují podobné situace... Například žijete v představě, že nejdivnější hra všech dob je Sanitarium, ale pak vám někdo doporučí Harvester...

Harvester je PC hra z roku 1996, kterou napsal a nadesignoval Gilbert P. Austin. První půlka hry je spíše point’n’click adventura a druhá půlka je spíše akční, jelikož v ní musíte povraždit hromady monster a lidí (a dětí). A jelikož byla zvolena jakožto hra měsíce, proč si o ní něco málo nepovědět?

Celá hra se odehrává v malém městě jménem Harvest (bez koncovky “er”) v roce 1953. Hlavní hrdina ráno vstane a zjistí, že tak trochu ztratil paměť, neboť neví kdo je, kde je a co se kolem děje. Nepoznává dům, ve kterém bydlí, ani svou rodinu, včetně mladšího bratra nebo maminky, která v kuchyni peče sušenky. Steve se zoufale snaží všem kolem vysvětlit, že opravdu ztratil paměť, ale nikdo mu nevěří a všichni reagují legendární větou: “Well, you were always such a kidder, Steve!” (Inu, tys byl vždycky takový vtipálek, Steve).

Harvester – You always were a kidder, Steve

Nikdo nevěří, že Steve opravdu ztratil paměť.

Co je ještě horší - Steve zjistí, že je zasnoubený s dívkou jménem Stephanie a svatba je za dva týdny. Stephanie bydlí hned vedle, takže Steve se za ní vydá a následně se ukáže, že ona také ztratila paměť a vůbec netuší, kde to vůbec je. Oba se domluví, že celé věci přijdou na kloub a řešením by mohla být tzv. lóže (The Lodge).

Lóže je podivná budova uprostřed města Harvest, která patří tajuplné organizaci jménem Order of the Harvest Moon (Řád úplňku). Téměř všichni obyvatelé města Harvest vypadají, že jsou lóží posedlí - chtějí se stát členy řádu, závidí všem, kteří členy jsou a obecně členství považují za něco velice výsostného. Není divu, že se všichni snaží přesvědčit Steva, aby se do lóže přidal. Steve doufá, že v lóži nalezne odpovědi na svoje otázky, a tak skutečně zažádá o členství. V lóži však po něm chtějí, aby prokázal, že je hoden toho být jedním z nich. A proto musí nejdříve splnit určité úkoly. Tyto úkoly jsou však malinko, řekněme, eticky rozporuplné a později dokonce vyloženě ohavné...

Harvester – You always were a kidder, Steve

Tajemná budova uprostřed města Harvest - Lóže

Taková je zápletky hry Harvester. Nutno podotknout, že celá hra je tak trochu přes čáru a obsahuje extrémní násilí (dokonce i na dětech), zvrhlý humor a obecně je velice prapodivná, ujetá, absurdní, perverzní, nechutná a poněkud znepokojující. Čili je jako průměrný studentský mejdan na koleji.

První polovina hry se hraje jako normální point'n'click adventura. V jednotlivých lokacích prozkoumáváte objekty, přičemž se objevují krátké popisky. Například kliknete na stropní světlo a objeví se popisek: “Illumination is the key to visibility” a tak podobně. Většina popisků dovede obrátit celkem normálně vypadající věci v něco naprosto nenormálního. Třeba kliknete na okrasnou kytku v květináči a Steve si povšimne, že do ní někdo vykonal potřebu, nebo kliknete na toaletní papír a Steve podotkne, že je to ve skutečnosti šmirgl papír. Některé zdroje tvrdí, že tyhle popisky nepsal scénárista hry, ale vymyslel je hlavní programátor Nick Shaffner. Ten si ve hře dokonce zahrál jednu postavu - hraje lehce úchylného hasiče Sparkyho.

Mimo adventurní prvky jsou zde i akční prvky. Pravým tlačítkem na myši útočíte. Buď můžete jen rozdávat pěsti, nebo použít nějakou zbraň, (např. kosu, baseballovou pálku, sekáček, či dokonce brokovnici). Akční systém není nijak komplexní a stačí jen prostě rychle klikat a pobít vše kolem jako v Diablu. U toho si samozřejmě musíte hlídat zdraví, kterého je zatraceně málo.

Harvester – You always were a kidder, Steve

Místní základní škola se jmenuje Gein Memorial, což je samozřejmě odkaz na sériového vraha Eda Geina

Musím přiznat, že se mi moc nelíbí grafická stránka hry. Místo nějakého pěkného pixelartu tu vše vypadá tak, že to někdo vymodeloval ve 3D, exportoval jako 2D a nacpal do hry. Spoustu předmětů působí nekonzistentně a dokonce mají úplně jinou velikost v inventáři. Veškeré postavy jsou herci, které si tvůrci najali přes agenturu a nechali je zahrát všechny scény před zeleným plátnem (aka green screen), přičemž některé postavy si pak zahráli sami tvůrci (jak už jsem zmínil třeba u Nicka Shaffnera). V době vydání celkem frčely tyhle "interaktivní filmy", takže není divu, že se v tohle duchu nese i Harvester. Takhle zpětně to však nevypadá moc hezky.

Na druhou stranu musím i uznat, že celkový art-style tak nějak podtrhuje atmosféru podivné a zvrácené hry, což by možná s pixelartem tolik nefungovalo.

Největší slabinou Harvesteru je především fakt, že malinko působí jako beta-verze. Sem tam kliknete na objekt a nic se nestane, tak na něj kliknete 10x a teprve po desáté hra reaguje. Někdy kliknete na dveře, hlavní hrdina se dá do pohybu, ale najednou se zastaví a nereaguje - opět třeba na desátý pokus do dveří konečně vstoupí. Někdy mi hra dokonce i spadla. Celkově jsem měl pocit, že je vše trochu zabugované a technicky nedokonalé. Je vidět, že tvůrce tak nějak tlačil čas do vydání a neměli možnost si s tím víc pohrát. Nedostatek času dokazuje i fakt, že se spousta věcí ze scénáře nakonec vůbec nedostala do hry, nebo se do hry dostala jen část, což znamená, že je tu třeba mnoho lokací a postav, které jsou jen tak na ozdobu a nemají žádný vliv na hlavní příběhovou linku.

Harvester – You always were a kidder, Steve

Tetsua (taktéž známá jako "Vosí žena") sice dovede filozofovat o tom, proč jsou vosy lepší, než včely, ale jinak je to zbytečná postava a celá hra se dá dohrát aniž byste jí navštívili. Dle scénáře měla v příběhu hrát mnohem důležitější roli.

Rád bych se také vyjádřil k otázce, jestli je Harvester prostě jen úchylárna, která se snaží za každou cenu šokovat a veškeré násilí a sprosťárny jsou samoúčelné. Anebo to má nějaký hlubší význam? Inu, popravdě je v téhle adventuře mnohem víc, protože scénárista Gil Austin si při psaní scénáře dal docela dost práci s tím, aby každý detail měl své opodstatnění.

V devadesátých letech se hodně diskutovalo o tom, jestli má násilí ve videohrách negativní vliv na děti. Tahle otázka může vést ještě k jiné otázce - pokud je někdo třeba vrah, je to něco, co má v sobě odjakživa nebo ho k tomu dovedly nějaké okolnosti? Harvester se snaží tuhle lehce filozofickou otázku rozpitvat a prakticky je to celá jeho hlavní pointa.

Hned jedna z prvních scén ve hře je, jak Steve potká svého mladšího bratra v obýváku. Ten kouká na nějaký násilný pořad v televizi. Konkrétně sleduje show Range Ryder's Cowboy Roundup, ve které Cowboy zabíjí indiány. Steve se podivuje, proč nechávají dítě koukat na něco takového, ale všichni reagují „To je prostě součást historie, Steve!“ - zajímavé je, že je to celé parodie na jeden opravdový western z roku 1951 jménem The Range Rider (tentokrát s měkkým i ve slově Rider).

Harvester – You always were a kidder, Steve

V lóži kromě extrémního násilí a akčních pasáží narazíte na spoustu postav, které rády filozofují. Tahle se třeba zamýšlí nad smyslem mateřství.

Zkrátka a dobře - možná se to tváří jako povrchní hra, ve které je jen samoúčelné násilí, nicméně sem tam zazní i nějaká ta provokativní myšlenka. Každopádně bych rád doporučil Youtube kanál jménem Lodge Level 4. V tomhle kanále jeden velký fanda hry z Finska rozpitvává a vysvětluje spoustu detailů kolem. Jeden z tvůrců mu dokonce poslal originální scénář z roku 1994, deníkové zápisky, první návrhy lokací, města a tak dále. Je to hrozně zajímavé a dle toho, že kanál sleduje hromada lidí se zdá, že Harvester má do dnešních dní pořád hodně fanoušků. Herečka Lisa Cangelosi, která hraje Stephanie, v jednom rozhovoru dokonce zmínila, že drtivá většina emailů od fanoušků, které jí chodí, se týkají právě její role v Harvesteru.

Na závěr jsem si nechal jeden poněkud nehezký "fun fact", ale herec Kurt Kistler, který hraje hlavního hrdinu Steva, byl v roce 2010 zadržený policií a strávil nějaký čas ve vězení. A to samé se opakovalo v roce 2018. A cože byl jeho zločin? Inu, bylo to za držení dětské pornografie. Na policejní fotografii Kurta je dokonce vidět, že má na sobě podobnou flanelovou košili, kterou měla postava Steva ve hře. Chvíli jsem si myslel, že je to nějaký vtip... Co je ještě víc creepy je fakt, že přímo ve hře je situace, kdy můžete koupit porno časopis a ukázat ho malé holčičce, což následně vede k tomu, že vás přijede zatknout šerif. Když to uděláte 3x po sobě, tak vás popraví na elektrickém křesle a game over. Opravdu šílené. Co na to říct? Snad jen... You always were such a kidder, Steve.

Autor: Pollux

Rád hraju starší hry a pak o nich sepisuji své dojmy do textů a následně s nimi spamuju internet.

Komentáře k:
"Harvester – You always were a kidder, Steve"

  • Doomtrooper napsal:

    No úchylárna to zřejmě trochu je, ale stejně tak někomu může přijít nechutná výstava H.R. Gigera nebo dokonce Tima Burtona.
    Myslím si že v 90´ to opravdu svoje místo mělo a ve spoustě lidí to probudilo nutkání přemýšlet a odtrhnout se od konzumního davu. Na stejné vlně se svezla třeba Nirvana, hra Postal, nebo brutální kapely a filmy devadesátek. Dneska už to vyznívá trochu křečovitě, lidi si holt zvykli.
    Jinak dík POLLUX za pěkně napsaný článek.

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle