Nepoužívejte v retro sestavách ISA Sound Blastery

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

16 patronů přispívá částkou 1758 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Stavíte-li staré PC za účelem hraní klasických her pro DOS, říkají vám všechny instinkty, že použití zvukových karet Creative Sound Blaster je žádoucí a nevyhnutelné. Leč není tomu tak, a v následujícím textu se pokusím nastínit, proč byste se naopak značkovým Sound Blasterům měli spíše vyhnout, popř. si jejich nasazení aspoň pořádně promyslet.

Nepoužívejte v retro sestavách ISA Sound Blastery

Ale hned na začátku uvedu dva případy, pro které tvrzení, že je lepší originální Sound Blaster nepoužít, neplatí.

V první řadě jsou původní modely, od SB 1.0 po SB Pro 2.0. U nich nejen, že nepopiratelně existuje hodnota historická, a pro dosažení dokonalé autenticity je jejich použití v některých případech nezbytné, ale zároveň jde o modely, které jsou v zásadě bezproblémové, snad jen s výjimkou nepříliš vysoké čistoty zvuku, která jde na vrub daným technickým návrhům, a také stárnoucím komponentám. To se ale týká i většiny dobových klonů, takže zázračná alternativa beztak neexistuje. V řadě druhé jsou to chvíle, kdy přesně víte, po čem jdete, tzn. chcete využít nějakou vlastnost, kterou umí jen a pouze příslušné modely Sound Blasterů. Pak zjevně víte, co děláte, a není co řešit.

Pokud je ale vše, co hledáte, základní a plus mínus 100% funkční Sound Blaster kompatibilní zvuk pro DOS, narazíte u zvukovek Creative, počínaje SB 16, na problémy, kterými různé klony netrpí. A těch problémů není málo. Některé jsou jen mírně otravné, některé jsou k nepřekousnutí.

Nepoužívejte v retro sestavách ISA Sound Blastery

Ruchy, škrundání, bručení, self noise

Rozličné pazvuky lze odpustit dřevním modelům z konce osmdesátých a začátku devadesátých let, u čehokoli novějšího jsou ovšem na pováženou. Problém tkví v různých rušeních a "bludných signálech" uvnitř PC, které karta nedokáže odfiltrovat. Úplně první Sound Blastery jsou zarušené notoricky, ne nadarmo se jim přezdívalo Noise Blastery.

Postupem času se situace značně zlepšila, přesto i v řadě počínající SB 16 narazíte na modely, které problémem trpí. Konkrétně jsou ty, které obsahují DAC v podobě čipu CT1701 a CT1703-T. Tyto čipy najde na některých SB 16, SB 32 a SB AWE 32.

TIP: Pokud to vaše stará zvukovka umožňuje, obvykle je lepší vypnout vestavěný zesilovač.

FM syntéza - CQM

Počínaje SB 16 začalo nahrazování originálního OPL3 / YMF262 čipu od společnosti Yamaha vlastní FM implementací, kterou v Creative Labs pojmenovali CQM (Creative Quadratic Modulation).

Bohužel jde o náhradu podřadnou a chcete-li si vychutnat kvalitní FM syntézu, je třeba se jí vyhnout. Není-li po ruce zvukovka s pravým OPL3, skvělou práci zastanou klony jiných výrobců, jako jsou ESS ESFM (ES1868, ES1869 ...) či Crystal FM (CS423x). Ale CQM prostě ne.

Single-cycle DMA clicking

Problém sužující karty SB 16 (vyjma karet Vibra) a většinu SB AWE 32, konkrétně ty s DSP 4.0x až 4.13. Projevuje se typicky u starších her, např. u adventur od LucasArts, a to tak, že po dohrání samplu je slyšet hlasité kliknutí / lupnutí. Např. u dabované verze Indiana Jonese je to velmi patrné u všech rozhovorů, a to i během nich, jelikož jsou dávkovány po částech, u Prince of Persia je kliknutí slyšitelné po každém (!) kroku.

Vibra - clipping, ringing, hissing

Opět problém související s přehráváním samplů, tentokrát se ovšem týká modelů s označením Vibra.

V řadě první je to zkreslení při přehrávání hlasitých samplů, což lze částečně korigovat nastavením hlasitosti, v řadě druhé specifický "chrastivý" či "zvonivý" zvuk, který se ozve po dohrání samplu. Ten naštěstí není příliš hlasitý a je slyšet především ve sluchátkách, s reproduktory, zvláště těmi dobovými, si jej nejspíš nevšimnete.

MPU 401, MIDI - hanging note, pauzy, zpomalení

Problémy trápící ty, kterým se FM syntéza přejedla, a dávají přednost nějakému MIDI zařízení, ať už v podobě wavetable rozšíření, nebo externího zařízení připojeného přes game port.

V některé z forem se týká všech karet s MIDI konektivitou. V případě hanging note jde o chybu, kdy při současném přehrání samplů a hudby dojde k "uvíznutí" hudebního tónu, který není řádně ukončen, tedy hraje dál. Zpomalení a pauzy se projevují přesně tak, jak byste čekali, tzn. hudba nehraje předpokládaným tempem.

Nepoužívejte v retro sestavách ISA Sound Blastery

S některými z výše uvedených problémů jsem se setkal osobně. Jsou důvodem, proč jsem v sestavě pro hraní DOS her nepoužil SB 16, SB AWE 32 či SB AWE 64, ač mám všechny jmenované ve sbírce, ale nasadil jsem obyčejný klon v podobě neznačkové karty s čipem ESS ES1868.

Některé z vás pravděpodobně napadne, že každý z problémů se více méně týká jen specifických modelů, popř. řady modelů, a že řešením bude najít model, který se všem uvedeným chybám zvládl vyhnout. Bohužel, jak se můžete přesvědčit v podrobné tabulce Sound Blaster: From best to worst, ze které jsem mocně čerpal, ideální Sound Blaster prostě neexistuje, přinejlepším najdete jakžtakž použitelný kompromis. K odstranění chyb došlo až s modely řady Sound Blaster AWE 64, jenže ty jsou ve všech případech vybaveny CQM čipem a nemají wavetable.

Takže co s tím? Klon! Bezmála stoprocentně kompatibilní SB klonů bylo na trhu nepočítaně, a ač zpravidla neoplývaly pokročilými funkcemi, to základní, tzn. kompatibilitu se SB / SB Pro, zvládly často na jedničku. Druhou možností, jsou-li volné sloty, je použití SB AWE 64 v tandemu s obyčejným klonem, který zastane FM a wavetable. Pak získáváte to nejlepší z obou světů - čistý a bezproblémový SB kompatibilní zvuk, a zároveň pokročilé funkce vlastní řadě SB AWE (paměť pro samply, vestavěné samply, E-mu effects processor ...)

Nepoužívejte v retro sestavách ISA Sound Blastery

P.S. Ano, je to velmi povrchní a netechnické, ale ambicemi bylo podat základní vhled do problému, nic jiného ;)

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

  • | Kategorie: PC 

Komentáře k:
"Nepoužívejte v retro sestavách ISA Sound Blastery"

  • Xspy napsal:

    ESS1868 jsem měl už dobově ve své 486 a nechápal jsem o jakých problémech se Sound Blastery se tu bavíme . Dá se říct , že jsem si s klonem užil bezproblémové mládí .
    Problém s DOSem a PCI zvukovou kartou jsem dobově také nevnímal . O to horší je to dnes , když se člověk k těm retro sestavám vrací a diví se kde mizí výkon pod DOSem , i kde sehnat vůbec nějak fungující drivery na SoundBlaster( SB0220 ) .Pár karet převážně z té PCI éry mám a ESS se už moc neukazuje narozdílmod nesčetného počtu karet s čipy CMI :/

    • Sledge (admin) napsal:

      Je to tak, tehdy jsem, naprosto bez znalostí a úplně naslepo, vyrazil na nákup zvukovky, a za cca 800 Kč pořídil právě nějakou „neznačku“ s ES1868. Jaká to mimořádně šťastná náhoda :) Kompatibilita se SB Pro v zásadě 100% a ESFM mám dodnes o chlup radši než OPL3 :)

  • Doomtrooper napsal:

    Fajn článek který hezky mapuje to co jsme považovali za standard v 90′. Já osobně jsem zaznamenal z tohohle výčtu dvě anomálie. Jednou bylo cvaknutí po přehrání samplu a na to jsem si tak zvykl tak, že některé hry bez toho nemají ten správný reteo feel :D. A druhou věcí, která mě ale štvala hrozně byl fakt že karta nabírala interní signály pohybu myši. Při pohybu myši bylo slyšet vrnění v reproduktorech. Přikládal jsem to špatnému stínění a kartu vyměnil. Typy už si přesně nepamatuji ale teď po čtení tohohle článku mi to dává smysl. Díky Sledge

  • mance napsal:

    wavetable je sample based audio alias amiga alias awe32/64, nie ?

  • LubikCZ napsal:

    A já myslel, že zničí počítač a ono to jen (ne)kvalitně hraje. Kdo je zvyklý na „spíkra“, ten nebude mít problém. Já mám tedy jednu Crystalku, ale pochybuji, že by mě nějak extra něco u ostatních zvukovek rušilo.

  • Rootan napsal:

    Já měl v první 386 SB16, poté v nové 486 SB AWE 32 a vždycky jsem spal v klidu. Ano občas se nějaký tón sekl při ukončování hry a opakoval se stále dokola, že pomohl jen restart. Bral jsem to jako nutné zlo, ale byl jsem s tím spokojen.

  • Sledge (admin) napsal:

    Tak jasně, že tehdy jsme byli rádi, že máme něco, co zvučí, všechno ostatní šlo stranou. Ale to není důvod, proč si zážitek kazit i dnes ;)

  • Harry napsal:

    K dalšímu studiu lze doporučit článek „Retro zvukovky pro 21. století “ z Levelu 320, 6/2022.

  • Petr napsal:

    Já měl v roce 98 nějakého Aztecha, který měl emulovat SB16. Fungovalo to tak u 70-80% her, a to nepočítám, že většinou stejně fungoval max. SB Pro, takže osmibitový zvuk. A některé hry prostě nehrály vůbec, nebo to blblo. Takže s tím doporučováním klonů bych byl taky opatrný.
    Jo a k té AWE32, kde OPL Yamahu měly jen ty první verze – další verze s CQM jdou upravit na Yamahu. Stačí si sehnat originálního švába, k tomu pár korunových součástek, a prostě to přepájet/dopájet :D Někde na Vogons je v diskuzi podrobný návod, jak na to.

    • Sledge (admin) napsal:

      Samozřejmě ne všech klonů, ale jen těch „ověřených“ :) Např. karty s čipy ESS ES1688/1868/1869, Yamaha YMF718/719, Crystal CS4236/4237, C-Media CMI8330 nebo OPTi 82C930 by vesměs měly být ok, pokud výrobce karty něco nezmršil :)

  • Rapier napsal:

    Díky za článek a link na tabulku. Dva z těch SB mám doma: CT 2019 (SB16) a CT 3019 (AWE 32). Kamarád měl kdysi dávno zmíněnou ESS1868 zvukovku o které básníš, a ano kompatibilita fungovala skvěle. Kde jsou ty časy kdy jsem naposledy nastavoval IRQ, DMA, atd.

    Tak hlavně ten pocit, když jsi si v DOS hrách: Doom, Duke Nukem 3D, Terminator: Future Shock vybral General-Midi, panečku to byla jiná liga proti tehdejším integrovaným zvukovkám na deskách.

    • Clous napsal:

      Když byly ty hry, o kterých píšeš, populární, tak integrované zvukovky nebyly :-)

      • Rapier napsal:

        V roce 98 jsme si pořídili do rodiny PC s VIA chipset a integrovanou zvukovou kartou poměrně slušné kvality (zdali byli integrované zvukovky na deskách dříve netuším).

        První SB AWE 64 jsem koupil v 99. Pochopitelně, ty hry co zmiňuji byly na trhu už nějakou dobu. Každopádně byly populární ještě řadu let poté, respektive jsou stále populární.

        Pamatuji dobu PC speaker u kamarádů s 286/386/486. Signifikantní rozdíl proti jakékoliv zvukové kartě. :)

  • mixal11 napsal:

    Ja som mal 286@10Mhz a 8bit zvukovu, Sound Blastera, ale nie pro/stereo. Škoda, že mama vyhodila pred 3r original krabicu.

    • mixal11 napsal:

      Inak rozdiel medzi PC speakerom a 8bit mono sound blasterom bol priepastny. Všetky ostatné zvukovky boli už len menšie zlepšenie :)

      Na tej mono 8bit som hrával neskôr na 486 aj doma :)

    • WIFT napsal:

      Na erární 286 jsme si kdysi dali na intru vlastní Sound Blaster 16. Pamatuju si z toho, že tam byl pomalý MFM 20MB hard disk, takže plnohodnotné 16bit. stereo 44100Hz samply z toho nešly přehrávat, protože ten disk měl pomalejší rychlost práce, než jakou se ty samply přehrávaly :) (byla na to od Creativu DOSová utilitka, která to uměla za stálého čtení z disku pouštět do zvukovky, takže byla teoreticky schopná přehrát s relativně malými paměťovými nároky jakkoli dlouhý zvuk, samozřejmě když nestíhla disk, zvuk se trhal).

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle