Stavíte-li staré PC za účelem hraní klasických her pro DOS, říkají vám všechny instinkty, že použití zvukových karet Creative Sound Blaster je žádoucí a nevyhnutelné. Leč není tomu tak, a v následujícím textu se pokusím nastínit, proč byste se naopak značkovým Sound Blasterům měli spíše vyhnout, popř. si jejich nasazení aspoň pořádně promyslet.
Ale hned na začátku uvedu dva případy, pro které tvrzení, že je lepší originální Sound Blaster nepoužít, neplatí.
V první řadě jsou původní modely, od SB 1.0 po SB Pro 2.0. U nich nejen, že nepopiratelně existuje hodnota historická, a pro dosažení dokonalé autenticity je jejich použití v některých případech nezbytné, ale zároveň jde o modely, které jsou v zásadě bezproblémové, snad jen s výjimkou nepříliš vysoké čistoty zvuku, která jde na vrub daným technickým návrhům, a také stárnoucím komponentám. To se ale týká i většiny dobových klonů, takže zázračná alternativa beztak neexistuje. V řadě druhé jsou to chvíle, kdy přesně víte, po čem jdete, tzn. chcete využít nějakou vlastnost, kterou umí jen a pouze příslušné modely Sound Blasterů. Pak zjevně víte, co děláte, a není co řešit.
Pokud je ale vše, co hledáte, základní a plus mínus 100% funkční Sound Blaster kompatibilní zvuk pro DOS, narazíte u zvukovek Creative, počínaje SB 16, na problémy, kterými různé klony netrpí. A těch problémů není málo. Některé jsou jen mírně otravné, některé jsou k nepřekousnutí.
Ruchy, škrundání, bručení, self noise
Rozličné pazvuky lze odpustit dřevním modelům z konce osmdesátých a začátku devadesátých let, u čehokoli novějšího jsou ovšem na pováženou. Problém tkví v různých rušeních a "bludných signálech" uvnitř PC, které karta nedokáže odfiltrovat. Úplně první Sound Blastery jsou zarušené notoricky, ne nadarmo se jim přezdívalo Noise Blastery.
Postupem času se situace značně zlepšila, přesto i v řadě počínající SB 16 narazíte na modely, které problémem trpí. Konkrétně jsou ty, které obsahují DAC v podobě čipu CT1701 a CT1703-T. Tyto čipy najde na některých SB 16, SB 32 a SB AWE 32.
TIP: Pokud to vaše stará zvukovka umožňuje, obvykle je lepší vypnout vestavěný zesilovač.
FM syntéza - CQM
Počínaje SB 16 začalo nahrazování originálního OPL3 / YMF262 čipu od společnosti Yamaha vlastní FM implementací, kterou v Creative Labs pojmenovali CQM (Creative Quadratic Modulation).
Bohužel jde o náhradu podřadnou a chcete-li si vychutnat kvalitní FM syntézu, je třeba se jí vyhnout. Není-li po ruce zvukovka s pravým OPL3, skvělou práci zastanou klony jiných výrobců, jako jsou ESS ESFM (ES1868, ES1869 ...) či Crystal FM (CS423x). Ale CQM prostě ne.
Single-cycle DMA clicking
Problém sužující karty SB 16 (vyjma karet Vibra) a většinu SB AWE 32, konkrétně ty s DSP 4.0x až 4.13. Projevuje se typicky u starších her, např. u adventur od LucasArts, a to tak, že po dohrání samplu je slyšet hlasité kliknutí / lupnutí. Např. u dabované verze Indiana Jonese je to velmi patrné u všech rozhovorů, a to i během nich, jelikož jsou dávkovány po částech, u Prince of Persia je kliknutí slyšitelné po každém (!) kroku.
Vibra - clipping, ringing, hissing
Opět problém související s přehráváním samplů, tentokrát se ovšem týká modelů s označením Vibra.
V řadě první je to zkreslení při přehrávání hlasitých samplů, což lze částečně korigovat nastavením hlasitosti, v řadě druhé specifický "chrastivý" či "zvonivý" zvuk, který se ozve po dohrání samplu. Ten naštěstí není příliš hlasitý a je slyšet především ve sluchátkách, s reproduktory, zvláště těmi dobovými, si jej nejspíš nevšimnete.
MPU 401, MIDI - hanging note, pauzy, zpomalení
Problémy trápící ty, kterým se FM syntéza přejedla, a dávají přednost nějakému MIDI zařízení, ať už v podobě wavetable rozšíření, nebo externího zařízení připojeného přes game port.
V některé z forem se týká všech karet s MIDI konektivitou. V případě hanging note jde o chybu, kdy při současném přehrání samplů a hudby dojde k "uvíznutí" hudebního tónu, který není řádně ukončen, tedy hraje dál. Zpomalení a pauzy se projevují přesně tak, jak byste čekali, tzn. hudba nehraje předpokládaným tempem.
S některými z výše uvedených problémů jsem se setkal osobně. Jsou důvodem, proč jsem v sestavě pro hraní DOS her nepoužil SB 16, SB AWE 32 či SB AWE 64, ač mám všechny jmenované ve sbírce, ale nasadil jsem obyčejný klon v podobě neznačkové karty s čipem ESS ES1868.
Některé z vás pravděpodobně napadne, že každý z problémů se více méně týká jen specifických modelů, popř. řady modelů, a že řešením bude najít model, který se všem uvedeným chybám zvládl vyhnout. Bohužel, jak se můžete přesvědčit v podrobné tabulce Sound Blaster: From best to worst, ze které jsem mocně čerpal, ideální Sound Blaster prostě neexistuje, přinejlepším najdete jakžtakž použitelný kompromis. K odstranění chyb došlo až s modely řady Sound Blaster AWE 64, jenže ty jsou ve všech případech vybaveny CQM čipem a nemají wavetable.
Takže co s tím? Klon! Bezmála stoprocentně kompatibilní SB klonů bylo na trhu nepočítaně, a ač zpravidla neoplývaly pokročilými funkcemi, to základní, tzn. kompatibilitu se SB / SB Pro, zvládly často na jedničku. Druhou možností, jsou-li volné sloty, je použití SB AWE 64 v tandemu s obyčejným klonem, který zastane FM a wavetable. Pak získáváte to nejlepší z obou světů - čistý a bezproblémový SB kompatibilní zvuk, a zároveň pokročilé funkce vlastní řadě SB AWE (paměť pro samply, vestavěné samply, E-mu effects processor ...)
P.S. Ano, je to velmi povrchní a netechnické, ale ambicemi bylo podat základní vhled do problému, nic jiného ;)
ESS1868 jsem měl už dobově ve své 486 a nechápal jsem o jakých problémech se Sound Blastery se tu bavíme . Dá se říct , že jsem si s klonem užil bezproblémové mládí .
Problém s DOSem a PCI zvukovou kartou jsem dobově také nevnímal . O to horší je to dnes , když se člověk k těm retro sestavám vrací a diví se kde mizí výkon pod DOSem , i kde sehnat vůbec nějak fungující drivery na SoundBlaster( SB0220 ) .Pár karet převážně z té PCI éry mám a ESS se už moc neukazuje narozdílmod nesčetného počtu karet s čipy CMI :/
Je to tak, tehdy jsem, naprosto bez znalostí a úplně naslepo, vyrazil na nákup zvukovky, a za cca 800 Kč pořídil právě nějakou „neznačku“ s ES1868. Jaká to mimořádně šťastná náhoda :) Kompatibilita se SB Pro v zásadě 100% a ESFM mám dodnes o chlup radši než OPL3 :)
Fajn článek který hezky mapuje to co jsme považovali za standard v 90′. Já osobně jsem zaznamenal z tohohle výčtu dvě anomálie. Jednou bylo cvaknutí po přehrání samplu a na to jsem si tak zvykl tak, že některé hry bez toho nemají ten správný reteo feel :D. A druhou věcí, která mě ale štvala hrozně byl fakt že karta nabírala interní signály pohybu myši. Při pohybu myši bylo slyšet vrnění v reproduktorech. Přikládal jsem to špatnému stínění a kartu vyměnil. Typy už si přesně nepamatuji ale teď po čtení tohohle článku mi to dává smysl. Díky Sledge
wavetable je sample based audio alias amiga alias awe32/64, nie ?
A já myslel, že zničí počítač a ono to jen (ne)kvalitně hraje. Kdo je zvyklý na „spíkra“, ten nebude mít problém. Já mám tedy jednu Crystalku, ale pochybuji, že by mě nějak extra něco u ostatních zvukovek rušilo.
Já měl v první 386 SB16, poté v nové 486 SB AWE 32 a vždycky jsem spal v klidu. Ano občas se nějaký tón sekl při ukončování hry a opakoval se stále dokola, že pomohl jen restart. Bral jsem to jako nutné zlo, ale byl jsem s tím spokojen.
Tak jasně, že tehdy jsme byli rádi, že máme něco, co zvučí, všechno ostatní šlo stranou. Ale to není důvod, proč si zážitek kazit i dnes ;)
K dalšímu studiu lze doporučit článek „Retro zvukovky pro 21. století “ z Levelu 320, 6/2022.
Já měl v roce 98 nějakého Aztecha, který měl emulovat SB16. Fungovalo to tak u 70-80% her, a to nepočítám, že většinou stejně fungoval max. SB Pro, takže osmibitový zvuk. A některé hry prostě nehrály vůbec, nebo to blblo. Takže s tím doporučováním klonů bych byl taky opatrný.
Jo a k té AWE32, kde OPL Yamahu měly jen ty první verze – další verze s CQM jdou upravit na Yamahu. Stačí si sehnat originálního švába, k tomu pár korunových součástek, a prostě to přepájet/dopájet :D Někde na Vogons je v diskuzi podrobný návod, jak na to.
Samozřejmě ne všech klonů, ale jen těch „ověřených“ :) Např. karty s čipy ESS ES1688/1868/1869, Yamaha YMF718/719, Crystal CS4236/4237, C-Media CMI8330 nebo OPTi 82C930 by vesměs měly být ok, pokud výrobce karty něco nezmršil :)
Díky za článek a link na tabulku. Dva z těch SB mám doma: CT 2019 (SB16) a CT 3019 (AWE 32). Kamarád měl kdysi dávno zmíněnou ESS1868 zvukovku o které básníš, a ano kompatibilita fungovala skvěle. Kde jsou ty časy kdy jsem naposledy nastavoval IRQ, DMA, atd.
Tak hlavně ten pocit, když jsi si v DOS hrách: Doom, Duke Nukem 3D, Terminator: Future Shock vybral General-Midi, panečku to byla jiná liga proti tehdejším integrovaným zvukovkám na deskách.
Když byly ty hry, o kterých píšeš, populární, tak integrované zvukovky nebyly :-)
V roce 98 jsme si pořídili do rodiny PC s VIA chipset a integrovanou zvukovou kartou poměrně slušné kvality (zdali byli integrované zvukovky na deskách dříve netuším).
První SB AWE 64 jsem koupil v 99. Pochopitelně, ty hry co zmiňuji byly na trhu už nějakou dobu. Každopádně byly populární ještě řadu let poté, respektive jsou stále populární.
Pamatuji dobu PC speaker u kamarádů s 286/386/486. Signifikantní rozdíl proti jakékoliv zvukové kartě. :)
Ja som mal 286@10Mhz a 8bit zvukovu, Sound Blastera, ale nie pro/stereo. Škoda, že mama vyhodila pred 3r original krabicu.
Inak rozdiel medzi PC speakerom a 8bit mono sound blasterom bol priepastny. Všetky ostatné zvukovky boli už len menšie zlepšenie :)
Na tej mono 8bit som hrával neskôr na 486 aj doma :)
Na erární 286 jsme si kdysi dali na intru vlastní Sound Blaster 16. Pamatuju si z toho, že tam byl pomalý MFM 20MB hard disk, takže plnohodnotné 16bit. stereo 44100Hz samply z toho nešly přehrávat, protože ten disk měl pomalejší rychlost práce, než jakou se ty samply přehrávaly :) (byla na to od Creativu DOSová utilitka, která to uměla za stálého čtení z disku pouštět do zvukovky, takže byla teoreticky schopná přehrát s relativně malými paměťovými nároky jakkoli dlouhý zvuk, samozřejmě když nestíhla disk, zvuk se trhal).