Třetí Quake nemá s prvním ani druhým dílem vůbec nic společného a osobně bych byl raději, kdyby neměl v názvu to "III" a jmenoval se prostě třeba jen Quake Arena a fungoval jako nějaká samostatná série. Ale co už? Minulost nezměníme.
Každopádně se v id software rozhodli pro značně prapodivný krok. A to, že vytvoří hru zaměřenou čistě na multiplayer. Podobně jako Unreal Tournament je Quake III Arena prostě multiplayerová střílečka a její singleplayerová část není nějaká regulérní příběhová kampaň, nýbrž jen to samé co mulťák, ale s boty - tedy protivníky poháněnými AI.
Quake III Arena přináší několik různých typů hry. První je samozřejmě deathmatch, který se tu též nazývá free for all. Princip je prostý - hráči se objeví v aréně a musí se vzájemně pozabíjet. Když někoho odděláte, získáváte bod zvaný frag. Mrtvý soupeř zase oživne a objeví se někde v aréně (tzn. se "spawne"). Kdo první dosáhne určitého počtu bodů (obvykle 20 až 25 dle arény), tak vyhrává.
To samé ještě existuje ve formě týmu, tedy team deathmatch, kdy se všichni hráči rozdělí do modré nebo červené skupiny a pak se pozabíjí. Tým, který jako první dosáhne určitého počtu bodu vyhrává. Jak jinak.
Je tu také capture the flag, kdy jsou všichni hráči rozdělení do dvou skupin (modrá a červená) a úkolem je proniknout do základy soupeře, ukrást mu vlajku a přinést ji zpět do své základny. Zároveň si však musíte pohlídat tu vaší. Tenhle mód osobně moc nemám rád, protože je hodně zdlouhavý a někdy trvá třeba půl hodiny, než se někomu podaří vyhrát. Mimochodem, vypadá to, že capture the flag obsahuje jen čtyři mapy - to je docela málo.
A ještě je tu tournament, kdy se hráči utkávají v aréně po jednom, což je celkem nuda. :)
Jak už jsem zmínil, hra obsahuje i singleplayer, ale jedná se pouze o hru s boty. Singleplayer navíc přináší jen deathmatch a nic jiného. Jednotlivé arény jsou rozdělené po čtyřech mapách do sedmi sekcí zvaných tiers, přičemž ta poslední má pouze jednu mapu, kde se utkáte s finálním bossem jménem Xaero. (Mimochodem, finální boss v Unreal Tournament se jmenuje Xan - nikdy nevěřte těm, co mají jméno na X. Ano, sleduji tě, Elone Musku!). (A co Xena? - pozn. Sledge)
Jedna věc, která mě na singleplayeru trochu štve, je fakt, že obrovská hromada arén obsahuje jen jednoho nebo několik málo soupeřů. Největší zábavnost hry je totiž o tom, že se v aréně sejde velká hromada lidí a pořádně se zmasakrují. Třeba dvacet hráčů naráz na jednom místě - to je absolutní krveprolití!
Nicméně hned první aréna obsahuje souboj 1 vs 1. V první to dává vlastně smysl - je to jen jakési představení celé hry a takový úvod na rozehřátí. Jenže... spousta dalších následujících arén má stále pouze jednoho nebo pár soupeřů. A protože každý tier obsahuje jen 4 mapy, téměř vždycky platí, že ta první má nějaký menší počet hráčů, protože se to počítá jako takový úvodní start. Poslední aréna se zase počítá jako boss-fight, protože je tam nějaký bot, který je trochu lepší, rychlejší, silnější, chytřejší... Každopádně to opět znamená 1 vs 1. Fakt neuvěřitelný!
Naštěstí máte možnost si vytvořit vlastní custom souboj, kdy si prostě libovolně zvolíte arénu, naklikáte kolik protivníků chcete, dokonce máte možnost si naklikat po jednom, co má být která postava zač, a tak dále. A pak BUM - konečně se můžete trochu vyblbnout! Aspoň něco... Vytvoření vlastního custom souboje je také jediná možnost, jak si můžete zahrát třeba capture the flag v singleplayeru.
Za zmínku ještě stojí, že postavy, které spolu v arénách bojují, a ze kterých si můžete vybrat, mají trochu praštěnější design. Zatímco třeba v Unreal Tournament jsou všechny modely postav běžní lidé nebo ufouni (kteří však stále mají humanoidní tvar), v Quake III Arena jsou trochu jiné nápady. Například jedna z postav je oko - prostě velká oční bulva, která má dvě robotické nohy, aby mohla běhat, a to je celé. Nebo je tu skleněná kostra. Dokonce je tu Doomguy z Doomu. Též se vrací všichni hrdinové z předchozích Quake her - hlavní hrdina z prvního dílů se jmenuje Ranger, a pak je tu hlavní hrdina z druhého dílu - Bitterman. Mimochodem, jedna postava se jmenuje Uriel, což mi vždycky připomene, jak Kačenka odhalila světu, že je Archanděl Uriel.
Zajímavé jsou také jednotlivé arény, které jsou hodně surrealistické a nekonkrétní. Opět budu srovnávat s Unreal Tournament. V UTéčku jsou velice konkrétní místa - tahle aréna se odehrává na lodi, tahle zase ve středověkém hradu a tak podobně. V Quake III Arena jsou jednotlivé arény kombinací různých prostředí - tu je rezavá kovová chodba, které má typickou atmosféru z prvního Quake. Tu následuje nějaké prostranství, které má velice chrámový elegantní nádech podobně jako jeden level z Quake II. Je to zajímavě pojaté a docela mi to do hry sedí.
Pojďme si ještě říct něco málo o datadisku...
Quake III: Team Arena
Tenhle datadisk se jmenuje prostě jen Team Arena. Je takový trochu zvláštní, protože má kompletně přepracovaný UI, hlavní menu a celkový vzhled, aby vypadal hodně pseudomoderně, ale nevím... moc mi to nesedlo.
Bohužel toho moc nepřináší, kromě pár deathmatch map, kde se opět hodně všechno orientuje na souboje 1 vs 1 místo nějakých větších masakrů. A pak je tu velká hromada capture the flag map, což, jak už jsem psal výše, není můj nejoblíbenější herní styl. Bereme-li ale v potaz fakt, že původní hra měla jen čtyři CTF mapy, tak ty nové přijdou vhod.
Kromě toho také přináší pár nových herních stylů - kupříkladu v jednom jsou dva týmy a ty mají základny, kde se nachází taková skleněná lebka. Úkolem je zničit lebku soupeře a ochránit tu svou. Je tu ještě pár dalších stylů, ale nestojí podle mě moc za řeč. A možná vás trochu zklame, že všechny tyhle styly sdílí stejné mapy s capture the flag, takže opět nic moc nového.
Též mi na datadisku vadí, že místy působí trochu víc komplexně, než původní Quake III Arena. Kupříkladu běžíte po aréně a najdete velké rotující písmenko G, což je nějaký power-up. Seberete ho, ale nevíte, co vlastně dělá a co vám dal za schopnost. Pokud si nejste jistí, můžete si to třeba vygooglit nebo najít v manuálu, ale proč byste to dělali? Na původní hře byla právě jedna z nejlepších věcí ta, že se jedná o poměrně minimalistické a jednoduché dílo, kde je všechno naprosto jasné, zřejmé a ihned víte, co se po vás chce. A implementace nějakých dalších mechanismů, které vše malinko více komplikují, mi nedává smysl.
Tak to by bylo k datadisku. A teď si pojďme Quake III Arena tak nějak shrnout.
Pro mě osobně je malinko zklamáním, že je Quake III multiplayer hra, a to proto, že je celá vytvořená v úplně novém id Tech engine (konkrétně id Tech 3). Já v tom vnímám jistý nevyužitý potenciál, protože jsme nikdy neviděli singleplayer Quake hru v id Tech 3, a přitom se zdá, že engine umí spoustu šikovných věcí. Ale aspoň se využil třeba u jiných her (např. Return to Castle Wolfenstein).
Ve světě mulťáku to byla ale docela dost úspěšná a oblíbená hra. V jednu dobu ovládla snad všechny LAN party a někteří jí hráli i profesionálně, konaly se různé turnaje a myslím, že obecně byla dost respektovaná. Jako multiplayer hra je to super. Singleplayer je vlastně také super, ale tvůrci ho trochu odflákli a moc toho nenabízí. Takový Unreal Tournament - největší dobový konkurent Quake III Arena - toho dovedl nabídnout hráčům samotářům v singleplayeru o mnoho více.
Obecně se mi líbí, že hlavní prim Quake III Arena je jednoduchost a minimalismus. Prostě můžete vypnout mozek a jen tak se vyblbnout. Též si myslím, že se jedná o značně vlivnou hru, protože takový ten design arén, kde je spoustu skokánků a plošinek, od kterých se můžete odrazit a tak podobně, se začal vyskytovat i v některých budoucích hrách a přežil docela dlouho. Vždyť tenhle styl trochu podědily třeba i DOOM (2016) a Doom Eternal.
Dodatek Sledge: S dovolením bych doplnil dva nepříliš bystré postřehy. V první řadě chci zmínit myslím již definitivní výsledek souboje Quake III vs Unreal Tournament. Jak mohou potvrdit mnozí, s kterými jsem se do cvičných půtek vrhnul, tak zatímco UT trochu zestárl, zrezivěl a ztratil hodně se svého kouzla, Quake III se drží obdivuhodně, a těch téměř 25 let od vydání ho poznamenalo pramálo. Možná proto, že ten žánr de facto zanikl, takže návrat k oné krystalicky čisté deathmatchové přesdržce tak, jak jí představil již Doom, je mimořádně osvěžující. V řadě druhé patří hře poklona za výtečný engine, protože ač jeho vlajková loď preferovala multiplayer, dal nám id Tech 3 takové single skvosty, jako je výše zmíněný Return to Castle Wolfenstein, série Star Trek: Elite Force, Medal of Honor / Call of Duty či Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy.
V podstatě jen dva Quakové z celé série mají regulérní místo na slunci – Jednička protože přišel jako jedna z prvních komplet 3D her navíc od ID a trojka , protože v té době to byl opět grafický etalon a hráli ji všichni .
Obecně Quake jako série je hodně nekonzistentní a taková 4 je dle mého už úplně zbytečnou záležitostí .
Ještě doplním, díky tomu, že id Tech 3 je opensource -> ioquake3, vznikly na Q3 datech nezávislé klony/hry jako
OpenArena – anime styl, náhráli jsme se toho, jako zdarma alternativy k Q3 kotel;
Tremulous – lidi vs alieni;
Smokin‘ Guns – divoký západ nebo
World of Padman – deathmatch hraček a další.
Tedy Q3 je díky tomu nesmrtelný. Pravda, většina těhlech bokovek je už opuštěná, ale i tak, milion zábavy přesahující původní Q3.
My jsme v práci v zájmu sociálního utužování udělali stálou Retro LAN. (Hry musí být alespoň 16 let staré aby se qualifikovaly a HW obstál).
Je tam 12 PC a přes 20 herních titulů. Quake III Arena je absolutním favoritem mezi všemi nováčky i bývalými odpůrci her vůbec. Nyní s žejdlíkem piva hromadou kolegů na odstřel se tohle stává pravidelným odreagováním po práci nebo o víkendu, tam se to síše zvrhává ve strategie. Žádná jiná hra, originální Quake, DOOM, Rune, BF 1942, CS 1.6, UT99 nebo 2004 nemá tu jednoduchost a přímočaré kouzlo (zadostiučinění z dobře odprásknutého protivníka) jako právě Q3A. K tomu člověk sedne a jede. Za pár minut je konec a jede se znovu. Tahle jednoduchost prostě lidi láká a nevadí jim že jim to nejde. Když se volně pohybují, vidí ten svět bitevní vřavy a když se jim podaří někoho ulovit ta radost je opravdu hmatatelná. člověk 10x prohraje a stejně není frustrován, to mnoho her opravdu nemá. Když přijde na řadu CTF tak je to spíše pro fajnšmekry a je to daleko více kompetitivní. Jakmile se rozjede jakákoli jiná hra, tak fajn, hraje se, ale jakmile se spustí Q3A už se ten večer k ničemu jinému nevracíme. Žádná jiná FPS hra nemá tento efekt a v porovnání pak působí ostatní hry zpomaleně nebo nepřirozeně. ID Tech 3 je v tomto opravdu unikátní. Já třeba mám moc rád UT hlavně díky herním módům, ale popularitou mezi novými hráči nedosahuje takových příček a okamžitého nadšení. Q3A rules, i po tolika letech…
My máme 1x do roka, vždy na podzim, celodenní retro LAN chlapskou (fotrovskou) párty o 10 členech a nejzábavnějším a nejhranějším titulem je rozhodně Q3A. Hrajeme jak deathmatch, o vlajky i coop proti botům a všechny nás to baví. Pak hrajem Unreal T.,mod Doom 2, nepříliš zábavný (pro mne) CS, AvP apod. ale Q3A jasně vede.
Spoustu probděných nocí s touto hrou. Sice to není klasika jako Quake a Quake II, ale stojí to za to, hlavně hra o vlajky je super, to se jim povedlo.
Tak pro mě třeba je CTF lépe zvládnutá v Unreal Tournament, legendární mapy jako facing worlds nebo venkovní prostory hradů jsou prostě skvělé. Mnoho lidí to vidělo stejně a proto vzešel datadisk Team Arena. Jinak, ovšem Q3A je právem nejoblíbenější svého druhu. To co Carmack dokázal s vizí neprobádaného na tehdejším HW je dodnes úžasné a stárne to mnohem shovívavěji než spousta titulů které se snažily s Id Tech 3 soupeřit o prvenství.
Na mě vždycky Unreal působil takovou nedokonalostí a vlastně i moderní Unreal engine když z toho vždycky něco vidím tak se jen soustředim na všudipřítomné tetelení se hran a okousaný aliasing se snahou zablurovat ho, nebo je to nějaký resolution scaling, bezdůvodně špatný performance ve spoustě her, no prostě hnus. idTech 3 a vlastně i 6 co pohání Doom 2016 a 7 v Doom Eternal, to jsou podle mě vždy ve své době nejdokonalejší enginy dělaný na vysoký framerate a s velkou dávkou inovací. Ten team v id soft to zvládá dobře i bez Carmacka. Kdyby id Tech 7 vyšel free nebo možná i placeně, tak si Unreal u AAA studií neškrtá, ale mezi slepými jednooký králem. Z hlediska inovací ale vždy byl průkopník Cry Engine, z něj to vždy všichni kopírují s 5 letým zpožděním, je to vidět ve spoustě přednášek když při vysvětlování nějakých pokročilých funkcí odkazují témeř vždy na několik let starý Crytek PDFka
Q3A byla svou dobu pecka,
…ty řezby po netu s lidmi, na Netu byl i mód FreezeTag…a InstaGib…oba super.
Plno postaviček na výběr…osobně sem měl nejraději Uriela, ale Klesk, Orbb či Cadaver byli také super.
Nyní existuje i nástupce, hra Quake Champions, kde jsou i postavy z Q3A, a to je též slušná řezba.
Quake Champions jsem zkoušel, neni to zlý, ale přeci jen jsem si radši střihl Quake Live :)
„osobně sem měl nejraději Uriela“ – myslíš Kačenku?:)
A já byl celou dobu absolutně jist, že oko s nohama (orbb) je z Unreal tournamentu. Už jsem to googlil, abych vás opravil a fakt je z Q3.
Inu, já ty hry, o kterých píšu, si před tím zahraju, právě proto, aby moje dojmy byly super fresh a taky, abych nepsal věci na základě false memories :)
Že je Orbb z Q3A se snad nedá zapomenout – i kvůli tomu „špendlíku“ s blikající hlavičkou, co mu trčel odkudsi ze zadních partií :-).