Jak to všechno začalo: Chrisi, cos nám to provedl?
Píše se rok 1994. Windows 3.11 si právě hrají na stabilní operační systém, disketám ještě nikdo neříká "retro", a průměrná domácnost má počítač, který chrastí jako automatická pračka. A tehdy se objeví Transport Tycoon. Hra od Chrise Sawyera, která ukázala, že i dopravní inženýrství může být návykové jako cukr v instantní kávě.
O rok později, v roce 1995, přichází Transport Tycoon Deluxe. Vyhlazenější a s ještě víc způsoby, jak vytvořit železniční impérium a zruinovat AI dopravce. Windows 95 mezitím způsobují hardwarový infarkt milionům počítačů, lidé si ještě zapisují hesla na papírek a ty... ty si místo oslavy čtrnáctin plánuješ železniční uzel mezi dvěma vesnicemi, které jsi pojmenoval po spolužácích.
Později se ale stalo to, co by žádný vydavatel v 90. letech nečekal, komunita si řekla: "Tohle si přepíšeme po svém." Výsledek? Totální dopravní feťárna. Open source klon, který z Transport Tycoonu dělá nesmrtelnou hru, co přežije všechno. DOS, Windows Vista, pandemii, blockchain i vlnu herních battle passů. A právě v ten moment začíná éra, kdy čtvercové koleje, uhlí a chaotická překladiště opět ovládnou tvůj život. S podporou vyšších rozlišení, moderních systémů a možností přiblížit si město natolik, že vidíš digitální myšlenky starosty. OpenTTD si žije vlastním životem, pravidelně dostává aktualizace, podporuje multiplayer, mody, scénáře… a stále vypadá, jako by běžel na počítači, co vrčí hlasitěji než parní lokomotiva.
V roce 2025 to stále hrajeme. Moderní zážitek s grafikou z minulého století
V době, kdy ti i mikrovlnka navrhuje sledování Netflixu, je osvěžující pustit si hru, která vypadá, jako by běžela na kalkulačce značky Tesla. OpenTTD vypadá jako retro, ale nenech se zmást. Tohle není nostalgie. Tohle je čistý logistický zen. Některé hry zestárnou jako víno. OpenTTD je jako archivní slivovice; pořád pálí, ale čím déle ji máš, tím větší respekt k ní cítíš. Protože mezi hyperrealistickými simulacemi a battle royalem se stále najde místo pro čtvercovou mapu, dvě lokomotivy a 20 minut přemýšlení, kudy vést trať mezi dvěma kopečky.
Hra tě hodí do světa, kde ti nikdo nic nevysvětlí, ale všichni očekávají, že naplánuješ funkční dopravní infrastrukturu pro 38 měst, pět těžebních stanovišť a letiště, které leží uprostřed hory. Můžeš si zapnout distribuované zboží, reálné jízdní řády, interaktivní semafory… Nebo si jen tak nechat vlaky elegantně rozmáznou o sebe, protože jsi nastavil semafory podle hesla "každý za sebe a koleje všem".
Nejlepší způsob, jak zničit odpoledne a věřit, že to stálo za to
Nikdy nezapomenu, jak jsem si chtěl "jen na chvilku" postavit trať mezi dvěma městy. O šest hodin později jsem optimalizoval rozvoz uhlí pomocí šestivagonových vlaků a moje myšlenky se točily kolem slova "přejezdová logika". Nebo ten moment, kdy autobusové linky začnou připomínat hadí festival smrti, protože jsi zapomněl postavit silniční depa. Všechno krásné, všechno bizarní. Hraní v OpenTTD není jen zážitek, to je dopravní meditace se špetkou chaosu. Můžeš si myslet, že je to logická strategie. Omyl. Je to emočně náročný simulátor rozhodovacích poruch. Jestli ti někdy AI ve hře postavila stanici uprostřed moře, víš, o čem mluvím.
Chceš jen položit trať? Skončíš tím, že po dvou hodinách opravuješ signalizaci, kterou jsi sám vymyslel, a tvůj mozek se už dávno přepnul do režimu "Proč jsem nešel radši na kolo."
Některé momenty ti zůstanou vryté navždy:
- Autobusová linka, která se promění v perpetuální zácpu.
- Trať přes hory, která ti sežere půl rozpočtu a ještě se ti vysměje.
- Město ti trucuje a neroste, protože sis řekl, že vedle náměstí by se hodil malý industriální Mordor
A přesto to miluješ. Proč? Protože tohle je tvůj svět. Tvoje koleje. Tvoje nehody. A žádná AI ti nebude říkat, kudy máš vést uhlí.
Modifikace: Když ti původní hra nestačí a chceš si z ní udělat vlakový Matrix
Systém NewGRF je jako vrata do světa, kde se realita ohýbá pod tíhou železniční touhy. Otevřeš součásti ke stažení a najednou na tebe kouká 748 dopravních balíčků, každý tvrdí, že je "realistický", "vyvážený" a "nekompatibilní se zbytkem tvé hry". Chceš moderní japonské vlaky? Máš je. Historické rakousko-uherské tramvaje z roku 1873? Jasně. Autobusy s kapacitou 2000 lidí? Samozřejmě. Balíček, co změní ekonomiku na simulaci kapitalismu s přesahy do logistiky reálného světa? Jen klikni.
A pak je tu třeba CargoDist; funkce způsobí, že zboží i pasažéři "začnou přemýšlet". Tedy... pokud za přemýšlení považuješ rozhodování, že nejlepší cesta z bodu A do B vede přes body Q, R, W a jeden slepý tunel. Zní to jako evoluce a ona to taky je. Síť začne dýchat, trasy se dynamicky přizpůsobují, pasažéři se rozprostřou… a tebe čeká jedno velké WTF, když zjistíš, že náklad s uhlím právě objel celou mapu, protože měl "příjemnější přestupní stanici".
Je to krásné. Je to silné. Ale taky tě to donutí přeplánovat půlku infrastruktury a dvakrát se zamyslet, než postavíš další zastávku. A to je ten moment, kdy se staneš členem skutečné OpenTTD komunity: když hledáš konflikt mezi dvěma vagónovými sadami místo spánku.
Transport Fever? Mashinky? Pěkný... ale vlak už odjel. A sedí v něm OpenTTD.
Jasně, za ty roky se objevilo pár mladších titulů, které se snažily vzít štafetu po OpenTTD. Třeba Mashinky, Transport Fever 2, Railway Empire 2, nebo lehce odlišné Cities in Motion. Všechny mají pěknou 3D grafiku, vozy co se lesknou jako karoserie po leštění šunkovým chlebem, a tutoriály, které ti řeknou, co máš dělat, místo aby tě hodily do vody a řekly "plav, nebo utop pasažéry".
Ale ruku na srdce, žádná z těch her nemá ten pixelový šarm, tu komunitní posedlost, co tě donutí hádat se s někým z Maďarska o správném rozestupu výhybek. Jsou to fajn hry. Dokonce velmi dobré. Ale když přijde na skutečné plánování, optimalizaci a vytváření dopravního impéria, kde i jedno zpoždění rozvrátí celou mapu, OpenTTD stále drží korunu.
Když máš pocit, že jsi génius… a pak ti někdo rozebere layout na Discordu
OpenTTD komunita je jako tajný spolek. Venku jsi normální člověk. Uvnitř analyzuješ rozdíl mezi signalizací z verze 1.11.2 a 1.11.3 s takovou vážností, jako by šlo o jaderné odzbrojení. Na fórech se potkávají šílení inženýři, programátoři, nostalgici a herní architekti. Každý má jiný názor, ale jedno je spojuje: potřeba sdílet screeny tratí, které by v reálném světě vyřešily dopravu celé Evropy. Nebo způsobily apokalypsu. Střídající se otázky "Proč mi nejde mod XYZ?" s vášnivými debatami o tom, jestli má mít regionální trať tři výhybky, nebo dvě. Nuda? Kdepak. Tohle je moderní verze železničních modelářů, akorát místo papíru a kolejnic máme pixely a závislost na pathfindingu.
Multiplayer? Samostatná kategorie šílenství. Tam zjistíš, že existují hráči, kteří staví mezinárodní letiště po třech minutách od startu. A jiní, kteří ti systematicky ničí morálku tím, že mají trať přesněji naplánovanou než Deutsche Bahn (což není tak těžké, ale stejně).
Ale ta komunita je úžasná. Protože všichni milujeme to samé: ten okamžik, kdy vše funguje. Vlaky jezdí. Peníze tečou. A tvoje srdce se uklidní jako stanice o půlnoci.
Hezky napsaný
Ještě bych zmínil Simutrans, jako silného konkurenta. Dlouhé roky jsem to preferoval, ale na klasiku TTD je všechno krátké.
Podobná a také povedená hra byla Industry Giant.
Tesat do kamene, par let jsme to hrali s kamaradama, mapa rozdelena na 3 casti a kazdy si stavel na svem pisecku, meli jsme zaplej voice, ale za celej herni rok jsme si vzdy jen na zacatlu dalsiho rekli obrat, pripadne se jeden druhemu vysmali pri vlakovem nestesti
Prosím o radu.
Mám Win 10. Mohu někde ještě stáhnout základní hru Transport Tycoon Deluxe ?
sonet.duo@seznam.cz
Moc děkuji za pomoc.
Zdenka
Windows i DOS verze plus TTDPatch:
https://www.myabandonware.com/game/transport-tycoon-deluxe-2sd
Úplne som sa v tom nevidel, lebo nezdielam moje save, ale mimo zdieľania to sedí na mňa presne. A hlavne by som pridal, že ten pocit, keď sa hra rozoserie a ty to nahlásiš na bug tracker a oni ti tvrdia, že si za jazdy zrušil GRF. Pre neznalých: Vtedy je bug tracker zakázaný. Ale je pravda, pár bugov na základe mojich hlásení opravili. Najhoršie bolo, keď som autualizoval GRFká a spustil hru a všetky letiská boli rozbité. Nepamätám sa o čo išlo, ale našťastie to po čase „opravila“ nová hra, keďže tá stará bola teda nehrateľná. Ešte že, v tejto hre je vždy radosť začítať. U mňa to tak je, že časom ma to omrzí a musím od začiatku. Istú dobu som sa podielal aj na preklade do slovenčiny. A chýba mi lepšie inteligencia pri Cargodist. Páči sa mi inteligencia, ako je v hre Simutrans, ale z hlavy neviem už aký je tam rozdiel. A áno, v zozname podobných hier chýba Simutrans. Je to fajn hra, ale tú naviem rozbehnúť. Po krátkom čase som bez peňazí a je to v ťahu a na tú hru jednoducho neviem privyknúť. TT je zvyk a zvyk je železná košela. Mimochodom, hra je tak nabúchaná, že na vtedajších počítačoch si ani neškrtne, hlavne pri svetoch 2048×2048 a cca 300 dopravných prostriedkoch.
Pusrím podcast a stavím neslutečnej zásek
A teď otázka do pranice.
Hrál někdy někdo jinej „world“ než ten default ?
Tedy, myslím déle než 5 minut na otestování :D
Jako jasně, jednou jsem si asi na půl hodinky pustil candyland abych vyzkoušel co tam je jinak, ale prakticky nikdy jsem nehrál „seriozníL hru na jiném biomu než „green“
Ani já ne ;)
Prosím o radu.
Mám Win 10. Mohu někde ještě stáhnout základní hru Transport Tycoon Deluxe ?
sonet.duo@seznam.cz
Moc děkuji za pomoc.
Zdenka
Hru Transport Tycoon Deluxe už oficiálně samostatně nikdo neprodává, ale dobrá zpráva je, že pro hraní OpenTTD už původní hru vlastně ani nepotřebuješ. OpenTTD má všechny součásti hry volně dostupné jako open-source. ;)
Candyland mne dost bavil…Myslim, ze jsem tehdy hrál všechny dostupné terény. A toho času co mne tato hra stála
Jojo, hrál jsem komplet základní, subarctic,subtropic i candyland. Pak jsem na to namontoval FIRS(industry replacement set, víceméně to zavede kompletně nový systém průmyslu) a odehrál jsem všechny FIRS mapy a navrch XIS ( extrémní verze FIRS). Opravdu stojí za to si zahrát všechny a pak hrát s extra průmyslama. Úplně to změní rozměr hry.
Krom candylandu jsem je hrál. Nejvíc samozřejmě klasiku ale hodně zimu a občas poušť. Candyland jsem taky spíš jen zkoušel. Ale to je už hromada let.
Hrával som často púšť a občas zimu. Hlavné tá púšť je celkom dobrá. Mimochodom, Slovenský preklad v lízatkove je podľa chuti nejakého prekladateľa. Miesto koly dal Kofolu. Podľa ich podmienok prekladania sú takéto preklady zakázané.
Hrál jsem je všechny. Těžko říct, která byla nejoblíbenější, asi klasika :).
Ještě bych zakázal to dávat na web.
https://ake.neocities.org/games/openttd/
Dlouhé roky jsem si říkal, proč stále nevzniká nová budovatelská strategie jako TTD, v novějším hávu, s více možnostmi…a roky plynuly, pak pár naivních pokusů ve 3D bylo (Train Fever a další), ale na OpenTTD to nemělo ani za mák. Až před pár lety teprve vyšlo na Slovensku Workers And Resources a to už je pecka. Tradiční OpenTTD díky své neskutečné hratelnosti a relativní jednoduchosti tu bude snad na věky, ale kdo by se chtěl zapotit a okusit budování dopravní infrastruktury, průmyslu, ekonomiky a to rovnou celého (socialistického) státu, tak WnR vřele doporučuji. To co mi kdysi pak jako teenagerovi v TTD chybělo, jsem mohl ukojit až zde, a navíc si pěkně u toho pěkně pročechral mozkové závity.
K téhle hře jsem se dostal poměrně pozdě až kolem roku 98, ale hodiny které jsem u ní strávil by se asi těžko daly spočítat. Pro mě osobně ale tuhle hru přece jenom něco překonalo a to je Workers & Resources: Soviet Republic . Komplexnější, složitější a zároveň zábavnější budovatelskou strategii jsem nikdy nehrál.
Danieli, ty jseš písmenkový master – dlouho mne nebavilo něco na netu takhle číst – ta přirovnání, vtip, elegance..
No, Sledge má silnou konkurenci.
Jen tak dál!
Díky, ale vůbec to neber jako konkurenci. Myslím, že je super, když je víc hlasů, které dokážou o věcech psát. Všichni se tu vzájemně doplňují, vracejí se v herním čase a dávají tak tvář retro-hernímu webu. ;)
Hraju doteď na mobilu
Nejlepší hra. Vždy si dám tu největší mapu a pak hraju tak na 1% protože pořád optimalizuji tu stejnou trať s většinu času prostě jen koukám na vláčky.
Open TTD se dá hrát v dnešní době i na mobilu viděl jsem to na Google play a také jsem to hrál je to super tak jako hra na PC ale pořád se to lépe ovládá na PC. Ale při dlouhých cestách ve vlaku nebo čekání v čekárně nebo lítání letadlem skvělá možnost jak zabít čas.
Transport Tycoon pro PlayStation 1 měl i 3D grafiku:
https://youtu.be/8DFKzovmB1c?si=yrKJHkNQ-bHHs7tB&t=1573
Obecně nerad čtu články o hrách. Bývají často zkreslené a přitažené za vlasy, jen pro to, že každý má rád něco jiného. Ale tímhle jsem nadšen. Dokonce jsem se vžil do situace zmíněného roku 1995, kdy jsem, co by šestiletý smrad, ani nechtěl do školy. Protože mi zastarávaly vlaky a potřeboval jsem rozšířit infrastrukturu. Drtil jsem svou 486, aby utáhla vše co bylo postavené a snažil se optimalizovat svůj podnik, abych „PC“ neuvařil a přesto měl maximální profit. Dodnes se ke hře vracím. Po mnoha vyčerpávající hodinách v jiných hrách, si rád odpočinu u TTD. Někdy si jen lehnu na pohovku (když děti dovolí) a s telefonem v ruce už honím uhlí z dolů do elektráren. A jak vidím, nejsem zdaleka sám. Věcná sláva TTD!
S telefónom? To ako stláčaš tie malé tlačítka? Alebo máš originál TTD na Android? Narážam na to, že OpenTTD je na mobile prakticky nehrateľný.
OTTD je na mobilu perfektně hratelný.
Zkoušel jsi to vůbec?
Hraju to tak už roky :)
Ja som si to pred rokmi nainštaloval a nebol som schopný stlačiť vôbec nič. Možno to bolo 3,5″ displejom. A tak som to odinštaloval. Na tablete si to viem predstaviť, ale na mobile som to nebol schopný ani čítať.
Moc pěkně napsané a oživilo nostalgickou vzpomínku. OpenTTD ještě občas zapnu, ale protože jde stále o obrovský žrout času, při němž je IRL zapnutá časová dilatace, tak to nepřeháním. Train Fever jsem vypnul po pár hodinách ze stejného důvodu. Moc pěkný, ale času není nazbyt a her je na tisíc.
Díky za zpříjemnění jednoho letního večera, Davide.
Pardon, Danieli.
Ještě bych zmínil Industry Giant, to také nebyl zlý počin. Ale TTD je prostě nesmrtelné.
Já osobně nesouhlasím, původní TT a TTD je klenot, ale OpenTTD je patlanice, která se hraje už jinak, je to rychlejší (stavba všeho, odemykání nových vozidel atd.), překombinované, spousta nesoudržných splácaných featur jako to u opensource projektů bývá. Grafika proti originálu nemá lautr žádné kouzlo ani rukopis a je na ní vidět střídání autorů. Vždy je mi smutno, když někdo velebí OpenTTD proti originálu nebo když říká, že to je původní hra pro moderní systémy nebo podobné bláboly.
U této hry jsem strávil zdaleka nejvíce času a dnes ji radši nepouštím, protože bych do toho spadnul zas. Celé prázdniny let 1997, 1998 a 1999 byly propařeny touto klasikou.
Škoda, že nástupce od stejného autora Locomotion se nepovedl.
naprosto nádherně sepsané, že jdu a hru si znova pustím :-) děkuji