Do tohoto příspěvku jsem vybral několik starých závodních her pro DOS z období mezi 1987-1992, které mě baví hrát. V každé z uvedených her řídíte vozidlo pohledem z kabiny a vidíte volant s palubní deskou. Účelem textu je podívat se na interiéry těchto aut a nabídnout ukázky, které možná neznáte, a postřehy k nim.
Street-Rod (1989)
Interiéry se ve Street-Rodu liší pouze ve dvou věcech. Jednak ukazatelem řadící páky, kde záleží, zda máte automat nebo manuál. Druhou věcí je pak levý budík za volantem, který v horších autech (což jsou zde všechny automaty) ukazuje čas.
Zde vidíme budík s hodinami a automatickým řazením:
Vzhledem k tomu, že se jedná o hru z roku 1989, se dá prominout, že jsou palubní desky stejné u všech nabízených modelů, protože hra nabízí 25 různých aut a kompenzace přichází na straně vylepšování karoserie a jízdních vlastností.
Druhá varianta interiéru je s otáčkoměrem, který mají všechna auta s manuální převodovkou:
Na výhledu z kabiny se nepromítá ani to, když máte auto s vyčnívajícím dmychadlem z kapoty. Bylo by ale vůbec vidět na cestu?
Test Drive (1987)
Vývojáři z Distinctive si mohli dovolit udělat věrně vypadající interiéry, protože celá hra nabízela pouze 5 aut. Dle mého názoru se jim to podařilo a auta se dají poznat.
Na první ukázce je Lamborghini Countach (výslovnost: kuntáš). Počet budíků a jejich umístění odpovídá skutečnosti. Maličkost, které si jsem schopen všimnout, jsou chybějící míle vedle kilometrů na rychloměru, které by se tam ale nevešly. Pak také chybějící logo uprostřed volantu, prestože na spodku rychloměru i otáčkoměru vidět je.
Na druhé fotce je Porsche 911, které je poměrně snadné poznat. Budíky sedí, stejně jako počet otáček nebo hodnoty na rychloměru:
Stunts (1990)
Speciální edice Lamborghini Countach k 25. výročí od vzniku tohoto modelu. Autoři zřejmě sehnali výborné časopisy, podle kterých modelovali. Nebo snad někdo z vývojářů vlastnil po úspěších Test Drivu skutečný kousek?! Tato výroční verze auta má totiž prostředek volantu v kůži. I když je vidět jen kousek, tak jde o dobrý detail.
Druhou ukázkou je velký model Lamborghini LM002, který váží skoro 3 tuny a je poháněn motorem z Countache. Na interiéru se mi líbí to, že je za volantem skutečně vidět deska ze dřeva.
The Duel: Test Drive II (1989)
Korveta z roku 1963, se kterou se dá jezdit ve Street-Rodu. Tak takhle by vypadal interiér...
Ferrari F40 má jako jediné auto ve hře rychloměr v metrické soustavě - je přece z Itálie!
Stunt Driver (1990)
Hra nabízí jedno vozidlo, kterým je Mustang. Interiér je trochu "uříznut", ale volant je správně dřevěný. Budíky včetně dalších rysů jsou přesné.
Vette! (1989)
Hra, která se jmenuje Korveta, takže jezdíte pouze s ní. Za zmínku stojí detail, že se při zatáčení rozsvítí kontrolky blinkrů. Tachoměr a celkový feeling auta sedí.
Hard Drivin' (1990)
Jediná hra, kde chybí volant. To může působit slabým dojmem. Důvodem je ale skutečnost, že hra vyšla na automat s volantem. Porty na platformy, kde se hraje na klávesnici, si pak musely vystačit pouze s tímto pohledem.
Stunt Car Racer (1989)
V samotné formuli toho není moc zajímavého. Volant působí trochu jako nějaký ventil, ale zase to vynahrazuje motor a oheň, který tryská z trubek.
Bill Elliott's NASCAR Challenge (1991)
V této hře od autorů motorek, formulí a závodních her jako Test Drive nebo Stunts jezdíte pouze s okruhovými závoďáky a jejich interiéry vypadají identicky.
Car and Driver (1992)
Hra nabízí 10 různých aut, přičemž pouze jedno z nich má interiér, který působí jako by byl naskenovaný. Jedná se o Toyotu.
Žádné další auto už takhle nevypadá. Na druhé ukázce je Lamborghini Countach. Jeho interiér spíš připomíná nějaký náklaďák. Volant vůbec neodpovídá reálné podobě a společně s palubní deskou je umístěn příliš vysoko do výhledu.
Při hraní a porovnávání mi na mysl několikrát přišel první díl NFS. Ten jsem ale do článku úmyslně nezařadil. Nešlo by o férovou soutěž, protože první díl NFS je kvůli roku vydání a zkušenostem autorů o třídu výše.
Znáte nějakou další závodní hru, která spadá do této kategorie? Co se vám z ukázek líbí a nelíbí?
K analýze přidám Test Drive III: The Passion („The one I hate with a passion“), ten zdá se použil jako podklady digitalizované fotky, ale těžce zeditované https://www.high-voltage.cz/2017/zle-veci-test-drive-3/
Tak „digitalizovane“ je to slovo, ktery jsem hledal! :)
Moc pěkný článek, zrovna připravujeme něco podobného, ale na arcade automatech :) Například Hard Drivin‘ DELUXE je neuvěřitelná mašina, kde je oproti automatovým zvyklostem navíc klíček na startování, spojka a i zpátečka :) A palubka vypadá opravdu skvěle. Škoda že nejde vložit fotka.
Moc se mi líbí, co děláte, je vidět že máte retro v úctě!
Čeněk
Diky za pochvalu a podporu :) na video se budu tesit..
Na fotku muzes dat odkaz, rad se podivam..
Moc pěkný článek! Je vidět, jak se vše vyvíjelo rovnoměrně: interiér aut, jízdní model, okolní prostředí…
Napadá mě námět na pokračování – „interiéry ve hrách o deset let později“
To by bylo období kolem roku 2001, „velký interiérový odklon“ – hry se začaly výrazně štěpit na arkády a poloarkády, které o palubní desky přišly úplně (NFS 6, Gran Turismo), a na druhé straně simulace, které si je ponechaly (Colin McRae Rally, F1).
Na hromadný návrat pořádného „cockpit view“ do masivních AAA games se vlastně čekalo až donedávna – k dispozici je od Gran Turismo 5 nebo Forza Horizon 2. U NFS to po Shift 2 – Unleashed vzdali.
Dik! Otevrel jsem pekne dvere na dalsi namety, ale priste bych se rad podival zase na neco jineho :) uvidime..
Mne by zajimalo, jak ses vůbec k tomuto tématu dostal?
Já jsem si vždycky říkal, proč je v každé hře na volantu nahoře taková červená (nebo i jiná) tečka. Je to proto, abych věděl, kdy je volant na středu?
Kazdy rok nektere z techto her hraju a zajimam se o ne. Napadlo me, ze treba nejsem na svete sam, komu se na nich neco libi a risknul jsem to :)
S tou teckou na volantu je to tak, jak pises. S volantem totiz nemuzes vetsinou v podobnych hrach otacet uplne, ale jen trochu. Tak diky te tecce vidis, jak moc se snazis zatacet..
Ahoj nejsem sportovní jezdec ale dodal bych, že střed je často označený i na reálných volantech, nejen herních ale i pro reálné závody. Stačí do googlu napsat sportovní volant. I jsem viděl jsem v tv nějaké rally, že si někdo ten střed volantu opentlil stužkou.
Supr postreh, diky! :) Napada me, ze by to jeste davalo smysl u volantu, ktery se nevracej na puvodni pozici..
Malej bonus. Takhle vypada interier Porsche 911 v Cyberpunku 2077:
https://i.imgur.com/vGm17sq.png
Já teď hraju GTA 5 na pc z vlastního pohledu a ty interiéry jsou tam taky žrádlo. Jediný, co mě hrozně mrzí je nefunkční zpětný zrcátka.
No vidis, uz v prvnim Test-Drivu (1987) a Street-Rodu (1989) vidis ve zpetnych zrcatkach! :D
Musim rict, ze ty interiery v CP 77 si uzivam..
Jestli máš rád poloarkádo závody s masivním autoparkem a reálnými interiéry, doporučuju Forzu Horizon 4.
Nejdřív jsem jí měl jen díky Xbox game pass dárku k procesoru, ale jak tam přidali moje (skoro)reálný auto, prostě musela být moje :)
A jak to souvisí se zpětnýma zrcátkama: model poškození je tam velmi mírný, ale vnější zrcátko si můžeš urazit spolehlivě :-D
Namet na novy clanek o zpetnych zrcatkach :D
To bude vskutku strhující! :))
https://www.youtube.com/watch?v=3jPMv9zJ1LE
a takhle vypada interier futuristickyho auta (to Porsche je vyjimka):
https://i.imgur.com/871vdW7.jpg – naprosta lahoda..
V CP 77 jsem si zahral na Stunts. Nevim, jak vy, ale ja tam ten Stunts citim :D
https://i.imgur.com/LZTXk0O.jpg
Tak mame svetovej dosah, protoze po nasem clanku vzniklo na youtubu nove video o „Evolution of Cockpit View in Racing Games (1987-2021)“ :D
https://youtu.be/_gUOyJ4L9E4
(delam si srandu)