Zahodit CRT monitory byla strašlivá chyba

Všichni si určitě pamatujeme tu ohromnou úlevu po přechodu z CRT monitoru na LCD. Už žádné bolehlavy před spaním, z očních bulev postupně ustoupila šarlatová červeň a vrátila se přirozená bílá, a při přenášení monitoru přes dvě patra k sousedovi se o vás nepokoušela kýla. Nepočítám-li protestující grafiky a fotografy, tak obecný konsensus zněl, že LCD obrazovky jsou nadřazené a čím dřív CRT zahodíme, tím lépe. Ale jak si tak nyní s CRT monitory hraju, tak mám dojem, že to byl strašlivý omyl. Podlehli jsme davovému šílenství.

LCD monitory mají samozřejmě spoustu nepopiratelných výhod. Nízká spotřeba, nižší hmotnost, menší rozměry, dokonalá geometrie, perfektní ostrost, stabilita obrazu, mnohem menší nápor na oči. Co se kancelářské práce týče, nemá LCD chyb, z této oblasti byla CRTčka vytlačena právem.

No ale co hry? Skutečně jsme si plochými obrazovkami z tekutých krystalů pomohli? Inu, nepomohli. Ve jménu pokroku jsme obětovali okamžitou odezvu, neexistující pohybovou neostrost, věrné podání černé a libovolné rozlišení bez ztráty kvality obrazu vinou škálování.

Čert vem moderní hry, ale co se "retrogamingu" týče, je sebelepší LCD mizérie. Příznivci rozličných platforem vědí o problémech se zobrazením na LCD monitoru své, já se zaměřím na staré PC a hry pro DOS.

Zahodit CRT monitory byla strašlivá chyba


Problém 1 - rozlišení

Tohle je myslím zjevné. LCD monitor zobrazuje ideálně jen a pouze ve svém nativním rozlišení. Nižší rozlišení musí projít interpolací do vyššího, tzn. z 320x200 se musí stát např. 1280x1024 (17"/19" LCD monitor). Interpolaci sice lze udělat tak, aby vypadala dobře, ale nikdo z výrobců si s tím příliš hlavu nelámal, drtivá většina monitorů interpoluje hrubě a nepřesně. Výsledkem je obraz deformovaný a na hony vzdálený záměru pečlivého grafika. Každý pixel je jinak velký a navíc rozmazaný.

Jak interpolovat dobře? Nejprve celočíselně násobit do rozlišení vyššího, než je rozlišení cílové, a do cílového rozlišení přeškálovat s rozumným filtrem a jemným doostřením. Monitory to bohužel neumí, v případě emulace lze kýženého výsledku docílit softwarovou cestou, ale na reálném starém PC nemáte šanci.

CRT monitor žádný podobný problém nemá, libovolné podporované rozlišení zobrazí ostře a bez jakýchkoli dodatečných úprav. Snad jen v kombinaci velká úhlopříčka a nízké rozlišení více vyniknou scanlines.

Problém 2 - vertikální obnovovací frekvence

Méně zjevné, přesto velmi důležité. Oba zásadní DOSové grafické módy, tedy 320x200 (13h) a 720x400 (textový mód), zobrazují s frekvencí 70Hz. Běžný moderní LCD monitor je svázán s 60Hz.

Má-li takový monitor VGA vstup, pak sice zvládne oba dva typy signálu zobrazit, ale v drtivé většině případů potichu zahazuje snímky tak, aby oněch 70Hz napasoval do výchozích 60Hz. Což se u her se skrolujícím obrazem projeví jako "trhání" obrazu. Nejhorší situace je u her s celoobrazovkovým skrolováním, jako jsou např. Alien Breed či GTA. Naopak u tahovek či adventur to v zásadě nevadí.

Starší TN monitory si zpravidla se 70Hz poradí a snímky nezahazují, ale tam zase vyvstává řada jiných problémů, jako špatné odezvy, mizerný jas / kontrast, nevyhovující poměr stran (5:4 u 1280x1024) atd.

CRT monitor samozřejmě zobrazí signál s takovou frekvencí, v jaké mu "teče" z grafické karty (je-li daná frekvence podporována). V případě emulace by problém měl být řešitelný díky monitorům s Freesync / G-Sync, ale opět - na reálném starém PC nemáte šanci.

Problém 3 - pohybová neostrost, odezva

Téměř dokonale opomíjená vlastnost LCD monitorů, přitom jejich obrovská nevýhoda. Vezměme si za příklad výše zmíněnou střílečku Alien Breed. Hned na začátku si můžete všimnout nápisů na podlahách. Budeme-li po úrovni běhat a obraz tedy bude skrolovat, rozmaže se v případě LCD monitoru nápis na podlaze k nepřečtení. Na CRT monitoru je i v pohybu nápis v každém okamžiku dokonale ostrý.

Podobně to platí pro jakoukoli hru, ve které jsou libovolné objekty v plynulém pohybu. Opět to tedy příliš nevadí u her se statičtějším obrazem, ale u her akčních je to citelné až bolestně. Problém vychází jak z vysokého času odezvy, tak ze samotné podstaty LCD monitorů, kdy pixel zůstává rozsvícen, dokud není nahrazen, kdežto u CRT monitoru není-li obnoven, tak okamžitě zhasíná. Problém lze částečně potlačit prostřednictvím moderních LCD monitorů s BFI (*) - black frame insertion (v některých emulátorech možno řešit i softwarově), což je možná řešení u emulace, ale ne u reálného starého PC, protože monitor s podporou BFI a zároveň VGA vstupem asi nenajdete.

(* nebo MBR - motion blur reduction, známé též pod desítkou dalších marketingových názvů, je to jedno, princip je stejný)

Problém 4 - všeobecná bída barev

Jas, kontrast, barevná šíře, podání černé, zobrazení tmavých odstínů. Starší LCD monitory selhávají ve všech uvedených disciplínách, novější minimálně ve dvou posledních (alespoň do příchodu OLED). Oslavovaná IPS technologie je u běžných LCD obrazovek v temných odstínech tak dokonalé peklo, že cokoliv od tmavé po černou se slívá v jeden ohavný flek. Problém u slušného CRT neexistující.


Zahodit CRT monitory byla strašlivá chyba

Jak z toho ven?

Asi nijak. Stará CRTčka odcházejí a nová se nevyrábí. Až dojdou zásoby použitelných monitorů, je konec.

V případě emulace pravděpodobně můžeme vyhlížet světlé zítřky, slušných výsledků půjde pravděpodobně dosáhnout u OLED monitorů s jemným rozlišením, vysokou obnovovací frekvencí, s podporou G-Sync / Freesync a BFI. A paradoxně menší úhlopříčkou. Jinými slovy existuje šance, že za takových 5 let bude na trhu monitor s cenovkou v řádu vyšších desítek tisíc korun, který se z pohledu DOSových her vyrovná slušnému CRTčku z konce dvacátého století. Pakárna, že?

Jsou všechna CRT takto skvělá?

Ani omylem! Nemám na očích růžové brýle a nevzývám za každou cenu šrot dob minulých. Běžné CRT monitory stály v mnoha ohledech za starou belu, laciný šunt z poloviny devadesátých let je pořád laciným šuntem, v tuto chvíli pravděpodobně i nefunkčním. Jenže! Ani o kvalitní CRT monitory nebyla nouze, a v samém závěru jejich poutě IT světem se vyráběly skvosty jako Sony FW900, které jsou z herního hlediska znamenité i dnes. Po 20 letech! A představte, kam se technologie CRT monitorů mohla za těch 20 let posunout. Jistě, přes fyzikální zákony vlak nejede, některé parametry jsou navždy vyhrazeny LCD monitorům, ale přesto, moderní herní CRT monitor by měl kurva smysl.

Jaký monitor ke starému PC pro DOS pořídit?

Subjektivně - 17" CRT monitory nejsou nejvhodnější, to už jsme v éře Windows 9x. Pro hry běžící v rozlišení 320x200 už je to příliš velká úhlopříčka a s obnovovací frekvencí 70Hz není úplně pohodlné na obraz delší dobu koukat. Jako ideál se jeví 15" CRT monitor pozdějšího data výroby, tedy od roku 1996 dál, který může nabídnou slušný obraz a relativně rozumné rozměry. Kde takový monitor najít se mě neptejte, sám stále neúspěšně pátrám ;)

A má to cenu?

Má to cenu! Tak dobře, jako na slušném starším CRTčku, hry pro DOS na současných LCD monitorech jednoduše nikdy vypadat nebudou. Věřte mi - už jste zapomněli, JAK vlastně vypadat mají, a rozpatlaný obraz z Dosboxu či starého 17" LCD berete za standard. Není to standard. Je to hnus. Bohužel. Máte-li aspoň trochu možnost, zkuste si na chvíli na stůl nějaké menší CRTčko dát, pustit na něm hru pro DOS a napřímo ho porovnat s LCD monitorem. Budete zírat na drát ;)

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

  • Kategorie: PC
Neutíkejte! Líbil se vám článek? Tak jej podpořte sdílením :)
Případně zvažte finanční podporu webu - přestane vás obtěžovat reklama ;)

Komentáře k:
"Zahodit CRT monitory byla strašlivá chyba"

  • RetroPhill napsal:

    OK, sběrňák se nekoná a jestli najdu šikovného elektroopraváře, který by tu roky v krabici odpočívající AOC 17″ rozdejchal, dám jí ještě šanci. K W98SE a peckám z přelomu tisíciletí bude na důchod dobrá :)
    Ještě nestihla ani zmutovat z šedivě bílé barvy chassis na tradiční slonovou kost, jak bývá dobrou tradicí “bílých” počítačových komponent.

  • ehee napsal:

    Pamatuju si na svoje prvni LCD, pane boze, to byl hnus. Jak rad jsem se vratil ke klasice, kdyz ty prvotiny mely jas reseny pomoci PWM, tak i blikani CRT telky v PALu byla pohoda.
    Duvodem tak rychleho nastupu LCD byla podle me vyrobni cena.

    Na druhou stranu – ono to s odezvou tak hrozne nebude, lidi nejak pozapomeli na vlastnost CRT, ktere se rikalo dosvit (kdyz zhasinal bod, opravdu to nebylo okamzite).

    ps. Porad si, zuby nechty pred rodinou, nechavam svoji hystorickou trinitron TV, starou konzoli, a co teprve Amigu, bych na modernich LCD provozovat nechtel.

    • Pan Vigo ze servisu napsal:

      Odvážil bych se nesouhlasit. LCD v době, kdy válcovaly CRT rozhodně levnější nebyly a kvalitou obrazu to byl opravdu dost nesmysl.
      Pamatujme ale na to, že něco jako herní PC tenkrát de facto neexistovalo, rozdíl byl jen v tom, že nám do té kancelářské mašiny rodiče dovolili namontovat 3DFX :-) Pro čtení statického textu LCD neměly moc nevýhod a drtivá většina počítačů tehdy běžela v kancelářích.

      Nástup LCD podle mne až tak rychlý nebyl – existovaly paralelně s CRT celkem dlouho, jen neměly nic navíc. Ten šrot o kterém píše ehee se začal masivně tlačit v okamžiku, kdy se ceny na srovnatelnou úroveň s CRT (čti dvoj až čtyřnásobek) a kdosi zainvestoval do výrobní linky a dokázal to chrlit ve velkém. Pak prostě vyhrály na logistice – do prostoru který zabírala krabice s 21″ CRT monitorem se najednou vešlo osm jednotek se stejnou marží. Když to obchodník tlačí na kontejnery, tak už je to kurva znát. I skladování – takové ABI mělo tenkrát samostatnou místnost jen na monitory velkou jako zbytek skladu se vším ostatním.
      Efekt to mělo i v malém – zavážel jsem nové monitory do jakési počítačové učebny, bylo jich tuším 25. Jel jsem čtyřikrát přes celou prahu (sám, bo kolega se už do auta nevešel) a nechal jsem na tom celý den. To pro třímužnou firmu představuje dost podstatné náklady. Tohle všechno s LCD odpadlo. Nepřišly proto že by byly lepší, ale byla radost je prodávat :-) Hlavní prodejní argument tenkrát byl, že LCD nezáří UV světlo a neslepne se z něj.

      Btw, Já se s LCD poprvé doopravdy setkal kolem roku 95 na 486 notebooku Leo. Bylo to dokonce barevné a odezvu to mělo takovou, že kurzor nechával stopu přes půl obrazovky se cokoli pohyblivého jevilo jako záplava šedi. Ten notebook stál přes 100k tehdejších peněz a z toho polovina byl příplatek za barevný display. Peklo, ale šlo to přenášet a o to šlo. Hry jedině tahové :-)

      BTW, Sledgi, co filtry? Polarizák by tomu možná dal ještě větší koule.

      • ehee napsal:

        Netrvdil jsem, ze LCD byly ze zacatku levne, dokonce ten muj kram stal vic jak dvojnasobek vybehovych CRT. Jen jsem chtel rict, ze vyrobni cena (a co teprve ta logistika) byly vyrazne nizsi, proto se to tak tlacilo.

  • Pan Vigo ze servisu napsal:

    Já Ti nevím. Z pohledu retrogamingu máš naprostou pravdu, přechod na první LCD byl pro hráče čisté zlo a pro DOSové hry není CRT čím nahradit*. Ale dnešní uživatel od monitoru čeká věci, které by s CRT nebyly prakticky řešitelné.
    Už třeba zvětšení uhlopříčky při zachování DPI je poměrně brutální problém. U televizí to nevadilo, ale u počítačového monitoru byl problém udržet stejnou ostrost uprostřed a při hranách obrazu, protože ten elektronový svazek nejde vychylovat do nekonečna a navíc se mu mění úhel dopadu. Sony se to svého času pokoušelo řešit aktivní elektromagnetickou mřížkou těsně před stínítkem, více katodovými trubicemi, obrazovkou která měla skoro kulové stínítko a sklo které z toho dělalo plochou obrazovku principem čočky a podobnými nápady. Nic z toho se pochopitelně nechytilo, protože to bylo drahé, složité a masivní.
    Pak tu máš nevýhody jako citlivost na elmag pole, záření co z toho leze, elmag pole co z toho leze, eheeho dosvit (také problém který roste s uhlopříčkou), brutální spotřeba, nutnost ladění analogových prvků při výrobě i servisu atd atd. A šlo by stejně o malosériovou výrobu, takže tu cenu kvalitního současného herního CRT si ani nechci představit.
    Kromě toho LCD monitory, se kterými dnes běžně přijdeš do styku jsou obyčejná spotřebka. Jednak obvykle nestály za moc už jako nové a hlavně LCD stárne a postupně ztrácí kontrast a barvy, takže ta 15″ co vyhrabeš někde ve skladu je napůl slepá. U hightech monitorů se tohle až tolik neděje a mám (a nedám! :-) v kanclu 15tileté 15″ EIZO, které má jasné barvy a černou černou skoro jako ten Trinitron. Ale zase, konkrétně tenhle Trinitron se nový prodával v cenové kategorii “když se musíš ptát na cenu, nemůžeš si ho dovolit”. Ta kategorie stále existuje i u LCD a ten obraz bych Ti přál vidět: https://eizo-or.com/en/global/products/monitors/ex5841/
    Všimni si, že to má papírově mizerné parametry, ale kvalita toho panelu je prostě někde jinde.

    *Vlastně jo. Stále ještě existují (a i v té přechodné době o které je řeč existovaly) LCD monitory, na kterých jde vypnout škálování a obraz s malým rozlišením zobrazí uprostřed obrazovky pixel na pixel. Ale elegantní řešení to není.

    • Sledge napsal:

      Ta logistika je zajímavý vhled, který mě vůbec nenapadl, dík!

      Jinak v zásadě souhlasím, CRT monitory jsou po mnoha stránkách šíleně nepraktické, do kanclu už by to nikdo soudný nechtěl a nedokážu si představit, že bych dneska 8 hodin denně datloval kód / text a zíral u toho do trubice. Nicméně zkrouhnu-li to na hry, tak tam prostě CRT vede. Špatná geometrie a neostrost v rozích ti vadit nemusí. Když se ti po obrazovce rozprskne emzák, tak neřešíš, že má zelený podvěsek mozkový rozplizlý více, než si situace žádá. A úhlopříčka už hotová byla, 21″ na 4:3 není málo :)

      Obnova výroby CRT je bohužel nesmysl, o tom žádná, spíš se divím, že to tehdy nějaký poslední mohykán marketingově neuchopil a neudržel zaběhlou výrobu. Viz dnešek a výroba audiokazet / vinylů. Takže nakonec se dostáváme k tomu, že za situaci mohou špeditéři, kterým se s tím nechtělo tahat! :))

      • ehee napsal:

        Me by zajimalo, jak by se na pripadnou vyrobu CRT tvarila EU. Podle me by zakazali i dovoz. Na druhou stranu, ono by si to kupce naslo, necekal bych miliony, ale vyssi desetitisice, pripadne i nejaka stovka by to byt mohla.

        Dnesni i levna LCD uz jsou v pohode (ale to, co lezlo z fabrik prvni desetileti boomu byla katastrofa, tedy az na vylozene premiove kusy). Jen se to proste ke starsimu HW nehodi, jak to dokaze dojeb*t obraz v nizkem rozliseni, je des.

        ps. na audiokazety kaslu, ale jsou zanry, kde se CD na vinil nechyta

        • Sledge napsal:

          No co, označilo by se to za “ionizační přímotop určený k použití v neobývaných prostorách” a je to, viz “tepelné koule” :)

  • Srandista napsal:

    Síce úplne rozumiem, kam tým smeruješ Sledge, lenže presne ako si zvýraznil na začiatku, celé tvoje pojednávanie sa odvýja od tvojho used casu, čo je hranie v DOSe. A tým si si vlasnte aj odpovedal, prečo CRT monitory zmizli. Nuž, pretože prestali vychádzat DOSové hry…

    Vo Windowse už jednoducho pominula potreba dobre zobrazovať 320×200 a s príchodom 3D akcelerátorov začalo vo veľkom narastať rozlíšenie a nikto sa vtedy za seba (DOS) neotáčal.

    Inak, našiel som super článok k tej FW900. Nie len, že by som ho fakt len tak-tak nacpal na stôl (hĺbka toho monitoru je cez 50 cm, a môj stôl má 60 cm), ale toto bola krasná bodka za celým článkom: “Nový monitor přichází na český trh s cenou 72.990Kč bez DPH.” Toľko k posledným mohykánom s kvalitnými monitormi…

    • Sledge napsal:

      Jenže ono je to zjevně lepší na hry obecně, ne jen v DOSe. Jak píšu, výhledově se blýská na lepší časy, ale běžné současné LCD je na tom stále v některých ohledech hůře, než staré (pokud bylo kvalitní, nutno dodat) CRT.

      Rozměry jsou jasné, o to se nepřu. Ad cena – obecně byly tehdy monitory podstatně dražší než dnes, listuju CHIPy z roku 1998 a úplně normální (z dnešního pohledu) 19″ CRT jsou za desítky tisíc (nejlevnější cca 25, běžná cena kolem 30).

      • Pan Vigo ze servisu napsal:

        Ono je to stále schované v té ceně. Mám v živé paměti několik po sobě jdoucích CRT monitorů z doby, kdy jsem na tom ještě gamesil (prej retro, já vám dám, cucáci!) a jeden vedle druhého byly pěkné šunky. Ale nebyly prachy.

        Kvalitní monitory CRT zobrazovaly Excel v korporátních kancelářích, místo toho aby se na nich pařilo, protože na hraní si to skoro nikdo nemohl dovolit. Když už koukáš do starých ceníků, tak si všimni, že je tam vždy na konci jeden monitor, který stojí trojnásobek toho co ty ostatní. To je ten, ten na který vzpomínáš se slzou v oku. Reálně jsi měl v oku tik z druhého nebo třetího nejlevnějšího. To co máš teď na stole v té době neměl už vůbec nikdo.
        Viz https://www.rouming.cz/archived/cenik-2017-100mega.jpg – našinec by musel volit mezi 14″ a 15″ AOC Spectrum, což byl oboje pěkný schrott.
        Tak mě napadá, že moc nebyly k dostání kvalitní CRT z druhé ruky. Netuším proč – jestli tolik hynuly, nebo se jich prodalo tak málo, že si to všechno rozebrali přátelé přátel…

        První generaci LCD si hráči prostě nepořizovali, protože se na tom hrát nedalo. Pak se technologie zlepšila do bodu, kdy to bylo jedno, protože běžný hráč měnil relativně mizerné CRT za relativně slušné LCD ve stejné cenové relaci. A Srandista to píše dobře, v té době se také raketově posunul SW i HW a DOS hry přestaly general public zajímat.

        Srandistův FW900 (dík, neznal jsem, nádhera) by na dnešní peníze stál kolem kila. Neříkej, že by sis dnes s rozpočtem 100kKč nevybral herní LCD. A nevěřím tomu, že by dnes vyráběné kvalitní CRT vyšlo na nějak lidovou cenu, nehledě na mé výhrady výše, kdo by dnes hrál na 20″…

        • Sledge napsal:

          Zase pozor, já to neporovnávám jen s tím nadělením od tebe. Měl jsem tu v akci ještě jeden Compaq (taky Trinitron), normální střední třída, plus vím, jak na tom byl můj starý CRT Samsung 757p v porovnání s LCD NEC 1970NXp. Všechny v článku popsané problémy nulifikuje úplně normální CRTčko z konce 90. let. Ztrácet bude hlavně na geometrii, ale jak už jsem psal, to je průser v Excelu, ale ne v Doomu :)

          • Sledge napsal:

            A ještě dodatek, aby to bylo úplně jasné – já rozhodně netvrdím, že LCD jsou univerzální zlo, nejsem magor, ale byla chyba CRT kompletně zatratit, to je celé :) Koukni na současné profi hráče, kteří řeší input lag, odezvu atd. Přesně na ně by moderní CRTčko mohlo cílit a oba víme, že zrovna hráči jsou ochotní za komponenty utrácet sumy vskutku horentní :)

  • Lobodin napsal:

    Mam doma stale funkcni CRT televizi. Porad premyslim, jestli by stalo za to vzit notebook, propojit ho s tou telkou a hrat hry pres dosbox s tim, ze nastavim potrebne rozliseni. Porad si myslim, ze by to mohlo teoreticky fungovat… kdyz si sednu trochu dal. Nema s tim nekdo zkusenost?

    • Pan Vigo ze servisu napsal:

      To neklapne. CRT televize a počítačové monitory byly zcela odlišné technologie. TV de facto nemá pixely tak jak je chápeme u monitorů a její zobrazovací logika je kompletně jiná. Pro účely diskuse dejme má tomu 400×480 a ještě s prokládáním řádků (což umí málokterá grafika simulovat). Signál z PC na to přes kompozitní kabel dostat nějak jde, ale koukat se na to nedá.
      Co je to za model? Pokud by šlo o nějakou labutí píseň z konce výroby, tak je možné kde co, ale obecně to kompatibilní nebylo.

      • Lobodin napsal:

        Mno asi moc… Vidím tam LG Flatron. Škoda, ale nejspíš to i tak testnu. Začínám se doma nudit. :)

        • j.t.d. napsal:

          Televize je k osmibitům.
          Tam je tomu uzpůsobeno i rozlišení.
          PAL půlsnímek má kolik, 288 řádek? Proto má většina osmibitů vertikální rozlišení většinou 256 bodů (plus okraj) nebo 192 (plus větší okraj).
          Ale DOSový notebook? Nebude to úplně ono.
          Leda by měl CGA (300×200), ale na VGA to už není.
          Buď to bude interlace, a bude to hnusně blikat (25 Hz obraz), nebo bude obraz do těch 288 řádek vertikálně nějak redukovaný (chybějící mikrořádky).

    • Sledge napsal:

      Jj, stejně jako to řeší třeba DosBox ECE. Ale to jsme pořád u emulace / nových GPU, problém s monitorem ke starému kompu to neřeší :(

      • ehee napsal:

        Pritom by tu ficurynu stacilo hodit do monitoru, urcite by zajem byl.
        Trochu bych videl problem s VGA – prece jen analog, takze pro monitor by tam byl nejaky sum k doladeni = zvyseny input lag (rozdil pripojeni pres VGA proti DP/HDMI je meritelny na stejnem monitoru i za normalnich podminek, navic ani barvy nesedi na 100%).

        • Sledge napsal:

          “prece jen analog” – přesně, monitor by ten signál musel nejprv nějak rozumně zpracovat a “zdigitalizovat”, což je drobná překážka. Ale na druhou stranu minimálně v nízkých rozlišeních to určitě řešitelné je, a slušná grafická karta dokáže ve vysokých rozlišeních i přes VGA posílat signál ve skvělé kvalitě. Na 20″ s 1400×1050 nevidím s relativně moderní grafikou (GeForce GT 710) rozdíl mezi VGA a DVI.

          • Srandista napsal:

            No dnes už je v tomto ale ďalší problém. Nové grafiky prestali podporovať analógový výstup. A tým nemyslím “treba použiť pasívny adaptér z DVI”, ale že naozaj na kartách nie je k dispozícii fyzický analógový konektor. Kopec kariet už má len HDMI a DP výstupy, a u tých málo, čo stále majú aj DVI, tak ide o DVI-D konektor bez analógovej časti. Moja RX570 už je tiež výhradne digitálna, na prípadné ťahanie analógového signálu z nej mám aktívny HDMI=>VGA prevodník.

          • ehee napsal:

            Jde o to, ze kdyz uz je vytvorenej obraz, tak se z digitalu na analog prevade docela v pohode. Jenze dostat to z analogu na digital je vetsi sranda.

            K rozdilu obrazu z VGA a digitalu – kdyz nikde nic nerusi, tak si rozdilu nevsimnes, ale kdyz mas moznost to srovnat jen tim, ze budes prepinat vstup z HDMI a VGA, tak uz to videt bude (u digitalu jsou prechody kontrastnich barev ostrejsi).

  • Pentium napsal:

    Tvl tenhle článek mi píše z duše. I já jsem se už několikrát díval po internetech, jestli by tam nebyla z bazošů/aukra k sehnání nějaká slušná CRT bedna k mýmu starýmu příteli. Není to snadný hledání, ostatně pro většinu lidí je to jako jiný starý hw už jenom šrot. Věř tomu nebo ne, to jediný, co mi zbývá, je …”něco”… něco žlutýho jako zuby po plantáži žvýkacího tabáku se 14″ displejem z roku 93. Vlastně ani neznám oficiální specifikaci, jen z co se dá zjistit z empirie :) Na internetu není ani odkaz obsahující tenhle model v AJ (a zbytek jsou hl. východoevropský fóra, kde nic není). Ale ono to stejně nedělá rozdíl. Přitáhli jsme to tenkrát – kdysi – nevím – domů s naším prvním PC vybaveným jak jinak než procesorem 486. Víc nevím. Nějakým zázrakem to dosud přežilo a chodí, ale je pochopitelně k vyhození už z principu, navíc má svoje problémy. Starý počítač jsem už asi roky nezapnul, takže to ještě radikálně neřeším.

    Ty problémy LCD jsi shrnul přesně a jasně. Vedle rozlišení, které většinou nemusím řešit, protže hraju hl. “středně” letité hry (cca 2/2 90s až 2000s) je pro mě zdaleka nejotravnější ta “černá” tím víc, že mám v oblibě stealth akční hry, takže si asi (ne)dokážeš představit, co to je hrát i na klasických monitorech legendárně tmavýho Thiefa na podsvíceným lcdčku (ne černá se emitací světla faaakt udělat nedá, přestaňte zkoušet přechcat fyziku) se zhasnutým světlem :) Ještě bych zmínil pozorovací úhel – ono i když zaujmeš optimální pozici s osou pohledu na střed displeje a kolmou na jeho rovinu, tak u okrajů je to už dost znát, zase obzvlášť u tmavých odstínů.

  • PCH napsal:

    Svatá pravda. Mám na stole vedle sebe 3 LCD monitory a jednu starou televizi s video IN pro Commodore64. Barevnost televize je uplně jinde. LCD se nechytá a je až s podivem, čemu dnes lidé říkají “pěkné barvy”.

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

SINTECH-SHOP.CZ