DOOM a 486 DX2/66MHz, tak je to plynulé, nebo ne?

Dotaz na fóru nese po letech ovoce, můžeme tedy s jistotou zodpovědět otázku, na kterou času od času na různých retrofórech narážím, a to: "Je DOOM na 486 DX2/66MHz plynulý?" Odpověď zní: "Ano i ne!" :)

Ale popořadě. Začne-li se řešit plynulost DOOMa, tedy enginu id tech 1, většina se shodne na výkonnějších 486kách kolem 100MHz. Plynulost v tomto případě znamená, že je hra schopna udržet po většinu času 35 frejmů za sekundu, což je hodnota, na kterou je engine zamčen. Velmi záhy se ale stočí debata na slabší 486ky a kolem DX2/66 MHz nastává zmatení. Jedna strana tvrdí, že DX2 pro plynulé rozhýbání DOOMa nestačí, druhá pak, že je to na tomto CPU plynulé až sametově. No a znáte internetové diskuze, k zapálené hádce není daleko, že.

Jak se ukázalo, pravdu mají obě strany. Ona je totiž zrovna 486ka specifickým případem, kdy podpůrná platforma prošla poměrně zásadním vývojem, a jeden a ten samý procesor mohou pohánět základní desky různých časových období a cenových rozpětí.

V jednom rohu pomyslného ringu máme laciné a starší základní desky vybavené výhradně ISA sloty, bez L2 cache, s 30 pinovými SIMM moduly, a čipsety, které byly pravděpodobně původně určeny pro 386ky. V rohu druhém pak výkonné pozdní PCI desky s podporou pro Am5x86, vybavené L2 cache, rychlými EDO pamětmi a se schopnými čipsety (byť implementace PCI občas poněkud pokulhávala). A někde mezi tím se potácí VL-BUS desky různého stupně vyladěnosti.

(Dodatek: A trochu mimo ring máme procesory typu Cyrix 486DRx2-66, které byly přímo určeny do starých 386 desek, a které tedy sloužily jako relativně laciný "386->skoro486" upgrade.)

Umístíme-li do těchto desek ten samý procesor, dočkáme se velmi rozdílných výsledků! To samé platí pro stejnou desku, ale s grafikami pro různé sběrnice. Jak si ukážeme v tabulce níže, líná ISA Tridentka vs výkonná VLB grafika může na té samé desce znamenat ohromný rozdíl. A nesmíme zapomenout ani na procesor samotný. Různí výrobci, a také různý typ cache, tedy write-through a write-back. Neudělá to víc jak pár frejmů, ale i to může být pro subjektivní vnímání plynulosti zásadní.

Jak bylo testováno? Jako benchmark posloužila shareware verze prvního Dooma spuštěná s parametry -nosound -timedemo demo3. (V timedemu padá omezení na 35 fps, na výkonných sestavách se tak můžeme dočkat závratně vysokých čísel.) Výsledné hodnoty se na frames per second přepočítají dle vzorce 35 * gameticks / realticks.

Testující PC FPS
Sledge VGA Cirrus Logic GD5428 VL-BUS
256 kB L2 cache
31,1
Rootan VGA Cirrus Logic GD5428 1MB VL-BUS
256 kB L2 cache
32,5
Rootan VGA Cirrus Logic GD5428 1MB VL-BUS
MB Shuttle HOT-419, 128 kB L2 cache
34,2
Rootan VGA Trident 512 kB ISA
MB Shuttle HOT-419, 128 kB L2 cache
15,1
Marv VGA Cirrus Logic GD5422 1MB ISA
256 kB L2 cache
17,4
Honzis VGA Cirrus Logic CL-GD 62x5 ISA
Cyrix CPU
20,9
Clous VGA Hercules ARK1000PV PCI
MB Octek Hippo 15
34,7
Clous VGA Cirrus Logic CL-5420 ISA
MB FIC-486-vc-hd
17,5
Clous VGA Cirrus Logic CL-5420 ISA
MB Powertech MB459
22,5
RetroPhill VGA Trident TGUI9400Cxi 1MB VLB
AMD CPU, 256 kB L2 WT, MB Shuttle HOT-419
28,7
RetroPhill VGA Trident TVGA9000B 512kB ISA
AMD CPU, 256 kB L2 WT, MB Shuttle HOT-419
12,5
Powerack VGA OTI OAK 512 kB ISA
MB MicroStar MS4132G
12,8

DOOM a 486 DX2/66MHz, tak je to plynulé, nebo ne?

Hardwarové specifikace jsou poněkud nejednotné, ale výsledku měření to vůbec nevadí. Vidíte ty ohromné rozdíly? Až na kosmetické odlišnosti stejný procesor, a oscilujeme mezi vynikajícími 34 fps a bídnými 12 fps. Tedy téměř dokonalou plynulostí a starou dobrou sekanou. A to jste si mysleli, že otázku výkonu grafických karet nadnesly až 3D akcelerátory ;)

To je ale bordel, což? :) A třešnička na dortu - ona ta debata ohledně plynulosti vázne ještě na jednom bodě, a to na lidské paměti, popř. subjektivním nárokům. Někomu těch 12 fps skutečně může přijít docela plynulých, a někdo si to holt může pamatovat poněkud lépe, než jaké to ve skutečnosti bylo. Já bych také přísahal, že mi Half-Life na Pentiu 133 běžel dokonale, ale dneska bych na těch 20 fps opravdu koukat nechtěl.

Všem testerům děkuji za zaslané výsledky, další rád doplním :)

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

  • | Kategorie: PC  | Štítky:  

Komentáře k:
"DOOM a 486 DX2/66MHz, tak je to plynulé, nebo ne?"

  • RetroPhill napsal:

    Ooops, vlítlo mi tam nesprávně dvakrát stejné značení grafik – správně je 16bitová ISA Trident samozřejmě TVGA9000B.
    Tu změnu frekvence ISA můžu prubnout, zkusím dát nižší děličku a taky chci zkusit, co komponenty řeknou na mild overclock – pak bych se na těch 35 fps mohl možná podívat.

  • Neny napsal:

    Miluju články o DOOMovi ! ! ! Ať i nadále vznikají a máme si o čem doomově číst :)

  • mixal11 napsal:

    Pamätám sa ako som pretaktoval 486SX25 na 40Mhz, doom sa mi zdal úžasne plynulý. Zo začiatku som ho dokonca hral na starej 8bit sigma VGA (ktorá podporovala aj EGA monitor :))

    Potom skok na ARK2000MT PCI na tej SX pôsobil ako dnes z integrovaného gpu na rtx 3080

    • mixal11 napsal:

      A potom som do tej dosky dal AMD5X86 a nechápal som ako som to mohol hrať na 40Mhz :) (na chvíľu som mal cyrix 5×86 ale ten som vrátil, lebo to občas padalo)

  • mixal11 napsal:

    Aj tu je najrýchlejšia grafika ARK. Nechápem, prečo boli tak málo rozšírené. Všetci mali S3, ja som chcel mať niečo iné, tak som šiel do ARK2000MT. Ale stalo ma to niekoľko nocí, kým som rozbehal na nej X v Linuxe. S S3 by to šlo samo a hneď.

    Inak diki za článok, milujem toto obdobie PC a hier. Krásny námet!

  • Rootan napsal:

    Mám v plánu pořídit nějakou grafiku VLBUS s 2 MB RAM, tak potom pošlu další testy.

  • Milan napsal:

    Ja som mal presne tento Pc a všetko išlo ako po masle. Prakticky všetky old school hry som hral na tomto compe a sekalo len máločo. Na Facebooku zdieľam skrz moju skupinu o starých hrách všetky vaše skvelé články. Budem rád za nových členov s ktorými rád budem diskutovať. Ďakujem vám. https://m.facebook.com/groups/824327494756806/permalink/1021820338340853/

  • Doomtrooper napsal:

    Jojo, jsou to opravdu krasne vzpominky. Kamarad mel 486 DX2/66 z Autocontu, v desktop case. Daval za to nehoraznych 60 litru a pak si jeste musel jit koupit lepsi grafiku pac za tyhle prachy mu tam dali 512kb plivu v ISA a Doom bezel priserne. Pak to ovsem behalo slusne pote co koupil 1MB Vesa LB a to pc jsme pouzivali v Doom deathmatchi pres direct serial link jeste mnoho let ;)

  • LubikCZ napsal:

    A všichni jste tam doufám měli klasický plotnový disk. Asi si vytáhnu své “vytuněné” Olivetti M4 64 Modulo s DX2/66 a 16 MB RAM 72 pin. Původně mělo DX/33 a 8 MB RAM. Na disku nějak nelpím. Plotnový jako plotnový.

    • Rootan napsal:

      Já mám samozřejmě klasický HDD Western Digital Caviar 1,2 GB. Náhrada za paměťovou kartu mě neláká, mám rád ten zvuk chroupajicího disku při práci.

  • mixal11 napsal:

    Zaujímavé by boli testy EISA a MCA grafik. Jediný výsledok s EISA grafikou s 486/66 som našiel 24.7fps.

  • Vinicius napsal:

    Původní Doom engine měl uměle zavedený limit 35 fps. Takže i na Pentiu III a AGP grafikou by víc snímků nedal.

    Různé porty toto omezení obcházejí – logika hry je stále aktualizovaná pětatřicetkrát, ale vykreslování se může volat častěji.

  • Mario napsal:

    Skoda ze neni test s S3 Trio64 ta byla roky v kazdem kompu i v me DX4 z roku 1995.

    • Honzis napsal:

      Trio64 mi tu leží, ale asi nemám 486tkum do keré by to šlo naj……at ale podívám se, jestli tu někde něco neleží… :-)

    • mixal11 napsal:

      V kazdom nie. Ja som mal ARK2000MT :), presne pre to, ze v kazdom bolo S3 TRIO, chcel som nieco ine :)

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

high-voltage.cz
high-voltage.cz

Retroherní a retrovýpočetní magazín high-voltage.cz vám denně přináší články a novinky ze světa starých her a starého hardware.

Podpořit

1 202 Kč měsíčně

Již přispělo 12 patronů

Pěkně prosím, podpořte svůj (doufám) oblíbený retroherní web drobnou částkou. Každá koruna se počítá a za každou korunu díky! :) Více zde »