Desperados: Wanted Dead or Alive, Commandos na divokém západě

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

17 patronů přispívá částkou 1886 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Píše se rok 1881, New Mexico. Po prérii protínající železnici se řítí lokomotiva číslo 17 táhnoucí vagon s penězi. Znuděná tříčlenná ostraha uvnitř, která se snaží ukrátit si čas alespoň chytáním much, netuší, že vlak právě dohnala skupina maskovaných banditos. Po dvou vyprázdněných revolverech do stěny vagónu už za jedním ze členů posádky letí z vagonu pytle s lupem. Ty ale, narozdíl od dotyčného, chytá kolega pistolník, a na rozloučenou hází za sebou zapálený svazek dynamitu. Skupina jezdců se odpojí od vlaku a s vybuchujícím vlakem v zádech se promění ve wanted poster hlásající odměnu $15,000 za dopadení.

Co si budeme povídat, intro Desperados: Wanted Dead or Alive je prostě efektní a dokáže navnadit. Hru z roku 2001 vytvořilo německé studio Spellbound a jedná se o taktickou 2D real-time strategii, která si jádro své hratelnosti nepokrytě půjčuje ze série Commandos, přičemž, jak už jistě tušíte, se odehrává ve westernových kulisách v Lousianě a Novém Mexiku. Právě vizuální podoba prostředí jednotlivých levelů je velkou předností hry a i dnes má rozhodně co nabídnout. Pohybujete se v krásných, předrenderovaných, do detailů rozkreslených mapách, bez rušivých elementů, kvůli kterým byste litovali, že nejde otáčet kamera. Ve skutečnosti máte vše přehledně jako na dlani. Pozadu nezůstává ani hudba. Dobře podtrhuje atmosféru a dění ve hře. Mění se podle toho jestli je na herním poli klid, jestli někdo pojal podezření, nebo po vás pátrají.

Za zmínku stojí, že westernové zasazení autoři nezkoušeli tlačit se vším všudy. Nedočkáme se pistolnického střetu v pravé poledne ani jiných klišé. Ničemu to ale nevadí. Osobně považuji Desperados za své neoblíbenější "Commandos". Už za mých dětských let jsem hru prošel křížem krážem a strávil v ní desítky hodin. Tehdy ještě s cheatem na neviditelnost, teď už jsem velký kluk, tak to dávám i bez něj. 🙂

Pevnost plná banditos se sombreros

Pevnost plná banditos se sombreros

Příběh příjemně ubíhá a posouvají ho hlavně dialogy hlavních postav v jednotlivých úrovních (těch je mimochodem hned 25 a jejich dokončení vám zabere přibližně stejný počet hodin), a také pěkně zpracované filmečky mezi nimi.

Hlavním hrdinou příběhu je John Cooper. Není to mstitel bezpráví, ani necestuje v limonádě. Je to badass lovec odměn, se správným chraplákem a Coltem zavěšeným proklatě nízko. A právě odměnu za skupinu banditů přepadávající vlaky si hodlá vybrat. Jak se dozvíte ze druhé části intra, vypraví se nejprve naverbovat na kšeft pár starých známých. Potom co naberete (nebo spíš zachráníte z průšvihu) tři přátele, pustíte se po stopě desperátů. Trochu tam možná do správné kovbojky chybí nějaká osobnější motivace. Pro tu musíte sáhnout po druhém dílu Helldorado (pokračování muselo být kvůli licenci pojmenované jinak) nebo vymodlené, před pár lety vydané trojce, která funguje jako prequel a vezme vás do Johnových mladších let.

Podobně jako v Commandos na vás čeká více hratelných postav s unikátními schopnostmi. John kromě šestiraňáku mistrně ovládá nůž na blízko i na dálku, dovede šplhat na místa, kam se jeho parťáci nedostanou, a také přenášet těla a sedlat koně. Jinými slovy jako neformální vůdce skupiny se proti některým kolegům docela nadře. Dalším členem Johnova gangu je Sam Williams vybavený winchestrovkou a využijete ho hlavně pro demoliční práce. Třetím přítelem Mr. Coopera je tajemný Doc McCoy. Pokud dojde k přestřelce, může vám pomoci zašít díry v ostatních členech týmu. Jeho znalosti však nekončí medicínou a nejednou se vám bude hodit jeho upravený revolver pro střelbu na dálku nebo lahvičky s omračujícím plynem. Posledním z hlavní čtyřky je sličná Kate O’Hara, jejíž ženské zbraně vám budou velkou pomocí a na pohled na její stehna zakončený kopancem do hlavy doplatí nejeden majitel sombréra.

Postavy získáte postupně během úvodních levelů a vždy následuje jakýsi tutoriál, kde nově získaný parťák předvede své dovednosti. Skupinu pak doplní ještě mexikánec Sanchez, který funguje tak trošku jako tank. Obzvlášť pokud se dostane ke gatlingu. Dokáže také udělat efektní otočku, při které vezme pažbou své brokovnice každého, kdo se bude motat v dostatečné blízkosti. Ze správného úkrytu je schopný zmlátit většinu nepřátel z mapy na jednu obrovskou hromadu. Nakonec přiberete Miu a jejího opičáka Mr. Leoneho. Společně tvoří dvojici schopnou nalákat nepřátele do vašich spárů, ale jsou už spíše do počtu a budete je mít k dispozici jen na několik málo posledních úrovní. Všichni také dovedou jezdit na koni a právě osedlat koně a odjet některým okrajem mapy pryč bývá nejčastějším způsobem úspěšného zakončení mise.

Sou fár tu ju aj méj...

Sou fár tu ju aj méj...

Neuvádím kompletní výčet všech schopností. Těch má každá z postav více, ale tohle jsou ty nejvýraznější a z těch zbývajících jsem ne všechny někdy použil. Nemyslím si ale, že by byly zbytečné a často záleží na vašem herním stylu a oblíbeném postupu likvidace nepřátel.

Daleko častěji se ale stává, že budete čistit mapu od nepřátel pomocí dvou až tří členů party (a stejně skoro vždy bude jeden z nich John), a ten zbytek prostě potáhnete za sebou. Právě protlučení se skrz většinu mapy je velmi často nutné pro splnění vašich úkolů, a to i v případě, že jeho zadání zní spíše pacifisticky. Likvidaci nepřátel je možné provádět různými způsoby. Každý z hrdinů disponuje střelnou zbraní, ale její použití obvykle znamená, že se na vás sesypou nepřátelé z širokého okolí a proto daleko častěji než Smith & Wessony promluví pěsti, vrhací nůž a Katiny kozačky. Jsou navíc mise, kde vás nesmí odhalit nebo nesmíte zabíjet a dostat se do přestřelky proto ani nebývá žádoucí. Nesmíte také vraždit civilisty. Občas se stane, že nějakého budete chtít odstranit z cesty, a jediná možnost bude nesmrtící cestou. Ve hře je statické počasí i denní doba. Některé levely se odehrávají v noci, kdy můžete využít temná zákoutí, kde budete prakticky neviditelní. Na druhou stranu se o něco dále šíří hluk. Déšť naopak tlumí.

Ola bonita muchacha

Ola bonita muchacha

K tiššímu postupu vám kromě schopností pomůže také funkce pro zobrazení dohledu jednotlivých NPC a v neposlední řadě možnost naplánovat odloženou akci pro libovolný počet členů vašeho týmu. Následně můžete naplánované akce odpálit jednotlivě nebo najednou. Velmi brzy zjistíte, že bez téhle fičury se daleko nedostanete, ale hra vám ji z nějakého důvodu představí jen velmi zběžně v tipech, které vyskakují na konci levelu.

Na herní postup má také velký vliv rozmanitost nepřátel. Jejich jednotlivé archetypy jsou identifikovány vlastními sprity a velmi rychle se naučíte, kdo se nechá slepě nalákat prakticky na cokoliv, kdo se dobrovolně nehne z místa, nebo na kterého platí jen některé z lákadel.

Desperados: Wanted Dead or Alive, Commandos na divokém západě

Možná se teď bude zdát, že je hra přehnaně komplexní. To se ale jen snažím shrnout vše důležité. Hra rozhodně není nijak extra složitá nebo ke hráči nepříjemná. Ano, není jednoduchá. Nebude vás vodit za ručičku a jsou místa, u kterých vás bude stát desítky pokusů, než projdete dál. Naštěstí je tu i quicksave a quickload, a i přes místy vyšší obtížnost se mi nikdy nedostavil znatelnější pocit frustrace.

Závěrem si dovolím ještě pár zajímavostí. Hra se měla původně jmenovat Death Valley a mělo jít v podstatě o zombie horor s fantasy prvky. Na jednu stranu je možná dobře, že od toho autoři upustili. 🙂 Čeho ale je škoda, je to, že ke hře měl původně vycházet stažitelný obsah v podobě nových hratelných map. Těch jsme se naneštěstí nedočkali. Můžete se ale podívat na hodinové povídání ke dvaceti letům od vydání hry, kde některé materiály k těmto levelům ukazují.

Poslední zajímavost je na první pohled taková drobná záhada s jednoduchým vysvětlením, která se týká soundtracku. Nikoho by asi nepřekvapilo, že podobné hudební motivy se vyskytují také ve hře Robin Hood: The Legend of Sherwood. Zaprvé se jedná o hru od stejného studia a zadruhé se i podle titulků podílel na obou hrách jeden ze skladatelů. Mě však zaujala skladba, která je k nalezení, jak v soundtracku z GoGu, tak v adresáři se hrou pod názvem Orange07. Měl jsem totiž už vícekrát pocit, že jsem ji slyšel i jinde. Například v polozapomenuté hasičské strategii Fire Department nebo v nějaké televizní reklamě (tuším že na nějaké žvejky). Po chvíli pátrání jsem zjistil, že se nejedná o původní dílo, nýbrž o poměrně hojně využívaný sample. Je klidně možné, že nějaký povědomý hudební motiv najdete i v jiných stopách.

Desperados: Wanted Dead or Alive, Commandos na divokém západě

Celkově i přes svoje roky hra rozhodně stojí za vyzkoušení i dnes. Na GoGu ji můžete pořídit za více než příjemnou cenu €4.99, přičemž dostanete verzi, která bez problémů funguje na nových systémech, a obsahuje malý bonus v podobě samostatně spustitelného dema, které nabízí misi, jenž není součástí plné hry.

Autor: Krakenus

Python vývojář, herní závislák a linuxák v jedné osobě.

Komentáře k:
"Desperados: Wanted Dead or Alive, Commandos na divokém západě"

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle