Dlouho jsem kolem Old School Rally kroužil jak somrák kolem nedojezeného guláše a nakonec jsem, nikoli překvapivě, podlehl. Finálním argumentem se stalo vlastnictví Steam Decku, jelikož Forza Horizon 4 na něm sice běží překvapivě slušně, motajíc se kolem středních detailů, nicméně baterku vysaje rychleji než onen somrák nedopité pivo. A nějakého závodění je prostě třeba. Old School Rally je vlastně ideální - v první řadě vypadá přesně jako hry, které obvykle hraju, v řadě druhé je hardwarově nenáročné, takže konzole se ani neohřeje, no a v řadě třetí nejde o dekády starý titul, čímž jsem se vyhnul obvyklému nerovnému sumo zápasu s kompatibilitou.
Co je Old School Rally?
Dar! Vítaný dar pro všechny fandy rally her, kteří si své zablácené řidičáky vybojovali v druhé půlce devadesátých let na hrách jako Colin McRae Rally, SEGA Rally Championship, Network Q RAC Rally Championship, V-Rally, Screamer Rally a dalších. Moderní Old School Rally nejen, že hovoří stejnou vizuální řečí, ale nabízí i podobě srozumitelný jízdní model, který staví na "arkádovém realismu" a ještě nezabředl do ostře simulačních vod. Jinými slovy - dokonce i s klávesnicí budete řezat zatáčky jak sám Colin McRae.
Řízná arkádovka! Žádné dlouhé nahrávací časy, žádné trápení se v rozsáhlých menu, žádné ladění aut, žádný lítý boj o vteřiny na dlouhých tratích. Zapnete, navolíte auto, sérii závodů a bum, hra vám mává zelenou. Závody jsou kraťoučké, nejdéle za tři minutky máte hotovo, hra je ideální pro vyplnění kratších prostojů. Za stejnou dobu, co se v posledním díle série DiRT proklikáte skrz úvodní "disclaimery", odjete v Old School Rally půlku šampionátu. Po téhle stránce se tedy čerpá inspirace spíš ze SEGA Rally, než z Rally Championship.
Vizuální potěšení! Hra zdatně evokuje tituly z druhé poloviny devadesátek, zároveň ale nabízí vysoká rozlišení a vysoké obnovovací frekvence. Tahle kombinace čistých hran a zároveň hrubě otexturovaného, nízkopolygonového 3D dělá s mým centrem libosti divoké věci! A co víc, hračičkové si mohou s vizuální stránkou patřičně pohrát - např. ve výchozím stavu je aktivní "warpování textur" známé z konzole Playstation, které si ale PCčkář samozřejmě vypne, protože master race se s takovými ohavnostmi nebude otravovat ;) Pro dithering platí to samé, a o CRT filtru tu radši nebudeme mluvit. V každém pádu hra vypadá přesně tak jak má, efekty typu sněžení, déšť či mlha působí stejně neuměle, jako pravzorech. A to je dobře!
Jisté zklamání bohužel musím přiznat v souvislosti s obsahem, což ale lze v tuto chvíli omluvit, jelikož hra ještě nevyšla v plné verzi, ale je dostupná v rámci předběžného přístupu. Old School Rally sice nabízí desítky aut a jen o málo méně tratí, vše seskupené do cca dvacítky rally závodů různých délek, ale subjektivně tomu chybí variabilita, živost. Grafika se mění, auta se mění, ale přesto máte pocit, že jsou závody jeden jako druhý, ať už jedete v Japonsku, Řecku či Finsku.
Řekl bych, že problém je v jisté nenápaditosti tratí, nestalo se mi, že bych chtěl zabrzdit a chvíli obdivovat scenérii. Vše je takové ploché, bez duše. Uvítal bych např. více dekorací a blbůstek vůkol - davy lidí s foťáky, kravku na poli, příhodně umístěnou kadibudku... Také více překážek, rigólů, šutrů... Rezervy cítím i ve fyzikálním modelu, jehož základ je sice skvěle funkční, ale auta se chovají velmi podobně jedno druhému, coby hráč cítíte změnu v jediném parametru, a to v maximální rychlosti.
Když jsem u aut - hra samozřejmě nedisponuje příslušnými licencemi, ale i coby laikovi mi dobrá polovina vozů přijde až podezřele povědomá. Wink wink, nudge nudge. Ekvivalent Škody Felicie jsem bohužel v Old School Rally nenašel, tak třeba se výzvy chopí komunita ;) Auta jsou rozdělena do čtyř skupin - Rally A, Rally S, Classics a Bonus. Na začátku hry je aut dostupných pouhá hrstka, ale s tím, jak vyhráváte rally, získáváte nová auta ve formě odměn, a zároveň získáváte kredity, které můžete za další vozy směnit. Auta bonusová jsou spíše takové žertíky, regulérně zajet závod jde snad jen s taxíkem, traktor a pohřebák se na šotolině a v bahně moc nepředvedou.
Co vzhledem k arkádovému zaměření hry chybí citelně je přítomnost jiných herních módů, než jsou časovky. V nabídce sice najdete možnost hrát proti počítači, jenže v tomto režimu (minimálně prozatím) nejsou implementovány kolize vozů. Takže je to podobné, jako jet sólo časovku, popř. závodit s vlastním duchem. Nuda, protože ducha naprostou náhodou a nepříjemným omylem do rokle nevytlačíte.
Naopak kvituji absenci "tuningu", ač po něm někteří hráči volají. V takto akčně pojatých závodech je podle mě ladění vozů nepotřebné. Podobně to vidím s modelem poškození, ten sice ve hře je, ale velmi rudimentární, chování vozu nijak drasticky neomezuje, a i vizuální deformace je střídmá.
Drobné výhrady mám k soundtracku, byť hodnocení bych za něj nestrhával, neberu ho jako zásadní součást hry. Hudby je dost, ale je to kupa nesourodých skladeb různých žánrů, chybí tomu zastřešující téma a jednotný styl. Pokud už takovýto mišmaš, bylo by lépe roztřídit jej a volbu stylu nechat na hráčovi.
Technický stav hry je velmi dobrý, narazil jsem jen na pár drobných mušek - na jedné trati při zapnutém warpování textur warpovala jedna konkrétní textura tak divoce, že mi to houplo se žaludkem (nekecám), trofej za ujetí 1000 km se mi aktivovala současně s trofejí za ujetí 500 km, a jednou se mi stalo, pravděpodobně v rámci nějaké nepodařené synchronizace uložených pozic, že můj vůz v rámci rozjeté rally utrpěl maximální možné poškození.
Sečteno, podtrženo a utnuto smykem - je to dobré, ale ne dokonalé. Nečekejte od hry několikahodinové seance, síla Old School Rally je v oné říznosti a bezprostřednosti. Zapnout, zajet pár závodů, vypnout a za hodinku opakovat. Pokud chcete autentičtější rally zážitek, který vás u volantu chvilku udrží, volte dobovou klasiku, třeba Colin McRae Rally. Bodík k dobru hře přičtěte, máte-li k ruce Steam Deck. Pro něj je Old School Rally jako stvořené - instantní závodní akce, co se skvěle hýbe a netrápí baterku? Co byste na cestách chtěli víc?! :)
Nelze než souhlasit. Nejsem žádný virtuální závodník, ale jednou za čas mě popadne touha si zablbnout a tahle hra mne zaujala svou grafickou stylizací a nějaký čas jsem jí věnoval. Bohužel po čase mi to taky přišlo mírně nanicovaté a nakonec se přesunul k #DRIVE Rally, která na decku šlape stejně dobře a kupodivu mě baví víc.
Do dneška nepřekonaná rally hra je pro mě Richard Burns Rally. Nevím ovšem, jak běhá na Steam Decku.
Pro mě nepřekonaný jsou NFS od III do V (Porsche). Jinak vlastně z aut hraju jen Stunts.
Přesně, ještě Undergroundy byly fajn a i NFS1. A nějaký ten GRID mě ještě na počítačích bavil. Jinak si už na nic nevzpomenu