Ačkoliv se tu obvykle bavíme spíše o hrách, co jsou komerční a prodávaly se jako krabicovky v obchodech, dnes se vydáme do vod freeware scény. Řež je jedna z těch her, které byly ve své době celkem populární, protože se šířila na různých CD přibalených k různým časopisům, jako je Score, Level, Počítač pro každého a já nevím co všechno. A myslím, že spousta lidí si Řež jistě pamatuje do dnešních dnů.
Řež je tedy jednoduchá amatérská FPSka z roku 2004, za kterou stojí skupina Albisoft ve spolupráci s webem Bonusweb.cz. Hra jako taková nemá žádný příběh a úkolem je prostě a jednoduše projít sedm různých levelů a postřílet vše, co se hne. Na konci každého levelu pak čeká exit ve formě portálu.
V jednotlivých levelech lze sbírat malé pytlíčky s penězi, za které si můžete nakupovat různá vylepšení. Před začátkem každého levelu se hra zeptá, co byste si přáli, a vy si můžete nakoupit třeba vyšší celkovou kapacitu zdraví (např. budete mít 140 hp místo 100 hp), různé lepší zbraně (defaultní je pistolka a vy si můžete koupit třeba uzi nebo brokovnici), a pak nějaké power-upy (rychlejší běh, větší odolnost a tak dále). Veškeré koupené vylepšení však platí pouze pro daný level, a jakmile budete spouštět další, je nutné si tahle vylepšení nakoupit znovu.
Jednotlivé levely se pak skládají z poměrně jednoduchého lineárního designu, kde musíte jít stále za nosem, přičemž navštívíte různá zajímavá místa jako ulice měst, stoky, metro a já nevím, co všechno.
Nepřátelé nejsou příliš kreativní, protože ve spoustě případů se jedná o nějakého týpka se zbraní. Později se však začnou vyskytovat i lepší nápady - třeba štír, co po vás střílí ze svého ocasu broky, nebo různé druhy robotů. Nejzajímavější je týpek na invalidním vozíku, což mi hned připomnělo HROT… proč jsou v českých FPSkách tak často týpci na invalidním vozíku? (Že by odkaz na "kulturu kriplů"? - nekorektní pozn. Sledge.)
Zajímavé je, že nevidíte zbraň, kterou držíte v ruce. Je prostě neviditelná! Nejspíše se tvůrcům nechtělo zbraně modelovat ve 3D a následně animovat, tak se rozhodli, že si je hráč musí jen domyslet. To je trochu zvláštní, protože jim evidentně nevadilo modelovat a animovat nepřátelé, takže si nemyslím, že by to u zbraní byl zase tak veliký problém. Ale dobře, beru…
Zbraně se také nedají nijak měnit. Ve výchozím stavu máte pistolku a vy máte možnost si koupit nějakou další zbraň v onom vylepšovacím menu, co jsem zmínil výše. Můžete si koupit však jen jednu. Když si koupíte uzinu, tak ta nahradí pistolku, a pak máte po celý level uzinu. Pokud brokovnici, tak máte pak pouze brokovnici. Munice je nekonečná, takže se netřeba bát.
Hra se nedá ukládat a po smrti je nutné level opakovat od začátku. Ovšem ne tak úplně, protože některé levely obsahují checkpointy, takže se pak vrátíte jen do určitého bodu. Aspoň, že tak. :)
Mimochodem, jeden level není tak úplně akční, ale je v něm nutné přeskákat několik plošinek. Je to takový platforming ve stylu Doom Eternal - naštěstí je to krátké. :)
Za zmínku ještě stojí soundtrack téhle hry, který je vesměs složen z různých českých undergroundových punkových garážových odrhovaček. Třeba od kapel typu Totální nasazení nebo Volant. Ať už se vám tenhle žánr líbí nebo ne, je třeba si přiznat, že punkový soundtrack k Řež už neodmyslitelně patří a milovníci téhle hry by si to bez něj prostě neuměli představit.
Ještě mě napadla taková věc - je možné, že je Řež vůbec první česká FPSka? Chci říct, že Češi obvykle vytvářeli spíše různé adventury a FPSky moc ne… Bohužel se zdá, že nikoliv! Vietcong vyšel o rok dříve, takže smůla. Moment, je Vietcong první česká FPSka? Nebylo ještě něco dřív? (Bad Toys 3D - pozn. Sledge)
Každopádně se zdá, že Řež také slavila malinký úspěch v soutěži Becherovka Game 2004 a skončila na druhém místě v kategorii akčních her. Nebyla to však Řež jako Řež, ale Albisoft do soutěže poslali nějakou lehce upravenou verzi, kterou pojmenovali Řež Bechere. Tahle verze je téměř identická, ale pochopitelně prošla vizuálním přepracováním, kdy změnili některé grafické prvky. Vyměnili třeba lékárničky za lahve Becherovky a tak dále. Zdá se, že se celkový počet hudebních tracků zmenšil na pouhé dva, což je trochu málo, ale chápu, že v té soutěži měli nejspíše nějaké požadavky na celkovou velikost souborů, které do soutěže mohly být odeslány.
Tak jako tak je to zajímavá věc. Na poměry freeware her určitě, protože tehdy vznikaly různé splácaniny v Game Makeru, přičemž některé byly na hranici hratelnosti. A najednou je tu FPS, která je navíc plně 3D. WOW! Samozřejmě to není dílo století - akční stránka je primitivní, level design trochu o ničem a je to tak krátké, že to nezanechá příliš veliký dojem, ale bereme-li v potaz dobu a fakt, že to vzniklo v garážových podmínkách, tak je to rozhodně pozoruhodná věc. Navíc je to docela zábavné, takže už jen za tohle si tvůrci zaslouží respekt.
Hru jsem zkoušel nedávno, nezaujala, ale ten soundtrack je pecka (i když se teda ke hře vůbec nehodí), na Volanty a Totáče jsem se svého času na různých akcích něco naskákal, Houba je taky super :)
Pro zajímavost komplet playlist:
Volant: Z východu a severu
Houba: Bomba
Volant: Čarodějka
Totální nasazení: Nazi-Czech
Houba: Je to s náma zlý
Totální nasazení: Nechceš mi dát pade?
Dukla Vozovna: Na,Na,Na
Totální nasazení: Největší z nul
Volant: Už je pozdě brečet
Volant: Vrzly dveře
Solidní výběr.
Tuto hru si pamatuju možná víc, než by si ve skutečnosti zasloužila. Jak bylo řečeno, těžila hlavně z tehdejší popularity herních časopisů. Pamatuju si hlavně parádní soundtrack a že byla docela dost krátká. Díky této hře jsem se dostal k českému punku, který jsem do té doby vlastně ani neznal.
Pro mě je to novinka, ale nechám si zajít chuť.
Já tohle objevil nedávno právě opačným postupem, někde na YT byl komentář pod čarodějkou od volantu, který zmiňoval tuhle perlu. No střílecí levely dobrý,na plošinkách jsem skončil, ty mi nejdou ani ve 2D natož ve 3D :/