#hvdosdev

Něco málo o Unity Doom

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

19 patronů přispívá částkou 2128 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Osobně mi připadá, že Unity Doom přišel celkem v tichosti. Prostě se kolem roku 2020 objevil a hotovka. Jako jo, některé magazíny o něm napsaly, ale celkově nic moc. Možná někteří z vás ani nevíte, co to Unity Doom je. Inu, podobně jako Blood má Fresh Supply verzi a podobně jako Rise of the Triad má Ludicrous Edition a podobně jako Quake a Quake II mají remaster verzi, tak Doom a Doom II mají Unity verzi.

Unity Doom je prostě nový oficiální port od společností Bethesda / Zenimax vytvořený v Unity Engine. Oficiální název je “Doom Classic Unity port”, ale vžil se název “Unity Doom”. Nutno podotknout, že tenhle port je „zdarma“, protože pokud jste na Steamu měli v knihovně Doom (1993) nebo Doom II: Hell on Earth (1994), tak se vám Unity Doom prostě stáhl jako update a nahradil tak původní verze. Původní verze jsou však stále k dispozici taktéž, protože při spuštění se vás dialog zeptá, jestli chcete hrát moderní Doom nebo DOS verzi, která se spouští v Dosboxu.

Něco málo o Unity Doom

Když jsem si poprvé Unity verze všiml, má přirozená reakce byla: proč? Proč v době, kdy všichni máme GZDoom a prBoom+ potřebujeme nějaký Unity Doom? Inu, je to prostě ofiko port přímo od současných vlastníků Dooma, plus jim Unity engine umožnil Doom vydat i na různé jiné platformy - PS4, Xbox One, Nintendo Switch a dokonce i Android. (Též funguje na Steam Decku.)

Otázkou je - je tenhle port dobrý a stojí za to? :)

Port se snaží vypadat jako původní vanilla Doom, takže nečekejte žádné super moderní efekty, jaké přináší třeba GZDoom. Zároveň však obsahuje moderní nastavení, jako možnost si změnit rozlišení, poměr stran, vsync a všechny ty věci, které už jsou standardem.

Co však považuji za největší výhodu těchto portů jsou addony. Addony jsou prostě mody pro Doom, které si můžete jednoduše stáhnout v herním menu a aktivovat. U Doomu platí, že pokud chcete nějaký nový obsah, např. nové levely, stačí ho stáhnout ve formě souboru .wad nebo .pk3 a spustit třeba v GZDoomu. Unity Doom tohle neumožňuje, alespoň ne bez nějakého hacku, protože je takový víc uzavřený - ale nahrazuje to právě addony.

V menu tedy vlezete do “Addons” a tam jsou na výběr různé nové mapy pro Doom. Pochopitelně jsou tam oficiální přídavky, jako oba megawady pro Final Doom (TNT a Plutonia), nechybí ani Master Levels for Doom II. Je tu i Sigil od Johna Romera či REKKR. Je tam toho mraky. A tak si v menu vyberete, co chcete hrát, dáte download, pak activate a můžete hrát.

Něco málo o Unity Doom

Funguje to tedy stejně jako addony pro prvního Quake v remaster verzi.

Mimochodem - je celkem jedno, jestli vlastníte pouze první Doom a ne ten druhý, nebo naopak druhý Doom a nikoliv ten první - všechny addony jsou zcela funkční a zcela kompatibilní pro obě hry. To samé platí i pro Final Doom. Pouze a jenom datadisk No Rest for the Living vyžaduje Doom II. Každopádně výhodou addonů je, že si můžete zahrát třeba Sigil nebo Plutoniu na Switchi. Nutno také podotknout, že seznam addonů není konečný, protože Bethesda / Zenimax přidávají stále nové a nové.

Co je trochu nepříjemné je fakt, že Unity Doom celkem otravuje s tím, abyste si vytvořili Bethesda účet. Tuším, že někdy na začátku to byla nutnost, ale protože to hráči kritizovali, je dnes možné hrát Dooma i bez toho. Avšak pokud budete chtít stahovat addony, tak tohle bez Bethesda účtu prostě nejde. Problém také je, když budete chtít být offline. Já, když jsem Doom hrával na Switchi třeba někde ve vlaku nebo na lavičce v parku, kde nebyl internet, musel jsem odkřížkovat asi dvacet dialogových oken, které mě upozorňovaly, že jsem offline. Nicméně až jsem se jich zbavil, tak jsem mohl hrát bez problému - přesto je to trochu otravné. Popravdě, ani nechápu, k čemu ten účet je? Uložené pozice se stejně nesynchronizují mezi různými zařízeními a ukládají se lokálně (resp. maximálně se tak synchronizují přes Steam, ale určitě ne přes Bethesda účet).

Něco málo o Unity Doom

Říká se také, že hra původně obsahovala Denuvo, což je taková malá otravná protipirátská ochrana, kterou hráči nesnáší, jelikož zbytečně zatěžuje PC a je obecně k ničemu. Naštěstí se zdá, že ho Bethesda už odstranila z Unity Doom, stejně tak z DOOM (2016), Doom Eternal a Doom 64 - chvála Satanu!

A ještě jedna věc, která stojí za řeč. V Unity Doomu zůstal jeden bug, který se vyskytoval v původním Doomu. Když nějaké monstrum vleze do dveří, vy ho odprásknete a dveře následně rozmáčknou jeho mrtvolu, promění se v takovou červenou kaši. A pokud se najednou objeví Arch-vile a tuhle kaši oživí, vznikne monstrum, které nejde zabít, protože vaše kulky a rakety ním projdou jako duchem. A co je horší, tohle monstrum může procházet stěnami. Tenhle bug všechny porty opravily, ale Unity Doom ho pořád obsahuje a setkal jsem s ním hned několikrát.

Obecně bych řekl, že je port malinko zabugovaný - alespoň PC verze - především hlavní menu je občas trochu takové zvláštní. Někdy nejde zavřít dialog a nereaguje na esc. Někdy se stane, že stisknete esc, ale esc způsobí, že vyskočí dialog, který se vás ptá na to, jestli chcete hru ukončit, místo toho, aby se zrušil ten, který je zrovna otevřený. Myslím, že Bethesda by hlavní menu ještě měla trochu upravit a debuggovat...

Něco málo o Unity Doom

Jo a ještě jedna věc - vyskytuje se zde také jistá forma cenzury. Protože hry podle nějakého zákona, či co, nesmí používat symbol červeného kříže, tvůrci přebarvili všechny lékárničky na zeleno. A všechny hákáče překreslili na nějaký úplně nový symbol vypadající jako obrácený trojúhelník. Zmiňuji to, kdyby to někomu třeba vadilo a byl to pro něj deal-breaker proč si Doom v Unity verzi nepořizovat :) Ne, že byste měli na výběr, protože nevypadá, že by se prodávaly nějaké jiné verze Doom. Maximálně tak BFG verze, ale ta má cenzuru také.

Tak to je Unity Doom - co k tomu dodat? Je samozřejmě fajn mít možnost si zahrát Doom v nějaké moderní formě a to zcela oficiálně. Trochu zamrzí, že s moderním portem také přišel balast z moderních her, jako určité vynucení mít zaregistrovaný účet, být v některých případech online, či různé druhy cenzury. Plus mi připadá, že by některé věci stále potřebovaly trochu upravit. Tolik asi k Unity Doom...

Autor: Pollux

Rád hraju starší hry a pak o nich sepisuji své dojmy do textů a následně s nimi spamuju internet.

  • | Kategorie: PC  | Štítky:  

Komentáře k:
"Něco málo o Unity Doom"

  • Sledge (admin) napsal:

    Aha! Já si onehdy tuhle ofiko verzi zahrál, a říkal jsem si, že je něco od posledně jinak, vůbec mi nedošlo, že je to nový port :) Feel je jinak dobrý a vzhledem k tomu bugu hádám, že někdě pod tím pořád běží původní kód :)

    (Konkrétně jsem se pustil do epizody No Rest for the Living, navolil jsem Ultra-Violence… a dostal strašlivě po držce :))

    • mipsgte napsal:

      Když jsem pár let zpátky kupoval tu PS4 verzi, tak si vybavuju, že se říkalo, že Unity verze normálně čte ty WADy.. teď na to koukám na PC a je tam orig. Doomovská složka „base“, kde je dosbox a DOOM2.WAD 14 MB. A pak je tam Unity složka a v tý o pár složek níže je doom2.wad, taky 14MB. Takže zjevně wady čtou. jen si nepamatuju jak to je s vykreslováním, jestli ty levely konstruujou 3D nebo to je raycasting počítanej na shaderu nebo textuře.

      • mipsgte napsal:

        i když to je vlastně vykreslování o čem mluvím, ale zásahy potvor apod to je asi taky pomocí 2D raycastů, takže počítám že ten původní C kod přepsali do C# + předělali vykresloání na 3D a logika beží stále v tom 2D modu i s bugem.

  • Ronoath napsal:

    A ten poslední obrázek je z čeho? Omlouvám se za neznalost, ale dost mě to zaujalo…

  • Harry napsal:

    Super článek, díky. Dostalo mě to trochu do obrazu, dává mod do kontextu jiných apod. Ne všichni mají neustálý přehled, co se na Doom scéně odehrálo a odehrává a tak takovýto shrnující článek vítám.

  • Pavel napsal:

    Ohledně cenzur je to takto:

    Přebarvení křížů je tu z důvodu „porušování“ Ženevské úmluvy, kdy nesmí být červený kříž spojován s násilím…to znamená že teoreticky vzniká válečný zločin. Naštěstí to Červemý kříž nevyžaduje 100%, jen to doporučují aby se nepoužíval. Na druhou stanu zelený kříz je také celkem známý a nevypadá špatně (kromě Berserku).

    Jisté mírové znaky, které si poté přivlastnili Němci 30. Let, mají nyní podobu cenzury z herní série Wolfenstein od MachineGames (New Order, Old Blood, New Colossus)

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle