Hrou měsíce března jsem vyhlásil remaky, klony a porty legendární strategie Dune 2, a je čas z akce vyvodit stručné závěry. Pustil jsem se do tématu poměrně poctivě, a vyzkoušel jak aktuálně vyvíjené projekty, tak oficiální remake, tedy Dune 2000. U ledu jsem nechal věci, na které roky nikdo nesáhl (The Golden Path, Dune IV), stejně jako věci, ve kterých hra jednoho hráče tak docela nefunguje (The Maker).
Což znamená, že jsem dlouhé hodiny proseděl u Dune Dynasty, Dune Legacy a Dune 2000. Za zmínku stojí i OpenDune, u které jsem si ovšem jen potvrdil deklarovaný fakt, že jde o 1:1 zpracování původní hry pro moderní systémy, sice s opravami chyb, ale jinak bez vylepšení. Kudos autorům, navíc na základech OpenDune staví Dune Dynasty, nicméně to už prostě dnes hrát nechcete, protože z ovládání vám slezou nehty.
Dune 2000
Začněme u Dune 2000, ze které mám trochu vrásky na již tak nechutně rozbrázděném čele. Před lety jsem totiž odvážně tvrdil, že jde o řádově lepší hru, než byl originál, ale dnes, po opětovném zahrání kampaně za Atreidy, už si tak jistý nejsem.
Jistě, nabízí podstatně lepší grafiku, má moderní ovládání, je to prostě takový Command & Conquer na Arrakisu, ale po stránce zábavnosti příliš neboduje. A to především kvůli úděsně línému tempu, kdy se i na téměř nejvyšší rychlost vše bolestivě vleče, a než postavíte fungující základnu a nakopnete ekonomiku, obtočí Shai-Hulud celou planetu. Několikrát. Pořád platí, že se na Dune 2000 dobře kouká, že doprovodná videa jsou solidní, že soundtrack je majestátní (byť co se mě týče, síly FM originálu nedosahuje), ale hra prostě nešlape. Ani ovládání už není tak prudce moderní, chybí např. fronta při produkci jednotek (build queue).
Dune Legacy
Pokračujme u Dune Legacy. To je projekt, který bere původní grafické a zvukové podklady, a navléká je na hratelnost a ovládání přesně ve stylu C&C. Všechna omezující pravidla z Dune 2, jako jsou např. šibeniční limit jednotek či nutnost stavět na betonu, lze vypnout, čím pohřbíte mechanismy, které zestárly nejhůře, a hru celkově zrychlíte a zostříte.
Najednou je z toho frenetická akce, kdy vás počítač na většinu nastavených obtížností nenechá vydechnout, po mapě honíte desítky jednotek a bojujete o každé zrnko písku. Obtížností (resp. různě se chovajících AI) je k volbě desítka, což se uplatní především ve skirmish módu, popř. v multiplayeru proti PC. A právě ve skirmishi a multiplayeru vidím největší sílu Legacy, díky široké škále nastavení je hra tvárná a variabilní. Nicméně původní kampaně lze odehrát také a při správném nastavení se vanilla zážitku docela slušně přiblížíte (hlavně pozor na navolenou AI). Po stránce technické je samozřejmostí podpora vysokých rozlišení a volitelně i integer scalingu.
Dune Dynasty
Grande finále, to nejlepší jsem si nechal na konec. Dune Dynasty je hra, po které byste v touze po zahrání Dune 2 měli sáhnout. Jak již bylo řečeno, staví na OpenDune, a vylepšuje jí jen tam, kde je to vyloženě žádoucí. Což znamená především vysoká rozlišení a moderní ovládání. Ale jinak vlastně na nic moc nesahá a nabízí vám k odehrání kampaně tak, jak byly původně myšleny.
Můžete si navolit zvýšení limitů na počet jednotek a budov, ale nejde o "nekonečná" čísla jak v Legacy, Dynasty vás stále drží při zemi. I grafické zpracování zmodernizovaných menu se více nese v duchu originálu, a audiofily vyloženě potěší podpora různých verzí hudebního doprovodu (doplníte-li potřebná data) - původní FM, MT-32, SC-55, Dune 2000, Spice Opera, Mega Drive, každému dle chuti :) Stejně jako Legacy, i Dynasty podporuje multiplayer a skirmish, ale v ne tak propracované podobě. Zkrátka nepřijdou ani veteráni písečných bitev a ostřílení fremeni, díky možnosti navolit "brutal AI" vám počítač na požádání řádně zatopí.
Takže znovu opakuji, zájemci o zahrání Dune II: The Building of a Dynasty udělají nejlépe, sáhnou-li po projektu Dune Dynasty. Zachovává ducha originálu, zbytečně hru neohýbá směrem k C&C, ale zároveň nabízí nezbytná vylepšení, a většina novinek je volitelná.
Technické dodatky k Dune Dynasty:
- Hra počítá s evropskou verzí hry, s jinými verzemi nebude správně fungovat zvukový doprovod, a může dojít i k pádům.
(Tip: verze, která je k nalezení na abandonia.com, je správná.) - Vývoj původní Dynasty před lety ustal, naštěstí je tu aktivně vyvíjený fork, viz GitHub.
No a komu se nechce s těmihle stařešiny zaobírat, počká si na Shrot, viz Exkluzivně: Shrot – dojmy z vývojové verze real-time strategie, duchovního nástupce české klasiky Paranoia.
Ted jsem to schválně vyzkoušel. Dune Dynasty – fajn v náhodné mapě možnost hrát i za Sardaukars, ale obtížnost mi přijde dost velká, daleko jsem se nedostal. A ani to tam nelze nastavit, zdá se. Dune Legacy…lepší kompatibilita na novém HW mně tak přijde..ale nemůžu hrát za Impérium nebo Fremeny atd:) Kdybych měl někdy chuť, asi zůstanu u Dune 2000 z projektu OpenRA.
U Dune 2 mi o atmosféru tolik nejde. Dune 1 měla asmosferu, 2. díl trochu taky, ale ne natolik, abych nezůstal u nějaké té OpenDune či vlastně libovolné strategii.
Zajímavý názor Sledgi ale nemohu tak úplně souhlasit.
Dune 2000 jsem dohrál, poprvé od roku 98 kdy hra vyšla, až v roce 2018 a hru si náramně užil (plus jako bonus jsem ji hrál v pekelně parném létě!), paradoxně nejvíce za nejslabší z rodů: Ordosy, a to jsem jinak odjakživa fanoušek Atreidů.
Vůbec mi nevadilo ovládání ve stylu originál C&C, nebo pomalejší tempo jenž hře vyčítáš. Ano, v porovnání s C&C nebo RA1 se hra může zdát, že se vleče, mě naopak tempo hry plně vyhovovalo. Kdybys byl na Arrakisu na poušti, také by jsi volil pomalejší tempo, zvlášť v tom vražedném vedru. :)
PS: Dune 2000 jsem kompletně dohrál za defaultní rychlost a kupodivu mě nikdy nenapadlo, že tempo hry je pomalé. Na druhou stranu, nikdy jsem nebyl fanoušek pekelně rychlého RA2, tak možná proto.
Ohledně tempa Dune 2000 taky nesouhlasím. V defaultním nastavení rychlosti se to opravdu trošku vleče, ale po vytažení táhla rychlosti hry úplně doprava je to hodně rychlé. Já jsem to hrál na rychlost blízko max, ale ne úplně max, jinak by to bylo moc.
Hrál jsem na střední obtížnost a přišlo mi to dost těžké, ale nakonec jsem dohrál všechny tři rody. Nejjednodušší mi asi přišli Harkoneni.
Názory respektuji, ale mně to prostě nesedí :) Ano, můžu „volume“ vyhnat až doprava, kdy to jakžtakž odsýpá, jenže pak se zase jednotky hýbají jak motorové myši a špatně se reaguje na výpady nepřítele. Právě ty výpady jsou celý problém – než se nastartuje ekonomika, tak se půl hodiny minut jen křečovitě bráním tomu, co na mě posílá nepřítel, který je pochopitelně ve výhodě. A to je… nezábavné :)
Testoval jsi take realne multiplayer? Tam by mne porovnani mic zajimalo.
Jen skirmish, bohužel. Kromě odlišností v gameplay, které platí i v singlu, je rozdíl v mapách, kde Legacy má možnost hrát připravené mapy, kdežto Dynasty má náhodně generované.
Já zůstávám věrný klasice Dune 2. Ovládání i pohyb jednotek je dost kostrbaté, ale v době vzniku to byla po Civilizaci moje nejoblíbenější hra.
Dune Legacy je dobré až na Freemenov. Ak hráte ten veľký plán proti všetkým, tak Freemeni spôsobia po čase hrania zamrznutie hry. Poctivo som to pred rokmi nahlasoval, oni to začali poctivo riešiť. Potom sa zistilo, že ich riešenie nepomohlo a vrazu to, moje hlásenie zmizlo, prečo? Ja si kvôli tomuto bugu, ktorý spôsobujú nefunkční Freemeni na túto hru zanevrel a prestal som ju hrať. Existovalo riešenie, otvoriť mapu v editore, bolo treba skopírovať a vymazať všetky paláce s Freemenmi. Potom sa to dalo hrať, ale protivník bol oslabený, čo už bolo cítiť. Neverím, že je to dnes opravené. Kľudne dám aj podrobnosti.
Dune 2000 je pomalé? Mne to prišlo rýchlejšie ako pôvodné Dune 2. Samozrejme myslím v zmysle rozvoja hry.