Polda 6 – zachránce série?

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

16 patronů přispívá částkou 1758 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Jelikož Polda 6 vyšel až někdy v roce 2014 není tak úplně retro, ale protože je to jediný díl série, ke kterému jsem se zatím nevyjádřil a nenapsal o něm žádný článek (viz Polda, Polda 2, Polda 3, Polda 4, Polda 5 a Polda 7), řekl jsem si, že by měl dostat také trochu prostoru. A teď je skvělá doba, když se blíží remaster Poldy 2.

Vydání šestého Poldy mě upřímně překvapilo, protože jsem si myslel, že pětkou série skončila a další díly už nebudou. Dokonce jsem tehdy někde četl, že Zima Software je v insolvenčním řízení nebo co. A celkově je tahle hra taková anomálie, protože žánr point'n'click adventur víceméně zemřel a přesunul se spíše do undergroundu na indie scénu. A co se týče české éry vtipných adventur, ty také přestaly po roce 2000 existovat. Polda se však bůh ví proč drží. (No to máme fakt radost - pozn. Sledge, který sérii nemůže vystát ;))

(Dejme teď stranou, že Polda 6 je v podstatě indie a underground hra, protože nikdo nečeká, že to bude mít projede a úspěšnost jako Cyberpunk 2077 nebo Witcher III.)

Polda 6 – zachránce série?

Hlavním hrdinou je jako vždy polda Pankrác. Ten se tentokrát bude muset vydat do USA do Los Angeles, kde bude řešit takový zajímavý případ. Blíží se tradiční slavnostní předávaní Oskarů, avšak do filmové akademie se vloupá zloděj a seznam vítězů ukradne. Filmová akademie tedy najme Pankráce, aby seznam našel.

Polda 6 je každopádně skvělý díl a dokonce bych řekl, že po strašně dlouhé době, kdy série tak nějak přešlapovala na místě a nevěděla co by, se najednou dala do pohybu. Prakticky bych řekl, že je to konečně docela dobrý díl od Poldy 2. To proto, že Polda 3 byl takový nic moc, Polda 4 experimentoval s tím, že bude trochu vážnější hra, ale výsledek byl takový nemastný a neslaný, a Polda 5 je mnohými považován za nejhorší díl. Šestka tedy tak trochu zachraňuje sérii, se kterou už to vypadalo marně.

A tentokrát je tu celkem vysoká produkční kvalita, protože hra je celá hezky ručně kreslená, dokonce velice originálně, kdy výtvarník Karel Kopic používá airbrush metodu na plátno, postavy jsou komixové 3D modely, které tentokráte působí s prostředím hry celkem konzistentně. Hudební stránka si také výrazně polepšila a zní celkem profesionálně.

Polda 6 – zachránce série?

Navíc je Polda 6 celkově moderní adventura, protože už umožňuje takové ty věci jako je možnost si zobrazit aktivní místa na obrazovce a vyhnout se tak pixel-huntu. Také je možné zvýraznit předměty v inventáři, které můžete v dané lokaci použít, díky čemuž nemusíte používat všechno na všechno. A pokud nějaký předmět v inventáři seberete a stisknete mezerník, dokonce se zvýrazní místo, kde ho lze použít. Trochu je to ale vykompenzováno tím, že je tu spoustu falešných poplachů - tj. nějaký předmět v inventáři se zvýrazní, vy ho seberete, zvýrazní se místo, kde ho můžete použít, ale Pankrác následně řekne, že tohle řešení odmítá udělat a vy musíte přijít na něco jiného.

Autoři i malinko zredukovali rozsah hry, protože místo toho, aby každá kapitola měla třeba 10-20 obrazovek, jsou tu obvykle tak dvě, tři, maximálně čtyři obrazovky. To je samozřejmě stravitelnější, než kdybyste někde zakysli proto, že jste zapomněli sebrat nějaký důležitý předmět o třicet šest obrazovek dříve. Je to celé daleko více user-friendly a blbuvzdorné.

Polda 6 – zachránce série?

Zajímavé také je, že se celá hra točí kolem filmů. Je to podobné, jako když se druhém díle často vyskytoval motiv klonování, a byl na něj zaměřen celý příběh, což umožnilo tvůrcům dát do hry spoustu praštěných postav, jako jsou Hitler nebo Napoleon nebo Cézar či třeba Lara Croft. V šestce díky tomu, že se hra odehrává v Hollywoodu, se vyskytují známí herci jako Sylvester Stallone, Eddie Murphy, Jack Nicholson a tak dále. Navíc je tu řada zajímavých prostředí, jako je třeba vesmírná loď nebo westernová vesnička. Prostě konečně tu máme od dvojky nějaké konzistentní a zajímavé téma.

Co se týče humoru, který je v Poldovi vždycky takový všelijaký, nebál bych se říct, že i ten se malinko zlepšil - po celkem slabé trojce, nevtipné čtyřce a trochu nevkusné pětce je šestka konečně docela vtipný díl. Ačkoliv - vtipy jsou takové hodně nekonzistentní a tvůrci jako by nevěděli, jaký druh humoru chtějí vlastně použít. Někdy zazní nějaký celkem nevinný vtip, který by se mohl objevit i v časopise Kačer Donald, ale následuje nějaký sprostý vtip, který by se spíše hodil do Postal 2. Některé vtipy jsou lepší, jiné horší a je tu i několik vyloženě blbých, až jsem musel udělat facepalm.

Polda 6 – zachránce série?

Celkově to působí stylem, že se tvůrci sešli v hospodě a brain-stormovali různé vtipy, psali je na papír, a pak nacpali do hry. Ono to tak vlastně doopravdy bylo, protože to doslova v nějakém rozhovoru říkal hlavní producent a programátor Petr Svoboda.

Když už jsem zmínil Petra Svobodu, musím říct, že pro něj mám celkem respekt, protože Poldu bere zodpovědně a fakt maká. Pár příkladů:

1) Pro hru vytvořil zcela vlastní engine, který si celý sám napsal.

2) Nemá problém hru přepsat pro jakýkoliv systém (Android, macOS). Škoda, že se vykašlal na Linux, ale v něm to překvapivě také funguje bez problémů (s Protonem). Mimochodem, porty všech dílů Polda pro Android a iOS jsou skvělé a bezproblémové, což je víceméně anomálie, protože obvykle porty různých her pro mobilní zařízení jsou zabugované, neoptimalizované, odfláknuté a nic moc (např. Sanitarium).

3) Když jsem narazil na nějaký bug v Polda 7, napsal jsem Svobodovi email, popsal jsem, kde je problém, on poděkoval, a ještě ten samý den mi na Steamu přilítl update, který bug opravil.

4) To samé i u Android verze - narazil na bug, poslal mu detaily a hned další den jsem viděl v Google Play update, který problém opravil (ačkoliv já používám Aurora Store, ale to je fuk).

5) V podstatě si všechno kolem her zařizuje sám - shání lidi, organizuje crowdfunding kampaně, režíruje dabing, dabuje, částečně se podílel na scénáři, programuje, dostává hru do médií a tak dále.

Prostě - kdyby víc tvůrců mělo ke svým hrám takovýhle přístup, možná by současná herní scéna byla malinko lepší, míň korporátní a mikrotransakční. Kdo ví...

Polda 6 – zachránce série?

Rád bych se také ještě vyjádřil k anglické verzi. Tvůrci se rozhodli, že to zkusí ve světě, a zaplatili si překlad do angličtiny. Anglická verze pak vyšla pod názvem Detective Hayseed - Hollywood. Jazyky si lze libovolně přepínat v nastavení. Já se rozhodl anglickou verzi vyzkoušet, a protože Pankráce nedabuje Luděk Sobota, ve výsledku působí jako totálně jiná postava, a hra celkově působí jako nějaká úplně jiná adventura. Bylo to takové zvláštní a chvíli jsem si na to musel zvykat.

Až jsem si zvykl, připadalo mi to OK. Dokonce bych řekl takovou kacířskou myšlenku, ale anglický dabér měl příjemnější a mnohem více uklidňující hlas než Sobota, a Pankrác působil méně jako arogantní frajírek. Bohužel - některé české hlášky a místní reference se nedají úplně přeložit, a tvůrci si s tím moc neporadili, protože je přeložili doslovně a vyšel z toho nesmysl. A jak se zdá, pokus dostat Poldy do světa obecně moc nevyšel, protože se to stejně mimo ČR příliš neprodávalo, což dává smysl, jelikož Polda je prostě velice místní záležitost.

Polda 6 – zachránce série?

A tím se dostávám ke konci. Polda 6 je fajn díl. Co dodat? Jak říkám - dle mého názoru je to tak trochu zachránce celé série, protože téměř po deseti letech nepovedených experimentů je tu něco, co se trochu vrátilo ke kořenům - hlavně tedy ke kořenům druhého dílu. A vlastně bych řekl, že je to možná druhý nejlepší díl hned po dvojce (vynechávám z rovnice Polda 7, který přišel později, a kterému šestka svým způsobem otevřela dveře). Takže tak.

Autor: Pollux

Rád hraju starší hry a pak o nich sepisuji své dojmy do textů a následně s nimi spamuju internet.

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle