Zadal jsem si takovou malou osobní výzvu - rozhodl jsem se dohrát všechny české point'n'click adventury. To se mi víceméně povedlo. Dohrál jsem tyhle hry: Horké léto, všechny Poldy, Ve stínu havrana, Hovníválové, Swigridova kletba, Ztracený ostrov, Stíny noci, Pět kouzelných amuletů, Posel bohů, Posel smrti, Přítmí, Mavlin: Vesmírný únik, Mise Quadam, Mrazík, Léto s Oskarem, 7 dní a 7 nocí, Tajemství oslího ostrova, Brány Skeldalu 2: Pátý Učedník, Dreamland: Final Solution, Gooka, Dračí historie, Saboteur, a mnoho dalších, na které jsem určitě zapomněl. :)
Přesto se ukázalo, že je to hloupá výzva, protože to, co bylo na začátku příjemnou zábavou se postupně přerodilo v jakousi povinnost a hodně her jsem dohrával jen proto, abych si je mohl odškrtnout ze seznamu, ačkoliv mě tolik nebavily. Do toho se začaly vyskytovat problémy typu "hra nejde nikde sehnat" (např. Jakub a Terezka) nebo "hra nejde spustit", popř. "hra každých pět minut crashne", což je vedlejší efekt toho, že se jedná o nějaké zapadlé devadesátkové garážové tituly, které už odnesl čas.
Postupně to došlo tak daleko, až jsem naprosto psychicky vyhořel a začal jsem české adventury nesnášet. No vážně! Doklepal jsem pár posledních adventur a došel k závěru, že možná ani nestojí za samostatný článek, protože toho o nich není moc co říct. A tak jsem dostal nápad - co kdybych je shrnul v jednom jediném článku? Nuže, sepsal jsem ho a nyní ho čtete.
Pokud si někdo myslí, že si jakákoliv z těch her zaslouží svůj vlastní prostor ve formě samostatného článku, tak samozřejmě nebráním ostatním autorům High Voltage něco sepsat vlastního :) Dokonce to všemi deseti vítám! Asi se vám ale moc chtít nebude. Já samozřejmě chápu, že blogování je mrtvé a dneska si blog píšou tři lidi a další tři to čtou, ale tak co už...
No, ale teď se pustíme do těch samotných adventur.
Ni.Bi.Ru: Posel bohů (2005)
Zdá se, že Future Games se po velkém úspěchu Posla smrti rozmýšleli, co dál. A rozhodli se udělat remake Posla bohů z roku 1998. Ni.Bi.Ru není úplně jedna ku jedné remake, spíše je trochu volnější - přesto obsahuje mnoho stejných lokací, stejných hádanek a bohužel i spoustu těch stejných miniher... Celou hru pohání engine AGDS z Posla smrti. Nejen, že je to stejný engine, ale tvůrci také použili některé assety, včetně ikonek předmětů v inventáři, 3D modelů a v jednom případě i lehce upravené pozadí jedné lokace. Hodně se tu recyklovalo.
Abych pravdu řekl, tak mi to nevadí. Spíše je to win-win pro všechny strany. Tvůrci měli rychle vytvořený produkt, který mohli prodávat, hráči měli další hru, která je mohla bavit a fanoušci Posla bohů dostali remake. Kde je problém?
Příběh je tedy podobný jako v Poslovi bohů. Hlavním hrdinou je Martin Holan, který pracuje jako archeolog. Jeho strýc mu řekne o tajném projektu jménem Ni.Bi.Ru a vyšle jej do Prahy, aby se tam setkal s kontaktem, který bude mít více informací. Celá věc se trochu zvrhne v dobrodružství a la Indiana Jones. Budete muset navštívit podzemní štolu na západě Čech, kde nacisté prováděli tajné experimenty. A také se podíváte třeba do Francie a nakonec i do Mexika. Pochopitelně budete v neustálém nebezpečí, protože jistá zájmová skupina, která se nebojí jít přes mrtvoly, má stejný cíl jako vy.
Abych pravdu řekl, působí na mě Posel bohů trochu jako taková slabší verze Posla smrti. Příběh je fajn, ale nepřišel mi tak fascinující jako právě u Posla Smrti. Jednotlivá prostředí ušla a některá místa měla ponurou hororovou atmosféru, ale panství Black Mirror je stále zajímavější a děsivější. Soundtrack se mi líbil, ale žádný track se mi vyloženě nezažral do paměti... Jakoby tomu něco prostě chybělo.
Co se týče adventurních puzzles působily celkem logicky, až na jeden úlet s dynamitem a krysou.
Muzeum mrtvol (1993)
Pokud si pamatujete textovou adventuru Stíny noci, tak tahle je od těch stejných tvůrců a evidentně běží i na stejném engine (pokud se tedy dá hovořit o "engine"). Bohužel na rozdíl od Stínů noci hra neobsahuje obrázky jednotlivých lokací, což se zdá jako maličkost, ale totálně to zabilo přehlednost celého herního světa.
Příběh je jednoduchý - prostě se probudíte v nějakém temném zatuchlém sklepě a musíte zjistit co a jak.
Člověk by řekl, že textová adventura bude odpočinková relaxační hra, kde si jen tak počtete a pohoda. Opak je pravdou. Hra se totiž odehrává v nepřehledném bludišti. Ve Stíny noci bylo v závěru hry takové nepříjemné bludiště, ale tady je to rovnou celá hra od začátku do konce. Každou chvíli vás také něco může zabít. Hrát tuhle hru je značně frustrující, přiznávám.
Nápad se mi ale sám o sobě docela líbí, a kdyby kvalita textů byla více knižní a prostředí přehlednější, jednalo by se nepochybně o zábavnou hru.
Ramonovo kouzlo (1995)
Tahle velice netypická adventura vás zavede do Nového Města nad Metují, přičemž smyslem téhle hry je mimo jiné i naučit vás něco málo o historii tohohle města, protože některé hádanky se na historii tak trochu zaměřují.
(Mimochodem, dost mě fascinuje, jak moc kreativní název tohoto města je. Když Jan Černčický z Kácova roku 1501 tohle nové město postavil a někdo se ho zeptal, jak se bude jmenovat, hluboce se zamyslel a pravil: "Nové město.")
Tahle adventura není typickou "postava chodí za myší" záležitostí, ale je to taková ta first person forma, kde vše vidíte z očí hlavního hrdiny. Celkově se hra ovládá trochu netradičně, protože je spíše pojatá jako krokovací dungeon, kde se dle šipek a mapy pohybujete v prostředí města.
V rohu obrazovky je portrét hlavního hrdiny, a když vyberete funkci "prozkoumat", tak se hrdina na portrétu lehce sehne a zvědavě zírá, jak detektiv v americkém filmu při ohledávání místa činu. Když jsem to viděl poprvé, rozesmálo mě to :)
Zajímavé je, že veškeré lokace v téhle hře jsou fotografie reálných míst z Nového města. Na Visiongame.cz vyšel také článek, který porovnává daná místa ze hry s tím, jak vypadají v současné době.
Adventura sama o sobě mi nepřipadá špatná. Nápad s procházením reálných míst podobně jako v Přítmí je zajímavý. Snaha o osvětu historie je chvályhodná. Humor v téhle hře mě občas neironicky pobavil. Trochu jsem jen narážel na různé technické problémy, kdy mi hra nejdříve nešla spustit, nebo nefungoval zvuk. Později mi hra crashovala, což byla možná moje chyba, protože místo toho, abych si hru ukládal in-game, používal jsem quick save/load v Dosboxu, což mohlo některé věci trochu rozbít.
Zajímavá věc je, že v Novém městě je zámek, kde u hlavního vchodu mají sochy medvědů. Jelikož mám rád medvědy, přičítám si k hodnocení automaticky dva body navíc :)
Horké léto 2 (1999)
Pokračování Horkého léta je velice podobná hra jako první díl, ovšem zároveň je v nějakých ohledech strašně jiná. Tentokrát se děj odehrává v minulosti - na divokém západě! Honza Majer byl přivolán kouzlem indiánského kmene Hatanapalatů, aby jim pomohl porazit Jednookého Dinga, který terorizuje jejich vesničku, a který jim také ukradl Purpurového Salamandra (svatý kámen).
Dabingu se znovu ujal Izer. Líbí se mi docela, jak hra graficky vypadá - je to takový hodně přepálený komixový styl, ale celkově bych řekl, že hře sluší. Jsou tu i celkem vtipné animace (např. v jedné lokaci se na pozadí kutálí obří balvan sem a tam, což působí dost absurdně a vtipně). I některá adventurní řešení mi přišla docela originální. Prostředí divokého západu také není úplně k zahození.
Bohužel jsem to celé dohrál jen do půlky. V půlce je minihra, kdy musíte nad hromadou lidí vyhrát v pokeru. Já vůbec nevím, jak se poker hraje a nechtělo se mi to učit jen speciálně kvůli téhle hře. Navíc, když člověk nějakou haluzí vyhraje jedno kolo, následují další tři. A po Pokeru ještě následuje další minihra - přestřelka.
Měl jsem se hrou řadu technických problémů. Nejdříve mi nešla rozchodit. Pak jsem našel nějaký codec, který mi pomohl. Ale ne tak docela, protože mi stejně hra každých deset minut crashla. Nějak se mi také nezobrazovala dialogová menu během rozhovorů, takže jsem klepal na obrazovku náhodně, dokud jsem po slepu něco nevybral.
Všechny ty otravné minihry a všechny ty technické problémy... No, co vám mám říkat. Prostě jsem na to už neměl nervy. Vrátím se k tomu možná až někdy vyjde nějaký remake nebo remaster, který opraví technické problémy a umožní přeskočit minihry :)
Tak a to je pro dnešek vše. Tak jsem dohrál snad téměř všechny české point'n'click adventury. Nebo alespoň většinu z nich. Já vím, že když se budu hodně snažit, dovedu odněkud vyhrabat ještě další kousky, ale ty už fakt přenechávám někomu jinému. Stačilo mi :) Tak snad jste si moje recenze užili.














Palec nahoru za tohle poloviční peklo. :) Ale co už, sám mám máslo na hlavě, protože v době vydání hry Ramonovo kouzlo jsem si koupil tu hru koupil. :D Ach to bylo něco, když jsem to z disket instaloval a potom jsem nechápal co to sakra je. Ale jak si ještě vzpomínám, tak v té době jsem to dohrál, protože jsem byl unesen z těch digitalizovaných fotek. Samozřejmě v dnešní době něco příšerného, ale tehdy mi to přišlo jako něco úžasného. Tedy už ne natolik hra samotná, která postrádala logiku a příběh byl už tehdy těžké meh…
Úplně jsem zapomněl, že existuje Horké Léto 2. Budu si to zase muset zahrát. Díky za připomenutí :)
Hezká práce!
Dostát výzvě, kterou si člověk definuje sám pro sebe a ještě na hraní adventur, není vůbec jednoduché. Už pár let si sestavuji na nový rok plán co si zahrát a proč, ale stejně pak sahám na jiné a často i náhodné tituly, na které narazím na jiných webech, ve starých časopisech nebo knihách.
Já plánuji české adventury dokončit během příštího roku.
Adventurám zdar!
Zdar, zdar, zdar!
Tak to je super, že budeš příští rok pokračovat českými hrami. Moc se mi líbí preciznost tvého blogu.
Díky, Pollux, za všechny články. Lepší je to stopnout a vrátit se za pár let až se vrátí chuť zahrát si nějakou vykopávku. Hry mají být zábava a ne tortura ;-)
je někde seznam dohraných/nedohraných nebo to je jen těch pár uvedených v článku?
To by mě také zajímalo kolik adventur bylo dohráno a co nešlo dohrát ani za boha živého :D
A také by mě zajímalo jak se Pollux (promiň nevím jak tvé jméno skloňovat) líbila Dračí historie. Je to moje nejoblíbenější česká adventurka.
Ahoj,
Na Dračí historii jsem psal recenzi a celkem se mi hra líbila :) Určitě patří k těm lepším adventurám.
Seznam adventur, co jsem dohrál… hmm, pokud chceš, můžu projít seznam her, co jsem dohrál a vypsat ti jen cz/sk adventury, jestli chceš :)
Ahoj,
díky, ale to není potřeba. Už jsem si vše od tebe dohledal. Děkuji za pěkné čtení. :) Moc dobrá práce. ;)
Dokonce mě potěšilo, že jsem našel recenzi na Agent mlíčňák. :D Není to sice CZ/SK adventura, ale hodně lidí ji tak bere díky geniálnímu překladu od Andrej Anastasov.
Tohle je sice těžký OT, ale teď se nemohu dočkat nového příběhu Simona. Konečně vyšlo demo a také už má hra datum vydání. Chvíli to vypadlo, že to nedopadne dobře, ale je to tady. :)
https://store.steampowered.com/app/3870490/Simon_the_Sorcerer_Origins_Demo
Je to moje neoblíbenější série adventur vůbec (tedy jenom 1 a 2 díl). Vždy jsem litoval toho, že z našich luhů a hájů nevzešlo něco podobného.
Chtělo by to napsat o této události šortku, ale Sledge zařizuje nové bydlení a je určitě ještě celý od barvy, tak by se toho někdo měl chytit. Tahle hra si to určitě zaslouží. Zatím to vypadá na právoplatné a plnohodnotné pokračovaní, které nastavil první a druhý díl. :)
V rychlosti jsem něco splácl ;) Za pomalé tempo se omlouvám, ještě tak dva týdny to bude na levačku, ale pak už to bude jen lepší!
Jakub a Terezka vyšlo v Gamestaru 09 – 1999. Dá se sehnat na archive.org nebo mohu nasdílet pokud by byl zájem.
Naprosto ve výčtu postrádám jakoukoliv zmíňku o sérii Fuckstory :)
lol to jsem hrál jako malej :D
tak tě můžu ujistit, že to je pořád stejně tak moc blbý, až je to dobrý :D